سودآورترین مشاغل داده‌محوری
اگر مهارت کار با کلان داده‌ها را دارید به سراغ  این مشاغل بروید
تقریبا تمامی صنایع خرد و کلان، فرایند جمع‌آوری، سازمان‌دهی، ذخیره‌سازی و تفسیر حجم عظیمی از داده‌های مربوط به عملیات خود را آغاز کرده‌اند. گزارش منتشر شده توسط موسسه NewVantage Partners نشان می‌دهد 91.6 درصد مدیران شرکت‌کننده در این نظرسنجی قصد دارند در سال 2022 سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حوزه کلان داده‌ها انجام دهند، زیرا احساس می‌کنند سرمایه‌گذاری در این حوزه به چابک‌تر شدن فرآیندهای تجاری و حفظ مزیت رقابتی آن‌ها کمک می‌کند. در ایران نیز روند استخدام متخصصان آشنا به هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها شتاب پیدا کرده است. اگر به آگهی‌های استخدامی منتشر شده در سایت‌های کاریابی داخلی نگاه کنید متوجه می‌شوید که مشاغل داده‌محور بازار کار خوبی دارند. با توجه به این‌که مشاغل داده‌محور و به ویژه کلان داده‌ها در ایران نوپا هستند، هنوز بازار کار این متخصصان اشباع نشده و بنابراین اکنون بهترین زمان برای کسب مهارت و تجربه در زمینه کار با کلان داده‌ها است.

متخصصان کلان داده‌ها می‌توانند به هر صنعتی ورود کنند

با توجه به گسترش سریع برنامه‌های کاربردی عجین شده با کلان داده‌ها، تقاضا برای متخصصان در سال‌های اخیر به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است. لینکدین در گزارش نیروی کار خود در سال 2019 به کمبود شدید متخصصان علم داده در کشورهای مختلف اشاره کرده و حتا به شهرهایی از ایالات متحده اشاره کرده که نیازمند این متخصصان هستند. این شبکه اجتماعی کاریابی در گزارش خود به این نکته اشاره دارد که تنها ایالات متحده نیازمند 151717 متخصصی است که مهارت‌ کافی در ارتباط با علم داده‌ها دارند. در ادامه به اسامی کشورهایی مثل استرالیا، نیوزلند، چین و هند اشاره شده که برای رونق بخشیدن به چرخه اقتصادی خود و حضور مقتدرانه در بازارهای جهانی نیازمند جذب افرادی هستند که توانایی کار و مدیریت کلان داده‌ها را داشته باشند. نکته مهمی که باید در این زمینه به آن دقت کنید این است که هنگامی که صحبت از مهارت‌های مرتبط با کلان داده‌ها می‌شود، نباید انتظار داشته باشید در آگهی‌های استخدامی به وضوح به اصطلاح «آگهی جذب متخصص کلان داده‌ها» اشاره شده باشد، زیرا در تمامی مشاغل داده‌محور تسلط بر نحوه مدیریت و پردازش داده‌ها یک پیش‌نیاز ضروری است. 

1.  دانشمند داده

طبق گفته موسسه PayScale، فرصت‌های شغلی فراوانی برای دانشمندان با استعداد فناوری اطلاعات که قادر به استخراج و تفسیر داده‌های پیچیده هستند وجود دارد. آن‌ها در تعامل با سایر اعضا تیم‌ فناوری اطلاعات می‌توانند مدل‌های مختلفی در ارتباط با داده‌های آماری ایجاد کنند تا تیم‌های عملیات، بازاریابی و استراتژیست‌های سازمان‌ها از این مدل‌ها برای پیاده‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی هوشمند استفاده کنند. دانشمندان داده باید دانش پیشرفته‌ای در مورد تکنیک‌های مختلف داده‌کاوی مانند خوشه‌بندی، تجزیه و تحلیل رگرسیون، درخت تصمیم‌گیری و ماشین‌های بردار پشتیبان داشته باشند. به‌طور معمول شرکت‌ها از این افراد انتظار دارند تا مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا در علوم کامپیوتر را همراه با تجربه شغلی مرتبط داشته باشند. سایت گلسدور در گزارش سال 2019 خود که فهرست 50 شغل جذاب در ایالات متحده را منتشر کرد، عنوان شغلی دانشمند داده را در صدر این فهرست قرار دارد. به‌طور متوسط، میانگین حقوق دریافتی این متخصصان در ایالات متحده 108000 دلار در سال و میزان رضایت شغلی این افراد نیز 4.3 از 5  اعلام شده است. در ایران یک متخصص علم داده‌ها به‌طور میانگین 15 تا 20 میلیون تومان در ماه حقوق دریافت می‌کند، البته میزان دریافتی به سابقه، مدرک و شرکتی دارد که فرد در آن کار می‌کند. 

2.  مهندس داده

مهندسان داده ترکیبی از مباحث، فنون و علوم کامپیوتر و مهندسی را برای جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و دستکاری کلان داده‌ها به کار می‌گیرند. از وظایف مهم این افراد باید به ساخت و تبدیل الگوریتم‌های کامپیوتری به کدهای نمونه اولیه، توسعه فرآیندهای فنی به منظور دسترسی ساده‌تر به داده‌ها و طراحی گزارش‌ها، داشبوردها و ابزارها برای کاربران نهایی اشاره کرد. به‌طور معمول، کارفرمایان به دنبال جذب افرادی هستند که مدرک دانشگاهی آن‌ها مرتبط با علوم کامپیوتر، مهندسی یا یک رشته مرتبط باشد و دست‌کم سه تا پنج سال تجربه در این زمینه داشته باشند. این افراد باید در ارتباط با سیستم‌های لینوکسی، طراحی پایگاه داده SQL و تسلط کامل به زبان‌های برنامه‌نویسی مثل جاوا، پایتون و معماری‌هایی مثل کافکا، استورم یا هایو (Hive) مهارت کافی داشته باشند. از مهارت‌های نرم باید به توانایی عالی نوشتاری، کلامی و کار به‌شکل مستقل و تیمی اشاره کرد. گلسدور متوسط حقوق این افراد در سال 2019 در ایالات متحده را 106000 دلار اعلام کرده و میزان رضایت‌مندی شغلی را 3.9 از 5 اعلام کرده است. این عنوان شغلی در رتبه هشتم فهرست گلسدور قرار دارد. در ایران این افراد به‌طور میانگین 12 تا 15 میلیون تومان در ماه حقوق دریافت می‌کنند. 

3. تحلیل‌گر داده

تحلیل‌گران داده با طراحی و اجرای نظرسنجی‌ها در مقیاس کلان، اطلاعات قابل استناد در ارتباط با موضوعات مختلف را جمع‌آوری می‌کنند. وظیفه آن‌ها جذب شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، گردآوری و تفسیر داده‌های ارسالی و انتقال یافته‌ها به نمودارها، گزارش‌های سنتی (کاغذی) و فرمت‌های دیجیتال است. افرادی که به دنبال شغل تحلیل‌گر داده هستند باید در زمینه کار با مایکروسافت اکسل، اکسس، شیرپوینت و پایگاه‌های داده SQL مهارت کافی داشته باشند. تحلیل‌گران داده به مهارت‌های ارتباطی و ارائه خوبی نیاز دارند تا بتوانند با افراد مختلف شاغل در سازمان و سهام‌داران ارتباط برقرار کنند تا اطلاعات موردنیاز را به‌دست آورند. تحلیل‌گران داده، در رتبه 31 از 50 شغل برتر ایالات متحده در سال 2019 قرار دارند و متوسط حقوق دریافتی آن‌ها نیز 60000 دلار است. میزان رضایت‌مندی شغلی افراد از این تخصص 3.9 از 5 است. در ایران تحلیل‌گران داده به‌طور متوسط 8 تا 10 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. 

4. مهندس امنیت

مهندسان امنیت نقش حیاتی در برنامه‌ریزی پس از فاجعه برای تیم‌های فناوری اطلاعات و امنیت دارند، به‌طوری که پس از یک حمله هکری، عملیات تجاری در کوتاه‌ترین زمان به حالت اولیه خود باز گردد. آن‌ها با طراحی و پیکربندی دیوارهای آتش، شناسایی و پاسخ‌گویی به نفوذها و  تشخیص دقیق مسائل امنیتی سیستم‌ها از منظر جرم‌شناسی دیجیتال ریسک پیرامون عملیات تجاری را کاهش می‌دهند. آن‌ها هرگونه نرم‌افزار و سخت‌افزاری که قرار است به زیرساخت یک سازمان وارد شوند را آزمایش می‌کنند و پروتکل‌های دفاعی چندلایه برای شبکه‌های کامپیوتری ترتیب می‌دهند. پیچیدگی‌های دنیای فناوری باعث شده تا مهندسان امنیت برای انجام بهتر کارهای خود مجبور به تحلیل داده‌ها شوند. بنابراین، تسلط بر مهارت‌های مرتبط با 

کلان داده‌ها شانس استخدام این افراد را دوچندان می‌کند، زیرا در حالت عادی تنها افرادی قادر به تحلیل و درک همزمان گزارش‌ها و داده‌های امنیتی هستند که مهارت‌های موردنیاز هر دو حوزه را داشته باشند. به‌طور معمول، یک مهندس امنیت باید در علوم کامپیوتر یا رشته‌های مرتبط مدرک کارشناسی را به همراه چند سال تجربه کاری و گواهی‌نامه‌های امنیتی صنعت داشته باشد. مهندسان امنیت علاوه بر تسلط بر یک زبان برنامه‌نویسی باید در ارتباط با مفاهیم زیربنایی سیستم‌عامل‌ها اطلاعات کافی داشته باشند و در زمینه حل مسئله، ریاضیات و انجام کارهای مستقل یا تیمی مهارت قابل قبولی داشته باشند. مهندسان امنیت نیز در فهرست 50 شغل برتر آمریکا در سال 2019 با میانگین حقوق 102000 دلار و میزان رضایت‌مندی 3.8 از 5 در رتبه هفدهم قرار دارند. در ایران یک مهندس امنیت اطلاعات چیزی بین 6 تا 8 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند که به نسبت کاری که انجام می‌دهد دریافتی کمی است. 

5. مدیر پایگاه داده

مدیران پایگاه داده از کارمندان کلیدی هر سازمانی به شمار می‌روند، زیرا مهارت زیادی در مدیریت پروژه، عیب‌یابی و تعمیر پایگاه‌های داده دارند. علاوه بر این، به درخواست‌های تجاری برای دسترسی و استفاده از داده‌ها رسیدگی می‌کنند. به بیان دقیق‌تر، یک مدیر پایگاه داده باید در مورد جمع‌آوری، طبقه‌بندی و پردازش داده‌ها که از مهارت‌های زیربنایی دنیای کلان داده‌ها است دانش کافی داشته باشد تا بتواند به درخواست‌ها بدون مشکل پاسخ دهد. یکی دیگر از وظایف مهم مدیر پایگاه داده، ارزیابی منابع داده‌ای و فیدهای داده‌ای است. به‌طور معمول این افراد در زمینه طراحی و نصب سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی به متخصصان شبکه کمک می‌کنند. سازمان‌ها برای جذب مدیران پایگاه داده در آگهی‌های شغلی به مدرک لیسانس در فناوری اطلاعات و حداقل پنج سال تجربه در زمینه مدیریت پایگاه داده اشاره می‌کنند. داوطلبان این موقعیت شغلی باید در زمینه مدیریت پایگاه داده و کار با نرم‌افزارهای پایگاه داده مثل MySQL و Oracle دانش کافی داشته باشند. گلسدور متوسط حقوق دریافتی مدیران پایگاه داده را ​​73545 دلار در سال اعلام کرده است. در ایران یک مدیر پایگاه داده به‌طور میانگین 6 تا 9 میلیون تومان در ماه حقوق دریافت می‌کند. 

6. معمار داده

معماران داده از دانش خود در ارتباط با زبان‌های برنامه‌نویسی و فناوری‌های داده‌محور برای سازمان‌دهی و نگهداری از داده‌ها در پایگاه‌های داده رابطه‌ای و مخازن شرکتی استفاده می‌کنند و علاوه بر این استراتژی‌های معماری داده را برای آماده‌سازی مدل داده سازمانی توسعه می‌دهند. به همین دلیل تعامل زیادی با مدیران پایگاه داده دارند. یک معمار داده باید مجموعه‌ای از مهارت‌های کاربردی را برای انجام بهتر وظایف خود داشته باشند. از جمله مهارت‌های فنی باید به تسلط بر مفاهیم کلان داده‌ها، مدیریت و پردازش آن‌ها، آشنایی با زبان‌هایی مثل SQL و XML، هوش تحلیلی عالی، مهارت‌های حل مسئله و شناسایی جزئیات اشاره کرد. به‌طور معمول، معماران داده حداقل مدرک کارشناسی در علوم کامپیوتر یا رشته‌های مرتبط دارند. این افراد در گروه مشاغل کلان داده‌ها، بیشترین دستمزد را دریافت می‌کنند. یک معمار داده در ایالات متحده به‌طور متوسط ​​113,078 دلار در سال حقوق دریافت می‌کند. در شرکت‌های بزرگ ایرانی این افراد بر اساس تجربه و مجموعه مهارت‌ها تا 20 میلیون تومان در ماه نیز حقوق دریافت می‌کنند. 

7. تکنسین فنی

تکنسین‌های فنی در منبع‌یابی و غربال‌گری متخصصان کلان داده‌ها، فناوری اطلاعات و سایر متخصصان به سازمان‌ها کمک می‌کنند. به بیان دقیق‌تر، به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا متخصصان و استعدادهای برتر در حوزه کلان داده‌ها را پیدا کرده و آن‌ها را جذب کنند. بنابراین، طبیعی است که این افراد باید در زمینه کلان داده‌ها و مفاهیم مرتبط با آن اطلاعات لازم را داشته باشند تا بتوانند گزینه‌های مناسب را پیدا کرده و به سازمان‌ها معرفی کنند. علاوه بر این به شرکت‌ها در شناسایی دقیق نیازهای تجاری و آماده‌سازی آگهی‌های استخدامی کمک می‌کنند تا بهترین‌های بازار را جذب کنند. تکنسین‌های فنی در طول فرآیندهای درخواست شغلی، مصاحبه، استخدام و پذیرش افراد نقش فعالی دارند. به بیان دقیق‌تر، تکنسین فنی، دروازه ورود متخصصان به شرکت‌ها هستند. تکنسین‌ها باید دانش پیشرفته‌ای در ارتباط با مهارت‌های فنی داشته باشند تا کارفرمایان بتوانند پرسنل آینده خود را بدون مشکل جذب کنند. بنابراین ضروری است در ارتباط با مهارت‌های نرم کاملا مهارت داشته باشند، زیرا قرار است در طول مراحل غربال‌گری و مصاحبه نظر مثبت یا منفی در ارتباط با جذب یا رد افراد ارایه کنند. گلسدور متوسط حقوق این افراد را 48000 دلار در سال و میزان رضایت شغلی را 4.1 از 5 اعلام کرده و در رتبه 28 فهرست خود قرار داده است. به‌طور میانگین این افراد در ایران بین 6 تا 8 میلیون تومان در ماه حقوق دریافت می‌کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟