عناصر کمیاب در گوشی همراه شما
معدنی در جیب
محققان دانشگاه Plymouth با انداختن گوشی‌های همراه در مخلوط ‌‌کن و پودر کردن آن‌ها و تجزیه‌وتحلیل شیمیایی این پودر، عناصر شیمیایی تشکیل‌دهنده تلفن‌های همراه را شناسایی کردند. به‌ویژه آن‌ها سعی کردند عناصر نادری را که حتی در دنیا برای به‌دست آوردنشان رقابت بیرحمانه‌ای وجود دارد، شناسایی کرده و با این‌کار دیگران را تشویق به بازیافت تلفن‌های همراه کنند.

 این مطالعه به سرپرستی دو تن از زمین‌شناسان این دانشگاه انجام‌شده است. آن‌ها دریافته بودند، در ساخت دستگاه‌های الکترونیکی پیشرفته‌ای که این روزها در بین مردم محبوبیت زیادی یافته، از مواد معدنی کمیابی استفاده می‌شود که همین امر سبب افزایش تقاضا برای استخراج این منابع شده است. آن‌ها نتایج تحقیق خود را در قالب یک انیمیشن در اختیار مخاطبان قرار داده‌اند تا آن‌ها بتوانند به‌سادگی تصوری از میزان عناصر استفاده‌شده در ساخت یک گوشی‌همراه به دست آورند و دریابند سالانه چه میزان و با چه تنوعی از عناصر معدنی در تولید جهانی گوشی‌همراه مصرف می‌شود. 

مطلب پیشنهادی

گرافن، ماده شگفت‌انگیز، انقلابی بزرگ در گوشی‌های هوشمند
جادوی در تولید باتری برای دستگاه‌های هوشمند

به عقیده این محققان تنگستن و کبالت از جمله عناصری هستند که در آفریقا برای به دست آوردن آن‌ها درگیری‌هایی صورت می‌گیرد. در این میان علاوه بر طلا و نقره و سایر عناصر قیمتی، عناصر کمیابی نظیر نئودیمیم، پرازئودیمیم، گادولینیم و دیسپروزیم نیز وجود دارند. برای به‌دست آوردن این عناصر باید سنگ معدن زیادی استخراج شود که همین باعث آسیب رسیدن به کره زمین خواهد شد. نتایج این تجزیه‌وتحلیل نشان داد، در گوشی‌های همراه مورد آزمایش، ۳۳ گرم آهن، ۱۳ گرم سیلیکون و ۷ گرم کروم و مقادیر دیگری از سایر مواد یافت می‌شود. عناصر مهمی نظیر ۹۰۰ میلی‌گرم تنگستن و ۷۰ میلی‌گرم کبالت و مولیبدن و ۱۶۰ میلی‌گرم نئودیمیم و ۳۰ میلی‌گرم پرازئودیمیم هم در این آزمایش یافت شد. هر گوشی همراه در این آزمایش حاوی ۹۰ میلی‌گرم نقره و ۳۶ میلی‌گرم طلا بود. به بیان ساده محققان این‌طور نتیجه گرفتند، میزان طلای موجود در هر گوشی همراه ۱۰۰ برابر بیشتر از آن چیزی است که می‌توان در یک قطعه سنگ معدن مرغوب یافت. بر همین اساس برای تولید فقط یک گوشی همراه به ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم سنگ معدن نیاز دارید که این شامل ۷ کیلوگرم سنگ معدن مرغوب طلا، ۱ کیلوگرم سنگ معدن معمولی مس و ۷۵۰ گرم سنگ معدن تنگستن و ۲۰۰ گرم هم سنگ نیکل است

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟