تستر شبکه و سوییچ KVM چه کاری انجام می‌دهد؟
پس از پیاده‌سازی یک شبکه کامپیوتری در مرحله بعد لازم است تمام پریزهای شبکه، پچ‌پنل‌ها و سوکت‌های شبکه آزمایش شوند تا پیش از راه‌اندازی شبکه مشکلات احتمالی شناسایی و به سرعت برطرف شوند. همچنین اگر شبکه‌ای در سازمانی به‌طور کامل پیاده‌سازی شده و اکنون دچار مشکل شده، تستر اجازه می‌دهد در کوتاه‌ترین زمان ممکن مکانی که باعث بروز مشکل یا قطعی در شبکه شده شناسایی شود.

تستر شبکه چیست؟

ستر یکی از ملزومات پسیو شبکه است که لازم است با نحوه کارکرد درست این ابزار آشنا باشید. تستر شبکه به تکنسین‌ها در شناسایی مشکلات مربوط به کابل شبکه و اتصال درست سیم‌های کابل در سوکت کمک می‌کند. کاری که تستر انجام می‌دهد این است که اطلاع می‌دهد کدامیک از رشته‌های قرار گرفته در سوکت قطع شده یا به اشتباه پانچ شده‌اند. پس از پیاده‌سازی شبکه، در مرحله بعد لازم است تمام پریزهای شبکه، پچ‌پنل‌ها و سوکت‌های شبکه آزمایش شوند تا پیش از راه‌اندازی شبکه مشکلات احتمالی شناسایی و به سرعت برطرف شوند. همچنین اگر شبکه‌ای در سازمانی به‌طور کامل پیاده‌سازی شده و اکنون دچار مشکل شده، تستر اجازه می‌دهد در کوتاه‌ترین زمان ممکن مکانی که باعث بروز مشکل یا قطعی در شبکه شده شناسایی شود.

آشنایی با تسترهای کابل شبکه

تسترهای شبکه به سه گروه تسترهای چند کاره، تسترهای دیجیتالی و تسترهای ساده با صفحه LED طبقه‌بندی می‌شوند.

تستر ساده ال‌ای‌دی

تسترهای ساده از دو بخش تشکیل شده‌اند که هر دو بخش مجهز به هشت چراغ ال‌ئی‌دی است که وضعیت رشته سیم‌های درون کابل شبکه را نشان می‌دهند. این تسترها دارای سوکت‌های RJ45 و RJ11 هستند که برای آزمایش کابل‌های شبکه و کابل‌های تلفن استفاده می‌شوند.

تسترهای مجهز به صفحه‌نمایش دیجیتالی

این نوع تسترها نیز از دو بخش ساخته شده‌اند که دستگاه اصلی مجهز به باتری و صفحه‌نمایش است، در حالی که دستگاه جانبی فاقد باتری و صفحه‌نمایش است. تسترهای فوق ضمن آن‌که وضعیت قطع شدن کابل شبکه را اعلام می‌کنند این توانایی را دارند تا طول یک کابل را نیز نشان دهند.

تستر چند منظوره

نوع پیشرفته‌تر تسترها که قابلیت‌های بیشتری نسبت به دو نمونه قبلی دارد مجهز به چراغ‌های ال‌ئی‌دی است که می‌تواند علاوه بر کابل شبکه، کابل تلفن،کابل دوربین مداربسته و کابل یو‌اس‌بی را نیز آزمایش کند. دستگاه‌ اصلی مجهز به صفحه‌نمایش است که درگاه‌های RJ45، RJ11، USB تایپ بی و BNC روی آن قرار گرفته و اجازه می‌دهد به راحتی مشکلات مربوط به درگاه‌های مختلف را بررسی کنید. دستگاه جانبی نیز مجهز به درگاه‌های RJ45، RJ11 و درگاه یو‌اس‌بی تایپ A است. شکل زیر نمونه‌ای از یک تستر چندمنظوره را نشان می‌دهد.

چگونه از تستر شبکه استفاده کنیم؟

هر تستر شبکه از دو بخش تشکیل شده که هر بخش به یک سر کابل یا پریز شبکه باید متصل شود. در ادامه بسته به تستری که در اختیار دارید باید وضعیت قطعی یا پانچ‌کردن اشتباه سیم‌ها را بررسی کنید. دستگاهی که باتری و صفحه‌نمایش روی آن قرار دارد دستگاه اصلی است. این دستگاه سیگنالی را به هر یک از کابل‌های شبکه ارسال می‌کند و دستگاه دوم که به سر دیگر کابل شبکه متصل است سیگنال را دریافت می‌کند. اگر هر یک از رشته سیم‌ها قطع باشد، سیگنال ارسالی توسط دستگاه دوم دریافت نمی‌شود. تسترهایی که مجهز به صفحه‌نمایش هستند وضعیت هر یک از رشته سیم‌های قطع شده را مشخص می‌کنند. صفحه‌نمایش‌های دارای چراغ ال‌ئی‌دی دارای هشت چراغ هستند که وضعیت هر یک از سیم‌های کابل را مشخص می‌کنند. البته برخی از تکنسین‌های شبکه از تسترهای کاملا حرفه‌ای استفاده می‌کنند. تسترهای حرفه‌ای قابلیت‌های پیشرفته‌تری ارائه می‌کنند که از آن جمله می‌توان به نمایش طول دقیق کابل شبکه، ذخیره‌سازی اطلاعات، اعلام کیفیت کابل شبکه، اعلام این موضوع که کدامیک از سوکت‌های سر کابل اشتباه پانچ شده‌اند، چه بخشی از کابل قطع شده و تشخیص صدمه دیدن یا پیچ‌خوردگی کابل اشاره کرد.

آشنایی با سوییچ KVM

KVM به سه محصول صفحه‌کلید، ماوس و مانیتور اشاره دارد که درون یک محصول واحد قرار گرفته‌اند. در بیشتر موارد درون یک رک‌ چند سرور قرار دارد که برای مدیریت هر یک از آن‌ها باید صفحه‌‌‌کلید، ماوس و مانیتور‌های جداگانه‌ای خریداری کنید که رویکرد عاقلانه‌ای نیست، زیرا مشکلات نگه‌داری و مهم‌تر از آن هزینه‌های جانبی زیادی دارد. برای حل این مشکل سوییچ KVM ابداع شد. سوییچ‌های KVM به یک کنسول تکی متصل می‌شوند و به مسئول نگه‌داری از شبکه اجازه می‌دهد از طریق یک کنترل مرکزی نظارت دقیقی اعمال کند. مهم‌ترین نکته قبل از خرید سوییچ KVM، تعداد سرورهایی است که قصد کنترل آن‌ها را دارید. بیشتر سوییچ‌های KVM  با درگاه‌های کمی عرضه می‌شوند و نیازی ندارند نرم‌افزار خاصی روی آن‌ها نصب شود و کنترل آن‌ها از طریق کلید‌های فیزیکی امکان‌پذیر است. این مدل سوییچ‌ها برق موردنیاز را از سرور دریافت می‌کنند و نیازی به منبع تغذیه جداگانه ندارند. سوییچ‌های پیشرفته‌تر درگاه‌های بیشتری ارائه می‌کنند و به فناوری‌های جدیدتری تجهیز شده‌اند و اغلب u1 یا u2 فضای رک را به خود اختصاص می‌دهند. سوییچ‌های kvm حداقل به دو درگاه تجهیز شده‌اند که اگر سوییچ‌ها به یکدیگر متصل شوند، اجازه می‌دهند سرورهای بیشتری را کنترل کنید. در گذشته کاربرد سوییچ‌ها محدود به مراکز داده‌‌ای بود که دست‌کم 16 سرور در آن‌ها قرار داشت، اما امروزه در بیشتر منازل، کاربران بیش از یک کامپیوتر شخصی دارند که برای صرفه‌جویی در هزینه‌ و فضا از یک سوییچ kvm استفاده می‌کنند. نکته‌ای که بد نیست به آن اشاره داشته باشیم نوع خاصی از سوییچ‌های kvm است که کی‌وی‌ام روی بستر آی‌پی (IPKVM) سرنام KVM over IP نام دارند. در این محصولات سوییچ و یک ریزکنترل‌کننده در قالب یک محصول واحد آماده شده و به بازار عرضه می‌شوند و قادر هستند تصویر سیستم را همراه با سیگنال‌های ماوس و صفحه‌کلید دریافت کنند و اطلاعات را به یک بسته داده‌ای تبدیل کنند و از طریق کارت شبکه‌ داخلی روی شبکه ارسال کنند. این سوییچ‌های KVM امکان مدیریت از راه دور را فراهم می‌کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟