جویندگان کار به تغییرات جدید گواهینامه‌های سیسکو دقت کنند
10 تغییر جدید در گواهینامه‌های سیسکو
سیسکو یکی از معتبرترین شرکت‌های فعال در حوزه تولید تجیهزات شبکه است که محصولات و دوره‌های آموزشی این شرکت از سوی تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان استفاده شده و به رسمیت شناخته می‌شود. این شرکت در روزهای آغازین فعالیت، آموزش‌هایی تخصصی برای مشتریان و شرکای خود آماده می‌کرد تا بتوانند فارغ از هرگونه پیچیدگی از محصولات سیسکو استفاده کنند. به مرور زمان این شرکت دامنه فعالیت‌های تجاری و آموزشی خود را گسترش داد و تصمیم گرفت مفاهیم پایه و تخصصی شبکه‌ها را در قالب دوره‌های آموزشی مدون و ساخت‌یافته ارائه کند. دوره‌هایی که امروزه پای ثابت آگهی‌های استخدامی به ویژه در ارتباط با مشاغل شبکه هستند.

گواهینامه‌های CCNP، CCNA و CCIE از جمله گواهینامه‌هایی هستند که توسط سیسکو یا نمایندگی‌های مجاز این شرکت ارائه می‌شوند و پیوسته در حال تغییر هستند تا منطبق با تحولات دنیای فناوری‌اطلاعات دانش روز را به افراد جویای کار یا علاقه‌مندان به مباحث شبکه ارائه کنند. اگر دوره‌های فعلی سیسکو را با دوره‌هایی که سال‌ها قبل برگزار می‌شد مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که موضوعاتی همچون قابلیت برنامه‌نویسی شبکه، چند ابری، اینترنت اشیا، شبکه گسترده نرم‌افزارمحور و سایر موضوعات مرتبط با مبحث مجازی‌سازی از سرفصل‌های دوره‌های جدید این شرکت هستند. خط صدور گواهینامه‌های شبکه سیسکو نیز در طول این سال‌ها دست‌خوش تغییراتی بوده است. این شرکت مسیر جدیدی با تمرکز روی مباحث برنامه‌نویسی به دوره‌های خود افزوده و در عین حالت سعی کرده به دنبال ساده‌تر کردن اهداف آموزشی دوره‌هایی همچون (Cisco Certified Network Associate (CCNA،
(Cisco Certified Network Professional (CCNP و (Cisco Certified Internetwork Expert (CCIE باشد. یکی از بزرگ‌ترین تغییرات به وجود آمده که سیسکو در رویداد Cisco Live customer event به آن اشاره داشت اضافه کردن مجموعه مدارک جدیدی ویژه توسعه‌دهندگان است که به‌نام مدارک DevNet شناخته می‌شوند (شکل 1). گواهی‌نامه‌های جدیدی که سیسکو برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته و پیشنهاد داده متخصصانی با سه تا پنج سال سابقه برنامه‌نویسی به دنبال آن باشند به شرح زیر است: (لازم به توضیح است آزمون‌های جدید از 24 فوریه 2020 در دسترس خواهند بود:)

Cisco Certified DevNet Associate
Cisco Certified DevNet Specialist
Cisco Certified DevNet Professional

مدارک مذکور مباحث توسعه نرم‌افزارها، خودکارسازی، دوآپس، ابر و اینترنت اشیا را شامل می‌شوند. سیسکو می‌گوید: «مدارک فوق همچنین به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و مهندسان شبکه که مهارتی در حوزه طراحی برنامه‌های کاربردی و خودکارسازی فرآیندهای عملیاتی و زیرساختی دارند پیشنهاد می‌شود.»
به گفته درک وینچستر، مدیر Gotcha-6 Technologies و عضو شورای مشورتی CCIE سیسکو، از یک سال (2018-2019) قبل مشخص شد شکاف‌هایی میان دوره‌های آموزشی گواهینامه‌های سیسکو وجود دارد. توضیحات شغلی که مدیران استخدام‌کننده برای جذب متخصصان شبکه مطرح می‌کردند به مجموعه مهارت‌هایی فراتر از اطلاعاتی که افراد  پس از دریافت گواهی‌نامه‌های CCNA، CCNP و CCIE دریافت می‌کردند، اشاره داشت.
وینچستر می‌گوید: «مدیران استخدامی در مصاحبه‌های شغلی پرسش‌های زیادی در ارتباط با سرویس‌های ابری، سرویس‌های وب آمازون و زبان برنامه‌نویسی پایتون مطرح می‌کنند، در حالی که فارغ‌التحصیلان این مدارک اطلاعات کمی در مورد این مباحث دارند.» به عقیده وینچستر، سیسکو از وعده خود مبنی بر این‌که دارندگان مدارک CCIE می‌توانند به عنوان مدیر یا معمار ارشد در سازمان‌ها مشغول به کار شوند فاصله گرفته است.
CCIE یک مدرک تخصصی و معتبرترین مدرک شبکه در صنعت فناوری‌اطلاعات است که شامل مجموعه‌ای از مهارت‌های بسیار دقیق و گسترده علم شبکه است. وینچستر می‌گوید: «انتظار می‌رود که تمام دارندگان مدارک CCIS سطح بالا بتوانند اکثر شبکه‌های پیچیده جهان را طراحی کنند. حتا دارندگان مدرک CCNA که در مسیرهای خاصی همچون امنیت یا بی‌سیم سطح دانش تخصصی خود را ارتقا داده‌اند دیگر نمی‌توانند به یک زبان واحد با یکدیگر صحبت کنند. آن‌ها به خوبی از مباحث امنیت و بی‌سیم مطلع شده‌اند، اما نمی‌توانند در خصوص اصول زیرساختی شبکه‌ها با هم تعامل داشته باشند.» وینچستر به همراه همکاران خود که عضو شورای مشورتی CCIE سیسکو هستند، تصمیم گرفتند به جای اقدامات افزایشی که تا آن زمان انجام گرفته بود، پیشنهاداتی مبنی بر اعمال تغییر و تحولات اساسی در مدارک به سیسکو ارائه دهند که از آن جمله می‌توان به اضافه کردن چند فناوری نوظهور به آزمون‌های گواهینامه‌ها اشاره کرد. سیسکو نه تنها از طرف متخصصان شبکه پیام‌های مکرری دریافت می‌کرد مبنی بر اینکه نیاز دارند سطح دانش خود در ارتباط با مباحث متمرکز بر نرم‌افزار از جمله برنامه‌نویسی، چند ابری، یادگیری ماشین، هوش‌مصنوعی، خودکارسازی، اینترنت اشیا و شبکه گسترده نرم‌افزار (SD-WAN) را ارتقا دهنده، بلکه از سوی توسعه‌دهندگانی که می‌خواستند اصول شبکه‌سازی را یاد بگیرند تا با تیم‌های فناوری‌اطلاعات ارتباط برقرار کنند و کارهای سازمانی ساده انجام دهند نیز پیام‌های مکرری دریافت کرده بود. سیسکو با تغییرات گسترده‌ای که از 24 فوریه 2020 به مرحله اجرا در ‌آورد به تمامی این پیام‌ها و درخواست‌ها پاسخ داد. این به‌روزرسانی‌ها اولین بار در ماه ژوئن در کنفرانس جهانی Cisco Live اعلام شد. 
مدیران اجرایی صدور گواهینامه‌های سیسکو امیدوارند روش‌های ساده و گواهینامه‌های جدید بتوانند شکاف‌های مهارتی را پر کرده و متخصصان مجرب در زمان حضور در مصاحبه‌ها بتوانند به پرسش‌های مدیران استخدامی بدون مشکل پاسخ دهند. سوزی وی، معاون اول و مدیر ارشد فنی Cisco DevNet می‌گوید: «در دنیای امروز زیرساخت‌ یک سیستم نرم‌افزاری بزرگ است. سیسکو مهندسان و توسعه‌دهندگان شبکه را دعوت  می‌کند مهارت‌های مبتنی بر نرم‌افزار همچون شبکه‌های نرم‌افزارمحور را بیاموزند و مسیرهای شغلی خود را گسترش دهند.»
سیسکو روند دریافت مدارک جدید در سطوح مختلف یعنی سطح دستیاری (Associate)، متخصص (Specialist)، حرفه‌ای (Professional) و کارشناس (Expert) را ساده کرده و در عین حال تغییراتی در آن‌ها اعمال کرده است. برای هر سطح می‌توانید مسیر مهندسی یا نرم‌افزاری را دنبال کنید. لازم به توضیح است در حال حاضر، تغییر خاصی در ارتباط با گواهینامه‌های Cisco Certified Entry Networking Technician،
Cisco Certified Design Expert و Cisco Certified Architect
اعمال نشده است. 

10 نکته مهم در مورد  تغییر و تحولات جدید گواهینامه سیسکو

1- مسیر DevNet

شرکت سیسکو مسیر Cisco DevNet  را به تازگی معرفی کرده که تمرکزش روی برنامه‌نویسی، خودکارسازی، توسعه برنامه‌ها بر مبنای پلتفرم‌های سیسکو و هر آن چیزی است که توسعه‌دهندگان باید در مورد مبانی شبکه بدانند. به‌طور مثال، DevNet Associate شامل درک و استفاده از APIها، طراحی و توسعه نرم‌افزار، استقرار و امنیت برنامه، زیرساخت، خودکارسازی و مبانی شبکه است. 

2- تلفیق مجوز و آموزش سطح دستیاری 

گواهینامه (CCNA) سرنام  Cisco Certified Network Associate، دیگر مسیرهای مختلف و متفاوت ندارد. عناصر چندگانه- بی‌سیم، امنیت، روتینگ و سوییچینگ و مفاهیم خودکارسازی شبکه- به‌طور گسترده در یک آزمون پوشش داده می‌شوند. CCNA تلفیق و بروز شده، مهارت‌های شبکه‌سازی‌ در سطح - ورودی (Entry-level) را در تمام فناوری‌ها، همچون اصول اولیه IP، دسترسی به شبکه، اتصال IP، مهارت‌های اساسی امنیتی و اصول اولیه خودکارسازی و برنامه‌نویسی شبکه پوشش می‌دهد.

3- گزینه‌های CCNP شامل آزمون‌های اختصاصی هستند

(Cisco Certified Network Professional (CCNP شامل دو آزمون است. آزمون اصلی(Core Exam) در مورد یکی از 5 مسیر فناوری- سازمانی، امنیتی، تامین خدمات، همکاری یا مرکز داده‌ها- و آزمون اختصاصی (Concentration Exam) به انتخاب فرد داوطلب در مورد همان مسیر فناوری است. آزمون‌های اصلی فناوری شامل مفاهیم بنیادی و رایجی هستند که یک داوطلب نیاز دارد تا در بحث معماری فناوری به مهارت برسد. آزمون‌های تمرکز به شکل عمیق‌تری به فناوری‌های مرکزی می‌پردازند و این موضوع به داوطلبان امکان می‌دهند تا موضوعی را انتخاب کنند که یا به آن علاقه دارند یا به حوزه فناوری انتخابی مورد نظر آنان مرتبط است. 

4- گزینه‌های DevNet  شامل آزمون‌های اختصاصی هستند

Cisco Certified DevNet Professionals شامل یک آزمون اصلی DevNet و یک آزمون اختصاصی به انتخاب داوطلبان در مسیر فناوریDevNet (شامل خودکارسازی و تمرکز در برنامه‌نویسی در 5 مسیر مهندسی شبکه) است. کانون توجه آزمون‌های اختصاصی روی خودکارسازی در حوزه‌های سازمانی، امنیتی، تامین‌کننده خدمات، همکاری یا مرکز داده‌ها و موضوعاتی همچون اینترنت اشیا، WebEX و DevOpds  است.

5-آزمون‌های اختصاصی با مجوز تخصصی شناخته می‌شوند

گواهینامه تخصصی یک موضوع خاص در فناوری را پوشش می‌دهد. هیچ محدودیتی در تعداد گواهی‌نامه‌های تخصصی که می‌توانید دریافت کنید، وجود ندارد. شما می‌توانید با گذراندن آزمون‌های کتبی (written exam)، امتحانات ثبت شده در نمونه کارهای گواهینامه- به استثنا آزمون‌های مقطع دستیاری، یک گواهینامه تخصصی را کسب کنید.

6- CCIE شامل یک آزمون اصلی و یک آزمون آزمایشگاهی است

سطح (Cisco Certified Internetwork Expert (CCIE، ابتدا شامل یک آزمون اصلی فناوری (با تمرکز سازمانی، امنیتی، تامین خدمات، همکاری یا مرکزداده‌ها) و یک آزمون آزمایشگاهی از همان مسیر فناوری است. مسیر فناوری سازمانی در ابتدا شامل دو گزینه آزمون آزمایشگاهی است: زیرساخت سازمانی و بی‌سیم سازمانی. در ادامه آزمون کتبی مشابه‌ای با عنوان آزمون اصلی برای صدور گواهینامه CCNP و گواهینامه CCIE گرفته ‌خواهد شد. آزمون آزمایشگاهی CCIE به‌روز می‌شود تا مهارت‌های داوطلبان را در خصوص طراحی، استقرار و بهینه‌سازی سناریوهای پیچیده شبکه ارزیابی کند. فرمت آزمایشگاهی تغییر خواهد کرد تا این مهارت‌ها را نقطه به نقطه ارزیابی کند. داوطلبان موظفند قبل از آزمون آزمایشگاهی، آزمون اصلی فناوری را بگذرانند.

7- صدور گواهینامه‌های حرفه‌ای بدون پیش‌نیاز به گواهینامه CCNA 

برای کسب گواهینامه دستیاری، تخصصی، حرفه‌ای یا کارشناسی، هیچ پیش شرطی وجود ندارد، بنابراین داوطلبان می‌توانند از هر سطحی که می‌خواهند و مورد نظر آن‌ها است شروع کنند. 

8- صدور گواهینامه Cisco Certified DevNet Expert

سیسکو قصد دارد در آینده نزدیک گواهینامه سطح DevNet Expert را معرفی کند.

9- با آماده شدن آزمون‌های جدید  صدور گواهینامه، آزمون‌های قبلی منقضی می‌شوند

شما تا 24 فوریه فرصت دارید با سرفصل‌های فعلی آزمون بدهید و پس از این تاریخ ملزم هستید مطابق با سرفصل‌های جدید در آزمون‌های سیسکو شرکت کنید. 

10- استفاده از مزیت CCIE Lifetime Emeritus

دارندگان CCIE یا CCIE Emeritus که مدت 20 سال متوالی وضعیت فعال (Emeritus) خود را حفظ و مدارک را تایید اعتبار کنند، بدون پرداخت هزینه به آن‌ها نشان وضعیت  lifetime Emeritus یا اعتبار مادام‌‌العمر اعطا می‌شود 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟