08/02/1398 - 13:53
جزییات قانون مرخصی شیردهی مادران شاغل
با توجه به اهمیت تغذیه کودک با شیر مادر قانون برای برطرف کردن یکی از دغدغه‌های مادرانی که کودک شیرخوار دارند تمهیداتی اندیشیده است تا مادران شاغل بدون نگرانی برای از دست دادن کارشان بتوانند فرزند خود را شیر دهند.

مرخصی شیردهی مادران شاغل

 برابر با ماده ۷۸ قانون کار جمهوری اسلامی ایران کارفرما مکلف است به مادران شیرده تا پایان دو سالگی کودک پس از هر سه ساعت کار نیم ساعت مرخصی شیردهی (فرصت شیردادن) بدهد.
طبق ماده ۷۸ قانون کار در کارگاه‌هایی که دارای کارگر زن هستند کارفرما مکلف است به مادران شیرده تا پایان دو سالگی کودک پس از هر سه ساعت، نیم ساعت فرصت شیر دادن بدهد .فرصت شیردهی مادران کارمند جزو ساعات کار آنان محسوب می‌شود و همچنین کارفرما مکلف است متناسب با تعداد کودکان و با در نظر گرفتن گروه سنی آنها مراکز مربوط به نگهداری کودکان (از قبیل شیرخوارگاه ، مهد کودک و …) را ایجاد نماید.
لازم یه ذکر است در صورت تمایل مادر می‌تواند این مرخصی را به صورت یکجا در روز مطالبه کرده و در پایان ساعت کاری یک ساعت زودتر محل کار را ترک نماید و مرخصی شیردهی جدای از مرخصی استحقاقی محسوب می‌شود و باید همچنان امنیت شغلی کارمند تامین گردد.

آیا مادران می‌توانند پول معادل مرخصی شیردهی را دریافت کنند؟

در صورتی که مادران شاغل از این مرخصی که طبق قانون در اختیار آنها قرار داده شده است استفاده نکنند، نمی‌توانند ادعایی برای دریافت پول معادل مرخصی شیردهی به عنوان اضافه کاری داشته باشند.

ایسوس

نظر شما چیست؟