مایکروسافت به شبکه نوآوری باز (OIN) پیوست
مایکروسافت برای کمک به لینوکس 60 هزار پتنت خود را متن باز کرد
اگر به خاطر داشته باشید در پرونده ویژه شماره 196 مقاله‌ای تحت عنوان "دنیـای آینده، دنیـای پتنت‌های نرم‌افزاری متن‌باز" داشتیم. در آن مقاله دورنمای سازمان OIN و تعامل مایکروسافت با آن بنیاد را بررسی کردیم. اکنون مطالب آن شماره رنگ واقعیت به خود گرفته است. اریک اندرسون، نایب رییس بخش حقوقی و مشاور مدیرعامل مایکروسافت دو روز پیش در وبلاگ آژر این شرکت نوشت: «با خوشحالی اعلام می‌دارم که مایکروسافت در حال پیوستن به شبکه نوآو‌ری باز (Open Invention Network) است. OIN شبکه‌ای اختصاصی است که از اختراعات به ثبت رسیده در حوزه نرم‌افزارهای متن‌باز و لینوکس محافظت می‌کند. ما می‌دانیم که پیوستن مایکروسافت به OIN ممکن است تعجب بسیاری از مردم را برانگیزد. اما هیچ مخفی‌کاری در کار نیست. در گذشته نیز مایکروسافت و جامعه متن‌باز در زمینه ثبت اختراعات با یکدیگر همکاری‌هایی داشتند. ما متعهد هستیم که به حرف‌های توسعه‌دهندگان و کاربران گوش فرا داده و تعامل سازنده‌ای با جامعه متن‌باز و لینوکس داشته باشیم.»

1606683296_1_0.gif

این بنیاد در سال 2005 میلادی کار خود را آغاز کرد. بنیادی که از آن زمان تاکنون به شرکت‌های بسیاری در ارتباط با مخاطراتی که پیرامون ثبت اختراعات آن‌ها وجود داشته کمک کرده است. تا پیش از شکل‌گیری این بنیاد؛ مجوزهای ثبت شده در ارتباط با محصولات متن‌باز تنها مباحث مربوط به قوانین کپی‌رایت را شامل می‌شدند، اما قانون خاصی در ارتباط با حق ثبت اختراعات و همچنین دسترسی به پتنت‌های سایر شرکت‌ها وجود نداشت. OIN برای رفع مشکلاتی همچون دزدیده شدن پتنت‌ها و دسترسی به پتنت‌های ثبت شده از سوی سایر شرکت‌ها تصمیم گرفت به شکل داوطلبانه سازوکاری را به وجود آورد تا به شرکت‌های عضو این سازمان اجازه دهد به پتنت‌های یکدیگر دسترسی داشته باشند.

مطلب پیشنهادی

دنیـای آینده، دنیـای پتنت‌های نرم‌افزاری متن‌باز
گفت‌وگو با مدیر عامل OIN درخصوص شبکه نوآوری باز و نقش آن در زمینه توسعه فناوری

این سازمان اکنون ضمن آن‌که آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم در ارتباط با مالکیت معنوی را ارائه می‌کند، موفق شده است ارتباط خوبی میان توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها به وجود آورد. مدیرعامل این شرکت کیت برگلت و مجموعه هییت مدیره این شرکت تاکنون توانسته‌اند برای 2400 شرکت در سراسر جهان مجوز ثبت اختراع بگیرند. جالب آن‌که از توسعه‌دهندگان کم نام و نشان و استارت‌آپ‌ها گرفته تا بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری پتنت‌های شگفت‌انگیزی در این بنیاد به ثبت رسانده‌اند. در حالی که مایکروسافت از چند سال پیش و همراه با ارائه محصولاتی همچون Net Core به جامعه متن‌باز محلق شد، اما از دو سال پیش و همراه با ارائه برنامه‌هایی همچون Azure IP Advantage تصمیم گرفت به‌طور جدی با دنیای متن‌باز در تعامل باشد.

مطلب پیشنهادی

گوگل چگونه پروژه‎های متنِ ‎باز  را مدیریت می‌کند؟
گفت‌وگو با ویل نوریس، سرپرست مهندسی دفتر برنامه‎های منبع باز گوگل

چرا مایکروسافت دنیای متن‌باز را تا به این اندازه جدی گرفته است؟

مایکروسافت در وبلاگ این شرکت می‌نویسد: «توسعه‌دهندگان تمایلی ندارند میان لینوکس یا ویندوز، جاوا یا دات‌نت تنها یک حق انتخاب داشته باشند. آن‌ها به دنبال یک پتلفرم ابری به‌روز و کارآمدی هستند که از همه فناوری‌ها پشتیبانی کند. آن‌ها به دنبال استقرار فناوری‌ها در لبه و روی هر دستگاهی هستند. الگویی که به راحتی به نیازهای مشتریان پاسخ دهد. ما یاد گرفته‌ایم که توسعه همکاری‌ها با جامعه متن‌باز به پیشبرد بهتر اهداف کمک کرده و می‌تواند به توسعه نو‌آوری‌ها شتاب بخشد. از این موضوع اطلاع داشتید که ما بخشی‌هایی از ASP.Net را در سال 2008 متن‌باز کردیم. کارمندان ما تا به امروز موفق شده‌اند در بیش از 2000 پروژه کمک ارزنده‌ای به شرکت‌ها ارائه کنند. ما از توزیع‌های بزرگ لینوکس روی آژر پشتیبانی می‌کنیم. تا به امروزه ما .Net Core، تایپ‌اسکریپت، VS Code و پاور شل را متن‌باز کرده‌ایم. اکنون که مایکروسافت به شبکه OIN محلق شده است نزدیک به 60 هزار پتنت خود را در اختیار جامعه متن باز قرار خواهد داد. رویکردی که بدون تردید سود قابل توجهی را برای لینوکس به همراه خواهد آورد. امیدوار هستیم که این تصمیم سایر شرکت‌ها را ترغیب کند که به این بنیاد محلق شده و باعث متعالی‌تر شدن جامعه متن‌باز شوند.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟