راهنمای دریافت پاسپورت
05/06/1400 - 01:30
سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی
به علت ایپدیمی کرونا نیروی انتظامی ایران اقدام به راه اندازی سامانه ثبت نام و تمدید اینترنتی گذرنامه کرده است. در ادامه مطلب به راهنمای ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی اشاره شده است.

مطلب پیشنهادی

راهنمای دریافت پاسپورت

گذرنامه الکترونيک

  • گذرنامه‌ الكترونيكی يا بيومتريکی يكی از بزرگترين و جالب‌ترين پروژه‌های جهانی در راستای استفاده از سيستم كارت هوشمند میباشد. تمام کشورهای عضو اتحاديه اروپا و عضوشنگن و کشورهای پيشرفته آسيايی به اين سيستم مجهز هستند و برای شهروندان خود که قصد سفربه کشورهای ديگر را دارند، گذرنامه الکترونيک صادر می کنند.
  • جمهوری اسلامی ايران نيز از اواخر سال 1388 به اين سيستم مجهز شده و با رعايت استانداردهای سازمان ايکائو برای شهروندان خود گذرنامه الکترونيک صادر می کند.
  • گذرنامه‌های الکترونيکی برخوردار از يک فناوری زيست‌سنجی و يک ريزپردازنده است که در پشت جلد آن تعبيه شده و اطلاعات مربوط به دارنده گذرنامه به صورت ديجيتالی در آن گنجانده می شود از مهم ترين ويژگی های اين نوع از گذرنامه ها، امنيت قابل ملاحظه آنها در برابر سرقت هويت افراد هستند و بدون ايجاد وقفه در کار مسافر، ايمنی روند سفر و تردد از مرزها را ارتقا می دهند.
  • فرايند مذکور با استفاده از سيستم امنی صورت میگيرد که می‌تواند در حداقل زمان ممکن اطلاعات جانمايی شده در تراشه گذرنامه ها «خوانده» و آنها را با داده های موجود مطابقت نمايد.
  • سيستم های امضای ديجيتال، حفاظت دسترسی، رمزنگاری چيپ و ارتباط سخت افزاری با قرائت گر ها و اسکنر های مخصوص، هرکدام دارای مکانيزم ويژه ای هستند که با تجميع و پياده سازی اين فناوری ها امکان صدور و کنترل گذرنامه الکترونيکی فراهم می شود.

سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی

  • پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا با توجه به فراگيری بيماری کرونا به جهت کاهش ترددها و جلوگيری از مراجعه حضوری افراد به دفاتر خدمات الکترونيک انتظامی و همچنين خدمت رسانی شايسته مقدماتی فراهم گرديده است تا امکان ثبت غيرحضوری درخواست صدور گذرنامه برای متقاضيان ارجمند فراهم گردد.
  • به دليل ضريب امنيتی بسيار بالای گذرنامه، در گذشته حضور شخص برای ثبت درخواست در دواير پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا و يا دفاتر خدمات الکترونيک انتظامی الزامی بود ليکن با راه اندازی سامانه احراز هويت در دفاتر خدمات الکترونيک انتظامی متقاضيان عزيز میتوانند بعد از اولين حضور و احراز هويت خويش در دفاتر به مدت سه سال خدمات غير حضوری دريافت کنند.
  • بر اين اساس ثبت درخواست غيرحضوری گذرنامه منحصرا برای متقاضيانی ممکن می باشد که طی سه سال گذشته در دفاتر پليس+10 احراز هويت شده اند.

راهنمای ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی

متقاضيان گرامی می‌توانند با مراجعه به سايت egozar.epolice.ir و يا نصب اپلیکیشن «پليس من» با ورود به سامانه و تکميل فرم های ارائه شده، اقدام به ثبت درخواست آنلاين گذرنامه نمايند.

ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی از طریق سایت egozar.epolice.ir

  • جهت ورود و ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی از طریق سایت egozar.epolice.ir روی تصویر زیر کلیک نمایید.
  • در صورت مشاهده تصویر زیر اطلاعات خواسته شده از قبیل کد ملی را وارد نمایید تا وارد مرحله بعد ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی شوید.

  • در این مرحله از ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید تا پیامک حاوی کد برای شما ارسال شود.

در این مرحله از ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی کد دریافت شده را وارد نمایید.

  • پس از وارد کردن کد یکبار مصرف جهت ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی وارد صفحه زیر می‌شوید.
  • اطلاعات خواسته شده را تکمیل و ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی را ثبت نمایید.


ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی از طریق اپلیکیشن پلیس من

مدارک مورد نياز ثبت نام درخواست گذرنامه الکترونیکی

  •  ارائه گواهی اشتغال به تحصيل، دفترچه بيمه و ارائه به يکی از دفاتر پليس +10 برای افراد زير 15 سال.
  •  اجازه محضری برای بانوان متأهل از سوی همسر.

*توجه:

بانوان مقيم خارج در صورتی که شوهر خارجی اختيار نموده باشند نيازی به اجازه محضری همسر ندارند، همچنين اقامت با گذرنامه ايرانی قابل قبول است.

*توجه:

بانوانی که همسر آنها فوت نموده، می‌بايست اصل گواهی فوت همسر و يا اصل شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه می‌بايست اصل طلاق‌نامه را ارائه نمايند.

  • وجود کارت هوشمند پايان خدمت يا معافيت صرفاً هوشمند (کارت‌های قديمی اعتبار ندارند) و يا موافقت‌نامه سازمان وظيفه عمومی برای مشمولين برای آقايان بين 18 تا 50 سال.
  •  افرادی که کارت هوشمند ندارند، می بايست به سازمان وظيفه عمومی مراجعه و مجوز خروج دريافت نمايند.
  •  ثبت اطلاعات دو نفر از آشنايان يا بستگان بالای 18 سال برای ارتباط و تعامل پليس با ايشان در صورت نياز ( در صورتيکه برای شخص دارنده گذرنامه مشکلی در خارج از کشور به وجود آيد پليس مهاجرت و گذرنامه ابتدا به اين افراد اطلاع رسانی می کند.)
  •  برای متولدين خارج از کشور ارايه مدرک نحوه ورود الزامی است.

فواید داشتن گذرنامه الکترونیک چیست؟

درحال حاضر مسافرانی که به کانادا سفر می‌کنند باید پیش از عزیمت و یا در زمان ورود ویزا دریافت کنند که این فرآیند وقت‌گیر برای مسافران و مسؤولان امور مهاجرتی دردسرهای فراوانی به دنبال دارد و تردد مسافران را در فرودگاه‌ها کند می‌کند. کار‌شناسان ادعا می‌کنند که سیستم گذرنامه الکترونیکی این مشکل را برطرف خواهد کرد، زیرا مسافران می‌توانند ویزای خود را از طریق اینترنت و یا در زمان خریداری بلیت در آژانس‌های مسافرتی دریافت کنند. در این سیستم، زمانی که مسافری تقاضای صدور ویزای الکترونیکی می‌کند، اطلاعات شخصی وی نظیر نام و شماره گذرنامه ظرف مدت زمانی بسیار کوتاه وارد سیستم می‌شود که بعد از آن به کمک سیستم SITA منتقل می‌شود. پس از ایجاد تغییرات لازم توسط سیستم DITS این اطلاعات بررسی شده و با اطلاعات پایه موجود در وزارتخانه مطابقت داده می‌شود. در صورتی که محدودیت یا مشکلی برای صدور ویزای متقاضی وجود نداشته باشد، این سیستم به صورت خودکار ویزا را صادر می‌کند.

به طور کلی گذرنامه الکترونیکی گذرنامه‌ای با فناوری پیشرفته و قابل خوانده شدن توسط ماشین و شامل یک مدار یکپارچه است که می‌تواند مطابق با شرایط وضع شده در سازمان بین المللی «هواپیمایی کشورهای ملل متحد» اطلاعات بیومتریک و بیوگرافیک شما را در خود ذخیره کند. گذرنامه الکترونیکی کانادا حاوی یک تصویر دیجیتالی از صورت دارنده گذرنامه روی مدار یکپارچه است که با استفاده از فناوری شناسایی چهره با چهره دارنده گذرنامه مقایسه می‌شود و بازدارنده بسیار خوبی برای جعل گذرنامه است.

ایسوس

نظر شما چیست؟