ورود نسل جدید شبکه‌های ارتباطی سیار
14/04/1399 - 13:25
اینترنت 5G سرانجام به ایران رسید!
اواخر بهمن ماه 97 بود که وزیر ارتباطات خبر از گسترش و بهبود کیفیت نسل سوم و چهارم شبکه‌های ارتباطی داد و اعلام کرد مقدمات ارائه اینترنت 5G در سال 98 آماده شده و قرار است اینترنت 5G با هدف توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و توسعه برنامه‌های اقتصادی کشور راه‌اندازی شوند. یک مکانیزم ارتباطی قدرتمند و پر سرعت که قرار است نقش مهمی در اکوسیستم اینترنت اشیا بازی کند. اکنون پس از گذشت یک سال از این وعده وزیر ارتباطات در توییتی اعلام کرده تا شهریورماه دست‌کم پنج نقطه از تهران به اینترنت 5G دسترسی خواهند داشت.

1606683296_1_0.gif

نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی جدیدترین نسل سامانه‌های ارتباطی مخابراتی است که سرعت آن در محیط انتقال واقعی چیزی نزدیک به 14 برابر بیشتر از اینترنت 4G LTE است. نسل جدید، ضمن افزایش ظرفیت خدمت‌رسانی و بهبود سرعت به میزان قابل توجهی زمان تاخیر شبکه را کاهش می‌دهد. به همین دلیل کارشناسان اعلام داشته‌اند که اینترنت 5G می‌تواند تحول بنیادینی در ارتباطات و به ویژه توسعه کسب‌وکارها بازی کند. وزیر ارتباطات در توییت بهمن‌ماه 97 این‌گونه نوشت: ««پیش به‌سوی 5G هدفی است که در کنار توسعه‌ی ‌IOT برای سال ۹۸ در نظر داریم. هم‌اکنون، تمامی شهرها و بیش‌از ۶۶ درصد روستاها دارای پوشش 3G/4G هستند که در سال‌آینده با وجود مانع بودن تحریم‌ها، تلاش بیشتری برای گسترش دسترسی‌همگانی انجام خواهیم داد. نسل جدید ارتباطات منتظر ماست!»

اکنون پس از گذشت یک‌سال و با وجود موانع مختلف به نظر می‌رسد این وعده در آستانه عملیاتی شدن است و قرار است کمتر از یک ماه دیگر 5G  در ایران راه‌اندازی شود. در شرایطی که شیوع بیماری کووید 19 مشکلات عدیده‌ای برای کشورهای مختلف به وجود آورده، با این حال، روند گسترش زیرساخت‌های شبکه 5G در ایالات متحده با شتاب دنبال می‌شود. در ایران نیز شرایط مهیا شده تا اولین سایت مربوط به نسل پنجم شبکه تلفن سیار نصب و راه‌اندازی شود. اوایل فروردین ماه معاون امور رادیویی رگولاتوری خبر از اتمام مجوز اپراتورهای TD-LTE و واگذاری پهنای باند آن‌ها به شبکه 5G داد و متعاقب آن وزیر ارتباطات نیز خبر از راه‌اندازی اولین سایت این شبکه داد. محمد جواد آذر جهرمی در یکی از پست‌های اینستاگرامی خود در این خصوص نوشت: «فکر می‌کنم اولین سایت 5G تا چهار هفته دیگر در ایران نصب شود. مطابق برنامه تا شهریورماه، پنج منطقه تهران زیر پوشش نسل پنجم تلفن همراه قرار می‌گیرد.»

آذری جهرمی در حاشیه افتتاح بزرگ‌ترین مرکز داده غرب و شمال غرب کشور توسط همراه اول، خبر از راه‌اندزای اینترنت و شبکه 5G در تهران داد. به گفته آذر جهرمی قرار است تا دو هفته دیگر 5G در پنج نقطه از اینترنت در دسترس کاربران قرار گیرد. البته برای بهره‌مندی از اینترنت نسل جدید لازم است گوشی یا مودم شما توانایی پشتیبانی از 5G را داشته باشد. در خبر دیگری، ایرانسل اعلام کرده که تجهیزات مربوط به شبکه 5G را وارد ایران کرده و قرار است تا دو هفته دیگر در مرکز تحقیقات مخابرات، اولین شبکه 5G این اپراتور به شکل آزمایشی راه‌اندازی شود.

اعلام خبر راه‌اندازی شبکه 5G بازخوردهای مختلف کاربران را به همراه داشته است. برخی از کاربران اعلام داشته‌اند در حالی که شبکه‌های 3G و 4G به شکل کامل در ایران پیاده‌سازی نشده‌اند و هنوز در برخی از روستاها 3G در دسترس نیست و پوشش 4G در برخی از شهرها در وضعیت مطلوب قرار ندارد، 5G قرار است چگونه راه‌اندازی شود؟ برخی دیگر درباره تاثیر تشعشعات 5G پرسیده‌اند و برخی دیگر گران بودن گوشی‌هایی که قادر به پشتیانی از 5G هستند را دلیل عدم موفقیت این طرح در کوتاه‌مدت برشمرده‌اند.

برخی دیگر از کاربران به سراغ سوالات بدیهی‌تری رفته و اعلام داشتند 5G قرار است روی چه فرکانس‌هایی راه‌اندازی شود و وزارت ارتباط در نظر دارد از فرکانس‌های زیر 6 گیگاهرتز استفاده کند یا به سراغ فرکانس‌های میلی‌متری خواهد رفت؟ تعرفه دسترسی به اینترنت 5G چقدر است؟ قرار است 5G با چه کمینه و بیشینه سرعتی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد و اگر قرار است اختلاف سرعت آن با 4G ناچیز باشد چه لزومی به استفاده از آن وجود دارد؟ این طرح قرار است چه زمانی به شکل فراگیر در تمامی شهرهای ایران راه‌اندازی شود و تجهیزات پشتیبانی کننده از اینترنت 5G چه زمانی با قیمت معقول به دست کاربران نهایی خواهد رسید؟

در پاسخ به پرسش‌های این چنینی، آذر جهرمی اعلام داشته: «روند ورود گوشی‌های 5G به ایران آغاز شده و اعلام کرده ما موفق به پیاده‌سازی اندروید بومی‌سازی شده روی یکی از مدل‌های گوشی‌های هوشمند شده‌ایم. در کشور شرکت‌های ظرفیت تولید تلفن‌های همراه را دارند، با این حال به بسته‌های حمایتی دولت نیازمند هستند.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟