15/02/1398 - 17:15
آیا امروز ماه رمضان است؟
آغاز ماه قمری و رویت هلال شب اول ماه همیشه دغدغه اصلی مسلمانان بوده است. این مساله بخصوص در روز پایانی ماه رمضان اهمیت می‌یابد و هر ساله در چنین روزی این سوال که آیا فردا ماه رمضان است و آیا هلال ماه رمضان رویت شده است یا خیر به یکی از مهمترین بحث‌ها در کشورهای مسلمان تبدیل می‌شود. بر اساس گزارش‌ها عربستان و به تبع آن امارات فردا دوشنبه را اول ماه مبارک رمضان اعلام کرده‌اند. اما آیا در ایران هم فردا شروع ماه رمضان است؟

شروع ماه رمضان در تقویم فردا است

شروع ماه رمضان  سال 98 روز سه شنبه 17 اردیبهشت ماه می‌باشد.

دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای با تاکید بر اینکه فردا (دوشنبه) روز آخر ماه شعبان است، اعلام کرد: هلال ماه مبارک رمضان رؤیت نشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

به اطلاع ملت مؤمن و شریف ایران می‌رساند، با توجه به اهمیت تعیین روز اول ماه مبارک رمضان گروه‌های زیادی در سراسر کشور به استهلال پرداختند و هیچگونه گزارش اطمینان بخشی از رؤیت هلال واصل نشد. لذا بر اساس موازین شرعی برای مقام معظّم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) رؤیت هلال در شب دوشنبه به اثبات نرسید و روز دوشنبه 16 اردیبهشت 98 روز آخر ماه شعبان است.

دفتر مقام معظم رهبری


ماه مبارک رمضان در تقویم هجری شمسی از روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت آغاز می‌شود و بر اساس شورای مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران هلال ماه رمضان از بعدازظهر و یا غروب روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت در پهنه ایران قابل رویت خواهد بود و طبق این پیش بینی فردا ماه مبارک رمضان است و رویت ماه رمضان بسیار محتمل است. اما  پارامتر‌ها و عوامل نجومی بسیاری در وضعیت رویت پذیری هلال تاثیرگذار است که از آن جمله می‌توان به زمان مقارنه، سن هلال، جدایی زاویه‌ای ماه وخورشید (حد دانژون)، اختلاف سمت ماه و خورشید در زمان غروب خورشید، ارتفاع هلال، مکث ماه، ضخامت هلال، در اوج یا حضیض بودن ماه، قدرت ابزار اپتیکی و قدرت تفکیک چشم ناظر اشاره کرد.

شرایط دشوار رویت هلال ماه رمضان 98 و اعلام روز اول ماه رمضان

بر اساس گزارش انجمن نجوم و اکتشافات فضایی امسال لحظه مقارنه ماه و خورشید ساعت ۰۳:۱۶:۳۱ بامداد روز ۱۵ اردیبهشت ماه برابر با ۲۹ شعبان به وقوع می‌پیوندد؛ سن این هلال در ایران در غروب روز ۱۵ اردیبهشت حدود ۱۶ تا ۱۷ ساعت خواهد بود، با توجه به اینکه ارتفاع ماه در لحظه غروب خورشید چهار درجه و ۵۰ دقیقه قوسی، فاز ماه ۰.۶۶درصد و عرض دایره البروجی ماه در حدود ۵- درجه است، بنابراین این هلال در ایران با چشم غیرمسلح قابل رویت نخواهد بود و باصطلاح شرایط رویت بحرانی را خواهیم داشت.
بنابراین امسال رویت هلال ماه مبارک رمضان شرایط دشواری دارد؛ چراکه برخی پارامترها خاص و پایین‌تر از حد تجربی هستند و از این نظر هلال ماه رمضان امسال و اعلام اینکه آیا فردا ماه مبارک رمضان است مشکلاتی خواهد داشت. 
با توجه به این شرایط در صورتی که هلال ماه رویت نشد، سه شنبه هفدهم اردیبهشت روز اول ماه مبارک رمضان خواهد بود. ما هم مثل همه مردم منتظر این هستیم که گزارشات اطمینان بخش به ستاد استهلال ماه مبارک رمضان رسیده و نتیجه اعلام شود.

ایسوس

نظر شما چیست؟