روز اول موفقیت و روز دوم شکست
روز اول در زندگی کاری و شخصی انسان‌ها چه معنایی می‌دهد؟
زمانی که فعالیت شخصی یا تجاری خود را آغاز می‌کنید باید به نکته مهمی توجه داشته باشید که این نکته مهم ماندن در روز اول است. برنامه‌ریزی برای مطالعه کتاب مورد علاقه یا برنامه‌ریزی برای تاسیس شرکتی نوپا به معنای آن است که شما تصمیم گرفته‌اید به روز اول زندگی شخصی یا کاری خود وارد شوید. حضور ماندگار در روز اول کار هر شخص یا شرکتی نیست. اما روز اول و روز دوم چه معنا و مفهومی دارند؟ جف بزوس بنیان‌گذار آمازون به خوبی این مسئله را تشریح کرده است.

1606683296_1_0.gif

مدیران عامل شرکت‌های بزرگ و به ویژه افرادی که مسئولیت مدیریت شرکت‌های حوزه فناوری را عهده‌دار هستند در بازه‌های زمانی مختلف با با سهام‌داران و در برخی موارد با کارمندان خود جلساتی را برگزار کرده یا نامه‌هایی برای آن‌ها ارسال می‌کنند و ضمن تبیین اهداف و چشم‌اندازهای آتی شرکت خود فلش بکی به گذشته و سیر تحول شرکت خود دارند. در این میان صحبت‌های آقای بزوس از آن جهت جالب توجه است که این مدیر موفق همانند همتایان خود که به‌طور مرتب دست به توییت شوند، چنین اخلاقی ندارد. اگر به صفحه شخصی آقای بزو در توییتر نگاهی داشته باشید مشاهده می‌کنید که تعداد توییت‌های او بسیار کم است. اما حرف‌های او در ارتباط با موفقیت آمازون و همچنین سیر سقوط شرکت‌ها از آن جهت حائز اهمیت است که ما نیز می‌توانیم درس‌های بزرگی از دیدگاه‌های او در ارتباط با زندگی شخصی یا حرفه‌ای خود کسب کنیم. در این مطلب به اختصار بخشی از دیدگاه‌های این مدیر موفق در ارتباط با دو اصطلاح روز اول و روز دوم را می‌خوانیم.

روز اول چیست؟

آقای بزوس می‌گوید: « آمازون بیش از دو دهه است که در روز اول قرار دارد. هنگامی که سنگ بنای آمازون شکل گرفت کار خود را از ساختمانی آغاز کردم که این ساختمان روز اول نام (Day 1) داشت. زمانی که به ساختمان دیگری نقل مکان کردیم؛ همین نام را برای محل کار جدید خود انتخاب کردم. در طول این سال‌ها همواره به این فکر بودم که چگونه از ورود به روز دوم اجتناب کنیم. روز دوم، به معنای وضعیت ساکن و راکد است. روزی که با سختی و عدم پیشرفت همراه است. روز دوم به معنای آن است که حیات یک شرکت به پایان رسیده و از گردونه رقابت به کنار رفته است. به همین دلیل است که در طول این دو دهه سعی کرده‌ام در روز اول باقی مانده و همواره آمازون را در مسیر پیشرفت نگه دارم. در روز دوم نزول و پس رفت به آهستگی به سراغ شما می‌آید. شرکتی که بر مبنای یک چهارچوب نظام‌مند پایه‌ریزی شده و از ثبات برخوردار باشد، ممکن است روند ورود به روز دوم را برای چند دهه یا حتا بیشتر به تعویق اندازد. اما تمامی شرکت‌هایی که به روز دوم وارد می‌شوند سرنوشت یکسانی خواهند داشت. همواره این سوال را برای خودم تکرار می‌کنم که چگونه می‌توانم مانع شکل‌گیری روز دوم شوم؟ از چه راهکارهایی باید در این زمینه استفاده کنم؟ چگونه این امکان محقق می‌شود تا در سازمانی با تشکیلات بسیار بزرگ سرزندگی، انگیزه و روحیه بالا را همانند روز اول زنده نگه داشت؟ به طور معمول، برای چنین سوالاتی پاسخ‌ مختصر و کوتاهی وجود ندارد.

برای آن‌که بتوانیم به این سوالات به درستی پاسخ دهیم با فاکتورها و مولفه‌های مختلف درست و بعضا اشتباه بسیاری روبرو خواهیم شد که باید با هریک از این شتاب‌دهند‌های مثبت و منفی به شکلی منطقی رفتار کرد. هنوز موفق نشده‌ام پاسخ دقیقی برای این سوالات پیدا کنم. بلکه موفق شده‌ام تنها بخشی از جواب‌ها را درک کنم. به عقیده من برای آن‌که بتوانیم همچنان در روز اول قرار داشته باشیم در ابتدا باید حساسیت نسبت به مشتریان را سرلوحه کار خود قرار داده، به روش‌ها و کانال‌های توزیع با دید محتاطانه‌ای نگاه کنیم و همواره علاقه‌مند باشیم روش‌های جدید را یاد گرفته و سرانجام این توانایی را داشته باشیم تا تصمیمات سریعی را اتخاذ کنیم. اگر موفق نشوید از راهکارها و فناوری‌های روز استفاده کنید جهان خارج شما را به سمت روز دوم هدایت خواهد کرد و در دنیای کسب‌وکار هیچ‌گونه پیشرفتی نخواهید داشت. اگر سعی کنید نگاه تهاجمی در ارتباط با به‌کارگیری روش‌های جدید داشته باشید، در حقیقت به دنبال مبارزه با آینده هستید و چیزی جز شکست نصیب شما نخواهد شد. اما زمانی که روش‌ها و راهکار‌های جدید را قبول کنید، پیشرفت کسب‌وکار شما حتمی خواهد بود و حتا مشتریان جدیدی به دست می‌آورید. شرکت‌هایی که به روز دوم وارد می‌شوند در اغلب موارد تصمیمات خوبی اتخاذ می‌کنند، اما به واسطه آن‌که سرعت تصمیم‌گیری آن‌ها در اغلب موارد کند بوده است به روز دوم وارد شده‌اند. برای آن‌که بتوانید همانند گذشته سرزندگی روز اول را در سازمان حفظ کنید، باید این توانایی را داشته باشید تا تصمیم‌های سریع و با کیفیتی را اتخاذ کنید. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید شناسایی عواملی است که باعث ناهماهنگی می‌شوند. باید به سرعت این فاکتورها را شناسایی کرده و آن‌ها را حذف کنید.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟