مالیات برای خریداران سکه 98/ ارائه کارت ملی زمان خرید طلا و سکه
02/06/1399 - 16:00
مالیات خرید طلا و سکه چقدر است + جریمه عدم پرداخت- شهریور 99
رئیس اتحادیه طلا و جواهر از الزامی‌شدن ارائه کارت ملی زمان خرید طلا و سکه از واحد‌های طلافروشی خبر داد و گفت: این بخش‌نامه در راستای مبارزه با پول‌شویی از یک سال و نیم قبل ابلاغ شده است. در این مطب به مالیات بر خرید سکه و قیمت روز سکه و طلا اشاره شده است.

ارائه کارت ملی برای خرید طلا و سکه- شهریور 99

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ابراهیم محمدولی: از یک سال و نیم قبل بخش‌نامه‌ای را به واحد‌های طلا فروشی ابلاغ کرده بودیم که طبق آن این واحد‌ها برای فروش طلا بیش از ۱۵ میلیون تومان باید کارت ملی خریدار طلا و سکه را اخذ و شماره ملی آن‌ها را در فاکتور درج کنند.

ارائه کارت ملی برای خرید طلا و سکه به منظور جلوگیری از پولشویی بوده و این تصمیم نیز در راستای بخشنامه‌های ابلاغی اتاق بازرگانی به اتحادیه ها اتخاذ شده است.

مالیات خریداران سکه در سال 98

امید علی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نحوه اخذ مالیات از خریداران سکه در سال 98 را تعیین کرد.

 نحوه تعیین مالیات مقطوع و پرداخت آن:
     ۱- تا ده سکه دریافتی مشمول مالیات نمی باشد.
     ۲- نسبت به مازاد 10 سکه تا میزان 30 سکه به ازای هر سکه 4/000/000 ریال مالیات مقطوع.
     ۳- نسبت به مازاد 30 سکه تا میزان 50 سکه به ازای هر سکه 5/200/000 ریال مالیات مقطوع.
     ۴- نسبت به مازاد 50 سکه تا میزان185 سکه به ازای هر سکه 6/500/000 ریال مالیات مقطوع.

جریمه عدم پرداخت مالیات سکه

  • در خصوص اشخاصی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت کامل تا پایان مردادماه سال 1399 ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود.
  • عدم پرداخت به موقع مالیات یا عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه موضوع ماده 190 قانون مالیات‌های مستقیم از پایان خردادماه 1398 خواهد بود.

چه مشاغلی مشمول مالیات سکه نمی‌شوند؟

همچنین اعلام شد، صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نمی‌شوند، اما مکلف هستند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند که موعد ارائه اظهارنامه برای اشخاص حقیقی خردادماه و برای اشخاص حقوقی تیرماه است.

این ابلاغیه پس از مطرح شدن واکنش‌های منفی و مثبتی را همچون نحوه دریافت اطلاعات در این زمینه، قانونی بودن این طرح، ابلاغ طرح مالیات بر سکه قبل از مالیات بر عائدی سرمایه در آن زمان و اینکه چرا سازمان امور مالیاتی باید از سکه‌هایی مالیات بگیرد که بر اساس گفته مسئولان بانک مرکزی قرار بود معاف از مالیات باشند، را در پی داشت‌.

این انتقادات وقتی شدت گرفت که اعلام شد، این مالیات به نرخ روز سکه اخذ می‌شود که در این حالت ممکن است فردی سکه را از چند ماه قبل با یک مبلغ مشخص پیش‌خرید کرده باشد اما مالیات بر سکه به نرخ روز از او گرفته شود.

وزیر اقتصاد درباره ابلاغ طرح مالیات بر سکه قبل از مالیات بر عائدی سرمایه در آن زمان به ایسنا توضیح داد که این طرح در حال حاضر دارای مبانی قانونی است و البته طرح مالیات بر عایدی سرمایه هم در آینده‌ای نزدیک برای ارائه به مجلس آماده خواهد شد.

وی همچنین درباره مالیات بر معاملات سکه که توسط دلالان در بازار رسمی معامله می‌شود نیز، اعلام کرد که سعی داریم برای اخذ مالیات از کسانی که سکه از صرافی‌ها خریده‌اند نیز به تراکنش‌های بانکی آنها ورود کنیم.

آیا من مشمول پرداخت مالیات مقطوع سکه می باشم؟

  • جهت تشخیص اینکه آیا شما مکلف به پرداخت مالیات می باشید یا نه باید ابتدا از ابزار ویژه وضعیت خود را از سیستم استعلام نمایید. بدین منظور اینجا کلیک نموده و شماره ملی خود را ثبت نمایید. سیستم به شما خواهد گفت که آیا مشمول پرداخت هستید یا خیر؟

من مکلف به پرداخت مالیات می باشم! از کجا شروع کنم؟

ایسوس

نظر شما چیست؟