آخرین تصمیم کانونیکال، به نفع یا ضرر کاربران
اوبونتو قصد دارد اطلاعات شخصی شما را جمع آوری کند
وقتی ویندوز 10 منتشر شد، حرف و حدیث‎های زیادی در مورد جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران توسط مایکروسافت مطرح شد. حالا به نظر می‎رسد کانونیکال نیز قصد دارد همین رویه را دنبال کند. اخیرا اعلام شد که نسخه بعدی اوبونتو و پلتفرم‎هایی که در آن اجرا می‎شود اقدام به جمع آوری داده‎های کاربران خواهد کرد.

جمع آوری اطلاعات کاربران در نگاه اول ایده غیر عاقلانه‎ای به نظر می‎رسد. کاربران تمایل ندارند اطلاعات آنها بدون اطلاع و اجازه آنها جمع آوری شود، حتی اگر چنین کاری مزایایی برای آنها در پی داشته باشد.

اما چرا شرکت‎های بزرگ فناوری دست به چنین اقداماتی می‎زنند؟ آیا از اطلاعات جمع آوری شده در نهایت به نفع یا ضرر کاربر استفاده خواهد شد؟ و این اطلاعات چه چیزهایی را شامل می‎شود؟

مجموعه داده‎هایی که اوبونتو با آن سر و کار دارد

این اطلاعیه توسط مدیر دسکتاپ اوبونتو در کانونیکال، ویل کوک اعلام شده بود و به نظر می‎رسد این مکانیزم جمع آوری داده در نسخه 18.04 LTS (Bionic Beaver) اعمال شود.

کوک می‎گوید: «ما می‎خواهیم بتوانيم تلاش‎های مهندسی خود را بر روی موضوعاتی که برای کاربران ما مهم است، متمرکز کنیم. و برای انجام چنین کاری نیاز به در اختیار داشتن اطلاعات بیشتری در مورد نوع تنظیمات به کار رفته توسط کاربران و نرم افزاری كه با آن کار می‎کنند داریم.»

کانونیکال با اضافه کردن یک گزینه انتخابی که در حالت پیش فرض انتخاب شده است قصد دارند این مشارکت را به شکل اختیاری و تحت کنترل و اختیار خود کاربر درآورد.

مجموعه داده‎هایی که اوبونتو جمع آوری خواهد کرد شامل این موارد است:

  • چه نسخه‎ای از اوبونتو در حال نصب است
  • آیا شما به شبکه متصل هستید
  • اطلاعات مربوط به سخت افزار شامل CPU, RAM, GPU و غیره
  • تولیدکننده کامپیوتر شخصی
  • کشور شما
  • فرآیند نصب سیستم عامل چه مدت به طول انجامیده است
  • آیا شما گزينه لاگین خودکار را فعال کرده‎اید
  • تعداد پارتيشن‎های دیسک و ساختار هر کدام
  • آیا شما اقدام به نصب کدهای ثالث کرده‎اید
  • آیا تصمیم گرفته‎اید که در حین نصب به‎روزرسانی‎ها را دانلود کنید

کانونیکال همچنین اعلام کرده است که اطلاعات جمع آوری شده کاملا به صورت ناشناس انجام خواهد شد و کاربران این امکان را خواهند داشت تا هر زمان که مایل باشند با استفاده از تنظیمات داخل اوبونتو از ارسال این اطلاعات جلوگیری کنند.

حفظ امنیت داده‎های جمع آوری شده

برای اطمینان از حفظ حريم خصوصی و محافظت از داده‎های کاربران، تمام اطلاعات تنها از طریق سرورهای کانونیکال و تحت پروتکل امن HTTPS انجام خواهد شد.

بر اساس اطلاعاتی که ویل کوک منتشر کرده است، تمام داده‎های جمع آوری شده پردازش شده و بعد عمومی‎ خواهند شد، بنابراین خود کاربران می‎توانند ارزیابی لازم را انجام دهند.

این تصمیم کانونیکال با ریسک همراه است و در گذشته چنین کاری شرکت بزرگی مثل مایکروسافت را با مشکل مواجه ساخته و حتی در مواردی به پرونده‎های قضایی منجر شده است. تنها تفاوت در اینجا این است که کانونیکال حق انتخاب در این مشارکت را برای کاربران خود قائل شده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟