ایده‌هایی با قابلیت بومی‌سازی
17 استارت‌آپ خلاق اینترنت اشیا  که میلیون دلاری شدند
استارت‌آپ‌ها را باید خالقان ایده‌های بکر در جهان توصیف کنیم، زیرا در شرایطی که سازمان‌های بزرگ برای حفظ نقدینگی ترجیح می‌دهند به بازارهای ریسک‌پذیر وارد نشوند یا روی ایده‌های ناشناخته سرمایه‌گذاری نکنند، کسب‌وکارهای نوپا دل به دریا می‌زنند تا بتوانند راه‌حلی برای ساده‌ کردن زندگی مردم پیدا کنند. اگر در این راه موفق شوند به سودآوری زیادی می‌رسند و راه‌حل ابداعی آن‌ها توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان استفاده می‌شود، الهام‌بخش دیگران می‌شوند و حتا پیشنهادهای کلان مالی از شرکت‌های بزرگ یا سرمایه‌گذاران دریافت می‌کنند و اگر موفق نشوند سرمایه‌ای که برای پروژه خود هزینه کرده‌اند را از دست می‌دهند. در این مقاله استارت‌آپ‌های موفقی در حوزه اینترنت اشیا را به شما معرفی می‌کنیم که روی ایده‌های بکری سرمایه‌گذاری کرده و موفق شده‌اند. آشنایی با این کسب‌وکارهای نوپا و پروژه‌های که روی آن متمرکز شده‌اند به شما کمک می‌کند با الهام گرفتن از آن یک مدل موفق ایرانی را پیاده‌سازی کنید. پیاده‌سازی یک مدل موفق که بتواند گره‌ای از مشکلات جامعه ایرانی باز کند ممکن است مورد توجه بخش خصوصی و دولتی قرار گیرد و به این شکل طرح‌تان به سودآوری برسد.

1606683296_1_0.gif

1. استارت‌آپ Armis Security

این استارت‌آپ که سال 2015 میلادی تاسیس شد روی پیاده‌سازی زیرساخت‌ها و امکاناتی که شرکت‌ها برای توسعه اینترنت اشیا به آن نیاز دارند متمرکز شد. کاری که استارت‌آپ مذکور انجام می‌دهد به این صورت است که یک راه‌حل امنیتی اینترنت اشیا بدون عامل (Agentless) ارائه می‌کند تا کسب‌وکارها بتوانند هر دستگاه یا شبکه‌ای را مشاهده و کنترل کنند. به بیان دقیق‌تر، این استارت‌آپ نقطه کور امنیتی اینترنت اشیا را از بین می‌برد و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد دستگاه‌ها و شبکه‌هایی که فاقد مکانیزم‌های امنیتی هستند را کنترل کرده و هر زمان فعالیت خاصی در عملکرد دستگاه‌ها مشاهده کردند، دستگاه را خاموش کنند. Armis Security به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد از رویکرد متفاوتی برای دسترسی ایمن و مطمئن به تجهیزات اینترنت اشیا استفاده کنند. این شرکت که خدمات خود را به سازمان‌های مالی، صنعت بهداشت و درمان و واحدهای تولیدی ارائه می‌کند در سال 2019 موفق شد میزان نقدینگی خود را به 47 میلیون دلار برساند.

2. استارت‌آپ Crate.io

استارت‌آپ Crate.io در سال 2013 میلادی تاسیس شد. تمرکز این شرکت بر ارائه برنامه SQL developer متن‌باز به منظور ذخیره‌سازی، تحلیل و مدیریت مدل‌های یادگیری ماشین و بزرگ داده‌ها و توسعه سریع‌تر پلتفرم‌های اینترنت اشیا در کارخانه‌ها و صنایع تولیدی است. پایگاه داده اس‌کیو‌ال متن‌باز Crate.io می‌تواند به ذخیره‌سازی و تحلیل همزمان داده‌های جمع‌آوری شده توسط حس‌گرها بپردازد. CrateDB یک پایگاه داده متن باز توزیع شده است که گسترش‌پذیری و اجرای بانک‌های اطلاعاتی NoSQL را همراه با قدرت و سهولت در استفاده از زبان محاوره ساخت‌یافته (SQL) امکان‌پذیر می‌کند. CrateDB Cloud در Azure IoT یک لایه داده‌ای آماده در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد که خدمات میزبانی ابرمحور روی آژر را ارائه کرده و توسعه سریع‌تر پلتفرم‌های اینترنت اشیا در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی را امکان‌پذیر می‌کند. مشتریان این شرکت از راه‌حل‌های ارائه شده توسط استارت‌آپ مذکور برای تحلیل عملیاتی، جست‌وجوی متنی و مکانی، ارزیابی میزان مصرف انرژی دستگاه‌های اینترنت اشیا در زمان بیکاری، بررسی وضعیت امنیت سایبری و نظارت بر سامانه‌ها، ردیابی ناوگان حمل‌ونقل و تحلیل کمپین‌های بازاریابی استفاده می‌کنند. این شرکت اکنون سرمایه‌ای به ارزش 17.9 میلیون دلار دارد. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید برای ورود به اکوسیستم اینترنت اشیا ضرورتی ندارد یک محصول سخت‌افزاری را تولید کنید. گاهی اوقات راه‌حل‌های نرم‌افزاری که تحلیل جامعی در ارتباط با تجهیزات اینترنت اشیا ارائه کنند سودآوری بیشتری در مقایسه با راه‌حل‌های سخت‌افزاری دارند. 

3. استارت‌آپ Dragos

استارت‌آپ Dragos در حوزه تامین امنیت سامانه‌های کنترل صنعتی و اینترنت اشیا صنعتی (ICS/IIoT) فعال است. زیرساخت ابرمحور Dragos طیف گستره‌ای از خدمات کاربردی در ارتباط با جمع‌آوری اطلاعات، تشخیص و خودکارسازی فهرست دارایی‌ها، تشخیص و اعلام هشدار در ارتباط با فعالیت‌های مخاطره‌آمیز ارائه می‌کند. علاوه بر این Dragos یک داشبورد مرکز عملیات امنیتی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد که خدمات اختصاصی در ارتباط با شناسایی فعالیت‌های مخاطره‌آمیز ارائه کرده و به کسب‌وکارها پیشنهاد می‌کند برای مقابله با تهدیدات پیرامون سامانه‌های کنترل صنعتی چه تمهیداتی را به کار ببرند. گزارش‌های تحلیلی که Dragos ارائه می‌کند اطلاعات جامعی در مورد آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدها در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد. این شرکت در سال 2018 موفق شد میزان نقدینگی خود را به مبلغ 37 میلیون دلار برساند. 

4. استارت‌آپ Drayson Technologies

استارت‌آپ Drayson Technologies که حوزه فعالیت آن اینترنت اشیا است، فناوری شارژ بی‌سیم را با یادگیری ماشین ترکیب کرده و شبکه‌ای متشکل از حس‌گرهای هوشمند را به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها به وجود آورده تا کسب‌وکارها بتوانند به مدیریت مصرف انرژی بپردازند. این شرکت به دلیل ارائه راه‌حل‌های خلاقانه در زمینه صرفه‌جویی در انرژی، کاهش هزینه‌ها و تحلیل دقیق میزان برق مصرفی دستگاه‌های اینترنت اشیا و کمک به پیاده‌سازی بهینه و مقرون به صرفه شبکه‌های اینترنت اشیا با استقبال خوب سرمایه‌گذاران روبرو شده است. 

5. استارت‌آپ Element Analytics

استارت‌آپ Element Analytics  در مدت زمان کوتاهی موفق شد نام خود را به عنوان یک شرکت نوپا در زمینه ارائه خدمات کاربردی به صنایع پتروشیمی و نفت و گاز مطرح کند. پلتفرم این شرکت به سازمان‌های صنعتی کمک می‌کند به سهولت از داده‌های صنعتی برای بهبود عملکرد خطوط تولیدی و کیفیت محصول استفاده کنند. پلتفرم این شرکت مجموعه داده‌های سری زمانی را آماده و تحلیل می‌کند تا اطلاعاتی قابل استناد در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد. بزرگ‌ترین عاملی که باعث موفقیت پلتفرم Element Analytics  شده، پیاده‌سازی یک مدل الگوریتم هوشمند است که قابلیت اطمینان، بهره‌وری و پایداری عملیاتی دستگاه‌های اینترنت اشیا را بیشتر می‌کند. این استارت‌آپ در 3 دور جذب سرمایه مبلغ 22 میلیون دلار به‌دست آورده است.

6. استارت‌آپ Fog Horn

استارت‌آپ Fog Horn که سال 2014 میلادی تاسیس شد نرم‌افزارهایی طراحی می‌کند که برای انجام پردازش‌‏های هوشمند در لبه استفاده می‌شوند. پلتفرم نرم‌افزاری Fog Horn به تجهیزات اینترنت اشیایی که در لبه شبکه قرار دارند اجازه می‌دهد به تجزیه و تحلیل داده‌ها بپردازند، بدون آن‌که نیازی باشد تا داده‌ها برای مراکز داده ارسال شوند. نرم‌افزار یا به عبارت دقیق‌تر پلتفرم طراحی شده توسط Fog Horn می‌تواند به تجهیزات اینترنت اشیا مورد استفاده در حوزه‌های آب و برق، نفت و گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر، معدن، حمل‌و‌نقل، مراقبت‌های بهداشتی، خرده‌فروشی، خانه‌های هوشمند، شهر هوشمند، وسایل نقلیه خودران اجازه دهد برخی پردازش‌ها را در لبه شبکه انجام دهد. این شرکت نزدیک به 47.5 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. 

7. استارت‌آپ GEM

استارت‌آپ GEM در زمینه ارائه راه‌حل‌های هوشمندانه اینترنت اشیا مبتنی بر یادگیری ماشین به فعالیت اشتغال دارد. این استارتاپ با ارائه پلتفرم‌های هوشمند به صنایع تولیدی کمک می‌کند به شکل کارآمدتری از تجهیزات اینترنت استفاده کنند و قبل از آن‌که تجهیزات به‌طور کامل خراب شوند راه‌حل‌های پیشگیرانه را به سازمان‌ها توصیه می‌کند. رویکرد فوق باعث می‌شود تا اثربخشی کلی تجهیزات (OEE) و طول عمر آن‌ها بیشتر شود. پلتفرم GEM Precare با جمع‌آوری داد‌ه‌ها و KPI‌های بلادرنگ، شاخص‌هایMTBF  و MTBA و داده‌های تولید شده توسط تجهیزات و پردازش آن‌ها درباره عملکرد و عمر مفید تجهیزات اینترنت اشیا صنعتی اطلاعات دقیقی در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد. شکل 1 عملکرد پلتفرم GET و مکان استقرار عامل‌های هوشمند GEM را نشان می‌دهد. 

8. IoTium

استارت‌آپ IoTium با ارائه فناوری ردیابی انحصاری و پیاده‌سازی مکانیزم‌های ارتباطی ایمن بین شبکه‌ای (NaaS) Network as a Service  مورد توجه کسب‌وکارها قرار گرفته است. راه‌حلی که استارت‌آپ فوق ارائه می‌کند به سیستم‌های قدیمی مستقر در واحدهای تولید اجازه می‌دهد به شکل ایمنی به برنامه‌های ابرمحور متصل شوند. از مشتریان مهم این استارت‌آپ باید به CBRE ،Emerson ،Intelligent Buildings ،Obernel ،Rexnord و Sunbelt Controls. IoTium اشاره کرد که در زمینه ارائه راه‌حل‌هایی در ارتباط با خودکارسازی ساختمان‌ها و صنایع، ساخت‌وساز، حمل و نقل و شهر هوشمند به فعالیت اشتغال دارند. این شرکت توانسته است سرمایه‌ای به ارزش 22 میلیون دلار به ‌دست آورده است.

9. استارت‌آپ InfluxData

استارت‌آپ InfluxData پلتفرم متن‌بازی به‌نام InfluxDB را با زبان برنامه‌نویسی Go طراحی کرده که داده‌های سری زمانی که توسط حس‌گرها یا تجهیزات اینترنت اشیا تولید می‌شوند را تحلیل می‌کند. علاوه بر این، پلتفرم مذکور را می‌توان برای ذخیره‌سازی و دسترسی سریع به داده‌های سری زمانی استفاده کرد. پلتفرم فوق را می‌توان برای نظارت بر عملیات، ارزیابی معیارهای کاربردی، تحلیل داده‌های تولید شده توسط حسگرهای اینترنت اشیا، و تجزیه و تحلیل‌های بلادرنگ استفاده کرد. این استارت‌آپ نزدیک به 400 مشتری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها باید به سیسکو، ای‌بای و آی‌بی‌ام اشاره کرد. این استارت‌آپ در 4 دوره، موفق به جذب سرمایه 59.9 میلیون دلاری شده است. 

10. استارت‌آپ Karamba Security

استارت‌آپ Karamba Security  روی حل چالش‌های امنیتی وسایل نقلیه متصل متمرکز است. این استارت‌آپ، مولفه‌ای به‌نام واحد کنترل الکترونیکی (ECU) طراحی کرده که برای تامین امنیت ارتباطات تجهیزات اینترنت اشیا یا دستگاه‌های مبتنی بر آدرس آی‌پی استفاده می‌شود. ساز‌وکار ارائه شده توسط این استارت‌آپ می‌تواند به شکل موثری از تجهیزات اینترنت اشیا مثل ماشین‌های خودران در برابر حمله‌های اینترنتی محافظت کند. 

11. MachineMetrics

استارت‌آپ MachineMetrics از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت محصولات و بهبود عملکرد خطوط تولیدی که تجهیزات اینترنت اشیا در آن نصب شده‌اند استفاده می‌کند. این استارت‌آپ در توصیف پلتفرمی که طراحی کرده این چنین می‌گوید: «مهم‌ترین نکته‌ای که مورد توجه تولیدکنندگان قرار دارد ارائه محصولات کاربردی در کوتاه‌ترین زمان با بهترین کیفیت ممکن است. تولیدکنندگان برای رسیدن به این هدف باید اطلاعات دقیقی در ارتباط با خطوط تولیدی داشته باشند. بر همین اساس تولیدکنندگان بزرگ و کوچک از محصولات اینترنت اشیا در خطوط تولیدی خود استفاده می‌کنند. راه‌حلی که پلتفرم اینترنت اشیا MachineMetrics ارائه می‌کند جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌هایی است که توسط حس‌گرها و تجهیزات تولید می‌شوند. این پلتفرم می‌تواند تنها در چند دقیقه اطلاعات را پردازش کند بینش داده‌محوری در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد.» داده‌هایی که توسط این پلتفرم پردازش می‌شوند به شرکت‌ها اطلاعات دقیقی در ارتباط با عملکرد تجهیزات اینترنت اشیا صنعتی می‌دهد. این شرکت در 3 دور جذب سرمایه مبلغ 13.4 میلیون دلار به‌دست آورده است. شکل 2 اطلاعات ارائه شده توسط پلتفرم MachineMetrics را نشان می‌دهد. 

12. استارت‌آپ MagicCube

MagicCube یک پلتفرم امنیتی اینترنت اشیا مستقل از دستگاه است که از تجهیزات اینترنت اشیا توکار، زیرساخت‌های ابری و شبکه‌های اینترنت اشیا در برابر حمله‌های سایبری محافظت می‌کند. راه‌حل MagicCube برای ایمن‌سازی تعاملات دیجیتالی دستگاه‌ها در هنگام انتقال اطلاعات به ابر و دریافت اطلاعات از ابر بدون نیاز به راه‌حل‌های سخت‌افزاری و پیچیدگی‌های فنی قابل استفاده است. این استارت‌آپ در 2 دور جذب سرمایه مبلغ 7/10 میلیون دلار به دست آورده است. 

13. استارت‌آپ Myriota

این استارت‌آپ دستاوردهای نوآورانه خود در ارتباطات اینترنت ماهواره‌ای (satellite Internet of Things) را با کمترین هزینه در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد. نانو ماهواره Myriota در ماه دسامبر 2018 با موشک SpaceX Falcon 9 به فضا پرتاب شد. Myriota از نقشه دقیق ماهواره‌ای زمین LEO سرنام  Low Earth Orbit برای برقراری ارتباطات ماهواره‌ای استفاده می‌کند. این شرکت در یک دور جذب سرمایه مبلغ 15 میلیون دلار به‌دست آورده است. Myriota در زمینه برقراری اتصالات ماهواره‌ای کم‌هزینه قابل استفاده در صنعت اینترنت اشیا، پیشگام است. اطلاعاتی که توسط این پلتفرم جمع‌آوری می‌شوند به شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل دریایی یا هوایی کمک می‌کند به بهترین شکل از وضعیت لحظه‌ای کالاهای خود مطلع شوند. برای این منظور پلتفرم Myriota می‌تواند داده‌های ارسال شده توسط حس‌گرهای RFID را دریافت کرده و موقعیت مرسولات را به شرکت‌ها اطلاع دهد. 

14. استارت‌آپ Particle

Particle یک پلتفرم اینترنت اشیا است که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد از طریق رابط‌های نرم‌افزاری کاربردی گسترش‌پذیر کانال‌های ارتباطی قدرتمندی برای تجهیزات اینترنت اشیا آماده کنند. به بیان ساده‌تر، به سازمان‌ها اجازه می‌دهد خودشان برنامه‌های کاربردی که قرار است اتصال میان تجهیزات اینترنت و شبکه را برقرار کنند توسعه دهند. علاوه بر این به شرکت‌ها اجازه می‌دهد راه‌حل‌های اینترنت اشیا اولیه گسترش‌پذیر و ایمن ایجاد کنند. از مشتریان مهم این استارت‌آپ باید به ناسا، اسپیس‌اکس، Venture، Root Ventures و.... اشاره کرد. بیش از 150 هزار تولیدکننده در 170 کشور جهان از راه‌حل‌های Particle در ارتباط با تجهیزات اینترنت اشیا استفاده می‌کنند. 

15. استارت‌آپ‌ Samsara

استارت‌آپ Samsara  با جمع‌آوری و تحلیل داده‌های تولید شده توسط حس‌گرها سعی می‌کند عملکرد تجهیزات اینترنت اشیا و ایمنی شبکه‌های اینترنت اشیا را بهبود بخشیده و هزینه‌ها را کاهش دهد. مشتریان Samsara که شامل فعالان حوزه‌های حمل‌ونقل، تدارکات، ساختمان،‌ تولید مواد غذایی، انرژی و صنایع تولیدی هستند به کمک راه‌حل‌های استارت‌آپ مذکور توانسته‌اند بهره‌وری و عملکرد اکوسیستم کاری خود را بهبود بخشند. راه‌حل استارت‌آپ مذکور به این شکل عمل می‌کند که حس‌گرهای بی‌سیم را با شبکه‌های راه دور و تحلیل‌های ابرمحور ترکیب می‌کند تا کسب‌وکارها به اطلاعات لحظه‌ای دست پیدا کنند. Samsara طی 5 دوره، در مجموع 230 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. شکل 3 خلاصه اطلاعات نشان داده شده توسط داشبورد این شرکت را نشان می‌دهد. 

16. استارت‌آپ  SCADAfence

SCADAfence راه‌حل‌هایی برای تامین امنیت تجهیزات اینترنت اشیا صنعتی ارائه می‌کند تا عملیات شبکه‌های صنعتی (ICS/SCADA) بدون مشکل تداوم پیدا کند. راه‌حل ارائه شده توسط این شرکت به بهترین شکل با تجهیزات اینترنت اشیا صنعتی یکپارچه می‌شود و به سازمان‌ها اجازه نظارت‌های مستمر، تحلیل‌ لحظه‌ای داده‌ها و تامین امنیت شبکه‌های تولیدی را می‌دهد. در فوریه 2019، این شرکت توانست حوزه کاری خود را گسترش دهد و مشتریانی در صنعت داروسازی، مواد شیمیایی، مواد غذایی و صنایع خودرو به دست آورد. SCADAfence با ارائه مجموعه راه‌حل‌هایی که شامل مانیتورینگ بی‌وقفه و مداوم محیط‌های صنعتی و ابزارهای هوشمند ارزیابی وضعیت امنیتی هستند به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد نگرانی خاصی از بابت حمله‌های سایبری نداشته باشند. 

17. استارت‌آپ SWIM.AI

این شرکت راه‌حل‌های نرم‌افزاری مبتنی بر لبه را ارائه می‌کند و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد به‌طور مداوم داده‌هایی که توسط تجهیزات اینترنت اشیا منتشر می‌شوند را رصد کنند. علاوه بر این با تجزیه و تحلیل داده‌ها به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تصمیمات مهم عملیاتی را اتخاذ کنند. Swim Continuum به لطف معماری منحصر به فردی که دارد مشکل تاخیر در رفت و برگشت داده‌ها به پایگاه‌های داده‌ای را حل کرده و مانع از آن می‌شود تا پهنای باند شبکه برای انجام برخی فعالیت‌ها بیهوده هدر رود. این شرکت در 2 دور جذب سرمایه مبلغ 10 میلیون دلار به‌دست آورده است. شکل 4 مدل استفاده شده توسط SWIM.AI را نشان می‌دهد 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟