آشنایی با فناوری ارتباط حوزه نزدیک
چرا ویژگی NFC در گوشی‌های هوشمند قرار گرفته است؟
ارتباط حوزه نزدیک یکی از نام‌آشنا‌ترین فناوری‌های نصب شده در گوشی‌های اندرویدی است که شاید برخی از کاربران به درستی با قابلیت‌های این فناوری آشنا نباشند. در این مقاله قصد داریم به شکل مختصر به معرفی ویژگی فوق بپردازیم.

فناوری ارتباط حوزه نزدیک چیست؟

فناوری ارتباط حوزه نزدیک (NFC) سرنام Near Field Communication یک استاندارد ارتباطی برای دستگاه‌های همراه همچون موبایل‌ها، ساعت‌های هوشمند و... است. این فناوری به دستگاه‌های همراه اجازه می‌دهد یک ارتباطات رادیویی خاص را برقرار کنند و داده‌هایی را میان یکدیگر مبادله کنند. برای آن‌که فناوری فوق عملکرد درستی داشته باشد، لازم است دستگاه‌های در فاصله بسیار نزدیک به یکدیگر قرار بگیرند. برای آن‌که یک دستگاه بتواند از دستگاه فوق استفاده کند، لازم است تراشه ارتباط حوزه نزدیک در دستگاه‌ها نصب شده باشد.

فناوری ارتباط حوزه نزدیک چگونه کار می‌کند؟

فناوری ارتباط حوزه نزدیک بر مبنای شناسایی فرکانس‌های رادیویی کار می‌کند و به دستگاه‌ها اجازه برقراری یک ارتباط بی‌سیم را می‌دهد. دقت کنید در زمان برقراری ارتباط بر مبنای این فرکانس رادیویی دو دستگاه قادر به ارسال حجم کمی از اطلاعات هستند. در روش فوق دستگاه‌ها برای مبادله اطلاعات نیازی به وارد کردن پین‌کد یا گذرواژه ندارند. مهم‌ترین عامل که باعث شده محبوبیت این فناوری شده به میزان مصرف پایین انرژی باز می‌گردد.

فناوری ارتباط حوزه نزدیک چه کاربردهایی دارد؟

در چند سال اخیر شرکت‌ها کاربردهای مختلفی برای این فناوری مهم در نظر گرفته‌اند که از آن جمله به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

پرداخت‌های آنلاین و بی‌سیم: پرداخت‌های الکترونیکی بی‌سیم از طریق گوشی‌های هوشمند به تدریج مورد پذیرش مردم قرار گرفته است. به‌طور مثال، قابلیت‌هایی همچون Apple Pay، Samsung Pay، Android Pay و نمونه‌های مشابه از شناخته‌شده‌ترین نمونه‌ها در این زمینه هستند. هر سه برنامه با استفاده از اتصال ارتباط حوزه نزدیک به کاربران اجازه می‌دهند به ساده‌ترین شکل پرداخت‌های خود را انجام دهند. به همین دلیل است که ساعت‌های هوشمندی که به فناوری فوق تجهیز شده‌اند نزد کاربران به شدت محبوب شده‌اند، زیرا به مالک دستگاه اجازه می‌دهند بدون واسطه با سرویس‌های پرداخت الکترونیکی ارتباط برقرار کند.

چاپ لحظه‌ای تصاویر: چاپگرهای مجهز به فناوری ارتباط حوزه نزدیک به کاربران اجازه می‌دهند گوشی هوشمند خود را با چاپگر مرتبط کند و به شکل بی‌سیم و تنها در چند ثانیه تصویر گرفته شده را به شکل یک عکس دیجیتالی چاپ شده دریافت کنند. برای دستیابی به چنین ویژگی ارزشمندی کاربر تنها باید از برنامه‌هایی همچون Mobile Print استفاده کند. چاپگرهای مجهز به ارتباط بی‌سیم به شکل ساده‌تری چنین قابلیتی را ارائه می‌کنند.

انتقال تصاویر از گوشی هوشمند به تلویزیون هوشمند: مشابه با عملکردی که برای چاپگرها توصیف کردیم، فناوری ارتباط حوزه نزدیک در تعامل با تلویزیون‌ها نیز قابلیت مشابهی در اختیار کاربر قرار می‌دهد، البته به شرطی که تلویزیون هوشمند به فناوری فوق تجهیز شده باشد. در بیشتر تلویزیون‌های هوشمند امروزی زمانی که گوشی به تلویزیون نزدیک شود، امکان انتقال تصاویر به صفحه‌نمایش را فراهم می‌کند.

شارژ باتری دستگاه‌های هوشمند: در روش شارژ باتری دستگاه هوشمند فناوری فوق اجازه می‌دهد بدون نیاز به کابل یا پد شارژر باتری دستگاه را شارژ کنید.

انتقال صدا به اسپیکرها: برخی از اسپکیرهای بلوتوثی بازار همچون مدل‌های Sony SRS-XB10 – Blauw از ویژگی انتقال صدای گوشی هوشمند به اسپیکر پشتیبانی می‌کنند. کافی است گوشی هوشمند را در ناحیه‌ای که فناوری NFC اسپیکر از آن پشتیبانی می‌کند قرار دهید تا فرآیند ارسال انجام شود. به‌طور مثال اسپیکرهای سونی با گوشی‌های هوشمندی همچون سونی اکسپریا به خوبی هماهنگ می‌شوند، اما در مدل‌های دیگر کاربر به برنامه‌هایی همچون NFC Easy Connect نیاز دارد.

به‌کارگیری در کارت‌هایی که در مراکز آموزشی و حمل نقل عمومی استفاده می‌شوند: این مورد را به احتمال زیاد در دانشگاه خودتان تجربه کرده‌اید زمانی که سفارش غذا آنلاین می‌دهید و به سلف سرویس دانشگاه می‌روید و سپس کارت غذای خود را مقابل کارت‌خوان قرار می‌دهید تا دستگاه نشان دهد شما برای روز جاری غذایی سفارش داده‌اید در حال استفاده از تراشه ارتباط حوزه نزدیکی هستید که درون کارت قرار گرفته است. مشابه چنین مکانیزمی در دستگاه‌های حمل‌و نقل عمومی نیز استفاده می‌شود.

به‌کارگیری برای باز کردن درب ماشین: امروزه فناوری NFC برای باز کردن درب خانه‌ها و ماشین‌ها استفاده می‌شود. سال گذشته میلادی کنوانسیون ارتباطات خودرو (CCC) از فناوری جدیدی رونمایی کرد که اجازه باز کردن قفل و روشن کردن خودرو را فراهم می‌کند. شرکت‌های بزرگ تولیدکننده خوردو همچون تویوتا، بنز، بی‌ام‌و، هیواندای و.... یک چنین فناوری را به ماشین‌های خود اضافه کردند و آهنگ حذف کردن کلیدهای فیزیکی امروزی را آغاز کرده‌اند. به عبارت دیگر تا چند سال دیگر کلیدهای فیزیکی ماشین‌ها جای خود را به کلیدهای دیجیتالی خواهند داد تا مالکان از طریق ساعت یا گوشی هوشمند بتوانند قفل درب را باز کنند.

لازم به توضیح است که فناوری ارتباط حوزه نزدیک توسط اپراتورهایی همچون ایرانسل و همراه اول به منظور بهبود وضعیت پرداخت‌های بانکی به‌طور جدی به بازار فناوری ایران وارد شد. این اپراتورها با هدف تسهیل پرداخت در ایتسگاه‌های مترو، اتوبوس‌های شهری و در برخی فروشگاه‌ها ساده‌ کرد پرداخت به کمک دستگاه کارت‌خوان زیرساخت‌های لازم را ارائه کردند. دقت کنید در گوشی‌های هوشمندی که فاقد برچسب فوق هستند امکان قرار دادن برچی NFC در پشت دستگاه یا به‌کارگیری سیم‌های کارت‌های مخصوص نیز وجود دارد. ایرانسل در این زمینه عملکرد موفقی داشته و با ارائه نرم‌افزار درج که در تعامل با سیم‌کارت NFC ایرانسل به مردم اجازه می‌دهد پرداخت‌های موبایلی را انجام دهند از تلاش‌های ارزشمند در این زمینه هستند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟