راهنمای خرید NAS
برای خرید یک ذخیره‌ساز تحت شبکه (NAS) کارآمد به چه نکاتی باید دقت کنیم؟
از ملزومات مهم شبکه‌های امروزی که باعث بهبود عملکرد خدمات می‌شود باید به ذخیره‌ساز تحت شبکه اشاره کرد. ذخیره‌ساز تحت شبکه (NAS) سرنام Network Attached Storage سامانه‌ای فایل‌محور و متصل به شبکه است که قابلیت نگه‌داری اطلاعات در یک مکان متمرکز را دارد و به کاربران اجازه می‌دهد با سهولت بیشتری به اطلاعات دسترسی داشته باشند. با توجه به این‌که داده‌ها در بیشتر مشاغل نقش کلیدی دارند، یافتن راه‌حلی برای نگه‌داری سازمان‌یافته از آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

با توجه به این‌که از دست دادن یا نقض داده‌ای باعث نارضایتی مشتریان شده و فعالیت‌های تجاری یک کسب‌وکار را با مشکل روبرو می‌کند، به همین دلیل ضروری است از ابزاری قدرتمند برای مدیریت اسناد تجاری استفاده شود. NAS با ارائه راه‌حلی کارآمد تمامی این مشکلات را حل می‌کند. این دستگاه متصل به شبکه امکان ذخیره و بازیابی اطلاعات از یک مکان را تنها برای کاربران مجاز شبکه و سرویس‌گیرندگان تایید شده فراهم می‌کند. رویکرد فوق نه تنها مزایای آشکار امنیتی و پشتیبانی دارد، بلکه به سازمان‌ها اطمینان می‌دهد که فرایند همگام‌سازی، دسترس‌پذیری و یکپارچگی داده‌ها حفظ می‌شود. با توجه به تنوع زیادی که ذخیره‌سازهای تحت شبکه دارند، ضروری است در هنگام خرید، به ویژگی‌های فنی محصول دقت کنید تا خرید درستی انجام دهید. در این مقاله با ویژگی‌های مهمی که باید در زمان خرید NAS به آن‌ها دقت کنید آشنا می‌شوید. 

طراحی و شکل ظاهری 

نمونه‌های محدودی در بازار وجود دارند که از یک طراحی خوش‌ساخت بهره می‌برد. به‌طور کلی، راه‌حل‌ها و تجهیزات شبکه بر مبنای اصول زیبایی‌شناسی طراحی نمی‌شوند و برای بیشتر مصرف‌کنندگان این موضوع اهمیتی ندارد. با این حال‌، در ساخت برخی ذخیره‌سازها از ترکیب رنگ‌آمیزی سیاه و سفید، جنس بدنه محکم و آلیاژی با دوام استفاده شده و درگاه‌های ارتباطی در پشت دستگاه و در کنار محفظه‌های خنک‌سازی ذخیره‌ساز قرار گرفته‌اند تا گرمای تولید شده توسط دیسک‌های سخت و مولفه‌های سخت‌افزاری درون ذخیره‌ساز محبوس نشوند. 

راه‌حل های پشتیبان‌گیری و بازیابی فاجعه

تمامی کسب‌وکارهای امروزی با مشکلات مختلفی همچون حمله‌های هکری یا حوادث غیر مترقبه روبرو هستند که لزوم پشتیبان‌گیری و بازیابی پس از فاجعه را دوچندان می‌کند. برندهای معتبر و ذخیره‌سازهای پیشرفته راه‌حل کارآمدی ارایه می‌کنند که گاهی اوقات صرفه‌جویی چند صد میلیون تومانی را به همراه دارند. ذخیره‌سازهای پیشرفته از اسنپ‌شات‌های پوشه‌ها، LUN و گزینه‌های این چنینی پشتیبانی می‌کنند و با ارائه فناوری Hybrid Backup Sync اجازه می‌دهند نسخه‌های پشتیبان قدرتمند و یکپارچه‌ آماده کنید که نه تنها در زمان بروز حوادث فرآیند بازیابی را ساده و سریع‌تر می‌کند، بلکه یک مکانیزم همگام‌سازی قدرتمند ارائه می‌کنند. به‌طور معمول، این قابلیت‌ها از طریق یک رابط کاربری بصری ارایه می‌شود تا مشکل خاصی ایجاد نشود. 

جست‌وجوی سریع برای پیدا کردن اطلاعات 

با توجه به این‌که حجم زیادی از اطلاعات روی یک ذخیره‌ساز میزبانی می‌شوند باید از الگوریتم‌های قدرتمند و کارآمدی در طراحی محصول استفاده شده باشد تا کاربران بتوانند در کوتاه‌ترین زمان به بازیابی اسناد پرداخته، به سرعت به بانک‌های اطلاعاتی متصل شده و فایل‌های موردنیاز را در کسری از ثانیه پیدا کنند. 

پردازنده مرکزی 

پردازنده مرکزی نقش کلیدی در عملکرد روان یک ذخیره‌ساز دارد. یک ذخیره‌ مطلوب حداقل مجهز به یک پردازنده چهار هسته‌ای با فرکانس کاری 2.1 گیگاهرتز مبتنی بر معماری x64 است که در هر حالت توربو سرعتش به 3.4 گیگاهرتز می‌رسد. پردازنده‌هایی که فرکانس کاری بالایی داشته باشند نه تنها ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات را در کسری از ثانیه انجام می‌دهد، بلکه در مبحث امنیت و محافظت از اطلاعات (رمزنگاری) تاخیر قابل محسوسی به وجود نمی‌آورند. 

ظرفیت ذخیره‌سازی 

برای شرکت یا سازمانی که روزانه اطلاعات مختلفی را تولید، ویرایش و بایگانی می‌کند، ذخیره‌سازی مناسب است که قادر به پشتیبانی از ظرفیتی معادل 120 ترابایت باشد و به سرپرستان شبکه اجازه دهد 12 دیسک سخت با رابط SATA III یا حافظه حالت جامد را در آن نصب کنند. نکته‌ مهمی که باید در این بخش به آن اشاره کنیم دیسک‌های سختی است که قصد استفاده از آن‌ها را دارید. با توجه به این‌که ذخیره‌سازها مستمر در حال کار هستند بهتر است از دیسک‌های سخت وسترن دیجیتال که مخصوص شبکه طراحی شده و به رنگ قرمز هستند یا هارددیسک‌های سیگیت استفاده کنید تا بهترین عملکرد را به‌دست آورید. البته اگر از ترکیب دیسک‌های سخت و حافظه‌های حالت جامد استفاده کنید تاخیر به کمترین میزان می‌رسد. اگر ذخیره‌ساز از درگاه‌های USB 3.0 پشتیبانی کند، انعطاف‌پذیری بیشتری در اختیارتان قرار می‌گیرد. 

حافظه ذخیره‌ساز اصلی

یک ذخیره‌ساز خوب حداقل مجهز به 64 گیگابایت حافظه اصلی از نوع DDR4 است که به صورت 4 ماژول 16 گیگابایتی روی دستگاه نصب می‌شوند تا کسب‌وکار بتوانند از مزایای پیکربندی dual یا quad استفاده کنند. برای این‌ منظور باید از ماژول‌های حافظه به شکل جفت استفاده کنید. پشتیبانی از حافظه DDR4 به این معنا است که پهنای باند پایه به هفده گیگابایت در ثانیه می‌رسد و فرکانس کاری حافظه در حالت پایه 2133 مگاهرتز خواهد بود. علاوه بر این حافظه‌های DDR4 به میزان 50 درصد کمتر از نسل سوم انرژی مصرف می‌کند که چهارده درصد افزایش عملکرد را نسبت به اسلاف خود دارند. بنابراین به لحاظ انتقال اطلاعات از حافظه به پردازنده مرکزی و بالعکس مشکل خاصی به لحاظ تاخیر زمانی به‌وجود نمی‌آید. 

پشتیبانی قدرتمند از شبکه‌های 10GbE

یکی از نکات مهمی که باید هنگام خرید NAS به آن دقت کنید پشتیبانی از شبکه‌های 10GbE است که امکان انتقال اطلاعات در مقیاس گیگابیت را فراهم می‌کند. به بیان دقیق‌تر در یک شبکه 10 گیگابیتی اگر سرعت انتقال برابر با 1.25 گیگابیت بر ثانیه باشد و قصد داشته باشید فایلی در شبکه را به کامپیوتری انتقال دهید و این فایل 20 گیگابایت حجم داشته باشد، فرایند انتقال تقریبا 19 ثانیه می‌شود. به همین دلیل تجهیزات ذخیره‌سازی که از فناوری مذکور استفاده کنند، گزینه مناسبی برای قرار گرفتن در شبکه‌های بزرگ سازمانی هستند. با تنظیمات پهنای باند 10Gbe یک ذخیره‌ساز می‌تواند به سرعت 1531 مگابیت بر ثانیه در زمان خواندن و به 1363 مگابیت بر ثانیه در زمان نوشتن برسد، البته دقت کنید در زمان رمزنگاری توان عملیاتی تا حدودی کاهش پیدا می‌کند، به‌طوری که سرعت خواندن به 1244 مگابیت بر ثانیه و نوشتن به 1305 مگابیت بر ثانیه می‌رسند که طبیعی است. ذخیره‌سازهای امروزی از شبکه‌‌های ارتباطی پر سرعت 10 گیگابیتی از طریق پورت‌های

10GbE SFP+ PCIe پشتیبانی می‌کند تا بالاترین توان عملیاتی فراهم شود و کسب‌وکارها بتوانند از این پهنای باند برای کارهایی مثل مجازی‌سازی، پشتیبان‌گیری سریع و بازگردانی تغییرات حتا زمانی که حجم داده‌ها زیاد است استفاده کنند. 

پایداری بالا با هدف استمرار فعالیت‌های کسب‌وکار

یکی از نکات مهمی که هنگام خرید یک NAS باید به آن دقت کنید قابلیت کار 24 ساعته و مداوم است. پشتیبانی از پیکربندی‌های مختلف RAID و قابلیت تعویض داغ (hot-swapping) که اجازه می‌دهد دیسک‌های سخت را بدون خاموش کردن دستگاه تعویض کنید نکته مهم دیگری است که باید به آن دقت کنید. فناوری RAID مانع از آن می‌شود تا در اثر خرابی یک دیسک‌ سخت اطلاعات از دست بروند و با ایجاد افزونگی به حفظ اطلاعات کمک می‌کند. از طرفی به سرپرستان شبکه فرصت کافی برای جایگزینی دیسک معیوب با دیسک سالم را می‌دهد. به‌علاوه، برخی از NASها از فناوری پورت-تراکینگ و ارایه درگاه‌هایی با هدف تحمل خرابی (fail-over) پشتیبانی می‌کنند تا قابلیت اطمینان شبکه و عملکرد حفظ شود. در برخی از NASها توان عملیاتی این پورت‌ها به 1 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد (شکل 1).

شکل 1

M.2 SATA 6Gb/s SSD و حافظه داخلی SSD 2.5 "

برخی از برندها مثل کیونپ در تجهیزات ذخیره‌ساز از مکانیزم کش پنهان حافظه حالت جامد برای افزایش عملکرد IOPS استفاده می‌کنند. فناوری که برای بهبود سرعت انتقال و دستیابی به قابلیت اطمینان بیشتر استفاده می‌شود و توانایی پشتیبانی از دو حافظه حالت جامد M.2 2280 SATA 6Gb/s را دارد. به‌کارگیری حافظه کش SSD عملکرد کلی سیستم را بهبود می‌بخشد. مزیت روش فوق هنگامی به چشم می‌آید که قصد دارید از مجازی‌سازی استفاده کنید. به‌طور مثال، کیونپ از فناوری خاص خود به‌نامQtier  با اتکا بر الگوریتم

Auto Tiering پشتیبانی می‌کند تا به‌طور مداوم عملکرد M.2 SSD بهبود پیدا کند و امکان استفاده از درایوهای ساتا به شکل بهینه شده در تمام اوقات شبانه‌روز وجود داشته باشد. کاری که فناوری‌هایی مثل Qtier انجام می‌دهند این‌ است که اطلاعات پر کاربرد و نیازمند خواندن و نوشتن را در لایه‌های بالاتر قرار می‌دهند و اطلاعاتی که به ندرت استفاده می‌شوند را در لایه‌های پایین‌تر ذخیره‌سازی می‌کند. به بیان دقیق‌تر، حافظه‌های حالت جامد که حجم کم، اما سرعت بیشتری دارند را به عنوان درایوهای لایه بالاتر در نظر می‌گیرند و سایر درایوها را به عنوان لایه پایین‌تر می‌شناسد. ویژگی فوق به شرکت‌ها اجازه می‌دهد از حجم زیاد و سرعت بالا به بهترین شکل استفاده کنند. در همین ارتباط برخی از NASها از ترکیب دو پورت 10GbE SFP+ و دو شکاف M.2 SATA 6b/s SSD برای بهبود عملکرد استفاده می‌کنند. ترکیب دو مکانیزم مذکور سرعت زیادی به NAS می‌بخشد. 

راه‌حل نظارت تصویری 

اگر در نظر دارید از NAS همراه با سامانه‌های نظارت تصویری استفاده کنید، باید به دنبال گزینه‌ای باشید که راه‌حل‌های تخصصی را ارایه می‌کند. به‌طور مثال، مدل‌هایی مثل TS-873U-RP پشتیبانی از سیستم‌های نظارت تصویری را همراه با چارچوبی مشخص و سازمان‌یافته در ارتباط با ذخیره‌سازی و مدیریت فایل‌های چند‌رسانه‌ای ارایه می‌کنند تا کاربران بتوانند به بهترین شکل از مزایای یک مدیریت ساخت یافته بر فضای ذخیره‌ساز بهره‌مند شوند. به‌طور مثال، در شکل2 یک رابط کاربری تخصصی را مشاهده می‌کنید که اجازه اضافه کردن دوربین‌ها با هدف مدیریت هر چه دقیق‌تر آن‌ها ارایه می‌کند. البته دقت کنید در زمان تعریف دوربین‌ها باید به مواردی نظیر تعیین آدرس آی‌پی، شماره پورت، تعیین گذرواژه و موارد این چنینی دقت کنید. نکته مهمی که هنگام انتخاب یک ذخیره‌ساز برای سامانه‌های نظارت تصویری باید به آن دقت کنید سازگاری دوربین با ذخیره‌ساز است. 

شکل 2

رمزنگاری پیشرفته

یکی دیگر از نکات مهمی که هنگام خرید ذخیره‌سازهای تحت شبکه باید به آن دقت کنید، قابلیت رمزنگاری اطلاعات با الگوریتم‌هایی مثل AES-NI است. برخی از برندها‌ به جای آن‌که از الگوریتم AES استاندارد استفاده کند از دستورالعمل جدید استاندارد رمزگذاری پیشرفته (AES-NI) استفاده می‌کند که مبتنی بر الگوی رمزنگاری 256 بیتی است. 

سرمایش فن‌محور

حافظه‌های M2.SSD در هنگام کار گرمای زیادی تولید می‌کنند و بهتر است برای دفع حرارت از یک هیت‌سینک استفاده شود. برای این منظور می‌توان از هیت‌سینک‌های ارائه توسط شرکت‌ها ثالث استفاده کرد. با توجه به این‌که فرایند رمزنگاری، ذخیره‌سازی‌ اطلاعات روی دیسک سخت و حافظه حالت جامد گرمای زیادی را تولید می‌کند، برخی از ذخیره‌سازها با دو فن 70 میلی‌متری عرضه شده‌اند. البته وجود فن مانع از آن می‌شود تا ذخیره‌ساز در یک محیط آرام قابل استفاده باشد، اما اگر قرار باشد ذخیره‌ساز در رک نصب شود، مشکل خاصی به وجود نمی‌آید. به‌طور معمول، این مدل NASها دو یونیت از رک را اشغال می‌کنند و وزن هر کدام از آن‌ها حدود ۱۲ کیلوگرم است. 

راه‌حل‌های یکپارچه مجازی‌سازی و کانتینرها 

ایستگاه مجازی‌سازی به شما این امکان را می‌دهد تا ماشین‌های مجازی را روی ذخیر‌ه‌ساز میزبانی کرده و از طریق یک مرورگر وب یا یک کامپیوتر مجازی تحت شبکه (VNC) به آن‌ها دسترسی داشته باشید. در برخی از برندها مثل کیونپ ایستگاه کانتینر، فناوری‌های مجازی‌ساز مبتنی بر معماری LXC و Docker lightweight را با یکدیگر ادغام می‌کند تا فرایندهایی مثل اجرای چند توزیع لینوکسی مختلف به شکل مجزا و دانلود برنامه‌های موجود در Docker Hub Registry به ساده‌ترین شکل انجام شود. رویکرد فوق یک مزیت مهم به همراه دارد که محدودیت‌های فیزیکی شبکه را برطرف کرده و اجازه می‌دهد با مجازی‌سازی شبکه و سوییچ سرعت اتصال و انتقال داده‌ها میان ماشین‌های مجازی، کانتینرها و NAS را از طریق رابط داخلی افزایش دهید. 

بهینه‌سازی همکاری تیم‌ها با اتکا بر رویکرد اشتراک‌گذاری و همگام‌سازی فایل‌ها میان زیرساخت‌های مختلف یکی دیگر از نکات مهمی که باید به آن دقت کنید توانایی متمرکزسازی داده‌ها، گزارش‌ها و فایل‌های مختلف در یک مکان واحد و پشتیبانی از پروتکل‌های محبوب مثل SMB / CIFS ، AFP و NFS برای اشتراک‌گذاری فایل در شبکه‌های مبتنی بر ویندوز، مک، لینوکس و یونیکس است. در این حالت هرگونه فایلی که روی ذخیره‌ساز بارگذاری می‌شود از طریق تجهیزاتی مثل کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌ها قابل استفاده است. رویکرد فوق یک مزیت مهم دارد که اجازه می‌دهد پوشه‌هایی را برای ‌اشتراک‌گذاری مشخص کرده و با سایر اعضا تیم به‌اشتراک قرار دهید تا فرایند همگام‌سازی ساده‌تر شده و انعطاف‌پذیری در انجام پروژه‌ها بیشتر شود. 

راه‌حل‌های پشتیبان‌گیری از اطلاعات با هدف بهبود امنیت فایل‌ها

یک ذخیره‌ساز خوب باید راه‌حل‌های انعطاف‌پذیر قدرتمندی در ارتباط با پشتیبان‌گیری از فایل‌ها ارایه کند. برای این منظور باید گزینه‌هایی مثل اسنپ‌شات‌های Volume/LUN، اسنپ‌شات Folder و Snapshot Replica and Clone در اختیار سرپرستان شبکه قرار گیرد. به‌علاوه، باید برنامه‌های کاربردی به عنوان راه‌حلی جامع در ارتباط با پشتیبان‌گیری، بازیابی پس از فاجعه و همگام‌سازی (با استفاده از RTRR ، rsync ، FTP ، CIFS / SMB)، انتقال آسان داده‌ها به تجهیزات راه دور  و فضای ذخیره‌ساز ابری در دسترس کاربران قرار داشته باشد. 

امنیت جامع برای محافظت از داده‌ها 

در محیط‌های مبتنی بر شبکه باز، داده‌های تجاری ممکن است در معرض هک باشند. یک ذخیره‌ساز قدرتمند گزینه‌های امنیتی مختلفی مثل ضدویروس، دسترسی رمزگذاری شده، مسدود کردن آی‌پی، تأیید هویت دو مرحله‌ای و موارد دیگر را ارایه می‌کند. به‌علاوه، مدیران فناوری اطلاعات می‌توانند با کنترل حقوق دسترسی هر کاربر به پوشه‌های مختلف از دسترسی غیرمجاز به فایل‌های مهم جلوگیری کنند. همان‌گونه که اشاره شد، ذخیره‌سازهای قدرتمند از رمزگذاری 256 بیتی AES پشتیبانی می‌کنند تا اگر دیسک‌های سخت به سرقت رفتند، سارقان نتوانند به اطلاعات حساس تجاری دست پیدا کنند. 

ذخیره‌سازی تحت شبکه SAN

اگر سیستم ذخیره‌سازی NAS به تنهایی نتواند فضای لازم برای ذخیره‌سازی ارایه کند در این حالت باید به فکر راه‌حل SAN سرنام Storage area network باشید. در رویکرد SAN داده‌ها روی سرورهای داخلی سازمان قرار می‌گیرند و از طریق کانال‌های ارتباطی درون سازمانی دسترسی به اطلاعات را امکان‌پذیر می‌کنند، اما بر خلاف سیستم NAS در معماری ذخیره‌سازی SAN یک ارتباط داخلی میان فضاهای ذخیره‌سازی برقرار است. در واقع فضای‌‌‌های ذخیره‌سازی تحت شبکه با این شیوه به یکدیگر متصل می‌شوند و یک فضای واحد را پدید می‌آورند. بزرگ‌ترین تفاوتی که میان SAN و NAS وجود دارد این است که سیستم‌‌‌های ذخیره‌سازی تحت شبکه SAN در سطح پایین‌تری از سیستم‌‌‌های NAS قرار می‌گیرند. داده‌هایی که روی NAS هستند از طریق نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای دستگاه کنترل می‌شوند و به همین دلیل به آن‌ها سامانه‌های فایل‌محور می‌گویند، در حالی که در سیستم SAN آن‌ها به شکل یک سری بلوک ظاهر می‌شوند. به عبارت دقیق‌تر، NAS‌ها در قالب معماری فایل سرور قابل استفاده هستند، در حالی که SAN‌ها در قالب دیسک درایو قابل استفاده هستند. در این‌جا SAN‌ها به جای پروتکل TCP/IP از پروتکل‌‌‌های دیگر نظیر Fiber Channel و iSCSI استفاده می‌کنند

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟