سه فناوری پنهان اما کاملا کاربردی
25/03/1397 - 13:40
فناوری‌هایی که جام جهانی 2018 را همراهی می‌کنند
تنها چند ساعت دیگر به شروع تورتمنت بزرگ فوتبال‌دوستان زمان باقی نمانده است. جام جهانی فوتبال تنها مسابقه بزرگ ورزشی است که تعداد مخاطبان آن از سایر ورزش‌ها بیشتر بوده و مهم‌تر از آن به فناوری‌های روز دنیا احتیاج دارد. اما در این دوره از مسابقات مسئولان برگزاری از چه فناوری‌هایی استفاده خواهند کرد؟

1606683296_1_0.gif

برگزاری 64 مسابقه بدون شک بهترین محکی است که می‌توان با  استناد بر آن‌ها قدرت فناوری‌های امسال را ارزیابی کرد. اما فناوری‌هایی که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید بیش از سایر فناوری‌های پس‌زمینه کاربرد خواهند داشت.

فناوری خط دروازه

چهار سال پیش در کشور برزیل بود که فناوری نشان داد ضربه سر کریم بنزمای فرانسوی برای تنها چند میلی‌ثانیه از خط دروازه هندوراس عبور کرده است. جالب آن‌که فناوری خط دروازه موفق شد سه موقعیت مهم دیگر در جریان برگزاری جام جهانی برزیل و هشت موقعیت گل دیگر را در جریان برگزاری جام جهانی 2015 زنان در کشور کانادا تشخیص دهد. در جام جهانی امسال نیز داوران با اتکا بر این فناوری به قضاوت خواهند پرداخت. امسال همه استادیوم‌ها به فناوری خط دروازه تجهیز شده‌اند. فناوری‌هایی که با اتکا بر 14 دوربین فوق سریع اگر توپ تنها به مدت چند میلی‌ثانیه از دروازه عبور کند اعلانی را روی ساعت مچی داور نشان خواهند داد.

کمک داور ویدیویی

سرانجام پس از سپری شدن یک بازه آزمایشی دوساله و انجام صد بازی بر مبنای این فناوری هییت مدیره انجمن جهانی فوتبال موافقت کرد که از کمک داور ویدیویی در بازی‌های جام جهانی امسال استفاده شود. البته کاربرد این فناوری تنها در صحنه‌های بسیار حساسی است که داور دچار اشتباه شده و سرنوشت یک مسابقه تغییر پیدا کرده است. امسال داوران می‌توانند از کنار زمین و از طریق نمایشگر، فیلم بازی را مشاهده کرده یا از کمک داور نظر او را در مورد یک صحنه سوال کنند. فناوری VAR با شعار کمترین مداخله بیشترین سود (minimum interference, maximum benefit) به دنیای فوتبال وارد شد.

سیستم ردیابی و عملکرد الکترونیکی

سومین فناوری قدرتمند جام جهانی 2018 مجموعه ابزارها و تجیهزات ارتباطی است که در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد تا تیم پزشکی و کادر فنی تیم‌ها از طریق ایستگاه‌های کاری تخصصی که در تریبون رسانه‌ای قرار گرفته‌اند از طریق یک خط ارتباطی با پرسنلی که روی نیکمت قرار دارند ارتباط برقرار کنند. داده‌هایی که از سوی دو دوربین نظارت بصری که روی تریبون اصلی قرار گرفته‌اند ضبط شده است در کنار تصاویر دوربین‌های تاکتیکی به صورت آنی اطلاعات لازم را در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌دهند. تحلیل این داده‌ها و ارسال تحلیل‌ها از طریق خطوط ارتباطی به تیم‌ها اجازه می‌دهد به شکل دقیق‌تری بازی‌ها را تحلیل کرده و تصمیمات درست را اتخاذ کنند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟