امواج رادیوی FM به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود
نروژ نخستین کشوری که رادیوی FM را برای همیشه تعطیل می‌کند
هفته گذشته، کشور نروژ انتقال از رادیوی آنالوگ به‌دیجیتال را با موفقیت به‌اتمام رساند و تبدیل به‌نخستین کشور در دنیا شد که انتشار امواج FM را برای همیشه متوقف می‌کند.

نروژ با مهاجرت از رادیوی آنالوگ به دیجیتال، اولین کشوری است که انتشار امواج رادیوی FM در سطح ملی را متوقف می‌کند. این انتقال با هدف ارائه کیفیت بالاتر صدا و کانال‌های بیشتر از ماه ژانویه گذشته شروع شد.

این انتقال روز چهارشنبه گذشته رسمی شد. البته انتقال مذکور فقط شامل کانال‌های ملی رادیو می‌شود و ایستگاه‌های محلی هم‌چنان در فرکانس FM به‌کار خود ادامه می‌دهند.

نروژ که اولین ایستگاه رادیوی دیجیتال را در سال 1995 راه‌اندازی کرد، هم اکنون دارای 31 کانال رادیویی ملی بر روی سیستم انتشار و توزیع صدای دیجیتال (DAB) است. رادیوی دیجیتال در بسیاری از کشورهای اروپایی محبوب است و حداقل 40 کشور در حال استفاده از این فناوری هستند.

در شرایط کنونی، تنها 49 درصد از جمعیت نروژ قادر به گوش دادن به DAB در خودروهای خود هستند. اما، آن‌ها آماده تغییر هستند و از اواسط ماه سپتامبر تا به‌امروز حدود 620 هزار رادیوی DAB توسط مردم این کشور خریداری شده است.

بر اساس گزارش The Local، هزینه انتشار امواج در سیستم DAB حدود یک هشتم رادیوی FM سنتی است. کشورهایی مانند سوییس، بریتانیا و دانمارک نیز قرار است به‌زودی در همین مسیر قدم بگذارند و طی سال‌های پیش رو رادیوی FM را متوقف کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟