Cisco Silicon One قلب تپنده اینترنت
سیسکو با ساخت تراشه ویژه‌ای آینده اینترنت را ترسیم کرد
سیسکو به تازگی جزئیات بیشتری در مورد استراتژی‌های کلان این شرکت ارائه کرده که باز تعریفی جدید از اینترنت آینده است. فناوری جدید به گونه ای طراحی شده تا معضلات و محدودیت‌های عملکردی، اقتصادی و مصرف انرژی زیرساخت‌های فعلی را برطرف کند. این نوآوری که چند سالی است سیسکو روی آن کار می‌کند دستکم برای چند دهه نقش تاثیرگذاری روی اینترنت خواهد داشت. با توجه به نرخ کنونی رشد و افزایش تقاضا در جهت پیاده‌سازی شبکه‌های کامپیوتری و دسترسی به سرویسهای ابرمحور، حجم ترافیکی که هر یک از عناصر موجود در شبکه تولید می‌کنند و الزامات مربوط به برقراری ارتباط پایدار میان آنها، در چند سال آینده زیرساخت‌های کنونی را با چالش‌های متعدد روبه‌رو می‌کند. به همین دلیل نیاز به یک فناوری قدرتمند و بنیادین که بتواند شبکه‌های پر توانی در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد بیش از همیشه احساس می‌شود.

در حال حاضر استراتژی سیسکو غلبه بر محدودیت‌های پیش روی توسعه‌دهندگان است تا بتوانند به راحتی برنامه‌های کاربردی و خدماتی را عملی کنند. برای رسیدن به این هدف سیسکو آخرین ابداع خود تحت عنوان Cisco Silicon One را معرفی کرد که تنها معماری سیلیکونی شبکه‌سازی در نوع خود است. قدرتمندترين روترهای حال حاضر جهان یعنی روترهای سری 8000 سیسکو بر پایه این تراشه سیلیکونی جدید ساخته شده‌اند و کاربران می‌توانند از طریق مدل‌های تجاری تفکیک شده این فناوری جدید را خریداری و از مزایای آن بهره‌مند شوند. چاک رابینز رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سیسکو می‌گوید: «نوآوری به سرمایه‌گذاری متمرکز، تیمی حرفه‌ای و ایده‌های بکری نیاز دارد که به خوبی درک شده باشند. ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا این صنعت را به سمت ساخت یک اینترنت جديد برای دوران 5G سوق دهیم. آخرین راهکارهای ما در جهت توسعه تراشه‌های سیلیکونی، ارتباطات فیبرنوری و نرم‌افزاری بیانگر خلاقیت مداوم ما در راه کمک به مشتريان در راستای کسب تجربه‌هایی جدید در بستر اینترنت بوده است.»

سیلیکون، اپتیک و نرم‌افزار لازمه اینترنت آینده

طی یک دهه آینده، فناوری‌های پیشرفته تجربه جدیدی از دنیای دیجیتال شامل واقعیت مجازی و افزوده، استریم 16K، هوش مصنوعی، 5G، شبکه‌های 10G، محاسبات کوانتومی‌، امنیت سایبری تطبیقی ​​و پیش‌گویانه، اینترنت اشیای هوشمند و فناوری‌هایی که هنوز اختراع نشده‌اند را رقم می‌زند. توانایی اپلیکیشن‌های نسل آینده نیز بسیار فراتر از آنچه زیرساخت حال حاضر اینترنت قادر به پشتیبانی از آن‌ها هستند خواهد رفت. طی پنج سال گذشته سیسکو یک فناوری خاص را پایه‌گذاری کرده تا شرکت‌ها برای موفقیت در آینده مبتنی بر فناوری‌های نوین از آن استفاده کنند. این استراتژی منجر به ایجاد نسل بعدی زیرساخت‌های اینترنت خواهد شد که معماری سیلیکون جدید سیسکو را با نسل بعدی ارتباطات نوری این شرکت ترکیب می‌کند. استراتژی سیسکو باعث تغییرات اقتصادی شگرفی در زمینه پشتیبانی اینترنت از خواسته‌های دیجیتال آینده خواهد شد و مشتريان را قادر می‌سازد تا کسب و کارهای خود را در شبکه‌هایی ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تر اداره کنند. استراتژی سیسکو مبتنی بر توسعه و سرمایه‌گذاری در سه حوزه اصلی فناوری سیلیکون، اپتیک و نرم‌افزار است.

دیوید گکلر نایب رئیس و مدیر کل مشاغل شبکه و امنیت سیسکو می‌گوید: «جابجایی مرزهای نوآوری به سطحی فراتر از آنچه ما امروز تجربه می‌کنیم لازمه آینده این صنعت است. ما معتقدیم سیلیکون، اپتیک و نرم‌افزار اهرم‌هایی هستند که این امر را محقق می‌کنند. استراتژی سیسکو تنها مختص به یک محصول واحد نیست. ما چند سال گذشته را صرف سرمایه‌گذاری در مجموعه فناوری‌های مستقلی کردیم که باور داریم در آینده لازم و مکمل یکدیگرند و در نهایت این امکان را می‌دهند تا دشوارترین مسائل پیرامون ابداعات دیجیتال را پشت سر بگذاریم. این استراتژی بلند پروازانه‌ترین پروژه‌ای است که شرکت سیسکو روی آن کار کرده است.»

Cisco Silicon One چیست؟

Cisco Silicon One پایه و اساس مجموعه برنامه‌ها و پروژه‌های آینده مسیریابی سیسکو است. سیسکو پیش‌بینی می‌کند در کوتاه مدت این تراشه به عملکردی تا 25 ترابیت در ثانیه (Tbps) دست پيدا کند. این اولین تراشه شبکه است که بالاترین سازگاری را با محصولات و خدمات کاربردی تحت وب خواهد داشت. این فناوری که برای هر دو پلتفرم ثابت و ماژولار طراحی شده قادر است چالش‌برانگیزترین نیازها را به شیوه‌ای که تاکنون نمونه آن مشاهده نشده مدیریت کند. اولین مدل Cisco Silicon One که به Q100 معروف است بدون آن‌که خللی در عملکرد برنامه‌ها و برنامه‌نویسی تحت شبکه به وجود آورد، بافرینگ، مصرف انرژی و قابلیت انعطاف‌پذیری از مرز مسیریابی 10 ترابیت در ثانیه برای پهنای باند شبکه را ارائه کرد. سیسکو در طراحی تراشه‌ جدید تصمیم گرفت تا علاوه بر بهبود فعالیت‌های کنونی و سنتی روتینگ و سوئیچینگ، رویکردهای جدیدی را نیز پیاده‌سازی کند. پلتفرم سیلیکون وان تعدادی تراشه‌ مخصوص شبکه با قابلیت برنامه‌ریزی است که امکان انجام فعالیت‌های متعدد شبکه را ممکن می‌کند.

به‌طور سنتی، انواع مختلفی از سیلیکون با قابلیت‌های مختلف در یک شبکه و حتا درون یک دستگاه واحد استفاده می‌شوند. افزودن امکانات جدید و آزمایش آن‌ها می‌تواند زمان‌بر و پر هزینه باشد. سیلیکون یکپارچه و قابل برنامه‌ریزی به اپراتورهای شبکه اجازه می‌دهد تا هزینه‌های عملیاتی را به میزان زیادی کاهش داده و خدمات ارزشمندتری ارائه کنند. سیسکو تصمیم دارد تا سیلیکون وان را به اپراتورها و شرکای تجاری دیگر ارائه کند تا در محصولات خود از آن بهره ببرند. چنین رویکردی از سمت شرکتی که هیچ‌گاه به‌عنوان تامین‌کننده‌ قطعات سیلیکونی شناخته نمی‌شد، جدید و خاص است. امین وحدت نایب رئیس گوگل کلاود می‌گوید: «مشتاقانه در انتظار همکاری با سیسکو هستیم زیرا این شرکت به مرحله جدیدی از مسیریابی سطح بالای سیلیکونی دست یافته است. این همکاری باعث خواهد شد تا درخواست‌های نسل بعدی شبکه‌ها برای دستیابی به سرعت‌های بالاتر و ظرفیت بیشتر محقق شود.»

نجامد احمد نایب رئیس بخش مهندسی شبکه فیسبوک می‌گوید: «فیسبوک یک مدافع جدی برای جداسازی شبکه و اکوسیستم‌های باز است و برای ایجاد تحول در صنعت شبکه ابتکارات تاثيرگذاری مثل Open Compute Project و Telecom Infrastructure Project را پایه‌گذاری کرده است. معماری جدید Silicon One سیسکو با این چشم‌انداز مطابقت دارد. ما معتقدیم این مدل تفکیک‌پذیری گزینه‌های متنوع و انعطاف‌پذیری در اختیار اپراتورهای شبکه قرار می‌دهد.»

ری موتا مدیرعامل و تحلیلگر ارشد ACG Research  می‌گوید: «سیسکو در حال ایجاد تحولات عظیمی در اینترنت است و روی نوآوری در سخت‌افزار، نرم‌افزار، اپتیک و سیلیکون به شدت متمرکز شده تا به مشتريان خود کمک کند هزینه‌های عملیاتی را بهتر مدیریت کنند. در فاز بعدی قرار است اینترنت در ابعادی بزرگ‌تری و هوشمندانه‌تر به شرکت‌ها خدمت‌رسانی کند. با گذر از سال 2020 تحولات در بهره‌وری عملیاتی نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.»

سری 8000 روترهای سیسکو اولین پلتفرمی‌ است که با Cisco Silicon One Q100 ساخته شده است. این دستگاه به گونه‌ای مهندسی شده تا به ارائه‌کنندگان خدمات و شرکت‌های وابسته به وب کمک کند در عصر 5G، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا ساخت و اداره شبکه‌های گسترده خود را مقرون به صرفه انجام دهند. از جمله قابلیت‌های برجسته روترهای 8000 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهینه‌سازی شده برای سرعت‌های نوری 400 گیگابیت در ثانیه و فراتر از آن.
  • قدرت گرفته از نرم‌افزار مدیریت شبکه ابری Cisco IOS XR7 که طراحی شده تا وظایف را ساده‌سازی و هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهد. این سیستم‌عامل جدید برای هماهنگی و استفاده از تراشه‌های جدید بهینه‌سازی شده است.
  • ارائه سیستم امنیت سایبری پیشرفته با فناوری نظارت و بررسی بلادرنگ زیرساخت‌های مهم.
  • ارائه‌دهندگان خدمات از پهنای باند بیشتر و امکان برنامه‌نویسی دقیق‌تر برخوردار می‌شوند تا بتوانند سرعت‌های ترابیتی خود را به بهترین شکل در اختیار مشتريان قرار دهند.

سیسکو در حال کار با گروهی از مشتريان فعال و پیشرو برای آزمايش و توسعه سری Cisco 8000 است. شرکت STC سرویس‌دهنده اصلی  تلکام در خاورمیانه و شمال افریقا، اولین مشتری است که این فناوری جدید را پیاده‌سازی می‌کند. Comcast و NTTCom نیز در حال آزمايش این محصول هستند.

فیبرنوری برای 400G و فراتر از آن

ساخت یک اینترنت جديد که بتواند در آینده از نوآوری‌های دیجیتال پشتیبانی کند، به پیشرفت‌های اساسی در فناوری‌های سیلیکون و اپتیک بستگی دارد. سیسکو با در اختیار داشتن مالکیت معنوی در هر دو حوزه، در این صنعت پیشگام است. با پیشرفت نرخ انتقال داده‌ها از 100G به 400G و فراتر از آن، بخش قابل توجه‌ای از هزینه ساخت و بهره‌برداری از زیرساخت‌های اینترنت به فیبرنوری اختصاص داده شده است. سیسکو تمام تلاش خود را می‌کند تا این اطمینان خاطر را به مشتريان بدهد كه با ادامه افزایش نرخ پورت سویچ و روتر، فیبرنوری به شکلی طراحی شود تا با استانداردهای کیفی و قابلیت اطمینان این صنعت مطابقت داشته باشد. در برنامه ارزیابی کیفی این شرکت، سیسکو فناوری فیبرنوری خود را در جهت مطابقت با استانداردهای انحصاری و بین‌المللی آزمايش خواهد کرد. در این برنامه مشتريان می‌توانند از فیبرنوری سیسکو در برنامه‌هایی که روی میزبان‌های غیر از سیسکو مستقر شده‌اند استفاده کنند و اطمینان داشته باشند که این فناوری با استانداردهای کیفی که انتظار دارند سیسکو از آن برخوردار باشد مطابقت داشته باشد.

تغییرات اقتصادی اینترنت با مدل‌های تجاری انعطاف‌پذیر

سیسکو اعلام کرده که قصد دارد مدل‌های مصرفی انعطاف‌پذیر را که اولین بار در مجموعه برنامه‌ها و پروژه‌های Optics سیسکو گنجانده شده بود در راستای تفکیک نرم‌افزار Cisco IOS-XR و با اضافه کردن Cisco Silicon One به آن ارائه کند. این مدل جدید بسیار منعطف و سازگار بوده و به مشتريان این حق انتخاب را می‌دهد تا برای ساخت شبکه خود از مولفه‌ها و سیستم‌های یکپارچه مختلفی استفاده کنند. این رویکرد با ماهیت در حال تحول اپراتورها که برای کار خود به دنبال انتخاب عناصر فناوری گسسته یا تجمیعی هستند مطابقت داشته و با ایجاد تحول در اقتصاد اینترنت ارزش تجاری قابل ملاحظه‌ای را فراهم می‌کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟