Linksys Velop Whole Home Wi-Fi
نگاهی به روترهای مش وای‌فای لینکسیس
رفته رفته شاهد ورود روترهای مش وای‌فای به بازار ایران هستیم. مش وای‌فای جدیدترین و مدرن‌ترین راه‌کار برای رفع مشکلات وای‌فای در خانه‌ها و ساختمان‌های عموماٌ با متراژ بالا است. سیستم‌های مش وای‌فای از چندین نود یا روتر بی‌سیم تشکیل شده‌اند که با اتصال به یکدیگر و قرارگیری در نقاط مختلف یک ساختمان، سعی می‌کنند چتری سراسری از یک شبکه بی‌سیم پایدار و پرسرعت برای کاربران بسازند. در ادامه می‌خواهیم به یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین روترهای مش وای‌فای عرضه شده تا کنون نگاهی بیاندازیم.

معرفی و مشخصات

شرکت لینک‌سیس اولین سیستم مش وای‌فای خود را با نام Velop معرفی و پس از آن در نمایشگاه CES 2018 از مدل‌های دیگر نیز پرده‌برداری کرد. Velop یک سیستم مش وای‌فای با سه روتر بی‌سیم مشابه سه بانده است و لذا در میان روترهای مش وای‌فای از کارایی بالایی برخوردار است. یک بسته سه‌تایی این روترها می‌تواند مساحتی حدود 500 مترمربع را زیر پوشش خود قرار دهد و با انواع معماری‌ها و طراحی‌های ساختمان (آپارتمان، ویلایی، چند طبقه و غیره) جفت شود. 
 این روترها در رده AC2200 قرار می‌گیرند؛ به این صورت که روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز و استاندارد 802.11n  سرعت 400 مگابیتی و روی فرکانس‌های 5 گیگاهرتز مبتنی بر استاندارد 802.11ac حداکثر سرعت 867 مگابیتی را داراست که در مجموع سرعتی 2.2 گیگابیتی در دسترس است. 
روی این روترها یک پردازنده چهار هسته‌ای با سرعت 716 مگاهرتز نصب شده است و 512 مگابایت حافظه رم و 4 گیگابایت حافظه فلش آن را یاری می‌دهند. در هر روتر 6 آنتن داخلی از نوع Di-Pole به صورت دایره‌ای در اطراف و پنل بالایی چیده شده‌اند. 
طراحی این روترها به صورتی است که 2 درگاه شبکه اترنت یک گیگابیت به همراه کلید سوییچ، ریست و جک آداپتور برق در بخش پایه و زیرین روتر قرار دارند. روی پنل رویی یک چراغ LED آبی رنگ برای تعیین وضعیت فعالیت روتر به طرز زیبایی جای داده شده است.
این روترها از فناوری MU-MIMO روی فرکانس 5 گیگاهرتز و فناوری Beamforming روی هر دو فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز سود می‌برد. این فناوری‌ها اجازه می‌دهند دستگاه‌های پرمصرف و سازگار با
MU-MIMO بتوانند از لینک‌های اختصاصی دریافت و ارسال همزمان داده با بالاترین سرعت و پهنای‌باند سود ببرند. به علاوه، این روترها به فناوری Seamless Roaming مجهز شدند تا کاربران بدون درگیر شدن با نام روترها یا رمزعبور آن‌ها، در سراسر خانه به وای‌فای متصل باشند و همین‌طور در حال حرکت، همیشه نزدیک‌ترین روتر به کاربر جست‌وجو و به آن متصل شوند. این قابلیت باعث می‌شود اصلا کاربر متوجه سوییچ از یک روتر به روتر دیگری برای بهبود پهنای‌باند و دریافت سیگنال نشود. برخی از روترهای مش وای‌فای بازار این قابلیت را ندارند و کاربر باید دائماً به طور دستی یک روتر بی‌سیم را انتخاب و به آن وصل شود.
لینک‌سیس برای سیستم مش وای‌فای Velop یک اپلیکیشن عرضه کرده است تا کاربران به سهولت و با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود، این روترها را پیکربندی و نصب کنند. کافی است یک روتر به مودم متصل و بعد از طریق اپلیکیشن لینک‌سیس، برای هر شبکه بی‌سیم یک نام و رمزعبور مشخص شود تا وای‌فای واقعی مش وای‌فای راه‌اندازی گردد. با استفاده از این اپلیکیشن می‌تواند ترافیک شبکه، کنترل والدین و بسیاری از بخش‌های دیگر وای‌فای را نیز گزارش‌گیری و تنظیم کرد. روترهای Velop از بلوتوث 4،  استاندارد Zigbee اینترنت اشیا و سیستم دستیار صوتی دیجیتالی الکسای آمازون هم پشتیبانی می‌کنند. یعنی می‌توانید با این روترها، یک خانه هوشمند را نیز کنترل و مدیریت کنید.

حرف آخر

همان‌طور که اشاره شد؛ روترهای Velop لینک‌سیس بهترین کارایی و سرعت را در میان روترهای مش وای‌فای از خود نشان دادند و به عنوان راه‌کاری موثر و قطعی برای مشکلات وای‌فای در ساختمان‌های بزرگ شناخته می‌شوند. طراحی زیبا، قابلیت سه بانده با فناوری MU-MIMO، بهره‌گیری از فناوری Seamless و کیفیت ساخت این دستگاه‌ها باعث تحسین همگان شده است.

ایسوس

نظر شما چیست؟