28/04/1402 - 13:58
نوع گوشی چه تاثیری روی کیفیت سرعت اینترنت دارد؟
شاید برای شما هم سوال باشد که نوع گوشی هوشمند آیا تاثیری در سرعت اینترنت و کیفیت آن دارد یا اینکه این موضوع فقط به نوع اپراتور تلفن همراهی بستگی دارد که از آن بسته اینترنت تهیه می‌کنید .در پاسخ باید گفت که بله نوع گوشی هوشمند به‌صورت مستقیم می‌تواند سرعت اینترنت را کاهش یا افزایش دهد. احتمالا شما هم زمانی که با گوشی‌های هوشمند قدیمی خود به وب‌گردی می‌پردازید یا اینکه بارگذاری و دانلود کردن فایل‌های صوتی و تصویری مختلف را انجام می‌دهید، متوجه سرعت پایین و لاک‌پشتی آن می‌شوید. این درحالی است که در گوشی‌های هوشمند جدید این اتفاق کمتر می‌افتد. در ادامه قصد داریم دلیل تاثیر نوع گوشی در کیفیت سرعت اینترنت را بررسی کنیم. علاوه بر آن، سایر موارد موثر در سرعت اینترنت نیز ارزیابی می‌شود.

نوع وای فای در گوشی‌های هوشمند

اولین مسئله‌ای که روی سرعت اینترنت و کیفیت آن در گوشی‌های هوشمند تاثیر می‌گذارد وای‌فای است. به‌صورت کلی دو نوع وای‌فای در گوشی‌های هوشمند اعمال می‌شود که یا ۲.۴ گیگاهرتز یا ۵ گیگاهرتز هستند.جالب است بدانید که وای فای ۲.۴ گیگاهرتز از نظر فرکانسی تقریبا اشباع و پر شده و به همین دلیل فضای فرکانسی آن تداخل بالایی دارد و به دلیل افزایش دیوایس روشن در شهر این نوع وای‌فای آلوده شده است.

این موضوع باعث می‌شود که زمان استفاده از گوشی‌های هوشمندی که فقط از وای فای ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند سرعت اینترنت شما کیفیت زیادی نداشته باشد. برای توضیح بیشتر باید گفت که در حال حاضر گوشی‌های هوشمندی که فقط وای‌فای ۲.۴ را ساپورت و پشتیبانی می‌کنند سرویس نامطلوب‌تری به کاربران خود برای گشت وب‌گردی و...  ارائه می‌دهند. این در حالی است که گوشی‌های هوشمند جدیدی که از هر دو نوع وای‌فای پشتیبانی می‌کنند و عملا کیفیت بالاتری در ارائه خدمات اینترنتی به کاربران دارند.

فناوری‌های جدید و وای فای 6

در حال حاضر برندهای تولیدکننده گوشی‌های هوشمند تلاش می‌کنند تا بالاترین کیفیت را در عملکرد برای کاربران خود در تمام زمینه‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و نوع اینترنت فراهم کنند. به‌طور مثال توان و کیفیت پردازنده براساس مدل و نوع گوشی در میزان کیفیت و کارکرد اینترنت بستگی دارد. پشتیبانی از فناوری‌های جدیدتر روی وای‌فای مثل وای‌فای۶ کمک می‌کند که تجربه و کیفیت خیلی بهتری ارائه شود. البته لازم است که گوشی و اکسس‌پوینت وای‌فای از آن پشتیبانی کند.

نوع گوشی هوشمند و کیفیت اینترنت گوشی

یکی دیگر از فاکتورها در تعیین سرعت اینترنت و کیفیت آن در گوشی‌های هوشمند، انتخاب نوع اینترنت است. به‌عبارتی دیگر گوشی‌های هوشمند امروزه اینترنت 4G را در مدل‌های مختلف آن پشتیبانی می‌کنند. البته 4G یکی از آپشن‌هایی که روی برخی گوشی‌ها وجود دارد، کریر اگریگیشن (Carrier aggregation) است.

این آپشن عملا چند سیگنال را با هم تجمیع می‌کند و به همین دلیل برخورداری از پهنای باند بیشتر را برای کاربران فراهم می‌کند. بنابراین زمانی که اقدام به خرید بسته اینترنت می‌کنید و البته یک گوشی هوشمند جدید با امکانات خوب و آپشن‌های متعدد مانند کریر اگریگیشن (Carrier aggregation) در دست دارید، تا حدودی می‌توانید اطمینان داشته باشید که به‌راحتی و با سرعت مطلوب به وب‌گردی بپزدازید، تصاویر و فیلم‌های جدید را دانلود کنید یا اینکه به بارگزاری سریع و راحت اطلاعات در وب بپردازید.

ورژن و سیستم عامل گوشی

فاکتور موثر بعدی که موقع استفاده از اینترنت می‌تواند شما را راضی نگه دارد یا اینکه با کلافگی کارهای وب را انجام دهید، میزان رم، سیستم عامل گوشی و ورژن آن است. حتی جالب است بدانید که تعدد برنامه‌هایی که روی گوشی دارید، به‌طور مستقیم می‌تواند سرعت اینترنت را کاهش یا افزایش دهد و روی پهنای باند تاثیر بگذارد. درعین‌حال قدرت پردازنده و CPU و تعداد فرکانس‌هایی که گوشی یا مودم می‌تواند باهم تجمیع کند در سرعت نهایی اینترنت موثر است.

باتوجه به این مسئله، می‌توان گفت که گوشی‌های هوشمندی که برندهای مختلف به بازار عرضه می‌کنند و البته به دنبال آن هستند که هر روز فاکتورها و آپشن‌های جدید به آن اضافه نمایند، گزینه‌های بهتری برای خرید هستند. یک گوشی هوشمند پرچمدار حتما نسبت به یک گوشی میان رده و پایین رده، کیفیت بهتری در تمام کاربری‌ها مانند دوربین، سرعت بازی، پردازنده و حتی نوع اینترنت به شما ارائه می‌دهد. به همین دلیل اگر هنوز هم با گوشی قدیمی و خسته خود کلنجار می‌روید، شاید بد نباشد که به فکر خرید یک گوشی جدید باشید.

البته در حال حاضر قیمت گوشی و سایر ابزارهای دیجیتال چندان ارزان نیست و شاید نتوان یک محصول مرغوب و ممتاز را با قیمت‌های محدود تهیه نمود. در این شرایط استفاده از روش خرید اقساطی گوشی روشی مقرون به‌صرفه و اقتصادی برای مدریت بهتر پس‌اندازها و تهیه یک گوشی با امکانات مطلوب است.

پشتیبانی اپراتور اینترنت و فرکانس آن

علاوه بر نوع گوشی، اپراتور دریافت‌کننده اینترنت نیز در کاهش یا افزایش سرعت اینترنت موثر است. اینکه اپراتور روی چه فرکانس‌هایی سرویس ‌دهد و گوشی موبایل هم امکان دریافت و تجمیع فرکانسی چه نوع فرکانس‌هایی را داشته باشد، مهم است.

با توجه به این توضیح حتی ممکن این یک گوشی پرچمدار و مرغوب در برخی از نقاط سرویس خوبی بگیرد و پوشش‌دهی خوبی داشته باشد و در برخی نقاط دیگر کارکرد مناسب ارائه ندهد. در این شرایط اگر خرید بسته اینترنت را از اپراتوری انجام دهید که خودش امکان جابجایی فرکانس را به سرعت، خودکار و هوشمند انجام دهد، عملا امکان برخورداری از کیفیت بهتر سرعت اینترنت هم برای شما فراهم می‌شود.

رابطه کیفیت اینترنت گوشی با کیفیت آنتن‌دهی آن

یکی دیگر از عوامل موثر در کیفیت سرعت اینترنت، پوشش‌دهی اپراتور است. به‌عبارتی دیگر، فقط کیفیت آنتن‌دهی گوشی موبایل مهم نیست، بلکه پوشش‌دهی اپراتور هم تاثیر بسیار زیادی دارد و مهم است. به‌صورت کلی آنتن‌دهی و پوشش‌دهی شرط لازم محسوب می‌شود، اما کافی نیست.

برای توضیح بیشتر باید گفت که ممکن است گوشی در مکانی پوشش‌دهی و آنتن‌دهی خوبی داشته باشید، اما در همین زمان کیفیت و سرعت خوبی نداشته باشید. به‌طور مثال در برخی از مناطق کشور مشکل تداخل فرکانسی در برخی موارد ایجاد می‌شود و این موضوع به دلیل وجود مشکل در سایت بی‌تی‌اس (ایستگاه پایه فرستنده/گیرنده) است.

حتی ممکن است ترنسمیشن و انتقال آن به سایت بی‌تی‌اس مشکل فنی و کمبود پهنای باند داشته باشد. در عین حال اتصال به فناوری‌های پایین‌تر از فیبر نوری هم در کاهش سرعت موثر است. تمام این موارد به این معنا هستند که گاهی اوقات دلیل نداشتن سرعت مطلوب در اینترنت، مشکلات مخابراتی است که ظرفیت مناسب یک منطقه را در زمینه پوشش دهی اینترنت رعایت نکرده است.

اگرچه موارد ذکر شده درباره کیفیت عملکرد نوع اپراتور مهم است، اما با این وجود پشتیبانی گوشی از فناوری‌های جدید اهمیت بیشتری دارد. به همین دلیل اگر یک گوشی از وای‌فای 6 پشتیبانی کند، می‌تواند اطمینان بیشتری داشته باشید که هنگام بازی آنلاین، بارگزاری فیلم و عکس یا دانلود فایل‌های دریافتی و وبگردی با کشکل کمتری روبرو می‌شوید.

عملکرد وای فای 6

سرعت وای فای 6 معادل با ۹.۶ گیگابیت بر ثانیه یا ۹.۶ Gbps است. این درحالی است که در وای‌فای ۵ این مقدار معادل با ۳.۵ گیگابیت بر ثانیه است. بنابراین وای فای در نسخه 6 عملکرد بهتر و سرعت مطلوب‌تری دارد. البته نکته جالب دیگر این است که در عمل وای‌فای ۶ سرعت بسیار بیشتری نسبت به نسل قبلی خود دارد. دو فناوری کلیدی MU-MIMO و OFDMA برای بالا بردن سرعت وای‌فای ۶ در نظر گرفته شده است.

فناوری MU-MIMO به روتر این امکان را می‌دهد تا به جای ارتباط نوبتی با یک دستگاه و سپس دستگاه بعدی و بعدی و… امکان ارتباط همزمان با چند دستگاه را فراهم کند تا تبادل اطلاعات نیز با سرعت بیشتر انجام شود. فناوری OFDMA نیز به یک دستگاه اجازه می‌دهد تا داده‌ها را همزمان به چند دستگاه ارسال کند یا اینکه از آنها دریافت نماید.

در حال حاضر برخی از برندهای تولید‌کننده گوشی، محصولات جدید خود را به وای فای نسخه 6 مجهز کردند. به‌طور مثال سامسونگ در بیشتر گوشی‌های مدل گلکسی این قابلیت را قرار داده است. ازجمله آنها می‌توان به گلکسی نوت 10، گلکسی نوت 10 پلاس، گلکسی فولد، اس 20، زد فولد 2و 3 و گلکسی دل اسنپدراگون و اگزینوس گلکسی S20 FE اشاره کرد.

شما برای بالا بردن سرعت اینترنت چه می‌کنید، گوشی هوشمند خود را عوض می‌کنید؟ اپراتور جدیدی را برای دریافت بسته اینترنت پیدا می‌کنید یا هر دو؟!

ایسوس

نظر شما چیست؟