نظارت بر فعالیت‌های انجام‌شده در محیط‌های فناوری اطلاعات
برترین ابزارهای مشاهده‌پذیری سال 1402 مخصوص کارشناسان شبکه
امروزه، بیشتر کارشناسان شبکه و تیم‌های توسعه نرم‌افزار از یک معماری میکروسرویس استفاده می‌کنند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا برنامه‌های خود را در محیط‌های توزیع‌شده مستقر کنند. اگرچه این موضوع فرآیند ساخت، ارائه و مقیاس‌بندی برنامه‌ها را آسان‌تر می‌کند، اما می‌تواند پیگیری و عیب‌یابی مولفه‌های زیربنایی محیط‌های فناوری اطلاعات و شبکه را دشوارتر کند. با این حال، سازمان‌ها برای درک نحوه عملکرد برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند مجبور هستند نظارت دقیقی بر این مولفه‌ها اعمال کنند. به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان شبکه به سراغ ابزارهایی رفته‌‌اند که ابزارهای مشاهده‌پذیری (Observability Tools) نام دارد. این ابزارها به کارشناسان شبکه اجازه می‌دهند تا سامانه‌های توزیع‌شده خود را زیر نظر بگیرند و مشکلات را در کوتاه‌ترین زمان شناسایی کرده و راهکاری برای حل آن‌ها پیدا کنند.

1606683296_1_0.gif

ابزار مشاهده‌پذیری چیست؟

یک ابزار مشاهده‌پذیری، پلتفرمی متمرکز برای گردآوری و مصورسازی داده‌های تله‌متری است که از مولفه‌های مختلف مستقر در شبکه و زیرساخت‌ها در یک محیط توزیع‌شده استفاده می‌کند تا اطلاعات لحظه‌ای شبکه را در اختیار کارشناسان قرار دهد. این ابزار رفتار برنامه‌ها و انواع تجهیزات مستقر در زیرساخت‌ها را زیرنظر می‌گیرد، از طریق داده‌های گردآوری‌شده به تجزیه‌و‌تحلیل عملکرد تجهیزات و برنامه‌های تحت شبکه می‌پردازد و به کارشناسان شبکه اجازه می‌دهد قبل از آن‌که مشکلات باعث بروز وقفه در فعالیت‌های تجاری شوند، آن‌ها را به‌سرعت شناسایی و برطرف کنند. یک پلتفرم مشاهده‌پذیر کارآمد، چیزی فراتر از یک ابزار نظارتی است. این پلتفرم نه‌تنها قابلیت‌های نظارت سنتی را شامل می‌شود، بلکه بینش عمیق‌تری درباره داده‌ها ارائه می‌کند که می‌تواند به بهینه‌سازی عملکرد، اطمینان از دسترس‌پذیری و بهبود تجربه مشتری کمک کند. برای دستیابی به این هدف، بیشتر ابزارهای مشاهده‌پذیری سه نوع داده تله‌متری زیر را به‌شکل انبوه گردآوری می‌کنند:

  • معیارها (Metrics): فرآیند پیگیری عملکرد یک سرویس، مولفه یا سخت‌افزار تحت شبکه را در طول زمان امکان‌پذیر می‌کنند. به‌طور مثال، یک ابزار مشاهده‌پذیری ممکن است معیارهایی را در مورد استفاده از حافظه، استفاده از پهنای باند، درخواست‌های HTTP در ثانیه یا مجموعه‌ای از سیستم‌های دیگر جمع‌آوری کند.
  • گزارش‌ها (Logs): به رویدادهای اتفاق‌افتاده در شبکه اشاره دارند که توسط یک سخت‌افزار یا برنامه خاص رخ داده است. اطلاعات رویداد ممکن است به‌صورت متن ساده، داده‌های ساختاریافته یا در قالب دودویی ثبت شوند. مدیران و کارشناسان شبکه در هنگام عیب‌یابی مشکلات شبکه و تجهیزات ابتدا به سراغ گزارش‌ها می‌روند. 
  • پیگیری/ردیابی (Traces): به فرآیند شاخص‌گذاری کل فرآیندهای انجام‌شده در یک سیستم توزیع‌شده اشاره دارد. به‌طور معمول، مولفه‌های پیگیری، رویدادها را در یک درخواست یا تراکنش به یک‌دیگر مرتبط می‌کنند تا تصویری کامل از یک فعالیت تحت شبکه مثل انتقال بسته‌های اطلاعاتی از یک گره به گره دیگر به‌دست آید. این مولفه‌ها نشان می‌دهند که برنامه‌ها چگونه برای تصاحب منابع تحت شبکه و فضای ذخیره‌سازی با یک‌دیگر رقابت داشته‌اند.

این سه نوع داده تله‌متری به‌دلیل نقش مهمی که دارند، اغلب به‌عنوان ستون‌های مشاهده‌پذیری نامیده می‌شوند. معیارها، گزارش‌ها و ردیاب‌ها، داده‌هایی را در اختیار کارشناسان شبکه قرار می‌دهند تا بدانند چه زمانی و چرا یک برنامه کاربردی توزیع‌شده به شکل خاصی عمل می‌کند. هنگامی که از پلتفرم مشاهده‌پذیری درستی استفاده کنید، تمام لایه‌های پشته برنامه قابل مشاهده است. این مشاهده‌پذیری به شما اجازه می‌دهد در بلندمدت بینش جامعی از سامانه‌های توزیع‌شده به‌دست آورید.

امروزه، شرکت‌های مختلفی در زمینه ارائه ابزارهای مشاهده‌پذیری به فعالیت اشتغال دارند، اما شناسایی تفاوت‌ها، نقاط قوت و ضعف این ابزارها به‌سختی امکان‌پذیر است. به بیان دقیق‌تر، تنها زمانی قادر به شناسایی مزایای این ابزارها هستید که هر یک از آن‌ها را خریداری کرده و از آن‌ها استفاده کنید. بر همین اساس، در این مقاله، هفت ابزار مشاهده‌پذیری پیش‌رو در بازار شبکه را مورد بررسی قرار دادیم تا مزایا و معایب هر یک از آن‌ها را به‌خوبی درک کنید. 

1. AppDynamics

AppDynamics بخشی از راه‌حل جامع سیسکو است. AppDynamics یک پلتفرم مشاهده‌پذیری جامع است که نظارت کامل بر عملکرد برنامه‌های تحت شبکه را امکان‌پذیر می‌کند. این پلتفرم می‌تواند علت بروز مشکلات در برنامه‌ها و تجهیزات را به‌شکل بلادرنگ ارائه کند، قابلیت مشاهده‌پذیری بالایی برای تمام لایه‌های پشته شبکه از طریق واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) ارائه می‌کند و توانایی پیگیری فعالیت برنامه‌های کاربردی تحت شبکه را دارد. علاوه بر این، AppDynamics می‌تواند مولفه‌های زیرساخت را مصورسازی کند، میزان سودمندی و عملکرد برنامه‌ها را بر مبنای معیارهای کلیدی کسب‌وکار مشخص کند و آسیب‌پذیری‌های امنیتی موجود در شبکه و برنامه‌ها را شناسایی کند. همچنین، پلتفرم مذکور می‌تواند تجربه دیجیتالی منحصر‌به‌فردی در اختیار سازمان‌ها قرار دهد. 

پلتفرم AppDynamics به‌عنوان یک راه‌حل SaaS در اختیار سازمان‌ها قرار دارد و علاوه بر این، به‌تازگی AppDynamics Cloud نیز توسط سیسکو معرفی شده است. هرچند هنوز به‌درستی مشخص نیست که این سرویس چه تفاوتی با مدل SaaS دارد. این پلتفرم می‌تواند زیرساخت‌ها، برنامه‌ها، پایگاه‌های اطلاعاتی، کاربران و فعالیت‌های تجاری را به‌دقت رصد کند، پلاگین‌ها یا برنامه‌های نصب‌شده روی سامانه‌ها را شناسایی کند، داده‌های تله‌متری را جمع‌آوری کند و به کنترل‌کننده مرکزی ارسال ‌کند. جالب آن‌که، سازمان‌ها می‌توانند از طریق داشبورد سازمانی یا در قالب مدل SaaS به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. AppDynamics در چهار مدل Infrastructure Monitoring، Premium، Enterprise و Real User Monitoring در دسترس سازمان‌ها قرار دارد. 

2. Datadog

پلتفرم مشاهده‌پذیری Datadog قادر است بیش از 500 برنامه کاربردی تحت شبکه و یکپارچه‌شده با شبکه سازمانی را رصد کند و دید کاملی در مورد هر لایه‌ از محیط توزیع‌شده ارائه دهد. این پلتفرم یک داشبورد مرکزی متمرکز برای مشاهده و کنترل جامع عیب‌یابی سامانه‌های توزیع‌شده، بهینه‌سازی عملکرد برنامه‌های کاربردی و پشتیبانی از همکاری بین تیمی ارائه می‌دهد. Datadog مقیاس‌بندی و استقرار خودکار را با ابزارهای بصری همراه می‌کند و از یادگیری ماشین برای دستیابی به بینش مطمئن‌تر در مورد برنامه‌ها و زیرساخت‌ها استفاده می‌کند. پلتفرم Datadog نیز در قالب مدل SaaS در اختیار کاربران قرار دارد. این پلتفرم می‌تواند وضعیت زیرساخت‌ها، برنامه‌های کاربردی، پایگاه‌های داده، عملکرد شبکه و پشته کامل دوآپس را زیر نظر گرفته، گزارش دقیقی درباره عملکرد تجهیزات و اتفاقات انجام‌شده در اختیار کارشناسان شبکه قرار دهد و فرآیند نظارت بر زیرساخت را تسهیل کند. علاوه بر این، عامل‌های (Agent) متن‌باز که روی سامانه‌های تحت شبکه اجرا می‌شوند، رویدادها و گزارش‌ها را برای داشبورد مرکزی پلتفرم Datadog ارسال می‌کنند. عامل‌ها به‌شکل مستقیم روی سرور یا درون کانتینر اجرا می‌شوند. Datadog طیف گسترده‌ای از طرح‌های اشتراکی در مورد نظارت بر زیرساخت، مدیریت گزارش‌ها، مدیریت حوادث، APM & Continuous Profiler  و غیره را ارائه می‌دهد. بسیاری از این طرح‌ها خود شامل طرح‌های فرعی هستند که برای نظارت بر محیط‌های فناوری اطلاعات قابل استفاده هستند. 

3. Dynatrace

Dynatrace یک پلتفرم یکپارچه برای نظارت بر زیرساخت‌ها و برنامه‌های کاربردی، شبکه‌ها، برنامه‌های تجهیزات سیار و سرویس‌های سمت سرور ارائه می‌دهد. علاوه بر این، پلتفرم مذکور می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، تعاملات کاربر با برنامه‌ها را تحلیل کند. Dynatrace توانایی پشتیبانی از 600 فناوری شخص ثالث را دارد و بر اساس استانداردهای باز، ساخته ‌شده که سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا قابلیت‌های پلتفرم را با استفاده از Dynatrace API، کیت‌های توسعه کاربردی یا افزونه‌ها گسترش دهند.

به‌طور معمول، Dynatrace به‌شکل مدل SaaS ارائه می‌شود، اما فروشنده گزینه‌ای برای استفاده درون‌سازمانی ارائه کرده که خدمات مدیریت‌شده را برای نظارت بر تجهیزات تحت شبکه ارائه می‌دهد. Dynatrace می‌تواند زیرساخت‌ها، برنامه‌ها، میکروسرویس‌ها و وضعیت امنیت برنامه‌ها را رصد کند و گزارش دقیقی در این زمینه ارائه کند. برای این منظور، یک عامل روی میزبانی که قرار است رصد شود، نصب می‌شود تا داده‌های دریافتی و ارسالی، عملکرد برنامه‌ها، وضعیت شبکه و موارد این‌چنینی را دریافت کند و به پلتفرم Dynatrace ارسال ‌کند. این پلتفرم از پنج طرح پشتیبانی می‌کند که شامل نظارت کامل، نظارت بر زیرساخت، نظارت بر تجربه دیجیتال، امنیت برنامه و خودکارسازی ابری است. 

4. Grafana

Grafana یک پلتفرم متمرکز برای کاوش و مصورسازی معیارها، گزارش‌ها و پیگیری‌ها ارائه می‌دهد. این پلتفرم شامل قابلیت‌های هشداردهی است و ابزارهایی برای تبدیل اطلاعات پایگاه داده سری‌های زمانی به نمودارها و مصورسازی اطلاعات ارائه می‌دهد. از طریق واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی، کاربران می‌توانند مجموعه‌ای غنی از داشبوردها را ایجاد کنند که داده‌های تله‌متری را از طیف گسترده‌ای از منابع، از جمله خوشه‌های کوبرنتیز، سرویس‌های ابری، دستگاه‌های رزبری‌پای و سرویس‌هایی مانند Google Sheets جمع‌آوری کرده و نمایش دهد. Grafana Cloud به‌عنوان یک سرویس ابری کاملا مدیریت‌شده در دسترس است. علاوه بر این، Grafana Enterprise Stack یک پلتفرم خودمدیریتی است که می‌تواند به‌شکل درون‌سازمانی یا ابری مورد استفاده قرار گیرد. Grafana قادر است زیرساخت‌ها، برنامه‌ها، منابع داده، میکروسرویس‌ها و پلتفرم‌های شخص ثالث را به‌دقت زیر نظر بگیرد. برای این منظور، عامل‌های متن‌باز Grafana روی دستگاه‌های نظارت‌شده اجرا می‌شوند تا گزارش‌ها و عملیات اتفاق‌افتاده روی دستگاه را جمع‌آوری کنند. سپس عامل، داده‌های تله‌متری را به پلتفرم Grafana ارسال می‌کند. Grafana Cloud در سه طرح رایگان، حرفه‌ای و پیشرفته در دسترس است. لازم به توضیح است که Grafana در قالب نسخه‌های متن‌باز OSS و Enterprise نیز ارائه می‌شود. 

5. Lightstep

Lightstep یک پلتفرم مشاهده‌پذیری یکپارچه است که بینش‌های بی‌درنگ را در مورد برنامه‌ها و زیرساخت‌ها ارائه می‌دهد، علاوه بر این، قابلیت دید خوبی برای اطلاعاتی که توسط گره‌های مستقر در لبه شبکه ارسال و دریافت می‌شوند، ارائه می‌کند. این پلتفرم می‌تواند به‌طور خودکار تغییرات برنامه‌ها، زیرساخت‌ها و تجربه کاربر را شناسایی کند و گزارشی تحلیلی درباره اتفاقات انجام‌شده ارائه کند. همچنین، قابلیت‌های عیب‌یابی پیشرفته‌ای ارائه می‌دهد تا فرآیند شناسایی مشکلات ساده شوند. کاربران می‌توانند داده‌ها را از طیف گسترده‌ای از کاربران و دستگاه‌ها جمع‌آوری و مصورسازی کنند. Lightstep در قالب مدل SaaS طراحی شده، اما امکان استفاده درون‌سازمانی از آن وجود دارد. Lightstep با پشتیبانی از طیف وسیعی از زبان‌ها، چارچوب‌ها و پلتفرم‌ها، قابلیت مشاهده زیرساخت‌ها، برنامه‌ها، پلتفرم‌های ابری و سایر خدمات شخص ثالث را فراهم می‌کند. علاوه بر این، از لانچرهای OpenTelemetry، عامل‌های Jaeger و Zipkin برای جمع‌آوری داده‌های تله‌متری استفاده می‌کند. 

6. New Rellic

پلتفرم مشاهده‌پذیری New Relic متشکل از چند ابزار است که نظارت بر برنامه‌ها و زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند. این مولفه‌ها شامل کوبرنتیز، ابزارهای نظارت بر مرورگرها، تجهیزات سیار و شبکه‌های سازمانی است. این پلتفرم، مدیریت گزارش و پیگیری خطاها را به‌شکل یکپارچه ارائه می‌کند تا مشکلی از بابت نظارت بر شبکه سازمانی وجود نداشته باشد. 

7. Splunk

Splunk یکی از قدرتمندترین پلتفرم‌های توسعه‌پذیر بازار است که شرکت‌های ایرانی به‌شکل گسترده‌ای از آن استفاده می‌کنند. این پلتفرم قابلیت مشاهده کامل و امنیت یکپارچه را فراهم می‌کند. Splunk جامع‌ترین ابزاری است که برای نظارت بر محیط‌های فناوری اطلاعات در اختیار کارشناسان شبکه قرار دارد و توانایی پشتیبانی از انواع مختلفی از برنامه‌های کاربردی تحت شبکه را دارد. علاوه بر این، افزونه Splunkbase نیز داده‌های تله‌متری محیط‌های ابری چندگانه، ترکیبی ابری و لبه را دریافت کرده، تحلیل کرده و از طریق یک داشبورد واحد در اختیار کارشناسان شبکه قرار می‌دهد. این پلتفرم شامل خودکارسازی داخلی و قابلیت‌های هماهنگ‌شوندگی مبتنی بر هوش مصنوعی است. همچنین، شامل تجزیه‌وتحلیل جریانی است که بینش عملی را در لحظه ارائه می‌دهد و واکنش سریع نسبت به حادثه را تسهیل می‌کند.

پلتفرم Splunk به‌عنوان یک سرویس ابری یا به‌عنوان یک پلتفرم درون‌سازمانی در دسترس است. Splunk می‌تواند زیرساخت‌ها، برنامه‌ها، شبکه‌ها، میکروسرویس‌ها و پلتفرم‌های شخص ثالث را به‌دقت زیر نظر بگیرد. برای این منظور، ترکیبی از عامل‌ها و پروفایل‌ها را برای جمع‌آوری داده‌ها از تجهیزات موردنظر مورد استفاده قرار می‌دهد و گزارش دقیقی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 

چگونه بهترین ابزار مشاهده‌پذیری را برای کسب‌و‌کار خود انتخاب کنید؟

انتخاب ابزار نظارت بر محیط‌های فناوری اطلاعات کار ساده‌ای نیست. تصمیم‌گیرندگان باید از میان طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌هایی که تفاوت‌های‌شان به روشنی مشخص نیست، گزینه موردنظر را انتخاب کنند. در عین حال، آن‌ها باید تعیین کنند کدام ابزار به بهترین شکل به نیازهای خاص آن‌ها پاسخ می‌دهد. در ضمن باید به این نکته توجه کنند که آیا پلتفرم انتخابی به اندازه کافی انعطاف‌پذیر است تا به نیازهای تجاری در حال تغییر پاسخ دهد یا خیر. هنگام ارزیابی پلتفرم‌های مشاهده‌پذیری، تصمیم‌گیرندگان باید به نکات زیر دقت کنند:

  •  پلتفرم باید به‌راحتی قابل استقرار و مدیریت باشد، توانایی خودکارسازی فرآیندها را داشته باشد و رابط کاربری ساده‌ای ارائه دهد تا بدون مشکل بتوان از آن استفاده کرد. 
  •  فروشنده باید به‌شکل مستمر از پلتفرم خود پشتیبانی کند که این موضوع شامل به‌روز‌رسانی و افزودن قابلیت‌های جدید است. 
  •  پلتفرم باید قابل اطمینان باشد و بتواند به‌دقت زیرساخت‌ها و مولفه‌های سخت‌افزاری موجود در آن را رصد کند، بدون این‌که هزینه‌های اضافی به بخش فناوری اطلاعات سازمان تحمیل کند.
  •  پلتفرم باید زبان‌ها، چارچوب‌ها، پلتفرم‌ها و ابزارهایی را که یک سازمان از آن‌ها استفاده می‌کند پشتیبانی کند. 
  •  پلتفرم باید دید جامع و بی‌درنگ در مورد برنامه‌های کاربردی و زیرساخت‌هایی که قرار است زیر نظر گرفته شوند ارائه دهد، در حالی که داده‌های لازم برای تصمیم‌گیری‌های تجاری و حیاتی را ارائه دهد.
  •  مدیران باید بتوانند به‌راحتی به داده‌های تله‌متری، گزارش‌ها، مصورسازی‌ها، KPIها و سایر اطلاعات از یک داشبورد متمرکز دسترسی داشته باشند تا به‌سرعت و سهولت، بینش‌های بی‌درنگ درباره داده‌های جمع‌آوری‌شده به‌دست آورند.
  •  پلتفرم باید توانایی ساخت هشدارها و اعلان‌هایی را داشته باشد تا کارشناسان شبکه در کوتاه‌ترین زمان به اطلاعات حساس دسترسی پیدا کنند . 
  •  پلتفرم باید از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، تجزیه‌و‌تحلیل پیشرفته یا سایر فناوری‌های پیشرفته برای تحلیل دقیق‌تر داده‌های تله‌‌متری جمع‌‌آوری‌شده استفاده کنند. 
  •  در نهایت، یک ابزار مشاهده‌پذیری باید بتواند به سازمان‌ها در بهینه‌سازی تحویل برنامه‌های کاربردی، بهبود تجربه مشتری و رسیدن به اهداف تجاری کمک کند. برای این منظور، تصمیم‌گیرندگان باید پلتفرم‌های پیش ‌رو را بر مبنای ابزارها، فرآیندها و سرویس‌هایی که برای نظارت بر زیرساخت‌ها و برنامه‌های کاربردی توزیع‌شده به آن‌ها نیاز دارند، انتخاب کنند. به همین دلیل باید به دنبال پلتفرم‌هایی باشید که کمک می‌کنند داده‌های تله‌متری را جمع‌آوری و درک کنید. تنها در این صورت است که قادر خواهید بود یک استراتژی مشاهده‌پذیری منسجم و یکپارچه را پیاده‌سازی کنید و بر چالش‌های مدرن محیط‌های فناوری اطلاعات غلبه کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟