شرکتی که یک قرن پیش توسط توسط یک جوان 23 ساله تاسیس شد
100 سال حضور ماندگار پاناسونیک در عرصه فناوری و نوآوری
پاناسونیک، شرکتی که با ماموریت ساختن لوازم‌خانگی مقرون‌به‌صرفه با تولید انبوه، بحران‌های اقتصادی و جنگ جهانی دوم را پشت سر گذاشت، توسط یک جوان 23 ساله تاسیس شد. شرکتی که اکنون تاریخچه‌‌ای 100 ساله دارد، همچون روزهای اولیه در ارائه محصولات خلاق و نوآورانه زبانزد است.

یک‌سوم استارتاپ‌هایی که امروزه ساخته شده‌اند، قدمتی بیشتر از 10 سال ندارند، پس وقتی حرف از یک شرکت 100 ساله به میان می‌آید، به‌یقین بررسی تاریخچه پاناسونیک خالی از لطف نیست. پاناسونیک، شرکت الکترونیکی ژاپنی، کار خود را با ساخت قطعات آغاز کرد و زمینه فعالیت خود را به تولید لوازم‌خانگی گسترش داد. این شرکت که از جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد، هم‌زمان هم از دوره فراوانی پس از جنگ بهره‌مند می‌شد و هم تلاش می‌کرد تا از پیامدهای سیاسی عبور کند. این شرکت بحران‌های اقتصادی مختلف را پشت سر گذاشت. شرکت پاناسونیک که در سراسر جهان گسترش‌یافته همچنان چشم‌اندازی به آینده فناوری دارد، از جمله اقدامات این شرکت همکاری با تسلا است. در ادامه این مطلب مروری خواهیم داشت بر تاریخچه کوتاه یک قرن حضور پاناسونیک در عرصه تولید و فناوری.
در مارس 1918 کونوسوکه ماتسوشیتا 23 ساله شرکت پاناسونیک را تاسیس کرد. کونوسوکه پیش از آن در یک آپارتمان دو خوابه با همسرش مومنو ایو و برادر نوجوان او توشیو زندگی می‌کرد. ماتسوشیتا پس از کار کردن در فروشگاه هیباچی (Hibachi) به‌عنوان یک کارآموز و دوچرخه‌ساز و همچنین کار برای شرکت الکتریکی اوکازا، به ایده طراحی نوعی سوکت برق رسید. باوجود مخالفت‌های سرپرست فروشگاه و منصرف ساختن وی از این کار، ماتسوشیتا و خانواده‌اش سعی کردند این قطعات را بیرون از خانه خود به فروش برسانند. آن‌ها حتی برخی از اموال باارزش خود را فروختند تا بتوانند از پس دخل‌وخرج زندگی خود بربیایند. در همین حال، ماتسوشیتا عرضه محصولات خود را متنوع کرد و درنهایت سفارشی برای تولید صفحات عایق فن برقی دریافت کرد. انجام همین سفارش باعث شد تا این سه نفر بتوانند به یک‌خانه بزرگ‌تر نقل‌مکان کنند و شرکت Matsushita Electric Housewares Manufacturing Works متولد شد. ماتسوشیتا به‌سرعت خط تولید این شرکت را گسترش داد که تولید دوشاخه ارتباط و سوکت‌های دوطرفه را نیز شامل می‌شد. اولین محصول شرکت ماتسوشیتا سرپیچ‌های بهینه‌سازی شده از لامپ‌های مصرف‌شده بود. تا پایان سال 1918، تعداد کارکنان این شرکت به 20 نفر افزایش یافت.

ماتسوشیتا به‌واسطه روش مدیریتی که داشت، فراتر از زمان خود پیش می‌رفت. تعداد کارکنان این شرکت تنها پس از 2 سال به 28 نفر رسید. او یک انجمن کارگری به نام “Hoichi Kai” تشکیل داد که با عنوان «جامعه تک‌مرحله‌ای» ترجمه می‌شود. این انجمن کارمندان را دور هم جمع می‌کرد تا ورزش کنند و در فعالیت‌های تفریحی دیگر شرکت کنند.
از دیگر تاکتیک‌های غیرمتعارف رهبری ماتسوشیتا، شفافیت بود. در اوایل سال 1920، حفظ مشاغل کارگری یک مشکل مهم درژاپن بود، اولاً به خاطر رقابت بین شرکت‌ها و بعد هم به دلیل رکود اقتصادی. فلسفه ماتسوشیتا بر پایه اعتماد بود. او تصمیم گرفت اسرار تجاری را حتی برای کارمندان جدید خود عنوان کند تا در تمام سطوح سازمانی اعتماد ایجاد شود. در پایان سال 1922، این شرکت 50 کارمند و یک کارخانه جدید داشت.
در اواخر آن دهه، کالاهای تولیدی روی هم انبار شده بودند. ماتسوشیتا برای آنکه تکلیف کالاهای انبارشده را مشخص کند، تصمیم خود را اعلام کرد: «او تولید کالاها را به نصف کاهش داد... اما حتی یک کارمند را هم اخراج نکرد.»
او گفت: «ما تولید را به نصف کاهش دادیم نه به این خاطر که کارگران را از کار بیکار کنیم، بلکه می‌خواهیم آن‌ها فقط نصف روز کار کنند. کارگران همان دستمزد قبلی خود را می‌گیرند، اما هیچ تعطیلاتی وجود نخواهد داشت. تمام کارکنان باید نهایت تلاششان را برای فروش کالاها انجام دهند.» به گفته شرکت پاناسونیک این طرح ماتسوشیتا به‌خوبی جواب داد.
در همان زمان، این شرکت شروع به تولید آهن و رادیو کرد. ماتسوشیتا اکثر فلسفه‌های کسب‌وکار خود را طرح‌ریزی می‌کرد. همچنین به‌عنوان یک چشم‌انداز درازمدت، یک طرح 250 ساله برای این شرکت پیشنهاد داد که به 10 دوره 25 ساله تقسیم می‌شد و هر دوره شامل یک مرحله ساخت 10 ساله، یک مرحله فعال 10 ساله و یک مرحله تحویل 5 ساله بود.
شاید این‌طور به نظر برسد که ماتسوشیتا مدیری بود که به همه‌چیز از بالا به پایین نگاه می‌کرد، اما در حقیقت او فردی طرفدار حقوق تساوی انسان بود. او با توجه به رکود بزرگ اقتصادی عنوان کرد: «ماموریت یک تولیدکننده، ایجاد فراوانی در مواد با عرضه کردن به مقدار زیاد و قیمت ارزان همچون آب شیرین است.» او همچنین به دلیل برخی مشکلات جسمانی کار را به مدیران شرکت واگذار کرد.
با گذشت چند دهه، پاناسونیک محصولات جدید و جدیدتری تولید کرد. ماتسوشیتا از پتانسیل موتورهای الکتریکی در انواع لوازم‌خانگی سخن گفت و آن را تشریح کرد و شرکت پاناسونیک اولین موتور الکتریکی خود را در سال 1934 تولید کرد. این شرکت در سال 1935 با راه‌اندازی کسب‌وکار و تولید محصولات مختلف با عنوان شرکت صنعتی برق ماتسوشیتا ثبت شد. این شرکت در آن زمان حدود 3500 کارمند داشت و حدود 600 محصول مختلف تولید می‌کرد.
پاناسونیک همچنین امکانات آموزشی را در سال‌های 1930 فراهم کرد. در سال 1936، او مرخصی‌های ماهانه از دو روز تا 4 روز را باب کرد و پیشنهاد داد که دو روز مختص اوقات فراغت باشد و دو روز دیگر صرف «خودآموزی» شود.
امروزه، شرکت‌های دولتی همچون آمازون و اپل به تولید محصولات مرتبط با حوزه سلامت علاقه‌مند هستند، اما در سال 1937 ماتسوشیتا یک انجمن بیمه درمانی را برای کارمندان خود ایجاد کرد و در سال 1940 بیمارستان ماتسوشیتا را تاسیس کرد.
 جنگ جهانی دوم، نوع فعالیت این شرکت را تغییر داد و این شرکت شروع به تولید تجهیزات نظامی کرد. پاناسونیک به‌طور خاص 56 کشتی چوبی و سه هواپیمای چوبی تولید کرد که خارج از تخصص آن بود. در نتیجه جنگ، این شرکت 32 مورد از تاسیسات کارخانه‌ای و اداری خود را در ژاپن و کشورهای دیگر از دست داد. وقتی دولت نتوانست پول تأمین‌کنندگان خود را پرداخت کند، پاناسونیک تلاش کرد برای حفظ و بقای خود چرخ واگن و خانه‌های چوبی پیش‌ساخته تولید کند.
در نهایت، رونق پس از جنگ به پاناسونیک کمک کردن تا جایگاه خود را به دست بیاورد. از سال 1945 تا سال 1959، پاناسونیک شروع به تولید ماشین لباسشویی، تلویزیون سیاه‌وسفید، یخچال، رادیو، پلوپز، ضبط‌صوت و تهویه هوای خانگی کرد. در دهه 1950، این شرکت در سراسر جهان گسترش یافت.

مطلب پیشنهادی

برای رسیدن به‌موفقیت با تفکر مضاعف نگرش خود را تغییر دهید
اگر فکر می‌کنید پول، زمان یا امکانات کافی ندارید

کونوسوکه ماتسوشیتا در سال 1961 بازنشسته شد و دامادش ماساهارو ماتسوشیتا، جانشین او گردید. در سال‌های 1960، این شرکت مبنای کار 5 روز در هفته و ساختار جدید حقوق و دستمزد را بنا گذاشت که در آن حقوق کارکنان به‌جای سابقه کار بر اساس موقعیت و جایگاه آنان تعیین می‌شد. پاناسونیک مشکلات اقتصادی از جمله مشکلات مربوط به بحران‌های نفتی در اوایل سال 1970 را پشت سر گذاشت و در سال‌های 1980 اقدام به گسترش خدمات الکترونیک شخصی کرد. کونوسوله ماتسوشیتا در 27 آوریل 1989 در سن 94 سالگی چشم از جهان فرو بست.
 حرکت به سمت عصر دیجیتال موجب شد تا پاناسونیک هم جهشی روبه‌جلو داشته باشد، از جمله این‌که تولید تلویزیون‌های سیاه‌وسفید را در سال 2006 متوقف کرد. در سال 2008، این شرکت بالاخره نام شرکت صنعتی برق ماتسوشیتا با مسئولیت محدود را به شرکت پاناسونیک تغییر داد. پاناسونیک یکی از چندین برند این شرکت بود. تا سال 2013، شرکت پاناسونیک بر اساس 4 بخش اصلی کسب‌وکارش به 4 شرکت تقسیم شد: بخش لوازم‌خانگی، بخش راه‌حل‌های اقتصادی، بخش شبکه‌های AVC و بخش سیستم‌های صنعتی و خودرو.
در ژوئیه 2014، شرکت پاناسونیک اعلام کرد، قصد دارد بیش از یک‌چهارم میلیارد دلار را در کارخانه تولید باتری گیگافکتوری تسلا موتورز سرمایه‌‌گذاری کند. این باتری‌ها برای مدل‌های S، X و 3 تسلا استفاده می‌شوند. این شرکت همچنین با شهر دنور (City of Denver) که فناوری‌های شهر هوشمند را برای بهره‌وری انرژی، اتصال به اینترنت و حمل‌ونقل پیاده‌سازی می‌کند، همکاری داشته است.
در مارس 2017، این شرکت گزارش داد 257533 کارمند دارد. چشم‌انداز 10 ساله این شرکت شامل فناوری‌های در حال ظهور از جمله اینترنت اشیاء/ روباتیک و انرژی است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟