وای‌فای فقط سرعت نیست؛ باید شیک و باکلاس هم باشد
10/12/1397 - 16:17
نگاهی به روتر دو بانده ایسوس Blue Cave
ایسوس در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۷ با رونمایی از روتر Blue Cave با طراحی‌ منحصربه‌فردش تعجب همگان را برانگیخت. در ابتدا، گمان بر این بود که ایسوس یک روتر مفهومی و نمونه اولیه را رونمایی کرده و روتر نهایی طراحی دیگری دارد، اما زمانی‌که روتر Blue Cave با همان حلقه‌های آبی‌رنگ و حفره بزرگ توخالی روانه بازار شد، همه به فکر فرو رفتند که چرا ایسوس چنین روتری را طراحی کرده است؟

طراحی و مشخصات

ایسوس Blue Cave روتر دو بانده و هوشمندی است که برای خانه‌های بزرگ، کاربران حرفه‌ای و پرمصرف، خانه‌های هوشمند و کاربران دارای بلندگوهای هوشمند مبتنی بر الکسا یا دستگاه‌های مبتنی بر پروتکل IFTTT ساخته‌شده است. روی این روتر یک آنتی‌ویروس و نرم‌افزار امنیتی مراقبت از شبکه محصول ترندمیکرو نصب‌شده تا خیال کاربران از جهت امنیت وای‌فای یا ارتباطات بی‌سیم آسوده باشد.
بی‌شک، Blue Cave یکی از زیباترین و شیک‌ترین روترهای بی‌سیم جهان است که از یک طراحی خاص و منحصربه‌فرد سود می‌برد. برخلاف روترهای دیگر، ظاهر این روتر بیش از سخت‌افزار و مشخصات شبکه خودنمایی می‌کند و کاربران به‌راحتی می‌توانند از آن در بخشی از دکوراسیون و طراحی خانه‌های خود استفاده کنند. طراحی مربعی شکل این روتر به همراه سوراخ بزرگ وسط و حلقه‌های آبی‌رنگ برای همه جذاب است. حلقه‌های آبی‌رنگ به‌نوعی چراغ LED هستند که وضعیت عملکرد روتر را نشان می‌دهند. با درست کار کردن روتر حلقه‌ها به‌طور کامل آبی‌رنگ خواهند بود. اطراف این حفره بزرگ ۴ آنتن داخلی طراحی شده تا در همه جهت‌ها قابلیت انتشار امواج رادیویی داشته باشند. وزن کل دستگاه حدود ۸۰۰ گرم و اندازه آن ۱۶۰ میلی‌‌متر در عرض، طول و ارتفاع ۸۰ میلی‌متر می‌شود. درگاه‌های ارتباطی در پشت این دستگاه، به‌طور منظم و قابل دسترس چیدمان شده‌اند. از چب به راست، کلید پاور، سوکت آداپتور برق، کلید ریست، درگاه USB 3.1، ۴ درگاه LAN یک گیگابیتی، ۱ درگاه WAN گیگابیتی و کلید WPS تعبیه شده است.
این روتر در رده AC2600 قرار می‌گیرد و با پشتیبانی از Wave 2 و 802.11ac، یکی از سریع‌ترین روترهای بازار به‌شمار می‌آید. در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز شاهد سرعت فوق‌العاده زیاد ۸۰۰ مگابیت هستیم و در فرکانس ۵ گیگاهرتز با ۴ لینک استریم داده به‌سرعت ۱۷۳۳ مگابیت می‌رسیم تا در نهایت سرعت ۲۶۰۰ مگابیتی (۲.۶ گیگابیت) را تجربه کنیم. ایسوس دستیابی به این سرعت را با ویژگی‌ها و فناوری‌هایی مانند Beamforming، مدولاسیون 256-QAM و پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز فراهم کرده است. 

نگاهی به روتر دو بانده ایسوس Blue Cave

امکانات نرم‌افزاری

 روترهای ایسوس از نظر امکانات و ابزارهای نرم‌افزاری کامل هستند. در پنل مدیریتی و اپلیکیشن اختصاصی روتر Blue Cave یک دیواره آتش SPI و سیستم کنترل دسترسی شامل کنترل والدین، فیلترسازی سرویس‌های شبکه، فیلترسازی URL، فیلترسازی پورت‌ها و تشخیص حملات DoS تعبیه شده و ده‌ها قابلیت دیگر مانند ابزارهای تحلیل‌گر ترافیک شبکه و QoS هوشمند، تعریف شبکه میهمان، قابلیت AiProtection برای محافظت از کل شبکه، مدیریت دانلودها، پرینت سرور، مدیریت دیسک‌ها و حافظه‌های متصل به شبکه، پشتیبانی از IPTV و... برای کاربران فراهم شده است.

وای‌فای فقط سرعت نیست

روتر دو بانده Blue Cave علاوه بر سرعت و امکانات گسترده‌‌ای مانند پشتیبانی از دستیار صوتی الکسا و پروتکل IFTTT، برخورداری از یک نرم‌افزار امنیتی توکار و نصب ساده، طراحی خاص و منحصربه‌فردی دارد که این دستگاه را از دیگر روترهای بی‌سیم متمایز می‌کند. این طراحی زیبا فقط برای آرایش ظاهری روتر نیست و بر بهبود عملکرد آن هم تاثیرگذار است. در حال حاضر، شرکت آونگ روتر Blue Cave را با گارانتی سه‌ساله روانه بازار ایران کرده است.

ایسوس

نظر شما چیست؟