با همکاری دو شرکت سن‌دیسک و توشیبا
اولین حافظه 256 گیگابیتی NAND سه‌بعدی دنیا معرفی شد
فناوری NAND که از آن برای ساخت دیسک‎های حالت جامد (SSD) استفاده می‎شود این روزها بسیار رایج شده است. این فناوری را می‎توان در تلفن‎های هوشمند، تبلت، کامپیوترهای شخصی، هارددرايوهای خارجی، درایوهای فلش و خیلی جاهای دیگر پیدا کرد. هر چه قدر بتوان اندازه این حافظه را کوچک‌تر و ظرفیت آن را بیشتر کرد، برای انواع دستگاه‎ها یک مزیت بزرگ را به همراه خواهد آورد. به همین دلیل است که اعلامیه اخیر شرکت سن‌دیسک سر و صدای زیادی را به راه انداخته است.

این شركت به تازگی یک تراشه NAND سه بعدی 256 گیگابایتی را با سلول‌های سه بیتی در 48 لایه در ژاپن و با همکاری شرکت توشیبا تولید کرده است. این تراشه اولین نمونه در نوع خود در جهان است و سندیسک را قادر ساخته تا در حوزه چگالی و ظرفیت سایر رقبای خود را کنار بزند.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که به کار بردن عبارت «اولین در دنیا» مربوط به لایه‌بندی تراشه می‎شود نه ظرفیت آن. میکرون و اینتل هم اخیرا یک تراشه NAND سه بعدی 256 گیگابایتی را معرفی کرده بودند، اما این تراشه تنها 32 لایه داشت. افزایش تعداد لایه‎ها به این دليل از اهمیت برخوردار است زیرا انباشتگی عمودی امکان کاهش عرض و پهنا را فراهم می‎کند و همین باعث کوچک‌تر شدن کلی تراشه می‎شود. این کاهش اندازه به این معنا است که سخت‌افزار سن‌دیسک به راحتی می‎تواند در محل‎هایی که سایر هارد‌درایوهای حالت جامد با ظرفیت مشابه قادر به آن نیستند، قرار گیرد.

به نظر می‎رسد فناوری 3D NAND (که در برخی موارد با عنوان Vertical NAND یا به اختصار V-NAND هم شناخته مي‎شوند) آینده درایوهای حالت جامد پر ظرفیت را شکل خواهد داد. این فناوری جدید امکان افزایش چگالی داده‎ها را فراهم خواهد کرد و این به این معنا است که SSDها می‎توانند کمبود ظرفیت خود را نسبت به هارد دیسک‎های مکانیکی تا حد زیادی جبران کنند.

از طرف دیگر باید توجه داشت كه 3D NAND تنها فناوری جدید در زمینه ذخیره‌سازی اطلاعات نیست. اینتل و میکرون اخیرا فناوری 3D  XPoint را معرفی کردند، یک شیوه کاملا جدید و غیرمرتبط با NAND برای ذخیره‌سازی که وعده داده عملکرد و دوام خواندن و نوشتن داده در آن به مراتب کارآمدتر و سریع‌تر خواهد بود. هنوز جزئیات بسیار کمی‎ در مورد 3D XPoint منتشر شده است و به نظر می‎رسد تولید اولین نمونه‎های آن بسیار گران‎ قيمت باشد.

علاقمندان به این تراشه 256 گیگابایتی سن‌دیسک لازم نیست زیاد منتظر بمانند، این تراشه از اوایل سال آینده در سبد محصولات سن دیسک قرار خواهد گرفت.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟