01/08/1400 - 23:50
هر آنچه باید در مورد دوربین ahd بدانید؛ انواع، کاربردها + قیمت
آیا قصد خرید و نصب یک سیستم نظارتی جدید با وضوح بالا و قیمت مناسب دارید؟ یا اینکه تصمیم دارید دوربین های مداربسته آنالوگ و قدیمی خود را ارتقا دهید؟ خوب، احتمالاً باوجود فناوری هایی مثل دوربین ahd یا cvi و tvi این سؤال برایتان پیش آمده که کدام یک از آنها برای خرید گزینه بهتری است؟ ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات مفیدی در مورد دوربین های مداربسته ahd و تفاوتش با سایر دوربین ها را با شما به اشتراک بگذاریم.

دوربین ahd چیست؟

AHD مخفف عبارت Analog High Definition است. دوربین مدار بسته ahd یک سیستم نظارت تصویری با وضوح بالا (720p) است که سیگنال HD را از طریق کابل کواکسیال یا RCA به دستگاه ضبط تصویرارسال می‌کند. این دوربین ها  دارای وضوح استاندارد HD هستند و در مقابل دوربین های CVBS که فقط رزولوشن 480p را ارائه می دهند، می‌توانند جزئیات و ضوح تصویر بیشتر و بهتری را ارائه دهند.

انواع دوربین مداربسته ای اچ دی

دوربین ای اچ دی از لحاظ کیفیت و رزولوشنی که ارائه می دهد در 3 نسخهahd 0.8 ، ahd 1.0 و ahd 2.0 موجود است.

  • نسخه 0.8: این نسخه مختص دوربین مداربسته ahd 960h و دوربین های مداربسته آنالوگ است.
  • نسخه 1.0: این نسخه مختص دوربین مداربسته ahd 720p hd است و از این کیفیت برای ضبط ویدئو استفاده می کند.
  • نسخه 2.0: این نسخه مختص دوربین مداربسته ahd 1080p hd است و بالاترین کیفیت ضبط را در بین سایر موارد نام برده ارائه می دهد.

 

تفاوت دوربین مداربسته ahd و دوربین HD

محبوبیت زیاد سنسور تصویر CMOS، باعث تحول در نظارت تصویری آنالوگ شد و تولیدکنندگان دوربین های امنیتی بیش از پیش به سمت ارائه‌ی راه‌حل های جدید آنالوگ با وضوح بالا رفتند که عبارتند از تکنولوژی‌های HD-SDI، HD-CVI، HD-TVI، و درحال حاضر HD-AHD. همه آنها نیز می‌توانند تصاویر با وضوح بالای 720p  تا 1080p را در بستر کابل کواکسیال منتقل کنند. با اینکه گران‌بودن تجهیزات HD-SDI، دلیل اصلی عدم استفاده گسترده از این فناوری در دوربین های نظارتی بود. اما بر سر استفاده از سه فناوری دیگر رقابت بالایی وجود دارد.

برای درک بهتر تفاوت دوربین های مداربسته AHD با دوربین های HD، مقایسه‌ی کوتاهی بین دوربین یک مگاپیکسلی HD-AHD و HD-CVI خواهیم داشت.

تفاوت اصلی در این است که دوربین 1.0 مگاپیکسلی AHD از راه حل OV9712 + NVP2431H استفاده می کند، درحالیکه دوربین HD-CVI از راه حل PO3100K + DH9801 استفاده می کند. علاوه بر تفاوت راه حل، قیمت بسیار متفاوت است. ماژول دوربین AHD فقط 6.5 دلار آمریکا هزینه دارد ولی ماژول دوربین CVI تقریباً 10 دلار.

همچنین، دوربین ahd می‌تواند مستقیم به صفحه CRT وصل شده و تصاویر را به‌درستی نشان دهد ولی دوربین HDCVI بعد از اتصال تصویر را نشان نمی‌دهد و حتما به دستگاه DVR نیاز است. تفاوت دیگری که مزیت دوربین ای اچ دی محسوب می‌شود این است که از حالت خروجی 960H پشتیبانی می‌کند که برای آزمایش و نصب بسیار مناسب است و با تمام تجهزایت سنتی آنالوگ هم سازگاری دارد.

خلاصه اینکه دوربین های ahd با HD‌ شباهت های بسیاری دارند ولی اگر خروجی 720p از دوربین مداربسته ahd انتظار دارید باید در کنارش از دستگاه DVR AHD هم استفاده کنید.

 

تفاوت دوربین ahd با دوربین TVL

تا قبل از ورود TVI  و CVI‌ و AHD به بازی دوربین های آنالوگ، دوربین های TVL بسیار شناخته شده بودند. به مرور این تصور به وجود آمد که تکنولوژی های جدید صد در صد از دوربین های TVL بهتر هستند ولی باید بگوییم چنین نیست. دوربین های AHD نسخه های مختلفی دارند که تنها در نسخه 2.0 قابلیت ضبط با کیفیت HD یا 720p تعبیه شده است. اما آیا این نسخه همیشه بهتر از دوربین های TVL مثلا از برند سونی عمل می‌کند؟ خیر. نتیجه آزمایش واقعی AHD 720p با Sony Effio 700TVL برابر است.

حتی در مقایسه با دوربین های IP‌ نیز به صورت صد در صدی نمی‌توان گفت که بهتر از دوربین های AHD‌ عمل می‌کنند. چرا که دوربین ای اچ دی مدل 960p با دوربین تحت شبکه مدل 720p برابری می‌کند. هرچند در این شکی نیست که به طور کلی خرید دوربین های IP تصمیم عاقلانه‌تری است مگر اینکه قصد ارتقای سیستم آنالوگ خود را داشته باشید و تعویض کابلهای کواکسیال هزینه بردار است. در این صورت ارتقا به دوربین مدار بسته ای اچ دی توصیه می‌شود.

 

مزایای دوربین مدار بسته ای اچ دی

بهبود دید در نور کم

از انجاییکه رانندگی در شب توانایی رانندگان را هنگام استفاده از وسایل نقلیه مختل می‌کند، دوربین های مداربسته ahd حتی با وجود نور کم به کمک رانندگان می‌آیند. چرا که قابلیت مادون قرمز داخلی این دوربین ها که در شرایط افت نور فعال می‌شود به دوربین اجازه می‌دهد تصاویر سیاه سفید را با وضوح مشابه روز بازتولید کند.

البته این قابلیت دید در شب دوربین های مداربسته ای اچ دی، منحصر به خودروها نبوده و می‌تواند در سایر اماکن مانند پارکینگ منازل یا آپارتمان ها و راه‌پله یا پیاده‌رو ها نیز مفید واقع شود.

بهبود تصویر در محیط‌ با نوردهی چندگانه

فناوری نوردهی چندگانه، به صورت یکپارچه تصاویر ارائه شده از کل صحنه را تجزیه و تحلیل می‌کند و باعث می‌شود طیف وسیعی از نورها را پوشش دهد و تصویر قابل استفاده‌‌تری در اختیار مخاطب قرار گیرد. به‌عنوان مثال، اگر از یک گاراژ تاریک خارج می‌شوید و به نور شدید خورشید برخورد می‌کنید، درحالیکه دوربین های معمولی نمی‌توانند در این شرایط نوری همزمان تصویر مناسبی بگیرند، دوربین های ahd این توانایی را دارند که با تنظیم شرایط نوری تصاویر قابل قبولی ثبت کنند.

بهبود دما و نویز رنگ

برخی دوربین های مدار بسته ahd به لطف 1.27 میلیون پیکسل می‌توانند کوچکترین جزئیات را در تصویر بازتولید کنند و درنهایت با بالاترین کیفیت تصاویر شفاف ارائه دهند. این ویژگی به ویژه می‌تواند تجربه رانندگی ایمن‌تری را تضمین کند چراکه به شما این امکان را می‌دهد به کمک پیکسل‌های حساسیت بالای این دوربین‌ها حتی جزئیات ریز را مشاهده کنید.

از مهمترین مزایای دوربین ahd افزایش طول انتقال تصویر بدون افت کیفیت است. دوربین مدار بسته ahd از طریق کابل های کواکسیال که در دوربین های آنالوگ استفاده می شد، مانند RG59 و RG60 به دستگاه ahd متصل می شود.

 

قیمت دوربین مداربسته ahd

دوربین های مداربسته ای اچ دی، نسبت به نسل قبلی یعنی دوربین های آنالوگ، از فناوری سنسور جدیدتری بهره می‌برند و به همین خاطر جزئیات دقیق‌تری را در تصاویر به نمایش می‌گذارند. با وجود افزایش محسوس کیفیت ضبط، قیمت دوربین ahd افزایش چندانی نداشته است و همین امر در کنار قابلیت‌های جدیدش موجب شد سهم گسترده‌ای از بازار را از آن خود کند. این دوربین ها طیف وسیعی از گزینه‌های نصب را پوشش می‌دهند و با انواع مانیتورهای باکیفیت بالا نیز سازگار هستند. امروزه ما علاوه بر استفاده های معمول دوربین های ای اچ دی در منازل، فروشگاه‌ها و فضاهای باز، شاهد کاربرد گسترده‌ی این نوع دوربین ها در صنایع دیگر از جمله تولید خودروهای تجاری مجهز به دوربین هستیم. به کمک دقت خوب این دوربین ها در ثبت جزئیات، مالکین خودرها ها می توانند از کنترل بهتری هنگام رانندگی و امنیت بیشتر هنگام پارک خودرو بهره ببرند.

ایسوس

نظر شما چیست؟