Wi-Fi Assistant: سرویسی مفید اما با محدودیت‎های فراوان
آموزش امن‌سازی اندروید گوشی‌های نکسوس در وای‌فای عمومی
اگر هنوز از قابلیت Wi-Fi Assistant موجود در سیستم‌عامل آندرويد استفاده نکرده‎اید، وقت آن رسیده که دست به کار شوید. این قابلیت با استفاده از Google VPN به طور خودکار شبکه‎های عمومی‎ ناامن را ایمن می‎کند و در نتیجه مهاجمان نمی‎توانند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند.

Wi-FI Assistant در ابتدا همراه با Project Fi منتشر شد، اما حالا برای تمام دستگاه‎های Nexus که نسخه 5.1 یا بالاتر آندرويد را اجرا می‎کنند قابل استفاده است. اگر دستگاه شما هم از این قابلیت پشتیبانی می‎کند بهتر است همین حالا آن را فعال کنید.

مطلب پیشنهادی

دانلود کنید: اپلیکیشن بازیابی رمزعبور مودم و روتر + آموزش
نگران فراموش کردن رمز عبور روتر خود نباشید!

Wi-Fi Assistant چیست؟

شبکه‎های عمومی‎ ذاتا ناامن هستند و همین نقطه ضعف به خرابکاران این امکان را می‎دهد تا با استفاده از شیوه‎هایی مثل سرقت بسته‎های داده مبادله شده اطلاعات شما را در حالی که در آسمان در حال حرکت هستند به دست آورند. برای این کار تنها کافی است سارق اطلاعات شما به همان شبکه‎ای متصل شود که شما هستید. هر چیزی که شما ارسال می‎کنید (از کلمات عبور تا سایر اطلاعات شخصی) قابل شناسایی است. بنابراین شبکه‎ای که شما در کافی شاپ خود از آن استفاده می‎کنید چندان قابل اطمینان نیست.

Wi-Fi Assistant روشی است که گوگل برای مبارزه با این ضعف امنیتی ارائه کرده است. این قابلیت سرویسی را به شما ارائه می‎کند که شبکه‎های عمومی‎ باز را شناسایی کرده و بعد به یک شبکه خصوصی مجازی که توسط خود گوگل مدیریت شده است متصل می‎شود و مسیر تمام ترافیک شما را از طریق یک تونل دیجیتال خصوصی هدایت می‎کند. از آن جا که این شبکه‌ها کدگذاری می‎شوند داده‎های شما نیز از دسترس حملات احتمالی در امان خواهد ماند. در این روش شما به همان شیوه‎ای که از شبکه خانگی یا ارتباط موبایل استفاده می‎کنید، از شبکه‎های وای‎فای عمومی‎ نیز استفاده خواهید کرد و با خیال راحت می‎توانید به حساب اینترنتی خود وارد شده، محصول سفارش دهید و یا هر کار دیگری که مایل باشید را انجام دهید. داده‎های شما نیز با امنیت کافی منتقل خواهند شد.

از آن جا که این روش روی تمام شبکه‎های عمومی‎ کار نمی‎کند؛ بنابراین شما باید قادر باشید به راحتی و به سرعت مطلع شوید كه چه زمانی شما به شبکه گوگل متصل شده‎اید. خوشبختانه خود آندرويد از قبل روشی را برای نشان دادن وضعیت اتصال شما به هر نوع شبکه مجازی خصوصی آماده کرده است: یک آیکون کلید که کنار آیکون وای‎فای نمایش داده می‎شود. با یک نگاه گذرا شما متوجه خواهید شد که آیا به شبکه خصوصی مجازی متصل هستید و همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت یا خیر.

چگونه Wi-Fi Assistant گوگل را فعال کنیم

همان‎گونه که در ابتدای این مطلب اشاره شد؛ Wi-Fi Assistant تنها روی دستگاه‎های Nexus که نسخه 5.1 یا بالاتر آندرويد را اجرا می‎کنند قابل استفاده است. همچنین روی این قابلیت محدودیت منطقه جغرافيایی نیز اعمال شده است و تنها در کشورهای آمریکا، کانادا، دانمارک، جزایر فارو، فنلاند، ایسلند، مکزیک، نروژ، سوئد و انگلستان قابل استفاده است. اگر شما هم واجد این دو شرط هستید ادامه این مقاله را دنبال كنيد.

بعد از این که از وجود Wi-Fi Assistant روی دستگاه خود مطمئن شدید (شاید هم بعد از اتصال به اولین شبکه عمومی‎ به شما اطلاع داده شود) می‎توانید آن را فعال کنید.

در اولین مرحله تنظیمات به منوی Settings وارد شوید. نوار notification را چند بار پایین بکشید، سپس روی آیکون چرخ دنده تقه بزنید.

از این بخش با حرکت به سمت پایین ورودی Google را پیدا کرده و روی آن تقه بزنید.

تقريبا در انتهای فهرست یک قسمت با عنوان Networking وجود دارد. این همان گزینه‎ای است که شما به آن نیاز دارید.

منوی Networking بسیار مختصر و مفید طراحی شده است: یک کلید دو حالته برای  Wi-Fi Assistant به همراه یک گزینه تنظیمات پیشرفته (Advanced)، فعلا برای شروع کار کلید Wi-Fi Assistant را روی حالت روشن قرار دهید تا بعد به سراغ گزینه Advanced برویم.

بعد از روشن شدن کلید Wi-Fi Assistant یک صفحه اطلاعیه ظاهر خواهد شد که حاوی اطلاعاتی در مورد این سرویس است. بعد از مطالعه آن روی گزينه Got it تقه بزنید.

حالا همه چیز آماده است، از این به بعد خود Wi-Fi Assistant باقی کارها را برای شما انجام خواهد داد. هر زمان که شما به یک شبکه متصل می‎شوید که Wi-Fi Assistant قصد افزایش امنیت آن را داشته باشد یک پیغام نمایش داده خواهد شد.

اگر می‎خواهید از بخش advanced هم مطلع باشید، باید بدانید که تنها یک گزینه در این بخش وجود دارد: گزینه‎ای که به Wi-Fi Assistant اجازه می‎دهد شبکه‎های ذخيره شده را مدیریت کند، با انتخاب این گزینه در آینده هر زمان که به یک شبکه که قبلا از آن استفاده کرده بودید متصل شوید Wi-Fi Assistant به طور خودکار فعال شده و ارتباط امن را فراهم می‎کند. استفاده از این گزینه چندان ضروری به نظر نمی‎رسد بنابراین بهتر است آن را به حال خود رها کنید.

و به این شکل شما می‎توانید از قابلیت ارزشمندی که گوگل در اختیار شما قرار داده استفاده کنید. اما چقدر بهتر می‎شد اگر گوگل کمی‎ دست از خساست برمی‎داشت و محدودیت استفاده از این سرویس را کاهش می‎داد.

وقتی اولین بار Wi-Fi Assistant ارائه شد تنها با شبکه‎های بازی که می‎توانست به طور خودکار به آنها متصل شود کار می‎کرد که باعث کم شدن کارایی آن می‎شد، اما خوشبختانه گوگل به سرعت این مشکل را برطرف کرد و حالا Wi-Fi Assistant با تمام شبکه‎های باز کار می‎کند. شاید در آینده نزدیک نیز محدودیت نوع دستگاه و منطقه جغرافيایی نیز برداشته شود تا تعداد بیشتری از کاربران بتوانند با خیال راحت از یک اینترنت امن استفاده کنند.

=========================

شاید به این مطالب هم علاقه‌مند باشید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟