ورود مدل‌های هوشمند به دنیای متخصصان
چت‌جی‌پی‌تی در چه حوزه‌هایی کاربرد خواهد داشت؟
چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) پلتفرم هوشمند مبتنی بر پردازش زبان طبیعی است که به کاربران اجازه می‌دهد مکالماتی شبه‌انسانی با آن داشته باشند. این مدل زبانی با هدف پاسخ‌گویی به پرسش‌های کاربران طراحی شده و در انجام کارهایی مثل نوشتن ایمیل، مقاله‌نویسی، کدنویسی و بهینه‌سازی آن‌ها و تبدیل کدهای زبان‌های برنامه‌نویسی به یک‌دیگر به کاربران کمک می‌کند. استفاده از این ابزار در حال حاضر برای عموم کاربران رایگان است، زیرا چت‌جی‌پی‌تی هنوز هم در مرحله تحقیق و جمع‌آوری بازخورد‌ها قرار دارد. با توجه به این‌که تا به ‌امروز کاربران توانسته‌اند چت‌جی‌پی‌تی را در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار دهند، در این مقاله قصد داریم چند مورد از کاربردهای مهم این مدل هوشمند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

خالق چت‌جی‌پی‌تی کیست؟ 

چت‌جی‌پی‌تی توسط OpenAI که یک سازمان تحقیقاتی در حوزه هوش مصنوعی است، طراحی شده است. OpenAI این پلتفرم مدل مولد هوشمند را بر مبنای الگوی یادگیری تقویتی مبتنی بر بازخورد انسانی (RLHF) توسعه داده است. مدل‌های مولد هوش مصنوعی با استفاده از حجم گسترده‌ای از اطلاعات ذخیره‌سازی‌شده روی وب‌سایت‌ها، کتاب‌ها، مقالات خبری، شبکه‌های اجتماعی و موارد مشابه آموزش می‌بینند. این شرکت چت‌جی‌پی‌تی را در تاریخ 30 نوامبر 2022 میلادی به‌شکل عمومی در دسترس کاربران قرار داد. البته، این سازمان در گذشته نیز محصولات هوشمندی تولید کرده است که پلتفرم هوشمند DALL-E2 که در زمینه ساخت آثار هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد و Whisper که یک سیستم تشخیص خودکار گفتار است، از مهم‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌روند. 

این پلتفرم هوش مصنوعی در چند ماهی که به‌شکل عمومی در دسترس کاربران قرار گرفته، سروصدای زیادی به پا کرده است. به‌طوری‌که ایلان ماسک مدیرعامل اسبق و یکی از بنیان‌گذاران این سازمان اعلام کرد: «چت‌جی‌پی‌تی ترسناک است. ما با هوش مصنوعی بسیار قوی فاصله‌ چندانی نداریم.» سام آلتمن، مدیرعامل OpenAI، نیز در توییتر اعلام کرد: «این پلتفرم هوشمند در پنج روز اول پس از راه‌اندازی، توسط بیش از یک میلیون کاربر مورد استفاده قرار گرفته است. در شرایطی که هزینه تولید توییت‌ها توسط چت‌جی‌پی‌تی پنج سنت است، اما در نهایت برای توسعه آن مجبور به درآمدزایی از آن هستیم». 

بر اساس تجزیه‌و‌تحلیل‌های انجام‌شده توسط بانک سوئیسی UBS، چت‌جی‌پی‌تی اولین برنامه کاربردی دنیای فناوری اطلاعات است که سریع‌ترین نرخ رشد و جذب را داشته است. در ژانویه، تنها دو ماه پس از راه‌اندازی، UBS تخمین می‌زند که چت‌جی‌پی‌تی 100 میلیون کاربر فعال داشته است، در حالی‌که 9 ماه طول کشید تا پلتفرم اجتماعی تیک‌تاک بتواند به 100 میلیون کاربر برسد.

چرا چت‌جی‌پی‌تی کند است؟

در حال حاضر، استفاده از چت‌جی‌پی‌تی رایگان است، زیرا هنوز در مرحله تحقیقاتی است. به‌دلیل تبلیغات زیادی که پیرامون قابلیت‌های پیشرفته آن انجام شده است، افراد زیادی مشتاق به استفاده از آن هستند. با این‌حال، نباید از این نکته غافل شویم که چت‌جی‌پی‌تی نیز همانند سایر نرم‌افزارهای وب‌محور عملکردش وابسته به سرورهای فیزیکی است که مسئولیت پردازش محاوره‌های کاربران را دارند. هنگامی که  افراد زیادی درخواست‌های خود را برای یک سرور ارسال کنند، سرور با ترافیک سنگینی روبه‌رو می‌شود و نمی‌تواند به‌سرعت به درخواست‌های کاربران پاسخ دهد. البته، این حرف بدان معنا نیست که نمی‌توانید به آن دسترسی داشته باشید، بلکه باید کمی به انتظار بنشینید، زیرا درخواست شما در یک صف قرار می‌گیرد و به نوبت رسیدگی می‌شود. با این‌حال، این تاخیر چندان طولانی نیست و به‌طور معمول چت‌جی‌پی‌تی  در کمتر از ده ثانیه به درخواست شما پاسخ می‌دهد. اگر می‌خواهید منتظر نمانید و به قابلیت‌های پیشرفته‌تری دسترسی داشته باشید، یک راه‌حل وجود دارد. از اول فوریه، OpenAI از نسخه حرفه‌ای این ابزار که ChatGPT Plus نام دارد، رونمایی کرده است که به کاربران امکان می‌دهد حتا در زمان اوج ترافیک بدون تاخیر از آن استفاده کنند. نسخه حرفه‌ای زمان پاسخ‌گویی سریع‌تری دارد و به ویژگی‌های پیشرفته‌تر جدیدی تجهیز شده و برخی از قابلیت‌های آن بهبود پیدا کرده‌اند. لازم به توضیح است که نسخه حرفه‌ای با هزینه 20 دلار در ماه در دسترس کاربران قرار دارد. 

مردم چگونه از چت‌جی‌پی‌تی استفاده می‌کنند؟

این ابزار علاوه بر پاسخ‌گویی به پرسش‌های ساده، کارکردهای زیادی در زندگی کاربران دارد که از آن جمله باید به نوشتن مقاله، توصیف مسائل هنری با جزئیات عالی، پیشنهاد برای انتخاب نام برند، توصیه‌هایی برای ترکیب مواد غذایی با یک‌دیگر در زمینه آشپزی، کدنویسی، آموزش کدنویسی و حتا نوشتن‌های ماژول‌های کوچک کاربردی اشاره کرد. جالب آن‌که در ژانویه کاربران از چت‌جی‌پی‌تی درخواست کردند تا به آن‌ها پیشنهاد دهد چه هدایایی را تعطیلات برای اعضای خانواده و دوستان خود خریداری کرده و ارسال کنند.  به‌طور مثال، نویسنده وب‌سایت zdnet در مقاله خود می‌نویسد: « علاقه شخصی من این است که از چت‌بات برای ساخت لیست‌های اولیه در مورد آماده‌سازی فهرستی از مطالبی که قصد کار کردن روی آن‌ها را دارم، تهیه فهرست از مواد اولیه‌ای که نیاز دارم و آماده‌سازی لیست کارهایی که باید در یک روز انجام دهم، استفاده می‌کنم. امکانات این پلتفرم هوشمند بی‌پایان هستند». 

چه تفاوتی میان چت‌جی‌پی‌تی و موتورهای جست‌وجو وجود دارد؟

چت‌جی‌پی‌تی یک مدل زبانی است که با هدف برقراری مکالمه با کاربر نهایی ایجاد شده است. یک موتور جست‌وجو صفحات وب را در اینترنت فهرست می‌کند تا به کاربر کمک کند اطلاعاتی را که خواسته است پیدا کند. چت‌جی‌پی‌تی توانایی جست‌وجوی اطلاعات به‌روز در اینترنت را ندارد و از اطلاعاتی که از داده‌های آموزشی قبلی آموخته و تاریخ آن‌ها به سال 2021 میلادی باز می‌گردد برای پاسخ‌گویی به کاربران استفاده می‌کند. همین مسئله باعث شده تا همه پاسخ‌های چت‌جی‌پی‌تی به‌روز یا صحیح نباشند.

چت‌جی‌پی‌تی با چه محدودیت‌هایی روبه‌رو است؟

به‌رغم پیشرفت‌های چشم‌گیر، چت‌جی‌پی‌تی هنوز هم محدودیت‌هایی دارد که عدم توانایی در پاسخ‌گویی به همه پرسش‌ها به‌شیوه‌ای صریح و روان یکی از آن‌ها است. گاهی‌اوقات برای درک پرسش ورودی، نیاز به بازنویسی پرسش دارید. محدودیت بزرگ‌تر، فقدان کیفیت در پاسخ‌هایی است که ارائه می‌کند که گاهی‌اوقات می‌تواند به نظر قابل قبول باشد، اما معنای علمی ندارد یا در برخی موارد تکرار یک جمله به اشکال مختلف است. در نهایت، به‌جای درخواست توضیح در مورد پرسش‌های مبهم، مدل سعی می‌کند فقط معنای پرسش شما را حدس بزند که می‌تواند منجر به پاسخ‌های نادرست شود. منتقدان استدلال می‌کنند که این ابزار فقط در قرار دادن کلمات در نظمی که از نقطه نظر آماری معنادار است بسیار خوب است، اما قادر به درک این مسئله نیست که آیا پاسخ‌هایی که ارائه می‌کند، درست هستند یا خیر.

توانایی چت‌جی‌پی‌تی برای قبولی در آزمون پزشکی

چت‌جی‌پی‌تی در یک آزمایش مفهومی، توانست با کسب میانگین نمره‌ 60 درصدی در آزمون دریافت مجوز پزشکی ایالات‌متحده که USMLE نام دارد، موفق ظاهر شود. پژوهش‌گران شرکت Ansible Health که در زمینه‌ مراقبت‌های بهداشتی فعالیت دارند، نتایج مطالعه‌ خود را اوایل اسفندماه در نشریه‌ POLS Digital Health منتشر کردند. این تیم تحقیقاتی متوجه شد چت‌جی‌پی‌تی قادر است با کسب امتیاز حدود 60 درصدی در آزمون صدور مجوز پزشکی ایالات‌متحده، حداقل نمره‌ قبولی را کسب کند. 

USMLE یک آزمون سه ‌مرحله‌ای است که پزشکان برای دریافت مجوز فعالیت‌های پزشکی در ایالات‌ متحده باید در آن موفق شوند. این آزمون علاوه ‌بر آزمایش مهارت‌ها و دانش پزشکان، موضوعات دیگری مثل نگرش‌های آن‌ها را ارزیابی می‌کند. محققان پس‌ از حذف پرسش‌های تصویری، 250 پرسش از 376 پرسش USMLE را در اختیار چت‌جی‌پی‌تی قرار دادند. چت‌جی‌پی‌تی در سه آزمون نمره‌های 52.4 تا 75 درصد را کسب کرد. به بیان دقیق‌تر، میانگین نمره‌‌ای که دریافت کرد حدود 60 درصد بود. جالب آن‌که از مدل هوشمند PubMedGPT که به‌طور ویژه بر مبنای داده‌های زیست پزشکی آموزش داده شده بود، موفق‌تر ظاهر شد. مدلی که توانسته بود در آزمون مجوز پزشکی ایالات‌ متحده، امتیاز 50.8 درصد را کسب کند.

دستیابی به نمره‌ قبولی برای آزمون مجوز پزشکی ایالات‌متحده که آزمونی تخصصی و دشوار است، بدون دریافت کمک از انسان‌ها نقطه‌ عطف مهمی در پیشرفت مدل‌های هوش مصنوعی بالینی است.  فدراسیون هئیت‌های پزشکی ایالتی و هئیت ملی معاینه‌کنندگان پزشکی که هر دو از حامیان انجمن USMLE هستند، پس‌ از انتشار نتایج عملکرد چت‌جی‌پی‌تی در آزمون مذکور، بیانیه‌ای را منتشر کردند با این مضموم که در این مطالعات از نمونه پرسش‌های آزمون واقعی YSMLE همراه با پرسش‌های تمرینی استفاده شده و در نتیجه موفقیت چت‌جی‌پی‌تی در این زمینه با ارفاق‌هایی همراه بوده است. 

نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که پرسش‌های تمرینی که چت‌جی‌پی‌تی به آن‌ها پاسخ داده‌، بیان‌گر عمق کلی و وسعت محتوای آزمون USMLE در دنیای واقعی نیست. برخی پرسش‌های خاص در این آزمون درج نشده‌اند که از آن جمله می‌توان به پرسش‌های تصویری، صداهای قلب و شبیه‌سازی‌های مهارت بالینی مبتنی ‌بر رایانه اشاره کرد. به بیان دقیق‌تر، آزمون گرفته‌شده از چت‌جی‌پی‌تی به‌طور کامل با آزمون واقعی مطابقت نداشته است. اگرچه مدارک کافی برای حمایت از ادعاهای مطرح‌شده مبنی ‌بر این‌که هوش مصنوعی می‌تواند در آزمون USMLE قبول شود یا خیر وجود ندارد، اما در گذر زمان، عملکرد مدل‌های هوش مصنوعی به‌شکل قابل توجهی بهبود پیدا می‌کنند.

به‌کارگیری چت‌جی‌پی‌تی در حوزه خدمات پزشکی

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI می‌گوید: «افراد کم‌درآمد که قادر به استفاده از خدمات مراقبت‌های بهداشتی نیستند، در آینده قادر خواهند بود از قابلیت‌های مدل‌های هوشمند مثل چت‌جی‌پی‌تی برای مشاور‌های پزشکی استفاده کنند. شاید در نگاه اول، ایده‌ آلتمن چندان منطقی به‌نظر نرسد، زیرا در حال حاضر نمی‌توان به عملکرد این چت‌بات اعتماد کرد. تحقیقاتی که توسط متخصصان پزشکی دانشگاه استنفورد انجام شده، نشان می‌دهد که چت‌جی‌پی‌تی می‌تواند در آزمون مجوز پزشکی ایالات‌ متحده قبول شود، اما در پاسخ به سناریوهای پزشکی قابل اعتماد نیست. این تحقیق نشان می‌دهد چیزی در حدود 60 درصد پاسخ‌های چت‌جی‌پی‌تی به پرسش‌های پزشکی قابل اعتماد نیست یا با نظر پزشکان هم‌خوانی ندارد. محققان استنفورد در آزمایش دیگری 64 پرسش پزشکی از چت‌جی‌پی‌تی پرسیدند و از دوازده متخصص بالینی درخواست کردند پاسخ‌های این مدل هوشمند را ارزیابی کنند. نسخه پیشرفته‌تر این چت‌بات که GPT-4 نام دارد، عملکردی کاملا متفاوت دارد. GPT-4 جدیدترین و قدرتمندترین مدل زبان بزرگ است که مبتنی بر چت‌جی‌پی‌تی است. آزمایش‌های جدید نشان دادند که مدل پیشرفته‌تر به بیش ‌از 90 درصد پرسش‌ها به درستی پاسخ داده و به‌شکل عجیبی قابل اعتمادتر از نسخه اولیه است، اما هنوز هم نمی‌توان آن‌را به‌عنوان یک ابزار قابل اعتماد در دنیای پزشکی و کارهای حساس مورد استفاده قرار داد. فیوچریسم در مقاله‌ای به این نکته اشاره دارد که برخی افراد از ادعاهای مفید بودن هوش مصنوعی در زمینه‌ مشاوره‌ پزشکی عقب‌نشینی کرده‌اند، اما آن‌را ابزار مفیدی برای بررسی مدارک پزشکی یا ارائه‌ دستورالعمل به بیماران می‌دانند. مارک سنداک، دانشمند داده‌های بالینی دانشگاه دوک می‌گوید: «ما نباید به دنبال آن باشیم که بگوییم هوش مصنوعی به‌‌عنوان یک دستیار قادر به خدمت‌رسانی به پزشکان نیست، بلکه باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهیم».

نیگام شاه، پروفسور پزشکی دانشگاه استنفورد که در زمینه قابلیت‌های مشاوره‌ پزشکی هوش مصنوعی به فعالیت اشغال دارد، در این باره گفته است: «ما این فناوری را اشتباه ارزیابی کردیم. موضوعی که باید به دنبال آن باشیم، ساختار ترکیبی انسان در کنار هوش مصنوعی است. من از پیشرفت‌های GPT-4 نسبت‌ به نسخه‌ قبلی آن شگفت‌زده شده‌ام، در شرایطی که پاسخ‌های GPT-3.5

در آزمون پزشکی مشابه قابل اعتماد نبودند و مغایر با نظر متخصصان بود، اما GPT-4 به میزان 90 درصد نظری هماهنگ با پزشکان ارائه کرد».

بیکاری گرافیست‌های کامپیوتری

ابزارهای هوش مصنوعی تولیدکننده‌ تصاویر، مثل نسخه پیشرفته چت‌چی‌پی‌تی، در آینده باعث خواهند شد برخی از تصویرگران بازی‌های ویدئویی کار خود را از دست بدهند. به‌نظر می‌رسد متخصصان شاغل در کشور چین اولین پیامدهای این مسئله را مشاهده کرده‌اند. امبر یو، متخصص ساخت تصاویر مخصوص بازی‌های کامپیوتری می‌گوید: «دستمزد من برای ساخت پوسترهای بازی‌های ویدئویی چیزی در حدود 430 تا 1000 هزار دلار بود، اما پس‌ از این‌که برخی از شرکت‌ها از هوش مصنوعی شبیه به چت‌چی‌پی‌تی برای ساخت چنین تصاویری استفاده می‌کنند شرکت‌ها عمدتا از من درخواست می‌کنند کارهایی مثل اصلاحات و ویرایش‌های کوچک در نقاشی‌های ایجاد‌‌شده توسط هوش مصنوعی را انجام دهم». ژو ینگینگ، یکی دیگر از متخصصان تصاویر ویدیویی شاغل در یکی از استودیوهای بازی‌سازی چین می‌گوید: «هوش مصنوعی به‌شکل کم‌سابقه‌ای در حال توسعه است. استودیو ما فقط در سال جاری 15 تصویرگر بازی‌های کامپیوتری را به‌‌دلیل استفاده از ابزارهای تولید تصویر هوش مصنوعی اخراج کرده است. با مدل‌های هوشمندی مثل چت‌چی‌پی‌تی، کاری که در گذشته به 10 متخصص نیاز داشت، اکنون تنها با دو نفر قابل انجام است». 

در شرایطی که این اخبار ناراحت‌کننده و نگران‌کننده هستند، اما در آینده بازهم شاهد اخراج متخصصان و جایگزین‌شدن آن‌ها با هوش مصنوعی خواهیم بود. تمامی آمارها به این نکته اشاره دارند که هوش مصنوعی قابلیت خودکارسازی 300 میلیون شغل را دارد. البته، برخی از استودیوهای بازی‌سازی می‌گویند هوش مصنوعی را به‌طور کامل با هنرمندان انسانی جایگزین نمی‌کنند، هرچند استفاده از فناوری مذکور به کاهش هزینه‌های آن‌ها کمک خواهد کرد. 

موفقیت چت‌جی‌پی‌تی در تشخیص درست بیماری یک سگ و ورود به حوزه دام‌پزشکی

در شرایطی که دام‌پزشکان از تشخیص بیماری یک سگ عاجز بودند، چت‌جی‌پی‌تی توانست به‌‌درستی نوع بیماری را تشخیص دهد. چت‌جی‌پی‌تی با ارائه‌ توضیحات دقیقی درباره‌ بیماری موفق شد جان یک سگ را نجات دهد. داستان از این قرار بود که فردی به‌نام کوپر در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «سگ من از یک بیماری منتقل‌شده از کنه رنج می‌برد و تحت درمان بود. شرایط سگ با گذراندن مراحل درمانی در حال بهبود بود تا این‌که علائم بیماری ناگهان بدتر شد. پس از بررسی دقیق متوجه شدم که لثه‌های سگ زرد شده و وقتی حیوان خانگی را به دام‌پزشکی بردم، مشخص شد کم‌خونی بدتر از قبل شده است. شرایط سلامتی سگ بدتر شد و دام‌پزشکان حتا با انجام آزمایش‌های مختلف نتوانستند دلیل این مسئله را تشخیص دهند». 

کوپر وضعیت سگش را برای چت‌جی‌پی‌تی شرح داد و این مدل هوش مصنوعی اعلام داشت مشکل سگ ممکن است به‌‌دلیل کم‌خونی IMHA باشد. کوپر این اطلاعات را به متخصص دام‌پزشکی نشان داد و پس از انجام چند آزمایش مشخص شد که تشخیص هوش مصنوعی درست است. با درمان مناسب، وضعیت بهتر شد و سگ کوپر اکنون به‌طور کامل به شرایط عادی‌ بازگشته است.

ورود چت‌جی‌پی‌تی به دنیای برنامه‌نویسی

توانایی چت‌جی‌پی‌تی در کدنویسی حیرت‌انگیز است، به‌طوری‌که نگرانی برنامه‌نویسان را به‌همراه داشته است، با این‌حال، برنامه‌نویسان می‌توانند از چت‌جی‌پی‌تی  برای بهبود مهارت‌های کدنویسی خود استفاده کنند و از این مدل هوشمند برای تسریع در روند انجام پروژه‌ها استفاده کنند. با این‌حال، استفاده از آن ممکن است به‌معنای بیکاری برنامه‌نویسان جونیور باشد. خودکارسازی خط تولید که در سال‌های گذشته باعث بیکاری افراد زیادی شد، اکنون به دنیای دیجیتال رسیده است. توانایی‌های چت‌جی‌پی‌تی نه‌تنها شگفتی همگان را برانگیخته است، بلکه بسیاری از شاغلان صنعت فناوری اطلاعات را وحشت‌زده کرده است.

چت‌جی‌پی‌تی که مدل هوش مصنوعی مولد است، قادر است کتاب بنویسد، در امور مالی به کاربران کمک کند یا حتا کدنویسی کند. چت‌جی‌پی‌تی در زمان کوتاهی قادر به نوشتن مقالات و سرودن شعر است. همین مسئله باعث شده تا شاغلان صنعت فناوری اطلاعات برای حفظ شغل خود مجبور شوند کار با چت‌جی‌پی‌تی را یاد بگیرند و از آن استفاده کنند.

برنامه‌نویسانی که از چت‌جی‌پی‌تی استفاده کرده‌اند، به این نکته اذعان دارند که این ابزار هوشمند بهره‌وری آن‌ها را افزایش داده و به آن‌ها در نوشتن کدهای بیشتر و بهتر کمک کرده است. فعالان صنعت فناوری اطلاعات می‌گویند: «به‌‌لطف وجود ابزارهایی مثل چت‌جی‌پی‌تی و GitHub Copilot می‌توان ساده‌تر از قبل کدنویسی را یاد گرفت. به این شکل، افراد بیشتری می‌توانند به دنیای پردرآمد برنامه‌نویسی وارد شوند». آدام فرنک، قائم‌مقام ارشد محصول استارتاپ Armory می‌گوید: «توسعه‌دهندگان و مهندسان دوآپس همواره به دنبال خودکارسازی بخش عمده‌ای از وظایف خود هستند و تلاش می‌کنند از ابزارهای خودکارسازی استفاده کنند تا زمان بیشتری برای فکر ‌کردن روی ایده‌های جدید داشته باشند. هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از این کارها را در زمان کوتاهی انجام دهد».

به‌‌لطف چت‌جی‌پی‌تی می‌توان به‌شکل پویاتر و سریع‌تری کدنویسی کرد، زیرا برنامه‌نویسان به رباتی دسترسی دارند که می‌تواند کدهای آن‌ها را بازبینی کرده یا در صورت لزوم برای آن‌ها بنویسد. علاوه بر این، برنامه‌نویسان تازه‌کار با استفاده از چت‌جی‌پی‌تی می‌توانند با سرعت بیشتری کارهای خود را انجام دهند و برای حل مشکلات از چت‌جی‌پی‌تی سوال کنند. 

آدام فرنک می‌گوید: «با وجود تمام پیشرفت‌های چت‌جی‌پی‌تی، برنامه‌نویسان انسانی باتجربه همچنان مورد توجه شرکت‌ها قرار خواهند داشت و می‌توانند در برخی حوزه‌های خاص موفق شوند. هوش مصنوعی ممکن است بسیاری از نیازهای کدنویسی را رفع کند، اما این برنامه‌نویس است که می‌تواند به‌شیوه‌ای منطقی کدها را در کنار یک‌دیگر قرار دهد. خلاقیت انسانی چیزی است که در کوتاه‌مدت در مدل‌های هوشمند مشاهده نخواهد شد. ابزارهای هوش مصنوعی فرصتی منحصربه‌فرد در اختیار برنامه‌نویسان مجرب قرار می‌دهند. چت‌جی‌پی‌تی با انجام کارهای خسته‌کننده و ساده به برنامه‌نویسان کمک می‌کند خلاق‌تر باشند و خودشان را از رقبا متمایز کنند».

با این‌حال، باید به این نکته اشاره داشته باشیم که مهندسان کامپیوتر و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار همواره موقعیت شغلی خوبی داشته‌اند، اما با تعدیل گسترده‌ نیروها در صنعت فناوری به‌دلیل مشکلات اقتصادی، گروهی از مردم تصور می‌کنند که برنامه‌نویسان امنیت شغلی خود را از دست داده‌اند. به‌ عقیده‌ برخی کاربران، توانایی‌های چت‌جی‌پی‌تی در نوشتن کد به‌ معنای پایان دوران برنامه‌نویسان انسانی است. برخی دیگر معتقد هستند چنین ادعایی درست نیست و صنعت فناوری کم‌کم تحولات بیشتری را تجربه خواهد کرد. 

قائم‌مقام تیم مهندسی شرکت Ampla می‌گوید: «هوش مصنوعی باعث می‌شود فناوری برای کسب‌و‌کارهایی که به‌طور سنتی چندان وابسته به این صنعت نیستند، قابل دسترس‌تر از قبل شود. از این‌رو، با افزایش استفاده از سیستم‌های فناوری‌محور به توسعه‌دهندگان بیشتری نیاز پیدا خواهیم کرد».

این احتمال وجود دارد تا شغل توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در طول زمان تغییرات زیادی پیدا کند. چت‌جی‌پی‌تی و ابزارهای مشابه روزبه‌روز هوشمندتر می‌شوند و به احتمال زیاد شرکت‌ها فرآیند جذب برنامه‌نویسان مبتدی را کم می‌کنند. هم‌زمان با کاهش شغل برای برنامه‌نویسان مبتدی، به احتمال زیاد تقاضا برای حرفه‌ای‌هایی که بتوانند کدهای نوشته‌شده با چت‌جی‌پی‌تی را به محصولی پرکاربرد تبدیل کنند، بیشتر می‌شود. 

طراحی بازی‌های کامپیوتری

گروهی از کاربران از چت‌جی‌پی‌تی برای ساخت بازی‌های جدید استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد توانایی این مدل هوشمند در ساخت بازی‌های کامپیوتری جالب توجه بوده است. دنیل تایت، توسعه‌‌دهنده‌ نرم‌افزار به تازگی با چت‌جی‌پی‌تی بازی جالبی برای طرفداران سودوکو طراحی کرده است و از چت‌جی‌پی‌تی برای ساخت نسخه‌ معکوس بازی سودوکو بهره گرفته است. چت‌جی‌پی‌تی ابتدا فهرستی از پنج بازی‌ که قبلا با آن‌ها آشنا شده بود، تهیه کرد و سپس تایت از آن درخواست کرد تا بازی معمایی کاملا جدیدی را از پایه بسازد.

تایت در گفت‌وگو با وب‌سایت بیزنس‌اینسایدر در این باره گفته است: «از چت‌جی‌پی‌تی سوال کردم آیا می‌تواند بازی معمایی بسازد یا خیر و پاسخ او مثبت بود. ایده‌ جالبی به ذهنم رسید و تصمیم گرفتم بازی سودوکو را به‌شیوه معکوس با استفاده از آن بسازم». تایت از زمان انتشار عمومی چت‌بات چت‌جی‌پی‌تی آن‌را آزمایش کرد تا بتواند محدودیت‌های آن را متوجه شود. او می‌گوید: «اغلب مطالبی را می‌خواندم که نشان می‌داد هوش مصنوعی نمی‌تواند وظایف خاصی را انجام دهد. در نهایت، موفق شدم تنها در مدت 45 ثانیه، بازی جدیدی را با کمک این ابزار بسازم». تایت بازی خود را با عنوان سودوکوی معکوس توصیف می‌کند. در بازی تایت، به‌‌جای افزودن اعداد به خانه‌های بازی، اعداد را از شبکه‌‌ای پرشده خط می‌زنید تا ستون‌ها و ردیف‌ها با یک‌دیگر جمع‌ شوند.

بازی تایت که Sumplete نام دارد در تاریخ 3 مارس در دسترس عموم قرار گرفت و از آن زمان تاکنون، 50 هزار نفر آن‌را آزمایش کرده‌اند (شکل1). این توسعه‌دهنده هنگام مصاحبه با اینسایدر اعلام کرد: «در آن لحظه، 2500 نفر به‌شکل همزمان سودوکوی معکوس را بازی می‌کردند. سودوکو معکوس نمونه‌ مشابه ندارد و شبیه‌ترین بازی به Sumplete تحت عنوان

Magic Square منتشر شده است. در این بازی، بازیکنان باید شبکه‌ مربعی اعداد را مرتب کنند تا مجموعه هر سطر و ستون و خطوط مورب آن مساوی شود».

شکل 1

لازم به توضیح است که تایت تجربه طراحی بازی‌های معمایی دیگری مثل Mathler را دارد که پس‌ از اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی، نظر بیش‌ از 10 هزار گیمر را به‌ خود جلب کرد. این توسعه‌دهنده می‌گوید: «قابلیت‌های چت‌جی‌پی‌تی به اندازه‌ای جذاب است که هر فردی حتا بدون دانش فنی خیلی بالا می‌تواند با استفاده از آن بازی‌های جذابی طراحی کند.» تایت قصد دارد بازی خود را با چت‌جی‌پی‌تی به‌طور ‌کامل ارزیابی کند تا ببیند این چت‌بات چه توانایی‌های دیگری دارد. او ایمیل‌ها و بازخوردهایی از بازیکنان Sumplete دریافت کرده و در نظر دارد از آن‌ها برای بهبود نسخه‌ بعدی بازی خود استفاده کند. 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟