چه تفاوتی بین IMS و LTE وجود دارد؟
LTE (Long Term Evolution) و IMS (IP Multimedia Subsystems) فناوری‎هایی هستند که برای نسل بعدی خدمات پهن باند موبایل توسعه پیدا کرده‎اند. در واقع LTE یک فناوری پهن باند بی‎سیم است که برای پشتیبانی از دسترسی به اینترنت رومینگ با استفاده از تلفن موبایل توسعه داده شده است. IMS نیز بیشتر نوعی چارچوب معماری است که برای پشتیبانی از خدمات ای‎پی چند رسانه‎ای طراحی شده و مدت زمانی است که به ارائه خدمت می‌پردازد.

1606683296_1_0.gif

فناوری LTE چیست؟

Long Term Evolution یا به اختصار LTE یک فناوری پهن باند بی‎سیم است که توسط Third Generation Partnership Project (3GPP) توسعه داده شده است تا به توان عملیاتی بالاتر از نسل UMTS 3G دست پيدا کند.

این فناوری به این دلیل Long Term Evolution یا تکامل بلند مدت نامگذاری شد، زیرا توانست به یک جایگزین موفق و مسلم از فناوری‎های UMTS 3G مبتنی بر GSM تبدیل شود. به همین دلیل این فناوری به عنوان فناوری نسل چهارم یا 4G در نظر گرفته شد. LTE با قابلیت فراهم کردن میانگین سرعت دریافت 100 مگابيت در ثانیه و سرعت ارسال 30 مگابيت در ثانیه توانسته است به میزان قابل ملاحظه‎ای سقف نرخ انتقال داده را افزایش دهد. اصلاحات بزرگ ساختاری، ظرفیت پهنای باند گسترش پذیر و کاهش زمان تاخیر به ارائه خدماتی باکیفیت کمک بزرگی کرده است. علاوه بر این، سازگاری با فناوری قدیمی‌تر GSM و UMTS امکان مهاجرتی روان و بی دردسر به فناوری 4G را فراهم کرده است. توسعه‎های آتی LTE نیز قصد دارد توان عملیاتی را تا 300 مگابيت در ثانیه افزایش دهد.

پروتکل لایه ترنسپورت استفاده شده توسط تمام لایه‎های بالایی LTE بر پایه TCP/IP استوار است. LTE از تمامی‌ انواع داده اعم از صوت، تصویر و متن پشتیبانی می‌کند. فناوری تسهیم (multiplexing) به کار رفته در LTE از نوع OFDM (Orthogonal Frequency Division Multiplexing) است و در جدیدترین نسخه از MIMO (Multiple Input Multiple Output) استفاده  شده است. LTE از UMTS Terrestrial Radio Access Network (E-UTRAN) به عنوان رابط هوایی برای ارتقای قابلیت دسترسی شبکه‎های موجود تلفن همراه استفاده می‌کند. E-UTRAN نیز یک استاندارد شبکه دسترسی رادیویی است که به منظور جایگزینی با فناوری‎های UMTS, HSDPA و HSUPA که پیش از این برای نسخه‎های 3GPP در نظر گرفته شده بود معرفی شده است.

معماری مبتنی بر IP ساده‎ای که در LTE استفاده می‌شود، هزینه‎های عملیاتی و نگهداری را پایین‎تر آورده است و به میزان قابل توجهی ظرفیت سلول E-UTRAN نیز افزایش پیدا کرده است.

فناوری IMS چیست؟

IMS در ابتدا به طور ویژه برای کاربردهای موبایل توسط 3GPP و 3GPP2 ساخته شده بود. اما از آنجا که ارائه کنندگان خط ثابت مجبور به پیدا کردن راهکارهایی برای ادغام فناوری‎های مرتبط با موبایل در شبکه‎های خود بودند، این روزها این فناوری در بین این خدمات دهندگان نیز بسیار محبوبیت و گسترش پیدا کرده است. IMS در اصل از طریق زیرساخت‎های مبتنی بر IP همگرایی بین داده، گفتار و فناوری شبکه موبایل را فراهم می‌کند. امکانات ضروری IMS از قبیل کنترل خدمات، امکانات امنیتی مثل احراز هویت و مجوز دسترسی، مسیریابی، ثبت نام، آبونمان، فشرده سازی SIP و پشتیبانی از QOS نیز توسط این فناوری فراهم می‌شود.

IMS را می‌توان با معماری لایه‎ای آن که شامل بسیاری از لایه‎ها با ویژگی‎های مختلف است تجزیه و تحلیل کرد. این معماری قابلیت استفاده مجدد از خدمات و بسیاری دیگر از کاربردهای رایج را فراهم می‌کند. مسئولیت اولین لایه تفسیر کردن حامل و کانال سیگنال از مدار سویچ موجود در شبکه‎ها برای ارسال بسته و کنترل جریان داده است. کاربرد لایه دوم نیز فراهم کردن عملکردهای رسانه‎ای سطح ابتدایی برای کاربردهای سطح بالاتر است.

معماری IMS این فرصت را برای تامین کنندگان خدمات فراهم می‌کند تا با کاهش هزینه‎های عملیاتی را از طریق خطوط سیمی‌، بی‎سیم و شبکه‎های پهن باند خدمات جدید و بهتری را عرضه کنند.

چه تفاوتی بین IMS و LTE وجود دارد؟

  • LTE و IMS اجزای کلیدی مشابه‎ای از قبیل Home Subscriber Server (HSS) و سیاست گذاری و همین‎طور Charging Rule Function (PCRF) دارند.
  • هم IMS Domain و هم LTE Domain از شبکه‎های WCDMA پشتیبانی می‌کنند.
  • IMS Domain به نسبت LTE Domain برای برقراری تماس‎های VoIP کاربردی‎تر است.
  • LTE از تماس‎های Circuit Switching پشتیبانی نمی‌کند، به همین دلیل برای راه اندازی تماس‎های صوتی در دامنه CS استفاده از IMS Domain بسیار مفیدتر خواهد بود.
  • LTE به نسبت IMS هزینه‎های تمام شده برای هر مگابایت و همچنین فرکانس و شدت تراکم شبکه را با ارائه سرعت بیشتر به منظور ارتقای سطح تجربه کاربری کاهش می‌دهد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر شیدا
شیدا

باسلام وقت بخیر بنده این سیمکارتم از سرویس VOLTE پشتیبانی نمیکنه و این درحالیه که گوشیم ازین قابلیت بهره‌برداره و سیمکارت‌همراه‌اول دیگرم که روی سیم1 قرار داره از VOLTE پشتیبانی میکنه. کد دستوری *10*2431# رو هم زدم ولی متاسفانه پیامک میاد که گوشی شماقابلیت پشتیبانی از volte رو نداره ک متاسفانه اینطور نیست. ضمنا در بخش تنظیمات گوشی>درباره‌تلفن > اطلاعات‌وضعیت > وضعیت‌سیمکارت که میرم، وضعیت دو سیمکارت همراه‌اولم مثل همدیگه هست، غیر از گزینه "وضعیت ثبت‌نام IMS" که واسه این سیمکارتم نوشته ثبت نشده ولی برای اون سیمکارتم که سرویس volte رو داره نوشته ثبت شده. آیا راه حلی برای درست شدن مشکل این سیمکارتم هست؟؟