برای بهره‌‌وری بیشتر بر مهارت تندخوانی تسلط پیدا کنید
تندخوانی راهی به سوی موفقیت
مهارت تندخوانی یکی از بهترین مهارت‌ها برای یادگیری به‌خصوص در افراد بزرگسال است که نه تنها باعث صرفه‌جویی در زمان مطالعه می‌شود، بلکه با استفاده از ترفندهای تندخوانی می‌توانید زمان خواندن ایمیل‌ها، گزارش‌های پروژه و تحقیقات را در نصف‌ زمان همیشگی بخوانید.

1606683296_1_0.gif

خواندن، یکی از اساسی‌ترین مهارت‌هاست و خواندنی که با لذت همراه باشد می‌تواند سلامت، حافظه و بهره‌وری شما را دگرگون کند. در حال حاضر، با وجود حجم زیادی از اطلاعات که در اختیار داریم، این‌طور احساس می‌شود که زمان کافی برای خواندن تمام پیام‌های منتشرشده در چت‌ها، ایمیل‌‌ها، شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های پروژه یا مقاله‌هایی که قصد خواندن آن‌ها را داشتید، وجود ندارد. مطالعه حجم بالای اسناد و دیگر راه‌های ارتباطی که باید هر روز در محل کار صورت بگیرد، به نظر کار دلهره‌آوری است. باید بگوییم نگران نباشید چون روش‌هایی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید مطالعه اسناد و مطالب مورد نیاز در محل کار را با سرعت بالاتری انجام دهید. بله، درست حدس زدید، همان تکنیک‌ معروف تندخوانی. این تکنیک‌ از قدیم به‌عنوان روشی برای خواندن کتاب‌های قطور در نظر گرفته می‌شده، اما ابی مارکس بیل(Abby Marks Beale)، متخصص تندخوانی و نویسنده می‌گوید، راهبردهای فعال خواندن که در تندخوانی مورد استفاده قرار می‌گیرند برای انواع متون کاربرد دارند. تندخوانی ممکن است برای کسانی که تاکنون از این تکنیک استفاده نکرده‌اند نوعی ترفند جادویی به نظر برسد، اما بیل می‌گوید، تندخوانی مجموعه‌ای است از راهبرد‌های فعال، ذهنی و آگاهانه که به شخص اجازه می‌دهد تا به‌صورت عامدانه سرعت آنچه می‌خواند را بر اساس شرایط خاص بالا ببرد یا پایین بیاورد.

خود را برای موفقیت در تمرکز آماده کنید

بیل می‌گوید، قبل از خواندن حتی یک کلمه، «یک محیط متمرکز ایجاد کنید.» ایجاد یک محیط متمرکز خیلی مهم است. این محیط در واقع محیطی به دور از حواس‌پرتی‌ها است. وجود چنین محیطی به مغز امکان می‌دهد تا تنها روی یک محرک تمرکز داشته باشد و اطلاعات را خیلی سریع‌تر و راحت‌تر جذب کند. اگر دفتر کار اختصاصی دارید، ایجاد این محیط متمرکز آسان به نظر می‌رسد، اما در مورد کسانی که در فضاهای باز کار می‌کنند، فراهم کردن چنین محیطی که به ‌دور از تمام حواس‌پرتی‌ها باشد، دشوار است. البته منظور این نیست که امکان تندخوانی در محیط‌های کاری باز وجود ندارد، اما ممکن است به ابزارهایی همچون هدفون‌های صداگیر نیاز باشد. 

مطلب پیشنهادی

در ۵ دقیقه یاد بگیرد و برای همیشه به خاطر بسپارید
یک روش ساده و شناخته‌شده برای یادگیری و تقویت حافظه

خواندن رسانه‌های فیزیکی با استفاده از یک اشاره‌گر

اگر برای مطالعه به کتابخانه رفته باشید یا تحقیق خود را در میان محققان دیگر انجام داده باشید، بدون شک متوجه خواهید شد که بیشتر پژوهشگران هنگام کتاب ‌خواندن از یک اشاره‌گر استفاده می‌کنند و آن را زیر جمله‌ای که می‌خوانند، قرار می‌دهند. استفاده از یک اشاره‌گر، از نخستین گام‌های فراگیری تکنیک تندخوانی است. بیل می‌گوید: « این روش کمک می‌کند تا چشمان شما خیلی راحت خطوط را دنبال کرده و آن‌ها را گم نکنند و تمرکز شما بیشتر شود. سرعت بیشتر باعث افزایش تمرکز می‌شود، بنابراین امکان درک بیشتر فراهم می‌گردد.» با این‌حال او اذعان می‌دارد، بیشتر آدم‌ها این اشاره‌گر را در نقطه اشتباهی قرار می‌دهند. 
بیل می‌گوید: «وقتی از خوانندگان می‌پرسم دوست دارید اشاره‌گر را در کجای صفحه قرار دهید، بیشتر آن‌ها می‌گویند زیرخطی که آن را می‌خوانیم. این کار موجب می‌شود تا خواننده بازگشتی به مطالب خوانده‌شده داشته باشد و مغز را به شک می‌اندازد و ردی را که چشم‌ها باید دنبال ‌کنند، مسدود می‌کند. بنابراین برای استفاده درست و مفید از این اشاره‌گر، باید آن را در بالا یا روی خطی که می‌خوانید قرار دهید، به این ترتیب، خطی را که قبلا خوانده‌اید، نمی‌بینید و خطوط خوانده نشده در مقابل چشمان شما باز و قابل رویت می‌شود و اشاره‌گر چشم‌ها را مجبور می‌کند تا به پایین صفحه نگاه کنند.»

برای دستیابی به بهره‌‌وری در انجام کارها ابتدا باید بر مهارت تندخوانی تسلط پیدا کنید

اشاره‌گر را با متن روی صفحه مطابقت دهید

باوجود این‌که استفاده از اشاره‌گر برای متن‌های چاپ‌شده همچون کتاب‌ها و متن پروژه‌ها ابزاری فوق‌العاده است، اما برای خواندن صفحه‌نمایش مناسب نیست. بالا نگاه‌داشتن اشاره‌گر به مدت طولانی روی صفحه مانیتور هنگام خواندن ایمیل‌های بلند، PDFها و صفحات وب باعث می‌شود بازوی شما خیلی زود خسته شود. اما بیل برای این مسئله هم یک راه‌حل دارد و می‌گوید که خیلی راحت می‌توان ترفند اشاره‌گر را بر روی متن‌های روی صفحه‌نمایش هم به کار گرفت: «برای هماهنگ کردن اشاره‌گر با صفحه‌نمایش، خط اول متن را در بالای صفحه جایی که نوار ابزار اپلیکیشن یا لبه پنجره بالایی وجود دارد، قرار دهید. سپس با استفاده از نوار پیمایش سمت راست، در یک لحظه با خواندن هر سطر یک خط پایین بیایید، با این روش به نظر می‌رسد که کلمات با یک کارت سفید پوشانده شده‌اند.»
اگر فقط از یک ترفند تندخوانی استفاده می‌کنید، این کار را حتما انجام دهید. چون همان‌طور که بیل اشاره می‌کند «خواندن متن از روی صفحه‌نمایش، بدون هیچ راهبردی، حدود 25 درصد کندتر از خواندن روی کاغذ صورت می‌گیرد. پس اگر بیشتر کارهای خواندنی شما در محل کار روی صفحه‌نمایش است، این موضوع به ضرر شما خواهد بود.» 

مطلب پیشنهادی

 10 چیزی که زندگی شما را برای همیشه عوض می‌کنند
چقدر پذیرای تغییر در زندگی خود هستید؟

خواندن « کلمه به کلمه» را کنار بگذارید

اکنون که محیط مناسبی را برای تمرکز بیشتر فراهم کرده‌اید، باید یاد بگیرید که چگونه با استفاده از ترفند اشاره‌گر تمرکز خود را روی خطی که در حال خواندن آن هستید، بالا ببرید. مهم‌ترین ترفند تندخوانی که باید در آن مهارت پیدا کنید، توانایی استفاده از بینایی محیطی است تا بتوانید در یک‌لحظه  بیش از یک کلمه را ببینید. افرادی که « تندخوانی» را می‌آموزند، درواقع یاد می‌گیرند که روی هر کلمه متمرکز نشوند ( به‌اصطلاح خواندن کلمه به کلمه را کنار بگذارند) و در عوض با یک نگاه کلمات بیشتری را بخوانند. بیل مثال زیر را برای این روش عنوان می‌کند:
«بهترین روش برای رسیدن به این هدف، خواندن کلمات یا عبارت‌های کلیدی است. کلمات کلیدی، کلمات بزرگ‌تر و مهم‌تر یک جمله هستند، درست مانند عنوان‌های یک روزنامه که اصل مطلب را بیان می‌کنند. یاد بگیرید، چشمان خود را روی کلماتی متوقف کنید که معمولا شامل سه حرف یا بیشتر می‌شوند و کلماتی که معنای مهم یک جمله را انتقال می‌دهند کلمات کلیدی هستند.»
حالا برگردید و یک‌بار دیگر فقط کلمات پررنگ شده را بخوانید. کلمات کوچک‌تر و نه‌چندان مهم «دیده می‌شوند» اما «خوانده» نمی‌شوند و این شروع روند گسترش دید محیطی است. همچنین، نوع دیگر استفاده از این ترفند، نگاه کردن به گروهی از لغات است که یک تفکر را شکل می‌دهند، مانند این نمونه:
علاوه بر این، جمله‌ها شامل گروهی از لغات/ هستند که یک تفکر را شکل می‌دهند./به دنبال این گروه‌های فکری باشید/ ضمن درک بیشتر/ از موضوع، میدان دید خود را افزایش دهید.
متن بالا را ابتدا با نادیده گرفتن گروه‌بندی صورت گرفته با خط‌های مورب، بخوانید؛ سپس برگردید و گروه‌بندی‌هایی که با خط‌های مورب ایجادشده را ببینید. بیل می‌گوید: « هر دوی این روش‌ها، روش‌های خواندن فعال هستند که خواننده را ملزم می‌کنند تا روی آنچه می‌خواند و حرکت چشمانش روی صفحه واقعاً تمرکز داشته باشد.»
در ابتدای آموزش تندخوانی، ممکن است فکر کنید که سرعت خواندن شما کندتر شده، اما باگذشت زمان استفاده از این تکنیک‌ها به صورت عادی و طبیعی درمی‌آید اگر تندخوانی را فرا بگیرید و برای خواندن متون کاری از آن استفاده کنید، به‌یقین عصرها وقت آزاد بیشتری برای کتاب خواندن پیدا خواهید کرد

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟