ترسیم آینده
شهرهای هوشمند آینده چه شکلی هستند؟
درباره شهرهای هوشمند زیاد شنیدیم و شاید تصاویر انیمیشنی و سه‌بعدی زیادی ازشان دیده باشیم اما در عمل شهرهای هوشمند چه شکلی هستند؟ چه گجت‌هایی دارند و چه سرویس‌ها و خدماتی به شهروندان در جهت رفاه بیشتر ارایه می‌کنند؟ در ده مطلب زیر سعی کردیم برخی از کارکردهای شهرهای هوشمند را به شما نشان بدهیم.

پی‌ریزی شهرهای هوشمند آینده با محوریت مراكز داده نرم‌افزار محور

مراكزداده نرم‌افزارمحور(SDDC) بیش‌تر از آن‌ چیزی كه تصور می‌كنیم، تأثیرگذارند و به‌طور خلاصه تغییردهنده روش‌ها و رویكردها هستند. SDDC دارد پی‌ریزی شهرهای هوشمند آینده را می‌كند.

موج دوم اینترنت اشیا: تجهیزات هوشمند در شهرهای هوشمند

شهرهای هوشمند باهدف ساده کردن ارتباطات و بهبود سطح رفاهی زندگی شهروندان و البته صرفه‌جویی در هزینه‌هایی که ساکنان این شهرها بابت خدمات پرداخت می‌کنند، در حال ساخته‌شدن هستند. شهرها هدف بزرگ بعدی عصر دیجیتال هستند.

ایرباس ماشین‌ پرنده شگفت‌آورش را در ژنو رونمایی کرد

در نمایشگاه خودرو امسال ژنو با خودروهای منحصر به فرد، شیک و البته مجهز به فناوری‌های روز دنیا آشنا شدیم. اما مدل مفهومی که ایرباس در نمایشگاه امسال در معرض دید همگان قرار داد در نوع جالب توجه و البته تحسین‌برانگیز بود.

وظیفه جدید چراغ‌های خیابان‌ها: کنترل ترافیک و تشخیص تیراندازی

نخستین بار در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2017 در لاس‌وگاس آمریکا بود که با ایده جاه‌طلبانه شرکت AT&T به‌نام "شهرهای هوشمند" (Smart Cities) آشنا شدیم؛ اما تازه مشخص شده که این ایده و مفهوم قرار است به‌ چه شکلی پیاده‌سازی و اجرا شود.

تیرهای چراغ برقی که ارتباط بی‌سیم 4G LTE می‌دهند

در آینده‌ای نزدیک، در شهر بزرگ لس‌آنجلس، تیرهای چراغ برقی نصب خواهند شد که علاوه بر تأمین روشنایی معابر، وظیفه برقراری ارتباط بی‌سیم 4G LTE را نیز برای شهروندان برعهده خواهند داشت. این تیرهای چراغ برق، علاوه بر اینکه مبتنی بر فناوری SmartPole Street lighting شرکت فیلیپس هستند، به فناوری بی‌سیم 4G LTE شرکت اریکسون نیز مجهز شده‌اند.

ساختمان‌های هوشمند فرشته نجات انسان‌ها می‌شوند

بدون شک موسسه فناوری ماساچوست یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های فناوری در جهان است. این دانشگاه پذیرای طیف بسیار گسترده‌ای از فناوری‌های فوق هوشمندی است که از سوی با ذکاوت‌ترین افراد این حوزه در اختیار مردم قرار می‌گیرد. اما به نظر می‌رسد دستاورد جدید این موسسه در زمینه هوشمندسازی ساختمان‌ها بیش از هر دستاورد دیگری به مردم کمک خواهد کرد.

ترکیب انرژی خورشیدی، چراغ روشنایی، وای‎فای، ذخیره‌ساز انرژی و شارژرهای الکتریکی در یک محصول

اگر ظاهر نصب تجهيزات انرژی‎های تجدیدپذیر شکیل‎تر می‎بود و به جای قرار دادن آن روی پشت بام یا حیات پشت خانه می‎شد آن را به عنوان بخشی از فضای عمومی‎ استفاده کرد، آیا رغبت به استفاده از آن افزایش پیدا می‎کرد؟ شاید اگر نصب تجهيزات مرتبط با انرژی‎های تجدیدپذیر به شکل یک دستگاه یکپارچه و زیبا عرضه شود تمایل به استفاده از آن نیز بیشتر شود. و این همان کاری است که استارت‌آپ Totem Power مشغول انجام آن است.

تماشا کنید: صحبت خودروی آئودی با شهر هوشمند

تصور کنید در حال رانندگی هستید. وقتی به تقاطع نزدیک می‌شوید؛ یک شمارش معکوس روی داشبورد شروع به کار می‌کند. در حال حاضر؛ چراغ راهنمایی سبز است. اما آئودی جدید به راننده خودرو اطلاع می‌دهد که قرار است تا 147 ثانیه آینده چراغ قرمز شود. بعد از گذشت این زمان؛ چراغ زرد و سپس قرمز می‌شود. بعد از آن؛ ثانیه‌شمار در جهت معکوس شروع به‌کار می‌کند.

به سنگاپور، نخستین شهر هوشمند جهان خوش آمدید!

چندین مکان در دنیا برای تبدیل شدن به شهر هوشمند، موقعیت بهتری از سنگاپور دارند، اما با یک استدلال ساده متوجه می‌شویم سنگاپور گزینه ایده‌آلی برای این کار است. سنگاپور دولت‌-شهری (city-state) است که تنها 30 مایل وسعت دارد و چند دهه است که توسط یک حزب اداره می‌شود. ثبات سیاسی و موقعیت جغرافیایی این کشور، باعث شده است سنگاپور به‌راحتی بتواند خود را برای میزبانی فناوری‌های آینده آماده کند.

تماشا کنید: روی این سنگ‌فرش قدم بزنید و برق تولید کنید

کم پیش می‌آید که سطح خیابان‌ها با طلا پوشیده شود؛ اما می‌توان آن‌ها را با انرژی سنگ‌فرش کرد. به‌طور دقیق‌تر؛ می‌توانیم سنگ‌هایی روی سطح خیابان‌ها نصب کنیم که قادراند از قدم زدن افراد انرژی تجدیدپذیر تولید کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟