یکپارچه‌سازی محصولات گوگل
چرا گوگل باید اندروید و کروم را با هم ادغام کند؟
یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت آی‌فون به تعامل بسیار خوب آن با مک باز می‌گردد. جفت شدن سیستم‌عامل این دو دستگاه با یکدیگر، باعث می‌شود زمانی که پیام‌های متنی برای شما ارسال می‌شوند یا زمانی که یک تماس ورودی دارید، پیغامی روی سیستم مک به شما نشان داده شود. همه این کارها در مکانی انجام می‌شوند که در آن از مرورگر سافاری خود برای مرور صفحات وب استفاده می‌کنید. به‌طور مثال، اگر در محیط کار لازم است، پیامی برای دوست خود ارسال کنید، نیازی نیست آی‌فون خود را بر دارید و برای او پیامی ارسال کنید، مک بدون هیچ‌گونه فرآیند اضافی این چنین قابلیتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. آیا اندروید نیز چنین قابلیتی به کاربران خود ارائه می‌کند؟

1606683296_1_0.gif

هر چه به زمان کنفرانس گوگل I/O نزدیک‌تر می‌شویم، بحث پیرامون محصولات این شرکت و به ویژه سیستم‌عامل‌های این شرکت داغ‌تر می‌شود. یکی از بحث‌های مهم در این ارتباط به یکپارچه کردن دو سیستم‌عامل اندروید و کروم باز می‌گردد. ادغامی که از مدت‌ها پیش حرف و حدیث‌های بسیاری پیرامون آن قرار داشته است. زمانی‌که شما یک آی‌فون را همراه با یک سیستم مک مورد استفاده قرار می‌دهید، بدون آن‌که نیازی باشد به‌طور مداوم آی‌فون خود را در دست بگیرید به راحتی توانایی ارسال پیام‌های متنی برای مخاطبان خود را دارید، اما آیا زمانی که یک نکسوس 5 در اختیار دارید، این توانایی را دارید تا تماس‌ها، پیام‌ها یا هر اعلانی از اسمارت‌فون خود را روی دسکتاپ خود مشاهده کنید؟ بدون شک جواب منفی است.

در نتیجه در محیط کار باید به‌طور مداوم اسمارت‌فون خود را بررسی کرده تا ببینید چه اتفاقاتی روی آن رخ داده است. ( مگر آن‌که شماره خود را به Project Fi پورت کنید.) اما زمانی که درباره این مشکل با طرف‌داران اندروید به تعامل بپردازید، آن‌‌ها به شما خواهند گفت، راه‌حلی برای این مشکل وجود دارد. این راه‌حل در برنامه Pushbullet آرمیده است. Pushbullet برنامه‌ای است که دارندگان اسمارت‌فون‌های اندرویدی به آن نیاز دارند. هر زمان اعلانی روی اسمارت‌فون شما ظاهر شود، Pushbullet آن‌را مجددا روی دسکتاپ شما بازتولید می‌کند. این برنامه به شما اجازه می‌دهد به‌طور دقیق اطلاع داشته باشید چه اتفاقی رخ داده است و حتی به شما این توانایی را می‌دهد تا پیام‌های کوتاه را از طریق دسکتاپ ارسال کرده و به هم‌سان‌سازی فایل‌‌ها روی دستگاه‌های مختلف بپردازید.

 اما برنامه Pushbullet کامل نیست. برنامه دسکتاپی به آن شکلی که تصور می‌شود کار نمی‌کند، در چنین شرایطی کاربران به سراغ افزونه کرومی آن می‌روند. جالب آن‌که افزونه کرومی Pushbullet نیز بعضی مواقع به درستی کار نمی‌کند، به‌طوری که بعد از گذشت یک هفته ناگهان به صورت معکوس بعضی کارها را انجام می‌دهد. در حالی که این برنامه به شما اجازه ارسال پیام‌های کوتاه را می‌دهد، اما در بعضی مواقع در ارسال آن‌ها با شکست همراه بوده یا بعضی جزییات پیام را از دست می‌دهد. اعلان‌هایی که توسط این برنامه ظاهر می‌شوند بزرگ و بعضا مزاحم هستند و در بیشتر مواقع ما تمایلی نداریم به یک برنامه ثالث اجازه دهیم، به محتوای همه پیام‌هایی که روی اسمارت‌فون شخصی داریم دسترسی پیدا کند. اما تا زمانی که گزینه بهتری ارائه نشود، بعضی مواقع مجبور هستیم از چنین راه‌کاری استفاده کنیم.

اما Pushbullet به خوبی توانسته است یک حقیقت صریح و روشن در ارتباط با گوگل را به ما نشان دهد. گوگل ابزاری در اختیار دارد که به شدت از ویژگی Continuity که آی‌فون و مک از آن بهره می‌برند، قدرتمندتر است. این ابزار قدرتمند کروم نام دارد. گوگل ممکن است تمرکز کمتری روی سیستم‌عامل دسکتاپی خود داشته باشد، اما به‌طور گستره روی مرورگر خود متمرکز است. مرورگر کروم اکنون روی OS X، ویندوز و لینوکس قرار دارد. بنابر گزارش NetMarketShare بیش از یک سوم کامپیوترهای شخصی از این مرورگر استفاده می‌کنند. در نتیجه گوگل به دارندگان اسمارت‌فون‌های اندرویدی می‌تواند همان تجربه‌ای که ویژگی Continuity به کاربران مک ارائه کرده است، اعطا کند. به‌طوری که مهم نیست شما از چه کامپیوتری برای این منظور استفاده می‌کنید. تنها کافی است کامپیوتر شما مجهز به کروم باشد.

اما در این بین یکسری موانع وجود دارد. اپل به خوبی توانایی همسان‌سازی تماس‌ها، پیام‌های کوتاه و ویدیو چت‌ها را دارد، به دلیل این‌که این قابلیت‌ها به‌طور از پیش ساخته شده در برنامه Messages مک قرار گرفته‌اند. این برنامه از همان سرویسی استفاده می‌کند که برنامه پیام‌رسان آی‌فون نیز از آن استفاده می‌کند. در نقطه مقابل گوگل برنامه‌های تحت وبی دارد که توانایی انجام کارهای مختلفی را دارند. اما این برنامه‌‌ها لزوما برای یکپارچه‌سازی با برنامه پیام‌رسان یا شماره‌گیر طراحی نشده‌اند. اگر گوگل در نظر دارد این ارتباطات را به صورت یکپارچه در آورد باید به سمت سرویس Hangouts برود. حرکت به سمت Hangouts در مقایسه با روش‌های دیگر از دردسر کمتر اما انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است. گوگل قابلیت همگام‌سازی را از مدت‌ها قبل در محصولات خود پیاده‌سازی کرده است. این سرویس‌ها توانایی نمایش اعلان‌ها و ارسال هشدارها برای اندروید و کروم را دارند.

در نتیجه با معضلی به نام معکوس شدن کارها در این زمینه روبرو نخواهد بود. اگر شما روی دستگاه‌های مختلف به کروم وارد شوید (Sign in)، مرورگر به‌طور خودکار توانایی همسان‌سازی گذرواژه‌های ذخیره شده، تاریخچه، زبانه‌های باز، بوک‌مارک‌ها، تنظیمات،  پر کردن خودکار فرم‌ها و مواردی این چنینی را دارد. همه عناصری که به نوعی به مرورگر وابسته هستند. اما گوگل هنوز قابلیتی که به شما اجازه ‌دهد به‌طور مستقیم اطلاعات را از درون اندروید با دیگر دستگاه‌ها همسان کنید، ارائه نکرده است. دلیل محکمی در این زمینه وجود دارد که باور داشته باشیم در آینده‌ای بسیار نزدیک این قابلیت در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. گوگل فرآیند ادغام‌سازی سیستم‌عامل کروم و اندروید را آغاز کرده است، به‌طوری که چشم‌انداز یک سیستم اعلان واحد دور از انتظار نیست. این‌که آیا واقعا شما بتوانید تعامل سازنده‌ای با اعلان‌ها داشته باشید موضوع دیگری است، اما بدون شک گوگل نیاز دارد فرآیند ادغام‌سازی سرویس‌های وبی خود با اندروید را بهتر از گذشته سازد. یک سیستم اعلان‌دهی پایه بدون شک یک شروع بسیار خوب خواهد بود. 

===========================

شاید به این مطالب هم علاقمند باشید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟