استقرار دستگاه‌های اندازه‌گيری و مدل‌سازی عددی
به‌زودی سیستم اعلام خطر سونامی در چابهار نصب می‌شود!
ناصر حاجی‌زاده، رئيس پژوهشگاه ملی اقيانوس‌شناسی و علوم­ جوی با اشاره به آسیب‌های ناشی از توفان‌های دریایی از تکمیل، راه‌اندازی و بهره‌برداری قریب‌الوقوع سیستم‌های اعلام خطر سونامی در منطقه آزاد چابهار خبر داد. حاجی‌زاده درخصوص جریان‌های شکافنده که از سوی دریا به ساحل می‌آید گفت: "يکی از مهمترين عوامل غرق شدن انسان‌ها در درياها، همین جریان‌‌های شکافنده است و نزدیک به 80 درصد عمليات‌های کمکی نجات غريق‌ها مربوط به اين پديده می‌شود."

به گفته حاجی‌زاده، حرکت جریان‌ شکافنده از داخل منطقه خیزاب ساحلی آغاز می‌شود و تا خارج از خط شکست موج ادامه می‌یابد. این جریان‌ موجب می‌شود آبی را که موج‌ها به سوی ساحل آورده‌اند، به دریا باز گردانده شوند. کشور تجربه توفان‌های حاره‌ای را دارد که خسارات زيادی را به سواحل کشور وارد کرده است. حاجی‌زاده ذاکر، وقوع سونامی در منطقه مکران را يکی ديگر از مسائل اساسي در حوزه اقيانوس‌شناسي دانست و ادامه داد: "با توجه به رخ دادن سونامي در سال 2004 ميلادي در اقيانوس هند اقدام جهاني براي ايجاد سيستم اندازه‌گيري در اين اقيانوس با هدف پيش‌بيني و کاهش خطرات ناشي از سونامي صورت گرفت. اين سيستم مجموعه‌ای از دستگاه‌های اندازه‌گيری و مدل‌سازی عددي است و اين اندازه‌گيریها شامل اندازه‌گيری زلزله، حرکات زمين ناشی از موج سونامی و شناسايی آن و در نهايت اعلام خطر قبل از رسيدن موج سونامی به سواحل مي‌شود.

به زودی سیستم اعلام خطر سونامی در چابهار شروع به‌کار می‌کند

رييس پژوهشگاه اقيانوس‌شناسی و علوم جوی درخصوص زمان بهره‌برداری از این سامانه گفت: "در پژوهشگاه اقيانوس‌شناسي و علوم جوی مدل سازی‌هايی را در زمينه سيستم‌های اعلام خطر سونامی در دستور کار داريم که اين سيستم‌ها در حال تکميل شدن هستند و برای بهره‌برداری از اين سيستم‌ها با منطقه آزاد چابهار هماهنگيی‌هايی نیز ايجاد شده است."

 

 

برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟