Exynos-8890
سامسونگ چیپ‌ست گلکسی اس 7 و رقیب تازه کوال‌کام را معرفی کرد
به تازگی سامسونگ چیپ‌ست Exynos-8890 خود از خانواده SOC را معرفی کرد. Exynos 8 یک چیپ‌ست کامل و قدرتمند به همراه اولین پردازنده ARMv8-64bit با معماری اختصاصی سامسونگ است. این چیپ‌ست در درون خود یک مودم LTE نیز دارد.

همانند Exynos 7 و چیپ‌ست Snapdragon 820 کوال‌کام این چیپ‌ست نیز با لیتوگرافی 14nm FinFET ساخته شده است. سامسونگ ادعا کرده است که این چیپ‌ست تا 30 درصد افزایش قدرت پردازش نسبت به Exynos 7 داشته و نسبت به این چیپ‌ست 10 درصد کاهش مصرف انرژی خواهد داشت. این چیپ‌ست در صف ModAp سامسونگ قرار دارد. به این معنی است که این چیپ‌ست به همراه یک مودم LTE که تا 600 مگابیت بر ثانیه سرعت دانلود و تا 150 مگابیت بر ثانیه سرعت آپلود روی Cat 12 و Cat 13 خواهد داشت، عرضه خواهد شد. این چیپ‌ست از رزولوشن‌های (4K UHD (4096x2160 و (WQUXGA (3840x2400 نیز پشتیبانی می کند، که می‌تواند قدرت گرافیکی این چیپ‌ست را نشان دهد.

در این چیپ‌ست 4 هسته ARM Cortex-A53  و 4 هسته Exynos M1 که برای اولین بار از معماری خود سامسونگ استفاده می کند، به کار گرفته شده است. این هسته‌ها در کنار هم توسط ماژول (SCI (Samsung Coherent Interconnect با هم ارتباط برقرار می کنند. این ماژول یک ارتباط  منسجم بین حافظه‌های نهان این دو کلاستر اصلی برقرار می‌کند. این عمل یک تعادل مناسب بین قدرت و مصرف انرژی این چیپ‌ست برقرار می‌کند. Exynos M1 در کلاستر بزرگ و ARM Cortex-A53 در کلاستر کوچک قرار دارد. Exynos M1 نتیجه سالها تلاش مرکز Samsung's Austin R&D برای ساخت یک چیپ‌ست با معماری خواص برای سامسونگ است.

نکته قابل توجه در این چیپ‌ست استفاده از چیپ‌ست گرافیک بزرگ و قدرتمند Mali-T880 MP12 است. در اکسینوس ۷۴۲۰ بخش گرافیک شامل ۸ گروه هسته‌ی Mali-T760 بوده و لذا از نظر تعداد هسته‌ها، افزایشی ۵۰ درصدی مشاهده می‌کنیم. نکته‌ای که در این چیپ‌ست قابل توجه است این است که در Mali-T880 تعداد پایپ لاین‌های واحد محاسبه و منطق (ALU) برای هر هسته 50 درصد نسبت به Mali-T760 بیشتر شده است. این نکته زمانی که فرکانس‌های  کاری یکسان هستند، افزایش 2.25 برابری در قدرت محاسبه را دارد و باعث این می‌شود که مصرف انرژی در این چیپ‌ست نیز بهینه‌تر شود. 

قرار است این چیپ‌ست در اواخر سال 2015 به تولید انبوه برسد. سامسونگ 6 تقریبا هفته زمان دارد تا این چیپ‌ست را به تولید انبوه برساند. این نیز امکان دارد این چیپ‌ست در Galaxy-S7 مورد استفاده قرار گیرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟