نگران فیلتر شدن سرویس گوگل مپس نباشید
آشنایی با سرویس نقشه پارسی جو
سرویس نقشه پارسی‌جو یک سرویس مکان‌یابی بومی است که سعی کرده است در کنار قابلیت‌های اصلی مکان‌یابی و نقشه، خدمات دیگری هم ارائه دهد. در سرویس نقشه پارسی جو سعی شده است یک رابط کاربری مینیمال در کنار امکانات مفید قرار بگیرد تا یک تجربه کاربری مناسب را در اختیار کاربران قرار دهد. در ادامه با قابلیت‌های سرویس نقشه پارسی جو بیشتر آشنا می‌شویم. همراه ما باشید.

1606683296_1_0.gif

اخبار ضد و نقیضی از وضعیت سرویس گوگل مپس به گوش می‌رسد. عده‌ای می‌گویند سرویس نقشه گوگل به دلیل تحریم‌ها دیگر در اختیار کاربران ایرانی قرار نخواهد داشت؛ یا هزینه استفاده از آن برای کاربران بسیار زیاد خواهد بود. در ادامه به تنویر باورهای کاربران در ارتباط با این باورها و بررسی بهترین نمونه داخلی جایگزین این سرویس می‌پردازیم: سرویس نقشه پارسی جو.

در همین ابتدای کار لازم است چند نکته را در ارتباط با مسئله تحریم سرویس نقشه‌های گوگل متذکر شویم. موجی که به اشتباه جوامع مجازی داخلی به راه افتاده است، جز سرخوردگی بیشتر برای کاربران ایرانی، نتیجه‌ای نخواهد داشت. 

نکته اول

در ابتدا باید بدانید چیزی که به عنوان Google Maps روی گوشی شما وجود دارد، اپلیکیشن گوگل در زمینه ناوبری است و اگر خبری در ارتباط با سرویس نقشه‌های گوگل می‌خوانید، ارتباط مستقیمی با این اپلیکیشن ندارد. در واقع شما فعلا شاهد هیچ تغییری در نقشه‌های گوگلی که روی گوشی خود دارید، نخواهید بود.

نکته دوم

کاربران عادی در ایران قرار نیست تغییری در استفاده از این سرویس‌ها و خدمات داشته باشند.

نکته سوم

هنوز تایید نشده است که تغییرات به وجود آمده در سرویس نقشه‌های گوگل منجر به سخت شدن فرآیند حضور کسب و کارهای ایرانی بر روی نقشه شود. با این حال، در صورت به وجود آمدن اختلال در این سرویس‌ها، ما جایگزین مناسبی برای آن داریم. تنها چیزی که محتمل است این مسئله است که دیگر نتوانیم از روش‌های معمول و قدیمی کسب و کار خود را در نقشه‌های گوگل ثبت کنیم. البته گوگل به نوعی هوای کسب و کارهای کوچک خارج از ایران را داشته است و خود برای آن‌ها اعتباراتی در نظر گرفته است تا بتوانند با آسودگی تمام، مکان کسب و کار خود را در نقشه‌ها ثبت کنند. اما به احتمال خیلی زیاد، این مساعدت‌ها برای کسب و کارهای ایرانی در دسترس نباشند.

راه حل چیست؟

سرویس نقشه‌های پارسی جو یک سرویس ایرانی است که ساز و کاری مشابه نقشه‌های گوگل دارد. اگر با پروژه اینترنت ملی آشنا باشید و از سرویس‌های داخلی استفاده کرده باشید، قطعا با موتور جست و جوی پارسی جو آشنا هستید. پارسی جو به نوعی گوگل فارسی است و حالا قصد دارد همانند گوگل سرویس‌های متنوعی به جز موتور جست و جو را هم در اختیار کاربران ایرانی قرار دهد. جستجوگر ایرانی پارسی‌ جو به‌عنوان قوی‌ترین موتور جستجوی فارسی توسط جمعی از متخصصین و نخبگان دانشگاهی کشور در سال ۱۳۸۸ و در قالب شرکت دانش‌بنیان وب‌پردازان نوین پارسی‌ جو شروع‌ به‌کار کرد. نسخه اول این جستجوگر در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ با پوشش یک میلیون صفحه بر روی وب قرار گرفت که هم‌اکنون نسخه پنجم این موتور جستجو با پوشش بیش از یک و نیم میلیارد صفحه و ارائه بیش از ۱۵ سرویس متنوع فعال است. این شرکت فعالیت‌هایی هم در زمینه بیگ دیتا و GIS نیز دارد و تنها محدود به موتور جست و جو سرویس‌های جانبی نیست. 

قابلیت‌های سرویس نقشه پارسی جو

سرویس نقشه پارسی جو یک سرویس داخلی است و تمرکز آن به صورت ویژه بر روی ایران است. این نقشه نه تنها اطلاعات پایه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، بلکه امکانات جانبی دیگری هم در کنار نقشه معمول وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

حالت ویژه سفر در سرویس نقشه پارسی جو

در حالت ویژه سفر می‌توانید اماکن دیدنی، هتل‌ها، رستوران‌ها، جایگاه‌های سوخت‌گیری و هر چیز دیگری که با سفر مرتبط است را ببینید. این بخش با وجود این که می‌تواند برای مسافران بسیار مفید باشد، خالی از اشکال هم نیست. برای مثال، در بخش اماکن دیدنی مشهد، نام شعبه جدیدی از یکی از بانک‌ها هم به چشم می‌خورد!

محاسبه مساحت در سرویس نقشه پارسی جو

در این قسمت می‌توانید با مشخص کردن چند نقطه روی نقشه و ترسیم شکل هندسی مد نظرتان، مساحت یک منطقه را به دست بیاورید. 

محاسبه طول در سرویس نقشه پارسی جو

با همان ساز و کار محاسبه مساحت، می‌توانید فاصله بین دو نقطه را روی نقشه تعیین کنید. 

API در سرویس نقشه پارسی جو

این همان چیزی است که گوگل روی آن دست گذاشته است تا در آن تغییراتی ایجاد کند. API قابلیتی است که به سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و هر جایی که به نقشه نیاز داشته باشد اجازه می‌دهد از دیتابیس و نقشه‌های سرویس‌های نقشه محور استفاده کنند. برای مثال، تاکسی‌های اینترنتی به نقشه نیاز دارند و این نقشه را به صورت آماده از تامین کنندگان دریافت می‌کنند. 

با وجود نواقصی که هنوز در این سرویس به چشم می‌خورد، اما می‌توان با اطمینان گفت که سرویس نقشه پارسی جو در حال حاضر بهترین گزینه داخلی و یکی از بهترین گزینه‌ها برای جانشینی گوگل مپس به شمار می‌آید. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟