ظرفیت بالای اقتصاد گیگ در قلمرو اندروید
چگونه به عنوان یک توسعه‌دهنده اندروید شغلی پیدا کنیم؟
اگر می‌خواهید تا آینده درخشانی را برای خود رقم بزنید یا به دنبال آن هستید تا مهارت‌های خود را تقویت کرده و جایگاه شغلی خود را مستحکم کنید، یکی از بهترین راهکارهای پیش‌رویتان یادگیری برنامه‌نویسی است. اندروید یکی از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌ها در جهان است، پس می‌تواند نقطه بسیار خوبی برای شروع باشد آنقدرها هم که فکر می‌کنید یافتن شغل به‌عنوان یک توسعه‌دهنده اندروید، دشوار نیست.

این مطلب یکی از مقالات پرونده ویژه«اندروید می‌ماند یا می‌رود؟» شماره 210 ماهنامه شبکه است. علاقه‌مندان می‌توانند کل این پرونده ویژه را از روی سایت شبکه دانلود کنند.


راه‌های زیادی برای یادگیری نحوه طراحی برنامه‌های اندرویدی و آشنایی با اکوسیستم اندروید وجود دارند. اما وقتی مهارت‌های لازم را برای تبدیل‌شدن به یک توسعه‌دهنده اندروید کسب کردید، چگونه می‌خواهید کار پیدا کنید؟ در چه مکان‌هایی باید به دنبال شغل باشید؟ چگونه کارتان را تبلیغ می‌کنید؟ چه نمونه کارهایی در اختیار دارید؟ در میان مشاغل مختلف بازار کار، برای یک توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای کاربردی همواره فرصت‌های جدید و باورنکردنی فراهم است، به‌شرط آن‌که نخستین گام شجاعانه و هوشمندانه برداشته شود. روند یافتن شغل دائمی برای یک توسعه‌دهنده اندروید، مانند هر شغل دیگری است. کافی است به فهرست آگهی‌های مندرج در سایت‌ها نگاهی داشته باشید و درخواست خود را ارائه کنید یا می‌توانید پروفایل خود را در سایت لینکدین با تمام تجربه‌ها و دستاوردهایی که دارید، پر کنید.

چطور می‌توانیم شغلی به‌عنوان یک توسعه‌دهنده اندروید پیدا کنیم؟

نکته قابل‌تامل در ارتباط با توسعه اندروید، توجه داشتن به جایگاه کاملا خاص این عنوان شغلی است. خاص بودن این عنوان شغلی باعث می‌شود تا تعداد محدودی از شرکت‌ها به دنبال استخدام یک توسعه‌دهنده اندروید باشند. شرکت‌هایی که به دنبال توسعه‌دهندگان اندروید هستند، عبارتند از:
• سازمان‌های بزرگی که قصد دارند با یک برنامه اندرویدی ارگان را به‌صورت درون‌سازمانی با به‌روزرسانی‌ها، تعمیر و نگهداری مکرر کنترل کنند.
•  استودیوهای ساخت بازی‌های موبایل
•  استارت‌آپ‌هایی که به دنبال راه‌اندازی یک پروژه اپ جدید هستند. (این استارت‌آپ‌ها گاهی اوقات به جای حقوق، سهام در کسب‌وکار را پیشنهاد می‌دهند.)
• شرکت‌های فعال در زمینه طراحی وب که هم برای شرکت‌های گروه اول (سازمان‌های بزرگ) کار می‌کنند و هم نرم‌افزار اندروید را برای شرکت‌های مختلف طراحی می‌کنند. 
در واقع، دسترسی به گروه اول به دلایل مختلف کمی محدود است. بیشتر کسب‌وکارهای کوچک به دنبال برون‌سپاری کارها هستند. برای مثال، یک برنامه «سفارش پیتزا» را در نظر بگیرید. چنین برنامه‌ای به‌ندرت به حفظ و نگهداری روزانه نیاز دارد، در چنین شرایطی ممکن است در بیشتر اوقات بیکار باشید. گاهی اوقات کار کردن با یک «آژانس» یا «شرکت طراحی اپ» ساده‌تر است. 
در نتیجه باید بگوییم متمرکز شدن روی ساخت برنامه‌های اندرویدی ساده همانند نمونه‌‌ای که به آن اشاره شد، چندان سودمند نبوده و شبیه به یک کار پاره وقت است. اما اگر سطح دانش خود را در ارتباط با زبان جاوا و اندروید استودیو بهبود بخشید و ارتقا دهید، در ادامه می‌توانید به عنوان متصدی حفظ و نگهداری برنامه و سایت برای یک شرکت معتبر کار کنید. هر چه سطح مهارت‌های تخصصی شما بیشتر شود، مدیر شرکت روی شما بیشتر حساب می‌کند. یادگیری فناوری‌هایی همچون اچ‌تی‌ام‌ال یا آشنایی با وردپرس به تثبیت موقعیت شغلی‌تان کمک می‌کند. 
آگاهی از این موضوع که چطور می‌توان با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی همچون سوئیفت/آبجکتیو سی برای سیستم‌عامل iOS برنامه‌های کاربردی ساخت، فوق‌العاده است. گزینه دیگری که یادگیری آن را به شما توصیه می‌کنیم، راه‌حل‌های چندسکویی همچون زامارین (Xamarin) است. یادگیری زامارین کاملا تخصصی است و شما باید به‌عنوان یک فرد جویای کار مدیر شرکت را متقاعد کنید که این فناوری به پیشبرد اهداف کسب‌وکار آن‌ها کمک می‌کند. طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارها به دنبال آن هستند تا برنامه‌‌های همراه خود را برای هر دو پلتفرم اندروید و iOS عرضه کنند، در نتیجه اگر بتوانید به چنین درخواستی پاسخ مثبت دهید، نه تنها شانس شما برای استخدام شدن بالا خواهد بود، بلکه در آینده نیز دغدغه‌ای از بابت تعدیل نیرو نخواهید داشت. در این میان نباید از یادگیری کوتلین غافل شوید. اگر در نظر دارید به‌عنوان یک توسعه‌دهنده بازی‌های موبایل به بازار کار وارد شوید باید در ارتباط با دو فناوری Unity یا Unreal اطلاعات لازم را به دست آورید. 
آشنایی هر چه بیشتر با پلتفرم‌ها و مهارت‌های تکمیلی اضافی به نفع شماست. بنابراین، افزایش سطح مهارت در ارتباط با ابزارها و فناوری‌هایی همچون Firebase ،SQLite،JSON ،NDK به شما کمک فراوانی می‌کند. شرکت‌ها به دنبال استخدام افراد برای انجام پروژه‌های طولانی‌مدت هستند. به همین دلیل داشتن مهارت‌های خاص و تجربه بالا برای آنان حائز اهمیت است. هر مهارتی که کسب کنید یا زبانی که یاد بگیرید یک‌قدم شما را به استخدام شدن نزدیک‌تر می‌کند. این مهارت‌ها حتی می‌توانند شامل موضوعات کاملا بی‌ربطی همچون زبان‌های پایتون یا پی‌اچ‌پی در این زمینه (اندروید) باشند. اگر بتوانید تمام این مهارت‌ها و تجربه‌ها را در رزومه خود به نمایش بگذارید، شانس شما برای یافتن شغل به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت. 

مطلب پیشنهادی

می‌خواهید برنامه نویسی یاد بگیرید؟ پس بازی کنید
Grasshopper، روش خلاقانه گوگل برای ورود به دنیای کدنویسی

کسب تجربه

کسب تجربه راهبرد مفید دیگری است که می‌تواند به رزومه شما رنگ و لعاب بیشتری ببخشد و پایانی باشد برای معضل قدیمی «سابقه کار» که از جمله شروط استخدامی بیشتر شرکت‌هاست. سه راه‌حل بسیار خوب برای کسب تجربه عبارتند از:
• اپ‌هایی را نوشته و در فروشگاه‌هایی همچون پلی‌استور یا کافه‌بازار منتشر کنید تا نمونه کار برای نشان دادن داشته باشید.
• در انجمن‌های متن‌باز و به‌ویژه گیت‌هاب مشارکت جدی داشته باشید و آنچه را ساخته‌اید، نشان دهید زیرا این‌کار بیانگر توانایی شما در استفاده از ابزارهای مشارکتی و کار کردن به‌عنوان عضوی از یک تیم است (موضوعی که برای بسیاری از مشاغل حائز اهمیت است.)
• در کنفرانس‌ها، نشست‌ها و هکاتون‌ها شرکت کنید. (رویدادی که در آن برنامه‌نویسان رایانه و افراد دیگری که درگیر توسعه نرم‌افزار هستند، از جمله طراحان گرافیکی، طراحان واسط کاربری و مدیران پروژه گردهم می‌آیند و در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری و گاهی سخت‌افزاری با یکدیگر همکاری می‌کنند.)
با انجام دادن کارها و پروژه‌های کوچک علاوه بر کسب درآمد، رزومه قابل قبولی هم خواهید داشت؛ کما این‌که این راهکار بهترین گزینه برای یافتن شغل برای یک توسعه‌دهنده اندروید است و موقعیت و فرصت‌های دیگری را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد.

چگونه به عنوان یک توسعه‌دهنده اندروید شغلی پیدا کنیم؟

اقتصاد گیگ

در صورت داشتن شرایط مناسب، به دنبال ساخت برنامه‌هایی در ابعاد کوچک باشید. این راهکار ساده‌ترین مسیری است که اجازه می‌دهد به‌عنوان یک توسعه‌دهنده اندرویدی به شکل مستقل کار انجام دهید. اگر چنین پروژه‌های نرم‌افزاری پیرامون خود دارید که به شما اجازه می‌دهند به‌عنوان یک توسعه‌دهنده فعالیت کنید، دیگر لازم نیست به فکر یافتن یک کار تمام‌وقت باشید. البته توجه داشته باشید، در اقتصاد گیگ هر زمان کار کنید، پول به دست می‌آورید. این مسئله باعث می‌شود، انعطاف‌پذیری بیشتری درباره نحوه و محل کار خود داشته باشید. همچنین روی نوع شغل‌هایی که انتخاب می‌کنید، کنترل بیشتری داشته باشید. به دنبال شرکت‌هایی باشید که برای سایتشان به دنبال نمونه برنامه‌های اندرویدی هستند، اما در عین حال تمایلی ندارند تا یک توسعه‌دهنده اندرویدی را استخدام کنند. با کمی جست‌وجو چنین شرکت‌هایی را پیدا کنید. در حالت کلی، شرکت‌هایی که برای سایت به دنبال یک برنامه اندرویدی هستند، سه راهکار پیش رو دارند: نخست آن‌که می‌توانند تیمی از توسعه‌دهندگان اندرویدی را در محل شرکت جمع کرده و با آن‌ها قرارداد ببندند که این‌کار به‌ندرت جواب می‌دهد؛ دوم آن‌که می‌توانند با یک شرکت توسعه‌دهنده برنامه‌های همراه قرارداد امضا کنند که به دلیل این‌که هزینه‌ها افزایش پیدا کرده و مشکلات مختلفی ممکن است به وجود آید زیاد به این سمت متمایل نمی‌شوند؛ سوم آن‌که با یک فرد سازگار که مهارت‌های بالایی دارد، قرارداد منعقد کنند که در این حالت هزینه ساخت یک نرم‌افزار اندرویدی به‌مراتب کمتر از دو حالت قبلی خواهد بود. این عقد قرارداد حتی ممکن است به شکل آنلاین انجام‌شده و دو طرف هیچ‌گاه یکدیگر را مشاهده نکنند. 
به‌عنوان یک توسعه‌دهنده چرا باید برای شرکتی کار کنید که برای کسب‌وکارهای دیگر اپ می‌سازد و دستمزد کمی به شما پرداخت می‌کند، درحالی‌که می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید و تمام سود آن را به جیب بزنید؟ می‌توانید در هر جای این جهان آن هم با یک لپ‌تاپ کار کنید. برای خیلی‌ از افراد، این کار بهترین روش برای کار کردن به‌عنوان یک توسعه‌دهنده اندروید است. فلسفه اقتصاد گیگ درست به همین شکل است. 
داشتن مجموعه‌ای از مهارت‌ها برای شما یک دارایی محسوب می‌شود. می‌توانید خود را در فهرست «توسعه‌دهنده اندروید» قرار دهید، از این پس مشتریان خاصی به شما مراجعه می‌کنند؛ همچنین می‌توانید خود را به‌عنوان توسعه‌دهنده ابزارهای اندرویدی (Android Unity) معرفی کنید یا بگویید متخصص در زامارین (Xamarin) هستید و توانایی ساخت برنامه‌های چندسکویی را دارید. اگر بتوانید یک «جایگاه» یا به عبارت دقیق‌تر یک «موقعیت خاص» برای خود تدارک ببینید، بازاریابی را به‌مراتب برای شما آسان‌تر می‌کند و مانع رقابت مستقیم شما با توسعه‌دهندگان فول استکی می‌شود (توسعه‌دهندگانی که بر هر دو حوزه بک‌اند و فرانت‌اند تسلط دارند) که در بازار کار حضور دارند. به‌عبارت‌دیگر، می‌توانید از مهارت‌های خود در کارهای مدنظرتان، نمونه کار بسازید. 
ازآنجا مخاطبان بسیار زیاد هستند و شما می‌توانید از هر نقطه‌ای از جهان مشغول کار شوید، پس یافتن کارهای کوتاه‌مدت برای شما بسیار آسان‌تر می‌شود. به‌علاوه، شرکتی که برایش کار می‌کنید، هزینه کمتری در مقایسه با استخدام تمام‌وقت شما می‌پردازد. در عوض این کار به شما امکان می‌دهد تا نمونه کار خود را بسازید. روی پروژه‌های بزرگ و عالی کار کنید تا بتوانید بعدها آن‌ها را به رزومه خود بیفزایید. وقتی به‌قدر کافی معروف شدید، می‌توانید به یک برنامه‌نویس ابرستاره تبدیل شوید و درآمد بیشتری داشته باشید. کاری را که به‌عنوان اقتصاد گیگ پاره‌وقت آغاز کرده‌اید، به یک شغل تمام‌وقت ختم می‌شود.
حتی با استفاده از این روش می‌توانید در کنار شغل اصلی خود درآمد کسب کنید. اگر آزادکار باشید، گزینه‌های نامحدودی برای شما وجود دارند. 

مطلب پیشنهادی

اقتصاد گیگ چیست و چگونه می توان در آن موفق شد
اگر فر‌ی‌لنسر هستید به این نکات توجه کنید تا موفقیتتان تضمین شود

چگونه کارهای فریلنس (آزادکاری) پیدا کنیم؟

اگر به‌عنوان یک توسعه‌دهنده اندروید به دنبال کارهای آزاد یا حق‌الزحمه‌ای هستید، گزینه‌های متفاوتی در مقابل شما قرار دارند. مشخص‌ترین مکان برای شروع، پلتفرم فریلنسینگ است. از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌های فریلنسینگ در مقیاس جهانی می‌توان به سایت‌های UpWork ،Freelancer ،People Per Hour ،iFreelance ،Simply Hired و Guru اشاره کرد. در این سایت‌ها می‌توانید یک پروفایل بسازید و از فهرست مشاغل درخواست کار دهید. 
در این سایت‌ها از شما خواسته می‌شود تا در قالب یک آزمون کوتاه قابلیت‌های خود را در زمینه‌های مختلف نشان دهید. بعد از اتمام آزمون، می‌توانید کارهای قبلی خود و همچنین میزان دستمزد ساعتی خود را قید کنید. در برخی موارد، مشتری ممکن است به شما پیشنهاد کار دهد، اما در غیر این صورت باید از فهرست مشاغل درخواست کار کنید. البته این سرویس‌ها معایبی هم دارند. تمام این سایت‌ها برای کاری که انجام می‌دهید از شما کمیسیون می‌گیرند. برای مثال، سایت‌هایی همچون UpWork شما را ملزم به استفاده از نرم‌افزار time-keeping می‌کند که از کامپیوتر شما اسکرین‌شات می‌گیرد. شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که دوست ندارید تمام فعالیت‌های شما رصد شود. البته این به نظر افراد بستگی دارد که چه چیزی را ترجیح می‌دهند.

چگونه به عنوان یک توسعه‌دهنده اندروید شغلی پیدا کنیم؟

گزینه‌های دیگر

گزینه‌های بیشتر دیگری برای یافتن کار به‌عنوان یک برنامه‌نویس آزادکار وجود دارند. می‌توانید برخی خدمات برنامه‌نویسی (مانند تبدیل یک وب سایت به اپ) را در سایت Fiverr پیشنهاد دهید و هزینه‌ آن را معین کنید، کار خود را به‌صورت یک «پکیج» درآورده و کنترل بیشتری روی نوع کارهایی که دریافت می‌کنید، داشته باشید. Rent-a- Coder مشخصاً برنامه‌نویسان را هدف قرار می‌دهد، درحالی‌که College Recruiter هدفش دانشجویانی است که به دنبال کسب درآمد هستند. 
برای یافتن شغل سری به لینکدین بزنید، مهارت‌های خود را در وب‌سایت یا بلاگ خودتان تبلیغ کنید. گردهمایی‌ها و انجمن‌های آنلاین مکان‌های بسیار خوبی برای تبلیغ مهارت‌ها هستند. می‌توانید مهارت خود را در Gumtree هم تبلیغ کنید، اگر اندک زیرکی و درایت در کسب‌وکار داشته باشید، فرصت‌های زیادی برای یافتن شغل به‌عنوان یک توسعه‌دهنده اندروید وجود دارد. اگر مهارت‌های قابل توجهی داشته باشید، پیدا کردن شغل کار چندان دشواری نخواهد بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟