طراحی جدید اینتل باز هم کمکی به کاهش دمای پردازنده نمی‌کند
چرا خنک‌کننده‌های موجود در بازار از فن‌های اینتل بهتر هستند؟
سرهم‌کردن یک پی‌سی گیمینگ هزینه بسیار بالایی برای کاربر در برخواهد داشت. در بهترین حالت، چیزی حدود 500 دلار هزینه این سیستم خواهد شد. اما یکی از مباحث مهم این سیستم‌ها به‌ویژه آن‌هایی که برای اورکلاک استفاده می‌شوند فن پردازنده است. همه پردازنده‌ها در بازار به‌همراه یک فن عرضه می‌شوند. پس اگر قرار نیست سیستم اورکلاک شود چرا باید یک فن مجزا از بازار تهیه کرد؟

همه می‌دانیم که فن‌هایی که به‌صورت جداگانه در بازار وجود دارد بهترین هستند. اما این بهتر بودن تا چه حد است؟ برای این‌کار، تصمیم گرفتیم تا تست‌هایی در این خصوص انجام دهیم. در ابتدا به‌دنبال یکی از معروف‌ترین پردازنده‌های اینتل رفتیم و فن آن‌را با فن برند کولر مستر مقایسه کردیم.

آماده‌سازی قطعات تست

برای این تست از کیس Thermaltake Core P3 ATX استفاده شد که در واقع یک دیوار استیل معلق است که از چهار طرف هوا داخل آن می‌شود. به‌غیر از رم‌ها و یک کارت گرافیک در پایین، هیچ چیز دیگر در اطراف پردازنده وجود ندارد. یعنی تست در فضای باز انجام می‌شود.

پردازنده‌ای که در این تست مورد استفاده قرار گرفت مدل Core i7-7700K است. این پردازنده یکی از مدل‌های مشهور در بین گیمرها و عاشقان کارایی سیستم است. این پردازنده از سری پردازنده‌های سوکت LGA1151 است. نکته جالب این پردازنده آن است که برخلاف پردازنده‌های موجود در بازار این مدل تنها مدلی است که بدون فن عرضه می‌شود. برای این‌که امکان مقایسه تست‌ها وجود داشته باشد دو مدل فن تهیه شد.

خنک کننده قدیمی و کوچک اینتل

شماره قطعه این فن 80 میلی‌متری E97379 است. این فن توسط فاکسکان ساخته شده و یکی از ابتدایی‌ترین راه‌کارهای موجود در بازار است. با استفاده از این خنک کننده، دمای پردازنده در حالت نرمال روی دمای 31 درجه سانتیگراد قرار داشت و درجه‌ای که برای خاموش کردن سیستم تنظیم شده بود 100 درجه سانتیگراد بود. وقتی تست‌های بنچمارک شروع شد تنها 14 ثانیه طول کشید تا دمای پردازنده به حداکثر مقدار تعیین شده توسط شرکت سازنده برسد. در این حالت، نویز خنک کننده بیشتر از حالت طبیعی بود.

مطلب پیشنهادی

چرا دیدن عکس کامپیوترهای کثیف و خاکی هیجان‌انگیز است + گالری عکس

خنک کننده جدید و بزرگ‌تر اینتل

این خنک کننده با پردازنده‌های سری Core اینتل ارائه می‌شود. شماره قطعه این فن TS15A است و با این‌که از نظر طراحی استوانه‌ای و فنی که روی سینک قرار گرفته کاملا شبیه مدل‌های قدیمی‌تر است اما هیت‌سینک آن حدود 3 تا 4 برابر بزرگ‌تر است و سطح بیشتری را برای پخش شدن گرما در دسترس قرار می‌دهد. البته، اندازه فن تغییری نکرده ولی زمانی‌که فشار کاری روی پردازنده زیاد می‌شود دور آن نسبت به مدل قدیمی بالاتر می‌رود.

در حالت عادی، دمای پردازنده با این خنک کننده دمای 27 درجه سانتیگراد را نشان می‌داد ولی با شروع تست‌های بنچمارک 22 ثانیه طول کشید تا دمای پردازنده به 72 درجه سانتیگراد برسد. البته، ثبات آن در این دما کاملا مشهود بود. 

خنک کننده ارزان‌قیمت کولر مستر

فن کولر مستر مدل هایپر 612 یک خنک کننده کاملا مناسب برای پردازنده‌های سری Core اینتل است: شش لوله مسی بزرگ که حرارت را از سمت پردازنده به هیت‌سینک منتقل می‌کنند. جنس هیت‌سینک لایه‌هایی از یک فلز نازک است تا حرارت را به‌خوبی پخش کند. 

مدل‌های پیشرفته و حرفه‌ای زیادی در بازار وجود دارد که از آن جمله می‌توان به خنک کننده‌های مایع اشاره کرد. اما این خنک کننده تنها 35 دلار قیمت دارد.

بر خلاف فن‌های اینتل که به‌راحتی با انگشتان دست سفت می‌شود، این خنک کننده به یک صفحه پلاستیکی نگهدارنده نیاز دارد که زیر مادربرد قرار می‌گیرد. با استفاده از خنک کننده کولر مستر دمای پردازنده در حالت عادی روی 28 درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد اما با شروع اجرای بنچمارک بلافاصله به دمای 68 درجه سانتیگراد می‌رسد. این اتفاق در عرض 5 ثانیه رخ می‌دهد. ولی ثبات و پایداری آن بی‌نظیر است. 

مطلب پیشنهادی

اچ‌پی از دو گیمینگ لپ‌تاپ و یک گیمینگ کامپیوتر رومیزی پرده برداشت

با توجه به نتایج می‌توان گفت که خنک کننده کولر مستر به‌مراتب بهتر از خنک کننده‌های جدید اینتل است. در شکل زیر مقایسه بین عملکرد سه خنک کننده مورد بحث به‌خوبی قابل مشاهده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟