صنعتی با گردش مالی میلیارد دلاری
16/09/1402 - 02:40
برجسته‌ترین و پردرآمدترین مشاغل صنعت بازی در سال 1402
صنعت بازی‌سازی یکی از پول‌سازترین صنایع حال حاضر است و تقریبا افراد شاغل در این حوزه دستمزدهای خوبی برای کاری که انجام می‌دهند، دریافت می‌کنند. به بیان دقیق‌تر، افرادی که برنامه‌ریزی بلندمدتی برای ورود به این صنعت انجام دهند به سودآوری خوبی دست پیدا می‌کنند، با این‌حال، نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که اطلاعات خوبی در مورد مشاغل جذاب این حوزه داشته باشید و در مورد روندهای برتر این صنعت نیز اطلاعات کافی داشته باشید.

بازی‌سازی چیست؟

بازی‌سازی، هنر ساخت بازی‌ها است که شامل طراحی، توسعه و انتشار بازی‌ها می‌شود. هنگامی که صحبت از بازی‌سازی به میان می‌آید، اگر قصد ساخت بازی‌های کوچکی را داشته باشید، خودتان قادر به انجام کارهای مختلف هستند، به بیان دقیق‌تر باید نقش یک برنامه‌نویس، طراح صدا، طراح گرافیکی، سناریونویس و غیره را ایفا کنید. در مقیاس کلان، بازی‌سازی‌ها توسط استودیو‌های بازی‌سازی بزرگ ساخته می‌شوند که در این حالت افراد زیادی در فرآیند ساخت بازی نقش‌آفرینی خواهند کرد. به‌طور مثال، یک طراح، فایل‌های گرافیکی می‌سازد، در حالی‌که توسعه‌دهنده با کدها و موتورهای بازی‌سازی سروکار دارد. یک آزمایش‌کننده نیز اطمینان حاصل می‌کند که بازی بدون مشکل کار خواهد کرد. به‌طور معمول، برنامه‌نویسان از چارچوب‌های بزرگ مثل دایرکت‌ایکس و OpenGL استفاده می‌کنند، زیرا ابزارها، توابع و ویژگی‌های از‌قبل‌ساخته‌شده قدرتمندی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند که روند ساخت بازی‌ها را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. 

تحولات بزرگ در صنعت بازی‌سازی

در سال 1401، اتفاقات مختلفی در

به‌وقوع پیوست. رکورد اقتصادی در مقیاس بین‌المللی باعث افزایش هزینه‌های زندگی شد، به‌طوری که بازی‌سازان مجبور شند قیمت گیم‌ها را افزایش دهند. همچنین، برخی از آن‌ها به سراغ ساخت بازی‌های سرویس‌محور و ابرمحوری (PaaS) رفتند که کاربران از طریق پرداخت حق اشتراک به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. اکنون، وقت آن رسیده تا سه روند برتر حاکم بر دنیای بازی‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. روندهایی که اگر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید، به سودآوری خوبی دست پیدا خواهید کرد. 

هوش مصنوعی مولد

هوش مصنوعی مولد (Generative AI)، روند ساخت و تولید گیم‌ها را ساده کرده است، اما هنوز با خودکارسازی کامل روند ساخت و طراحی بازی‌های ویدیویی بر مبنای این فناوری فاصله زیادی داریم. در نوامبر 2022 که ChatGPT جهان فناوری را دست‌خوش تغییرات اساسی کرد، الگوریتم‌های هوش مصنوعی مورد توجه قرار گرفتند. این فناوری با سرعت کم‌سابقه‌ای در حال توسعه و گسترش است و به‌شکل قابل توجهی صنعت بازی‌سازی را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد. 

تا به ‌امروز، هوش مصنوعی مولد برای ساخت تصاویر، طراحی‌های سه‌بعدی و حتا ویدیوها مورد استفاده قرار می‌گرفت. یکی از ظرفیت‌های فوق‌العاده این فناوری ساخت متن‌های قوی و سناریونویسی قدرتمند است. در شرایطی که فناوری فوق در زمینه تولید جلوه‌های تصویری ضعف‌هایی دارد، اما هوش مصنوعی مولد می‌تواند در زمینه تولید بازی‌ها صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در زمان و هزینه‌ها به‌همراه آورد و روند انجام کارها را برای استودیوهای بازی‌سازی ساده کند. 

ساخت بازی، ترکیبی از فعالیت‌های هنری، ساخت جلوه‌های بصری و برنامه‌نویسی بازی‌ها است، به‌طوری که هر بخش از بازی‌ها توسط یک متخصص ساخته می‌شود. موتورهای بازی‌سازی، کتاب‌خانه‌هایی از دارایی‌‌های مختلف در زمینه طراحی را در اختیار استودیوها قرار می‌دهند که قابلیت استفاده مجدد دارند و روند ساخت بازی‌ها را به میزان قابل توجهی ساده کرده‌اند. امروزه، توسعه‌دهندگان بازی‌ها به میزان قابل توجهی به ‌دارایی‌های مجازی موجود در کتاب‌خانه‌ها یا چارچوب‌ها وابسته هستند، در حالی که هوش مصنوعی می‌تواند این وابستگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و روند ساخت برخی از مولفه‌های مجازی را خودکارسازی کند. به‌طوری‌که توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی می‌توانند با انبوه ابزارهای فوق‌العاده قدرتمندی که هوش مصنوعی در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد، اشیاء موردنیاز در بازی‌ها را متناسب با نیازهای خود توسعه‌ دهند. مزیت بزرگی که هوش مصنوعی مولد در اختیار گیمرها قرار می‌دهد، توانایی ساخت انواع مختلفی از متغیرهای بی‌پایان برای جلوه‌های بصری در زمان کوتاه است. علاوه بر ظرفیت خلق جلوه‌های هنری و بصری، فناوری هوش مصنوعی به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا باز‌های آنلاین را به‌شکل کارآمدتری طراحی کنند. در حال حاضر، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین با توانایی ساخت محتوای رویه‌ای (Procedural Content Generation) کمک فراوانی به صنعت بازی‌سازی کرده است. تولید محتوای رویه‌ای، فرآیندی است که در آن داده‌ها با الگوریتم‌های پیشرفته و نه به‌شیوه دسترسی تولید می‌شوند. امروزه، استودیوهای بازی‌سازی بزرگ از این تکنیک برای ساخت عناوین جذابی استفاده می‌کنند. 

بازی‌های مبتنی بر جهان‌های مجازی

واقعیت این است که همه‌گیری کرونا باعث شد تا کاربران وقت بیشتری را در خانه سپری کنند و به سراغ انجام بازی‌های ویدیویی آنلاین بروند. این مسئله باعث شد تا فناوری‌هایی مثل متاورس بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، به‌طوری‌که خیلی از استودیوهای بازی‌سازی در حال ساخت جهان‌های مجازی هستند که به کاربران اجازه انجام معاملات درون‌برنامه‌ای را می‌دهند تا گیمرهای آشنا به زبان‌های برنامه‌نویسی ضمن انجام بازی‌ها، ماژول‌های مخصوصی را طراحی کنند که قابلیت گیمرها در بازی را افزایش می‌دهد و آن‌ها را از طریق فروشگاه‌های مخصوص این بازی‌ها به‌فروش برسانند. 

بد نیست بدانید استودیو Inworld AI که در زمینه طراحی جهان‌های مجازی به فعالیت اشتغال دارد، در سال 2022 میلادی چیزی در حدود 50 میلیون دلار سرمایه در زمینه استفاده توسعه جهان‌های بازی جذب کرد. این شرکت به توسعه‌دهندگان بازی پیشنهاد می‌کند به سراغ ساخت بازی‌های مبتنی بر جهان‌های مجازی بروند و از هوش مصنوعی در ساخت بازی‌های خود استفاده کنند تا بازی‌های ویدیویی جذابیت بیشتری پیدا کنند و با استقبال کاربران روبه‌رو شوند. انتظار می‌رود بازی‌هایی که به‌شکل گسترده از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند از سال 2023 میلادی و پس از آن به دنیای بازی‌های ویدیویی وارد شوند و این صنعت را دست‌خوش تحولات اساسی کنند. با این توصیف، باید بگوییم که اگر وقت خود را صرف یادگیری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در صنعت بازی‌سازی کنید، در آینده نزدیک به سودآوری کلانی دست پیدا خواهید کرد، زیرا استودیوها به‌شدت به دنبال جذب این متخصصان خواهند بود. 

بازی‌های واقعیت مجازی همچنان در مسیر روبه‌رشد قرار خواهند داشت 

طی چند سال اخیر، بازی‌های واقعیت مجازی محبوبیت زیادی نزد گیمرها پیدا کرده‌اند، به‌طوری‌که روند ساخت آن‌ها محدود به استودیوهای بزرگ نیست و استودیوهای کوچک نیز به دنیای ساخت بازی‌های واقعیت مجازی ورود پیدا کرده‌اند. همین مسئله باعث خواهد شد تا روند توسعه این بازی‌ها در سال‌ آینده رشد چشم‌گیری پیدا کند. بد نیست بدانید در سال 2023 قرار است بازی‌های Quest 3 و PSVR 2

در این زمینه به بازار عرضه شوند. در نمایشگاه CES امسال نیز جیم رایان از فعالان صنعت بازی‌سازی اعلام کرد بیش از 30 بازی ویدیویی واقعیت مجازی در دست ساخت است. از بازی‌های مطرح در این زمینه باید به Turismo 7 و Horizon Call Of The Mountain اشاره کرد. سرمایه‌گذاری گسترده در حوزه بازی‌های واقعیت مجازی باعث خواهد شد کاربران بیشتری به سراغ انجام این بازی‌ها بروند. از این‌رو، انتظار می‌رود، استودیوهای بازی‌سازی به متخصصان فعال در حوزه واقعیت مجازی نیاز بیشتری پیدا کنند. یک متخصص واقعیت مجازی باید بر پلتفرم‌های واقعیت مجازی جهت طراحی بازی و شبیه‌سازی تسلط داشته باشد و بتواند از موتور بازی‌سازی یونیتی (Unity) در این زمینه استفاده کند. 

صنعت بازی‌سازی چه عناوین شغلی به دنیای فناوری اطلاعات معرفی کرده است؟

همان‌گونه که اشاره کردیم، صنعت بازی‌سازی از گرایش‌های پول‌ساز دنیای فناوری اطلاعات است که سودآوری قابل توجهی نصیب بازی‌سازان و متخصصان می‌کند. از مشاغل مهم و جذاب این حوزه به موارد زیر باید اشاره کرد:

طراح بازی

طراح بازی جایگاه خاصی در صنعت بازی‌سازی دارد. طراح بازی، مسئولیت طراحی تمامی جزئیات یک بازی از عناصر و مولفه‌های جانبی گرفته تا فضای اصلی، داستان بازی و نقشه آن‌را بر عهده دارد. این فرد با تمامی اعضا تیم در ارتباط است و در حقیقت خالق اصلی بازی است. طراح بازی باید مهارت‌های لازم در زمینه برنامه‌نویسی بازی، داستان‌نویسی و طراحی جلوه‌های بصری را داشته باشد تا بتواند اعضا تیم را با یک‌دیگر هماهنگ کند. علاوه بر این، طراح بازی باید در بخش آزمایش نیز مشارکت داشته باشد تا کاستی‌های بازی برطرف شوند و اعضا روی ایده اصلی متمرکز بمانند. یک طراح بازی می‌تواند روی یک گرایش خاصی متمرکز باشد یا در حوزه‌های مختلف صاحب تخصص باشد. از گرایش‌های مهم در این زمینه باید به طراح منوی بازی (User Interface Artist)، طراح جلوه‌های دیداری مفهمومی و پایه‌ای بازی (Concept Artist) و طراح مراحل و محیط‌های بازی (Level Editor/ Environment Artist) اشاره کرد. اگر تمایل دارید طراح بازی شوید باید به برنامه‌نویسی بازی مسلط باشید، توانایی سناریونویسی داشته باشید و بتوانید فضای بازی‌ها را طراحی کنید. 

برنامه‌نویس بازی

برنامه‌نویسان، افرادی هستند که نقش مهمی در صنعت بازی‌سازی دارند. افرادی که توانایی کدنویسی به چند زبان را داشته باشند، مشکلی از بابت یافتن شغل در این زمینه نخواهند داشت. لازم به توضیح است که هوش مصنوعی یک بازی توسط برنامه‌نویس طراحی شده و نوشته می‌شود. همچنین، ساخت سیستم دوربین و حرکت آن برای دیدن بازی نیز توسط برنامه‌نویسان انجام می‌شود. یک برنامه‌نویس حرفه‌ای علاوه بر تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی و کدنویسی باید در زمینه طراحی رابط کاربری نیز صاحب تخصص باشد تا بتواند طراحی‌ها را به نمونه ملموس و واقعی تبدیل کند. در حال حاضر بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای بازی‌سازی، سی‌شارپ، سی‌پلاس‌پلاس، جاوا و جاوااسکریپت و غیره هستند. 

آرتیست بازی

آرتیست‌، فردی است که گرافیک بازی را طراحی می‌کند. گرافیک شامل کاراکتر‌ها، انیمیشن‌ها، اشیاء بازی، پس‌زمینه‌ها، محیط و رابط کاربری است. گرافیک بازی نقش مهمی در موفقیت یک بازی دارد و به همین دلیل، برجسته‌ترین بخش بازی است که شخصیت یک بازی ویدیویی را شکل می‌دهد. بیشتر اوقات گیمرها از طریق کاراکترهای بصری، مجذوب یک بازی می‌شوند و آن‌را خریداری می‌کنند. در روزهای آغازین پیدایش بازی‌های ویدیویی، یک آرتیست قادر بود به‌تنهایی گرافیک یک بازی را طراحی کند. با گذشت زمان، بازی‌ها روند پیچیده‌تری پیدا کردند و شرکت‌ها مجبور شدند تیمی از این متخصصان پدید آورند. به‌طور مثال، در یک تیم توسعه بازی‌های موبایل، دو یا سه آرتیسیت وجود دارد. 

آزمایش‌کننده بازی

آزمایش‌کنندگان، نقش واحد کنترل کیفیت را برعهده دارند، آن‌ها بازی را قبل از کاربران نهایی آزمایش می‌کنند تا تمامی ضعف‌ها و مشکلات آن‌را شناسایی کرده و به تیم فنی انتقال دهند. این افراد ساعت‌های زیادی وقت صرف می‌کنند و همه مراحل بازی را یکی پس از دیگری انجام می‌دهند تا نقطه ضعف‌های بازی را استخراج کنند و گزارشی در مورد مشکلات ارائه دهند. گزارشی که به تیم سازنده بازی کمک کند تا نواقص بازی را برطرف کند. اگر می‌خواهید آزمایش‌کننده بازی شوید، باید صبر و حوصله زیادی داشته باشید و یک بازی را چند مرتبه از ابتدا تا انتها تکرار کنید و هر مرتبه، بازی را از زوایای مختلف بررسی کنید تا بتوانید نظرات دقیقی در اختیار تیم توسعه قرار دهید. 

آهنگساز

یک بازی زمانی بالاترین اثرگذاری بر مخاطبان خود را خواهد داشت که موسیقی پس‌زمینه قدرتمندی داشته باشد. کریس ریکوود، آهنگساز بازی‌های ویدیویی، روال کار روزانه خود را این‌گونه توصیف می‌کند: «از خواب بیدار می‌شوم، آخرین نسخه بازی را در کامپیوترم بررسی می‌کنم و شروع به ساخت موسیقی برای آن می‌کنم. این کار را تا زمانی که به رختخواب بروم، ادامه می‌دهم و فردا دوباره تمامی این مراحل را تکرار می‌کنم. شرکت من همه خدمات لازم برای ساخت موسیقی بازی‌های کامپیوتری را ارائه می‌دهد، بنابراین وظایف من بسیار متنوع و شامل مدیریت پروژه، آهنگ‌سازی، طراحی و ویرایش صدا، کارگردانی صدا، اجرا و تنظیم آهنگ است. ما در تیم خود افرادی متشکل از مهندسان صدا، نوازندگان، ارکسترها و موسیقی‌دانان حرفه‌ای و متخصص داریم. افرادی که از خدمات ما استفاده می‌کنند، طراحان بازی، تهیه‌کنندگان و کارگردانان صدا  و غیره هستند».

به‌طور کلی، آهنگ‌سازان بازی‌ها درآمدی در بازه 30،000 تا 75،000 دلار دارند. آهنگ‌سازان بازی‌های ویدیویی به روش‌های مختلفی کسب درآمد می‌کنند که این دستمزد می‌تواند بر اساس دقایق موسیقی ساخته‌شده یا تعداد آهنگ‌های ساخته‌شده برای بازی محاسبه شود. بسیاری از این افراد هم درآمد بسیار خوبی از آلبوم موسیقی بازی که به‌شکل جداگانه منتشر می‌شود، کسب می‌کنند. اکثر آهنگ‌سازان بازی وقتی تازه شروع به کار می‌کنند، یک شغل تمام‌وقت دیگر به‌عنوان منبع اصلی درآمدشان دارند و در زمان‌های اضافه خود به آهنگ‌سازی موسیقی می‌پردازند. افرادی که بعد از مدتی، آهنگ‌سازی بازی را به‌عنوان شغل تمام‌وقت خود انتخاب می‌کنند، برنامه کاری منظم‌تری دارند.

نویسنده/سناریونویس

یک نویسنده بازی‌های ویدیویی، داستان، توصیف کاراکترها و مجموعه اقداماتی را می‌نویسد که گیمرها در طول انجام بازی بر مبنای آن‌ها عمل خواهند کرد. نویسندگان بازی‌های ویدیویی در کنار برنامه‌نویسان، طراحان بازی و عوامل دیگر، سناریو بازی را می‌نویسند.  برخلاف تصور ما، ایده بازی از نویسنده شروع نمی‌شود، بلکه ایده وجود دارد و نویسنده باید بر اساس آن ایده به بازنویسی داستان و دیالوگ‌نویسی بپردازد. شغل نویسندگی در تیم بازی‌ساز، یک شغل تمام‌وقت نیست، بلکه یک شغل آزادکاری است. نویسنده بازی باید داستان تیم طراح بازی را بازنویسی کند تا تبدیل به یک داستان معقول و قابل پذیرش برای مخاطب شود. علاوه بر این، نویسنده بازی دیالوگ‌های کاراکترهای بازی را نیز می‌نویسد. نویسنده‌ها در تیم بازی‌سازی، مسئولیت نوشتن راهنمای بازی یا داستان‌های جانبی شخصیت‌های بازی‌ها را برعهده دارند. یک نویسنده خوب در صنعت بازی‌سازی باید با دنیای بازی آشنا باشد، سلایق مخاطبان را به‌خوبی درک کند و بداند مخاطبان چه انتظاری از دیالوگ‌ها و داستان‌ها دارند. اگر می‌خواهید نویسنده بازی شوید باید بدانید که نویسنده‌ها انسان‌های خلاقی هستند، این خلاقیت در بازی حرف اول را می‌زند، برای این‌که نویسنده خوبی برای یک تیم بازی‌ساز شوید باید انتظارات تیم را به‌خوبی بفهمید و بدانید نویسندگی بازی با نویسندگی فیلمنامه، کتاب و مجله متفاوت است.

برترین ترندهای توسعه گیم در چند سال آینده

اگر قصد ورود به صنعت بازی‌سازی را دارید باید در مورد توسعه گیم‌ها برای این صنعت، برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته باشید تا بتوانید در مسیر درستی گام بردارید. به‌گفته سایت Statista در سال 1401، بیشتر از 3 میلیارد کاربر به‌شکل آنلاین مشغول انجام بازی‌ها بودند و انتظار می‌رود این رقم در سال‌های آتی روند رو‌به‌رشدی داشته باشد. به‌همین دلیل، شرکت‌های فعال در حوزه گیم یا متخصصانی که قصد ورود به این صنعت را دارند باید درباره روندهای برتر توسعه بازی‌های ویدیویی در چند سال آینده اطلاعات دست اولی داشته باشند. چهار روند مطرح این حوزه به‌شرح زیر هستند.

1. بازی‌های تریپل ای (Triple-A Gaming)

بازی‌های AAA به نوع خاصی از بازی‌ها اشاره دارند که بودجه کلانی صرف ساخت و تبلیغات پیرامون آن‌ها شده است. از بازی‌های معروف در این زمینه باید به GTA 5 ،Witcher 3 و Far Cry 5 اشاره کرد. یک بازی AAA باید به شرکت سازنده کمک می‌کند به سودآوری کلانی دست پیدا کند، از انتشار چندسکویی پشتیبانی کند، گرافیک، موسیقی و داستان خطی بالایی داشته باشد. 

2. بازی‌های واقعیت گسترده 

بازی‌های واقعیت گسترده (Extended Reality)، ترکیبی از واقعیت مجازی و افزوده هستند و به گیمرها این حس را می‌دهند که در دنیای نزدیک به دنیای واقعی در حال انجام بازی هستند. هدست‌های واقعیت مجازی نقش کلیدی‌ای در موفقیت این مدل بازی‌ها دارند. 

3. بازی‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند 

در سال 2021، بازار گیم‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند به رقم 1.5 میلیارد کاربر دست پیدا کرد. کافی است به بازی‌های ترندشده شماره 1 در پلی‌استور و اپ‌استور مراجعه کنید تا ببینید چه تعداد کاربر آن‌ها را دانلود کرده‌اند. اگر به دنبال ساخت بازی‌های سودآوری هستید که در کوتاه‌مدت سود قابل توجهی نصیب‌تان کند، از ساخت بازی‌های موبایل غافل نشوید. 

4. بازی‌های ابرمحور 

بازی‌های ابرمحور و پارادایم بازی به‌عنوان سرویس (Games as a service)، چند سالی است مورد توجه شرکت‌ها قرار گرفته و انتظار می‌رود در سال‌های آتی، بخش قابل توجهی از بازی‌های آفلاین جای خود را به بازی‌های ابرمحور بدهند. بازی‌هایی که مبتنی بر مدل‌های حق اشتراک هستند و سودآوری خوبی برای توسعه‌دهندگان به‌همراه دارند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟