بدرود مرد بزرگ
استیون هاوکینگ فیزیکدان برجسته جهان درگذشت
خبری که چند ساعت پیش از سوی خانواده هاوکینگ منتشر شد اعلام می‌دارد که برنده جایزه فیزیک و نویسنده چیره‌دست مباحث فیزیک صبح روز چهارشنبه در سن 76 سالگی دیده از جهان فروبسته است. خانواده دکتر هاوکنیگ علت فوت او را اعلام نکرده‌اند اما اعلام داشته‌اند او در منزل مسکونی خود در نزدیکی دانشگاه کمبریج به آرامی جان داده است.

خانواده هاوکینگ در بیانیه‌ای اعلام داشته‌اند: «ما عمیقا متاسف هستیم که پدر عزیز ما امروز از میان ما رفت. او یک دانشمند بزرگ و یک مرد فوق‌العاده بود که کار و میراث او در طول این سال‌ها برای ما به یادگار گذاشته شده است. شجاعت و استقامات او که همراه با شوخ طبعی خاصی همراه بود الهام‌بخش بسیاری از مردم در سراسر جهان بوده است.»

آقای هاوکینگ در اواسط جوانی به نوع خاصی از بیماری عصبی مبتلا شد که پزشکان در همان روزگار از وی قطع امید کردند و اعلام داشتند این جوان 22 ساله دیگر مدت زمان زیادی را زنده نخواهد ماند. این بیماری عصبی که رشد سریعی داشت به سرعت این فیزیکدانان برجسته را به لحاظ جسمانی ناتوان کرد و به اندازه‌ای پیشرفت کرد که نه تنها امکان راه رفتن را از او گرفته بلکه دیگر موفق نشد با دیگران نیز صحبت کند. کمبریج از معروف‌ترین مکان‌هایی است که آقای هاوکنیگ برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی خود همچون سیاه‌ چاله‌ها و به ویژه پروژه‌هایی که به نوعی خط بطلانی روی فرضیه‌های قبلی می‌کشید کار می‌کرد.

بیماری آقای هاوکینگ که ALS نامیده می‌شود، گونه خاصی از بیماری دستگاه اعصاب است که هنوز هم درمانی برای آن ابداع نشده است. این بیماری به سیستم عصبی، نخاع و مغز حمله کرده و به مرور زمان باعث می‌شود تا شخص قدرت حرکتی خود را از دست بدهد. به‌طوری که در نهایت فلج عمومی را به همراه خواهد داشت. زمانی که پزشکان در سن 22 سالگی این بیماری را در آقای هاوکینگ شناسایی کردند اعلام داشتند که او در نهایت 3 سال بیشتر زندگی نخواهد کرد که همین موضوع افسردگی شدیدی را در او به وجود آورد، به‌طوری که در نهایت از خانه رفت.

اما آقای هاوکینگ زمانی گفت: «زمانی که این خبر بسیار بد را شنیدم و در اتاق خوابگاه خوابیده بودم، خواب بدی دیدم که دارند من را اعدام می‌کنند. درست در همان لحظه بود که ارزش زندگی را متوجه شدم و تلاشم را انجام دادم تا نشان دهم نیروی اراده بر پیش‌بینی پزشکان غلبه می‌کند.»

آقای هاوکینگ در دوران حیات خود نظریه‌های چالش‌برانگیز بسیار و تئوری‌های عجیبی را ارائه کرده است. نظریه کیهان شناختی که در نظر دارد به ما بگوید اساسا کیهان چیست و چگونه شکل گرفته است از جمله این موارد است. کتاب تاریخچه مختصر زمان یکی از معروف‌ترین کتاب‌هایی است که او در سال 1988 نوشت و تاکنون میلیون‌ها نسخه از آن به چاپ رسیده است. از دیگر کتاب‌های معروف او به The Universe in a Nutshell می‌توان اشاره کرد. آقای هاوکینگ در همان زمان با همسر خود لوسی ازدواج کرد. آقای هاوکینگ دو پسر به نام‌های رابرت و تیم دارد.

آقای هاوکینگ زمانی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیون اعلام داشت که هیچ وقت انتظار نداشتم به سن 75 سالگی برسم بنابراین احساس می‌کنم که خیلی خوش شانس بودم که توانسته‌ام میراث خود را مشاهده کنم. بسیاری از دانشمندان بزرگ‌ترین دستاورد او را سیاه‌چاله‌ها می‌دانند اما او گفت: « فکر می‌کنم بزرگرترین دستاورد من سیاه‌چاله‌ها هستند، هرچند به به اعتقاد من آن‌ها به‌طور کامل سیاه نیستند. ما باید به دنبال کشف پارادوکسی باشیم که میان مکانیک کوانتوم و نسبیت عام وجود دارد. این موضوع بسیار مهمی است. »

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟