14/12/1402 - 16:20
سرور ابری چیست و چه مزایایی دارد؟
امروزه، استفاده از زیرساخت‌های ابری به‌ویژه سرور ابری، به‌شکلی فزاینده‌‌ای در اکوسیستم کسب‌وکارهای آنلاین رواج یافته است و بسیاری از وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های پربازدید به‌کمک ویژگی‌های این فناوری نوین خدمات خود را به‌دست کاربرشان می‌رسانند.

فناوری ابری الگوی تازه از ارایه‌ی خدمات محاسباتی است که به کاربران امکان می‌دهد تا از راه دور و بدون نیاز به تهیه‌ی سخت‌افزار یا نرم‌افزارهای محلی به منابع مختلف دسترسی پیدا کنند.

سرور ابری به‌عنوان یک سرور مجازی در چارچوب محاسبات ابری عمل می‌کند. سرورهای ابری مزایای متعدد و ارزشمند بسیاری به کاربران ارایه می‌دهند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به  مقیاس‌پذیری بی‌نظیر، دسترس‌پذیری بالا و کارایی هزینه اشاره کرد. 

در این مطلب، ابتدا Cloud Server ها را به‌طور کامل تعریف می‌کنیم و سپس مزایا متعدد آن را بررسی کرده و با انواع سرورهای ابری آشنا می‌شویم. اگر مالک کسب‌وکاری آنلاین هستید یا قصد راه‌اندازی سرویس‌های پردازشی یا .. را دارید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید سرور ابری آروان کلاد مطلب زیر را بخوانید.

سرور ابری چیست؟

سرور ابری Cloud Server زیرساختی مجازی‌شده است که در محیط رایانش ابری میزبانی می‌شود و از قدرت چندین سرور متصل به‌هم برای ارایه‌ی منابع محاسباتی براساس تقاضا، استفاده می‌کند. برخلاف سرورهای فیزیکی سنتی، سرورهای ابری بسیار مقیاس‌پذیر هستند و می‌توانند ظرف چند دقیقه تنظیم و پیکربندی شوند و به کسب‌وکارها اجازه دهند تا فارغ از چالش‌ها و محدودیت‌های سخت‌افزار فیزیکی، به‌سرعت با نیازهای متغیر بازار سازگار شوند.

سرور ابری چگونه کار می‌کند؟

سرور ابری یکی از مهم‌ترین اعضای خانواده‌ی فناوری‌های ابری است که از طریق اینترنت و با استفاده از تکنولوژی مجازی‌ساز، امکان ارایه‌ی خدمات محاسباتی، ذخیره‌سازی داده و اجرای برنامه‌ها را فراهم می‌کند. این فرایند به‌طور کلی به چند مرحله اصلی تقسیم می‌شود که در ادامه شرح می‌دهیم:

  • مجازی‌سازی یا Virtualization:  در این مرحله، سخت‌افزار فیزیکی به‌وسیله‌ی نرم‌افزارهای مجازی‌ساز، به چندین ماشین [سرور] مجازی (VM) تقسیم می‌شود. این سرورها واحدهای مستقلی هستند که سیستم‌عامل، پردازنده، منابع حافظه و منابع ذخیره‌سازی منحصر به خود را دارند.
  • مدیریت منابع یا Resource Management: نرم‌افزارهای مدیریت منابع، به مجازی‌سازها کمک می‌کنند تا منابعی مانند پردازنده، حافظه، و … را به‌طور بهینه مدیریت کنند. این امکان به سیستم اجازه می‌دهد تا درخواست‌های مختلف کاربران را پاسخ داده و منابع را با توجه به نیازها تخصیص دهد.
  •  توزیع‌شدگی یا Distribution: سرورهای ابری می‌توانند بر روی چندین سرور فیزیکی متمرکز یا پراکنده توزیع پیدا کننده. به بیان دیگر، این نوع از زیرساخت می‌تواند در نتیجه‌ی اتصال چند مرکز داده در نقاط جغرافیایی مختلف ایجاد شود تا هنگام بروز اختلال در یک مرکز، درخواست‌ها در مرکزی دیگر [منظور مرکز داده‌ی بدون اختلال] مورد پردازش قرار بگیرند.
  • ارتباط با کاربران یا User Connectivity: کاربران از طریق اینترنت به سرور ابری متصل می‌شوند. آن‌ها می‌توانند از هر دستگاهی که به اینترنت متصل باشد، در هر زمان و مکان، از خدمات سرور ابری استفاده کنند.
  • امنیت و حفاظت اطلاعات یا Security and Data Protection: سرور ابری برای حفاظت اطلاعات و امنیت کاربران از پروتکل‌ها و استانداردهای امنیتی استفاده می‌کند. این اقدامات امنیتی تضمین می‌کنند داده‌های مختلف در مسیر ارتباطی و ذخیره‌سازی امن باشند.
  • اختصاص منابع یا Resource Allocation: سرور ابری می‌تواند به‌شکل پویا منابع را به کاربران اختصاص می‌دهد. به این معنا کاربر هنگام احساس نیاز بتواند به‌سادگی چند کلیک منابع مختلف مانند پردازنده، رم، دیسک و … را افزایش یا کاهش دهد.
  • مانیتورینگ یا Monitoring: در این مرحله، عملکرد سرور ابری و منابع آن به‌طور پیوسته مورد نظارت قرار می‌گیرند، تا کاربر قبل از بروز خطا با اختلال بتواند نیازهای متعدد سرویس‌های آنلاین خود را تامین کند.

انواع سرورهای ابری

سرورهای ابری به‌تناسب معماری یا نوع ارایه به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

سرور عمومی ابری / Public Cloud Server

سرورهای ابری عمومی توسط ارایه‌دهندگان خدمات شخص ثالث میزبانی و مدیریت می‌شوند و منابع محاسباتی مانند ماشین‌های مجازی و فضای ذخیره‌سازی را به چندین کاربر از طریق اینترنت ارایه می‌دهند. سرور ابری عمومی، راهکاری مقرون‌به‌صرفه برای کسب‌وکارهایی هستند که به‌طور روزانه کاربران بیش‌تری را جذب می‌کنند.

سرور اختصاصی ابری / Dedicated Cloud Server

سرورهای ابری اختصاصی منابع را به‌طور انحصاری فقط به یک کاربر یا سازمان اختصاص داده و عملکرد، سطح امنیت و کنترل بهتری را در مقایسه با محیط‌های اشتراکی ارایه می‌دهند. سرور اختصاصی برای کسب‌وکارهایی که از نظر قانونی یا عملکرد به محیط‌های بسته‌تری نیاز دارند، بهترین گزینه است.

سرور ابری ترکیبی / Hybrid or Combined Cloud Server

سرورهای ابری ترکیبی، ویژگی‌های سرور ابری عمومی و خصوصی را با یکدیگر ترکیب می‌کنند و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند از مزایای هر دو محیط به‌طور یکپارچه استفاده کنند. سرورهای ابری ترکیبی با توزیع بارهای کاری بین زیرساخت‌های داخلی و خدمات ابری عمومی، انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری بی‌نظیری را ارایه می‌دهد.

سرور ابری چه مزایایی دارد؟

سرورهای ابری در دنیای مدرن، با ارایه‌ی مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و مزایای منحصربه‌فرد نیازهای مختلف کسب‌وکارهای آنلاین را برطرف می‌کنند؛ به‌طوری‌که هر کسب‌وکاری می‌تواند با بهره‌گیری از این ویژگی‌ها با خیال راحت در مسیر رشد قرار گرفته و از رقبای خود پیشی بگیرد.

مقیاس‌پذیر

  • سرورهای ابری مقیاس‌پذیری بی‌نظیری را ارایه می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند که منابع محاسباتی مانند CPU، حافظه، ذخیره‌سازی و … را در لحظه و براساس تقاضا، تهیه و تنظیم کنند. به عبارت دیگر، کسب‌وکارها می‌توانند در طول دوره‌های پرفروش، با افزایش ترافیک و حجم کار، منابع خود را افزایش داده و در دوره‌های با تقاضای کم‌تر، با هدف کم‌تر کردن هزینه‌ها، تعداد یا ظرفیت منابع را کاهش دهند. با استفاده از سرورهای ابری، سازمان‌ها می‌توانند از تامین بیش از حد منابعی که ممکن است فقط در روزها اوج ترافیک نیاز باشند یا به‌طور کامل استفاده نشوند، صرف‌نظر کنند و فقط به اندازه‌ی منابع استفاده شده، هزینه‌های زیرساخت را بپردازند.

انعطاف‌پذیر

  • یکی از ویژگی‌های کلیدی سرورهای ابری، انعطاف‌پذیری آن‌ها است. کاربران این آزادی را دارند که محیط‌های محاسباتی را مطابق با نیازهای خاص خود سفارشی کنند، از انتخاب سیستم عامل و تنظیمات نرم‌افزار گرفته تا پیکربندی تنظیمات شبکه و پروتکل‌های امنیتی. این سطح از سفارشی‌سازی، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا زیرساخت‌های خود را برای پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها، مانند میزبانی وب‌سایت، اجرای یک پایگاه داده و یا استقرار یک نرم‌افزاری پیچیده را سفارشی کنند.

مقرون‌به‌صرفه

  • برخلاف سرورهای فیزیکی یا سنتی، که برای تامین منابع سخت‌افزاری و فرآیندهای راه‌اندازی، به سرمایه‌گذاری اولیه قابل‌توجهی نیاز دارند، سرورهای ابری را می‌توان به‌سرعت خریداری و پیکربندی کرد. این چابکی در راه‌اندازی، مهره‌ای کلیدی برای کسب‌وکارها به‌شمار می‌آید، چراکه آن‌ها می‌توانند با کم‌ترین هزینه، مناسب‌ترین زیرساخت را در اختیار داشته باشند و فقط به میزان استفاده‌ی واقعی از منابع خود هزینه‌ بپردازند.

 سرور ابری آروان کلاد، بستر امن کسب‌وکار شما

آروان کلاد، به‌عنوان یکی از بهترین ارایه‌دهندگان خدمات ابری، با عرضه‌ی سرورهای ابری پایدار و مقیاس‌پذیر به شما کمک می‌کند تا بدون دغدغه‌های راه‌اندازی یا نگهداری، بهترین و مناسب‌ترین زیرساخت را در اختیار داشته باشید و با سیستم‌عامل و منابع دل‌خواه، سرویس‌های مختلف کسب‌وکارتان را توسعه دهید.

شما با خرید سرور ابری آروان کلاد می‌توانید هزینه‌های زیرساخت را، با استفاده از شیوه‌ی «پرداخت به‌ازای مصرف» یا PAYG بپردازید و با صرف‌نظر از هزینه‌کردهای اضافی، در مسیر رقابت با سایر کسب‌وکارها گام‌هایی اساسی و موثر بردارید.

ایسوس

نظر شما چیست؟