11/02/1403 - 13:23
مقایسه کیبورد عادی با کیبورد گیمینگ
هنگامی‌که بخواهید برای کامپیوترتان یک کیبورد تهیه کنید، با انواع مختلفی از این وسیله در بازار روبه‌رو خواهید شد. بارزترین کیبوردها کیبوردهای معمولی و کیبوردهای گیمینگ هستند که تفاوت‌های بسیاری دارند که می‌خواهیم در این مقاله در مورد مقایسه کیبورد عادی با کیبورد گیمینگ اطلاعات کسب کنیم.

عملکرد کیبوردهای گیمینگ و عادی

کیبوردهای معمولی برای کارهای کامپیوتری عادی کاربرد دارند. درحالی‌که کیبوردهای گیمینگ فقط برای بازی‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین تفاوت بین کیبورد عادی با کیبورد گیمینگ در همین است. کیبوردهای گیمینگ عملکرد سریع‌تری دارند. این در حالی است که شما هنگام کار کردن با خستگی دست‌تان را احساس نمی‌کنید. به علت این‌که کلیدهای کیبوردهای گیمینگ برخلاف کیبوردهای ساده مکانیکی هستند، در کیبورد گیمینگ دکمه‌های بیشتری برای میان‌بر و واکنش سریع برای گیمرها در نظر گرفته شده است.

کیبوردهای گیمینگ برای بازی‌های کامپیوتری عملکرد مناسبی دارند. کیبورد معمولی در تایپ کردن نسبت به کیبوردهای عادی برتر نیستند. بنابراین، سرعت تایپ کردن در کیبورد عادی و گیمینگ تفاوتی ندارد. پس، انتخاب کیبورد معمولی یا کیبورد گیمینگ فقط به نوع کاربرد شما بستگی خواهد داشت. کار کردن با کیبوردهای گیمینگ نسبت به کیبوردهای معمولی به علت راحتی، واکنش سریع و سرعت عمل بالا لذت بخش‌تر است.

طراحی کلید در کیبورد گیمینگ و عادی

از دیگر تفاوت‌های بین کیبورد عادی با کیبورد گیمینگ طراحی کلیدهای کیبورد است. کلیدهای کیبورد گیمینگ به گونه‌ای طراحی شده‌ند که به کوچک‌ترین فشارها واکنش نشان می‌دهند. یک ویژگی مهم کیبوردهای گیمینگ دارا بودن برخی از دکمه‌ها است که کاربر خودش می‌تواند وظیفه آن‌ها را تعیین کند. همچنین، کلیدهای گیمینگ دارای استحکام و کیفیت بالایی نسبت به کیبوردهای معمولی هستند. بنابراین، در مقابل واکنش سریع و هیجانی کاربران مقاومت بالایی دارند. به‌طوری‌که کیبوردهای مخصوص بازی یا گیمینگ وزن نسبتاً بالایی خواهند داشت.

طراحی کیبورد گیمینگ

مقاومت کیبوردهای گیمینگ و عادی

کیبوردهای گیمینگ تحمل و مقاومت بالا دارند. بنابراین، نسبت به کیبوردهای معمولی تحمل ضربه بیش‌تری خواهند داشت. درحالی‌که کیبوردهای گیمینگ تحملی بیش از ۱۰ میلیون ضربه دارند، کیبوردهای معمولی تحملی بین ۵ الی ۸ میلیون تحمل ضربه خواهند داشت. همچنین، کلیدهای کیبورد گیمینگ بزرگ‌تر از کلید کیبوردهای معمولی است. بنابراین، ارتفاع آن‌ها نیز بالاتر است. البته، این در حالی است که کار با کیبورد معمولی بسیار راحت‌تر و ساده‌تر از کیبوردهای گیمینگ است.

ساختار کلی در کیبورد عادی و گیمینگ

کیبوردهای ساده دارای یک صفحه سیلیکونی یک‌پارچه هستند که زیر تمامی کلیدهای صفحه کیبورد قرار گرفته است. این در حالی است که در کیبوردهای گیمینگ برای هر کدام از دکمه‌ها یک سوئیچ جداگانه در قسمت زیرین در نظر گرفته شده است که دستور را انتقال می‌دهد. درحالت‌کلی، کیبوردهای عادی ساختار ساده‌تری دارند و هنگام تایپ کردن صدای کم‌تری ایجاد می‌کنند. کار کردن با کیبوردهای ساده یا عادی به‌راحتی کار کردن با کیبوردهای گیمینگ نیست.

مقایسه قیمت کیبورد عادی و گیمینگ

همان‌طورکه دانستید، کارایی، میزان قطعات به‌کاررفته، تعداد کلیدها و کاربرد کیبوردهای گیمینگ نسبت به کیبوردهای عادی بسیار بالا است. به‌همین‌علت، این دو نوع کیبورد قیمت متفاوتی نسبت به یکدیگر خواهند داشت. به‌طوری‌که، کیبوردهای عادی نسبت به کیبوردهای گیمینگ از قیمت ارزان‌تری برخوردار هستند.

سوییچ‌های مکانیکی کیبورد گیمینگ و عادی

سوئیچ‌های مکانیکی کیبورد گیمینگ به ملایم‌ترین لمس‌ها نیز پاسخ می‌دهند. بنابراین، هنگام بازی کردن به‌راحتی با این کیبورد کار خواهید کرد. تفاوت دیگر بین کیبورد بازی و کیبورد معمولی این است که در آخرین صفحه کیبورد از کلیدهای غشایی استفاده می‌کنند. درحالی‌که کیبوردهای معمولی سوئیچ‌های فیزیکی ندارند؛ چراکه برای ثبت فرمان، هر دکمه به لایه‌های لاستیکی تکیه کرده است. شما می‌توانید برای خرید کیبورد اصل به لینک اشاره شده مراجعه کنید.

کلید N در کیبورد عادی و گیمینگ

از دیگر ویژگی‌های قابل توجه برای مقایسه کیبورد عادی با کیبورد گیمینگ جابجایی کلید N در کیبورد است. به‌کارگیری کلید N تضمین می‌کند که هر فشار کلید در رایانه ثبت می‌شود؛ اما هنگامی‌که چندین کلید به طور هم‌زمان فشار داده شود، کلید ان یک اجرای بی عیب و نقص هر فرمان را تضمین خواهد کرد. صفحه کلیدهای گیمینگ نسبت به کلیدهای معمولی برای فشار دادن چندین کلید عملکرد بهتری دارند؛ زیرا با داشتن NKRO عملکرد بهتری در این زمینه داشته و ورودی‌های دقیق و سریع را امکان‌پذیر خواهند کرد.

کلید‌های اضافی در کیبورد گیمینگ

از تفاوت‌های کیبورد عادی با کیبورد گیمینگ اضافه کردن کلیدهایی به نام‌های کلیدهای ماکرو است. کلیدهای ماکرو قابلیت برنامه‌ریزی برای انجام وظایف مختلف مثل راه‌اندازی برنامه‌ها و اجرای دنباله‌های پیچیده شده به پیکربندی دارند. این مزیت برای گیمرها ویژگی مهمی محسوب می‌شود؛ چراکه کلیدهای ماکرو تغییر دهنده‌های بازی هستند. این کلیدها اقدامات تکراری خود را خودکار کرده و یک مزیت رقابتی برای گیمر ایجاد می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، تصور کنید یک بازی انجام می‌دهید که برای پرتاب یک شی یا اجرای یک ترکیب نیاز به پیش‌رفت خاصی از کیبورد دارید. به لطف طراحان کیبوردهای گیمینگ می‌توانید با استفاده از کلیدهای ماکرو بازی خود را ساده سازی کرده و از اجرای دقیق آن اطمینان داشته باشید.

نرم افزار تخصصی برای کیبورد گیمینگ

کیبوردهای گیمینگ با برندهای مارک دار با نرم‌افزار اختصاصی iCUE به بازار عرضه می‌شوند. این کار باعث می‌شود کاربران این امکان را داشته باشند تا هر جنبه کیبورد خود را سفارش سازی کنند. با این نرم‌افزار اختصاصی کاربران می‌توانند به امکانات نقشه برداری مجدد کلیدها، تطبیق با نورپردازی RGB، ضبط ماکروها و ایجاد پروفایل‌ها دسترسی داشته باشند. پس، می‌توان گفت استفاده از کیبوردهای گیمینگ برای افراد گیمر بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

کلام آخر

در این مطلب در مورد مقایسه کیبورد عادی با کیبورد گیمینگ اطلاعات زیادی به دست آوردیم. پس، دانستیم کیبورد عادی با کیبورد گیمینگ تفاوت‌های زیادی خواهد داشت تا گیم برای افراد گیمر و تایپ برای عموم افراد آسان شود. همچنین برای راهنمای کامل خرید کیورد گیمینگ به صورت تخصصی میتوانید به مطلب لینک شده مراجعه کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟