28/03/1398 - 21:35
جزئیات طرح خرید مسکن اقساطی برای کارمندان دولت و شهروندان
12 خردادماه یکی از نمایندگان مجلس از طرحی به نام طرح مسکن اقساطی برای کارمندان دولت خبر داد که طی آن دولت به کارمندان خود پیشنهاد می‌کند در ازای پرداخت 15 درصد از حقوق خود برای 25 سال به صورت قسطی، مسکن خریداری کنند. طرح مسکن اقساطی برای کارمندان دولت که صبح امروز هم توسط رئیس‌جمهور اعلام شد در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و به گفته مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن احتمالاً تا دو هفته آینده به نتیجه می‌رسد.

امروز (1397/03/28) حسن روحانی، رئیس‌جمهور در مراسم بهره برداری از پایانه مسافربری "سلام " فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به طرح وزارت راه و شهرسازی برای خانه دار شدن کارمندان دولت اشاره کرد و گفت: کارمندان از روز اول استخدام با اختصاص بخش کمی از حقوق خود تا 10 سال پس از استخدام، صاحب منزل خواهند شد و مراحل آماده سازی و تکمیل این طرح در دست بررسی است تا جوانان در ابتدای شروع کار خود دغدغه مسکن نداشته باشند.
جزئیات بیشتری از این موضوع ارائه نشد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که هنوز طرح مدونی برای این منظور تهیه نشده است.
عباس فرهادیه  مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، با بیان این‌که دستور رئیس‌جمهور قطعاً پیگیری و اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: کلیات طرح مسکن اقساطی برای کارمندان دولت به وزارت راه و شهرسازی ارائه شده اما هنوز در جلسات کارشناسی، جمع‌بندی نشده است. به محض آماده شدن طرح، آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. به گفته فرهادیه، نهایی شدن طرح مسکن اقساطی کارمندان، بیش از یکی دو هفته طول نخواهد کشید.

تشریح طرح اختصاص ۱۵ درصد حقوق کارمندان برای تامین مسکن اقساطی

12 خرداد ماه همزمان با ارائه طرح مسکن اقساطی برای کارمندان دولت در مجلس قاضی زاده هاشمی عضو هیات رییسه مجلس توضیحاتی درباره این طرح داد. قاضی زاده هاشمی گفت: دولت باید به همه کارمندان خود پیشنهاد کند در ازای پرداخت ۱۵ درصد از حقوق خود برای ۲۵ سال به صورت قطعی، مسکن خریداری کنند. (میزان دقیق درصد نیاز به کارشناسی دارد و برای کارکنان مختلف، درصدهای متفاوت باید تعیین شود و متراژهای مختلف پیشنهاد می‌شود. میزان درصد قبل از تحویل و بعد از تحویل واحد مسکونی نیز می‌تواند متفاوت باشد و مدل‌های مختلفی را باید به کارکنان با پیش‌پرداخت اولیه و بدون پیش‌پرداخت پیشنهاد داد).
عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: بر اساس این ساز و کار با افزایش حقوق کارمندان، میزان این درصد تغییری نمی‌کند و این مزیتی برای دولت است و درواقع دولت برای ۲۵ سال، بخشی از حقوق کارکنان خود را به صورت مسکن داده است.
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: برای مثال، اگر فردی در سال ۸۸ ماهانه ۶۰۰ هزار تومان حقوق می‌گرفته است، الان بیش از سه میلیون تومان حقوق می‌گیرد، در وام بانکی، میزان قسط در گذر سال‌ها ثابت می‌ماند، اما در این سازوکار با افزایش حقوق، درصد پرداختی قسط مسکن از لحاظ ریالی افزایش می‌یابد.

طرح مسکن اقساطی برای افرادی که کارمند دولت نیستند

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: شهروندانی که کارکنان دولت نیستند نیز می‌توانند در طرح خرید قسطی مسکن بر پایه درصد حقوق شرکت کنند و معادل یک کارمند دولتی هر سال با توجه به درصد تعیین شده به دولت پرداخت داشته باشند.
قاضی زاده هاشمی در تشریح مزیت‌های طرح مسکن اقساطی برای کارمندان، گفت: دولت به جای پرداخت حقوق به کارکنان، به آنها مسکن داده و به این ترتیب، بخشی از نقدینگی موجود در کشور را خودش به سمت تولید هدایت کرده است.
وی گفت: بر اساس شرایط فعلی پرداخت وام بانکی با کاهش ارزش پول، مبلغ اقساط هر سال بی‌ارزش می‌شود اما در این طرح ارزش مبلغ اقساط ثابت می‌ماند.
 وی درباره زمان اجرای طرح مسکن اقساطی برای کارمندان ادامه داد: اگر دولت این طرح را قبل از تابستان ۹۸ اعلام و صدا و سیما روی آن مانور تبلیغاتی برود، در تابستان نه تنها با افزایش قیمت اجاره مسکن روبرو نخواهیم بود، بلکه حباب قیمت مسکن نیز تا حدی می شکند.

ایسوس

نظر شما چیست؟