پرچم‌داران شرق آسیا
گلکسی اس 9 یا وان‌پلاس 6؟ کدام گوشی بهتر است؟
گوشی وان‌پلاس 6 هم پس از مدتی کش و قوس روانه بازار شد و همانطور که انتظار داشتیم، مثل محصولات قبلی این شرکت، کیفیتی در خور یک پرچمدار واقعی داشت. با این وجود، باید دید عملکرد این گوشی در برابر سایر پرچم‌داران چگونه است؟
در این مطلب قصد داریم وان‌پلاس 6 را با گلکسی اس 9 مقایسه کنیم. همراه ما باشید.

1606683296_1_0.gif

هرچند وان‌پلاس 6 به تازگی معرفی شده است، اما اگر الگوی محصولات قبلی این شرکت را در نظر داشته باشیم، می‌توان حدس زد که این گوشی هم همانند محصولات قبلی این شرکت وارد بازار ایران خواهند شد. البته در این میان نباید از تغییرات ایجاد شده در سیستم واردات گوشی به ایران هم گذشت. مسئله رجیستری و قوانین آن ممکن است حضور این گوشی در بازار ایران را به تاخیر بیاندازد؛ یا حتی آن را به کل لغو کند! اما بیایید خوشبین باشیم و دعا کنیم یکی از واردکنندگان تصمیم بگیرد این گوشی زیبا و قدرتمند را وارد بازار ایران کند. 

بیایید نگاهی داشته باشیم به پرفروش‌ترین پرچم‌دار حال حاضر ایران یعنی گلکسی اس 9 و آن را با پرچم‌دار جدید وان‌پلاس یعنی وان‌پلاس 6 مقایسه کنیم. 

طراحی

بدنه شیشه‌ای وان‌پلاس 6 به دست کاربر احساس خوبی می‌دهد. اما شکایتی که همیشه از بدنه‌های شیشه‌ای وجود داشته است، جذب اثر انگشت و استعداد آن‌ها برای خش شدن بوده است. از طرف دیگر، استفاده از بدنه شیشه‌ای به گوشی‌ها امکان پشتیبانی از شارژ بی‌سیم را می‌دهد. نکته عجیب در طراحی این گوشی این است که در آن چنین قابلیتی وجود ندارد و این مسئله ما را به فکر فرو می‌برد که چرا وقتی از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌شود، بدنه گوشی باید شیشه‌ای باشد؟! با این حال، استفاده از نسل پنجم گوریلا گلس در پشت و جلوی این گوشی باعث شده است تا حد زیادی از بابت استحکام این گوشی خیالی آسوده داشته باشیم. واضح است که هدف طراحان وان‌پلاس در طراحی این گوشی، ایجاد ظاهری سرامیکی برای وان‌پلاس 6 بوده است؛ اما استفاده از شیشه دو مزیت بزرگ دارد: اول این که باعث می‌شود گوشی سبک‌تر باشد و دوم هم ارزان‌تر بودن شیشه نسبت به سرامیک است.

بارزترین نکته در طراحی وان‌پلاس 6، استفاده از ناچ یا همان بریدگی مشابه iPhone X است. همانند سایر پرچم‌داران اندرویدی، این گوشی هم با وجود داشتن این بریدگی دارای سیستم تشخیص چهره پیشرفته شرکت اپل نیست. در مجموع این گوشی بسیار زیبا است و خوش‌ساخت است؛ اما ترجیح می‌دادیم که از بدنه فلزی و بدون ناچ ساخته شده باشد تا شبیه میلیون‌ها گوشی اندرویدی دیگر که از اپل تقلید کرده‌اند نباشد. نکته بعدی این است که وان‌پلاس 6 دارای گواهینامه مقاومت IP نیست؛ چیزی که استفاده از آن در بین اکثر گوشی‌های پرچم‌دار اجباری به نظر می‌رسد. با این وجود، شرکت وان‌پلاس اعلام کرده است که این گوشی در استفاده روزمره (برای مثال، زیر باران یا شست و شوهای سریع) دچار مشکل نخواهد شد.

در طرف دیگر، گلکسی اس 9 ایستاده است؛ گوشی‌ای که دیگر نیازی به معرفی ندارد. ما قصد نداریم چندان به طراحی این گوشی بپردازیم، تنها به ذکر تفاوت‌های آن با وان‌پلاس خواهیم پرداخت:

زبان طراحی این گوشی مخصوص خود سامسونگ است. خبری از بریدگی بالای نمایشگر و کپی نیست؛ با این وجود، این گوشی با نسل قبلی خود تفاوت خاصی ندارد و تنها محل قرارگیری حسگر اثر انگشت است که در آن جابجا شده است. بدنه این گوشی هم از جنس شیشه است؛ اما شیشه‌ای بودن آن به دلیل پشتیبانی از شارژ بی‌سیم کاملا توجیه پذیر است. نکته مثبت بعدی این گوشی نسبت به وان‌پلاس 6، برخورداری از گواهینامه IP68 است که نشان می‌دهد این گوشی برای کار در عمق آب هم هیچ مشکلی ندارد. 

نمایشگر

نمایشگر وان‌پلاس 6 یک صفحه نمایش 6.28 اینچی است که از نسبت طول به عرض 19 به 9 بهره می‌برد. رزولوشن این نمایشگر Full HD+ است و جالب است بدانید که پنل AMOLED مورد استفاده در این نمایشگر هم محصول سامسونگ است. تراکم پیکسلی این نمایشگر برابر با 402 پیکسل بر هر اینچ است و جزئیات در آن بدون هیچ مشکلی به نمایش درمی‌آیند. همانطور که گفتیم، روی این نمایشگر از گوریلا گلس 5 استفاده شده است تا از آن در برابر ترک خوردن، شکستن و خط و خش مراقبت کند. روشنایی این صفحه نمایش برای کار کردن زیر نور مستقیم آفتاب کافی است و با پشتیبانی از DCI P3 خیال شما را از بابت رنگ‌بندی طبیعی این گوشی راحت می‌کند. 

نمایشگر گلکسی اس 9 را می‌توان بهترین نمایشگر حال حاضر گوشی‌های هوشمند دانست. سامسونگ چند سالی است که در زمینه صفحه نمایش بی چون و چرا بهترین عملکرد را دارد. دلیل این امر، استفاده از پنل‌های انحصاری سامسونگ موسوم به Super AMOLED روی گوشی‌های هوشمندش است. رزولوشن QHD+ روی نمایشگر گلکسی S9 باعث شده است تراکم پیکسلی نمایشگر این گوشی به 570 پیکسل بر هر اینچ برسد. اما جدا از این برتری در تراکم پیکسلی، نمایشگر گلکسی اس 9 از استاندارد HDR هم پشتیبانی می‌کند.

دوربین

وان‌پلاس 6 از دو دوربین در بخش دوربین اصلی بهره می‌برد. دوربین اصلی این گوشی دارای یک سنسور 16 مگاپیکسلی با f/1.7 است و دوربین دوم آن هم دارای دقت 20 مگاپیکسلی است و گشودگی دریچه دیافراگم آن هم f/1.7 است. از سایر مشخصات دوربین اصلی این گوشی، می‌توان به بهره مندی از لرزشگیر اپتیکال و لرزشگیر الکتریکی اشاره کرد. تلفیق دو لرزشگیر باعث شده است فیلمبرداری در این گوشی با کیفیت بالاتری صورت بگیرد. جدا از لرزشگیرها، برای فیلمبرداری با این گوشی امکانات دیگری هم در نظر گرفته شده است. برای مثال، کاربر می‌تواند با کیفیت HD و با سرعت 480 فریم بر ثانیه عکاسی کند و نهایت سرعت فیلمبرداری Full HD در این گوشی برابر با 240 فریم بر ثانیه است.

گلکسی اس 9 بر خلاف سایر پرچم‌داران بازار دارای یک دوربین اصلی تکی با دقت 12 مگاپیکسل است؛ اما میزان گشودگی دریچه دیافراگم در آن بین f/1.7 و f/2.4 متغیر است. گلکسی اس 9 از تنها یک لرزشگیر اپتیکال بهره می‌برد و نهایت کیفیت فیلمبرداری آن 4K با سرعت 60 فریم برثانیه است. البته در کنار آن، امکان فیلمبرداری HD با سرعت شگفت انگیز 960 فریم بر ثانیه هم وجود دارد. 

در ارتباط با کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین این گوشی‌ها هنوز نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم؛ اما چیزی که مشخص است، این است که هر دو گوشی دارای کیفیت عکس بسیار بالایی هستند؛ منتها وان‌پلاس 6 به خاطر برخورداری از دوربین دوگانه، امکانات بسیار گسترده‌تری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به هر حال، باید صبر کرد و دید DxOMark درباره دوربین وان‌پلاس 6 چه نظری خواهد داشت. در مبحث فیلمبرداری، امکانات گلکسی اس 9 از وان‌پلاس 6 بیشتر است؛ اما باور کنید فیلمبرداری حرکت آهسته چیزی نیست که همیشه به کارتان بیاید و هر روز از آن استفاده کنید.

سخت افزار

وان‌پلاس 6 به تراشه اسنپدراگون 845 مجهز شده است و در کنار آن 6 یا 8 گیگابایت حافظه اجرایی وجود دارد. وان‌پلاس همیشه در آزمون‌های فنی یکی از بهترین‌ها بوده است و امسال هم بدون شک یکی از بهترین بنچمارک‌ها را در بین پرچم‌داران به جای خواهد گذاشت. نهایت قدرت پردازش تراشه به کار گرفته شده روی وان‌پلاس 6 برابر با 2.8 گیگاهرتز است تا خیال شما را از بابت اجرای بی عیب و نقص سنگین‌ترین بازی‌ها هم راحت کند. نسخه ارزان این گوشی که دارای 6 گیگابایت رم است، 64 گیگابایت حافظه داخلی دارد و نسخه‌های دارای 8 گیگابایت رم آن، دارای حافظه داخلی 128 یا 256 گیگابایتی هستند. شایان ذکر است که این گوشی با این که دارای جک هدفون است، اما از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند. 

در طرف دیگر، سامسونگ گلکسی اس 9 قرار دارد. این گوشی هم در بازار آمریکا با تراشه Snapdragon 845 روانه بازار شده است؛ اما در ایران آن را با Exynos 9810 در اختیار خواهیم داشت؛ تراشه‌ای که کمی از محصول کوآلکام قدرتمندتر است؛ اما این تفاوت چندان محسوس نیست. این گوشی در زمینه رم تنها یک گزینه 4 گیگابایتی دارد، اما حافظه داخلی آن می‌تواند 64، 128 یا 256 گیگابایت باشد. نکته مثبت بعدی، قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی است.

شاید در آزمون‌های فنی وان‌پلاس به لطف رابط کاربری سبکی که دارد، نمره‌های بهترین نسبت به گلکسی اس 9 کسب کند؛ اما در عمل این تفاوت به چشم نمی‌آید و می‌توان هر دو گوشی را تقریبا در یک سطح دانست. 

باتری

وان‌پلاس 6 به یک باتری غیر قابل تعویض با ظرفیت 3300 میلی آمپر ساعت مجهز شده است و از فناری شارژ سریع اختصاصی موسوم به Dash بهره می‌برد. این فناوری به وان‌پلاس 6 کمک می‌کند زودتر از تمام پرچم‌داران دیگر شارژ شود و این تفاوت واقعا ملموس است.

گلکسی اس 9 هم دارای یک باتری 3000 میلی آمپر ساعتی است که از فناوری شارژ سریع کوآلکام بهره می‌برد؛ اما این فناوری به نسل چهارم خود رسیده است و روی اس 9 شاهد استفاده از نسل دوم آن هستیم. با این وجود، شارژ شدن کامل گلکسی اس 9 ره زمان چندانی نیاز ندارد.

نتیجه گیری

مقایسه ارزش خرید این دو گوشی بسیار سخت است. نسخه پایه گلکسی اس 9 با قیمتی حدود 4.0 میلیون تومان در بازار در دسترس است و وان‌پلاس 6 که قیمت جهانی آن حدود 520 دلار است، احتمالا با قیمتی در حدود 3.2 تا 3.5 میلیون تومان به بازار ایران بیاید. اگر قیمت آن در همین حوالی باشد، با توجه به قدرت پردازش فوق‌العاده و دوربین بهتری که دارد، می‌توان آن را به عنوان یک گزینه عالی در نظر گرفت که همان کار گلکسی اس 9 را برایتان انجام می‌دهد و حدود نیم میلیون تومان هم صرفه‌ جویی کنیم. اما اگر قیمت آن بیشتر از این حرف‌ها باشد، حرکت عاقلانه این است که برای داشتن نمایشگر بهتر، پشتیبانی بیشتر و همان قدرت پردازش، سراغ اس 9 برویم. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟