فناوری که می‌تواند تحول بزرگی برای کمک به افراد نابینا ایجاد کند
پنجره هوشمند فورد به نابینایان امکان دیدن می‌دهد + ویدیو
فورد موفق به طراحی و توسعه نمونه اولیه‌ای از پنجره هوشمند خودرو شده که به‌افراد نابینا کمک می‌کند تا از طریق آن نماها و مناظر اطراف را ببینند.

این نمونه که نام آن "چشم‌انداز را احساس کنید" (Feel The View) است توسط یک استارت‌آپ ایتالیایی به‌نام "xyz" توسعه داده شده و از لرزش برای کمک به‌افراد نابینا کمک می‌کند. افراد نابینا و مسافرانی که مشکل بینایی دارند با استفاده از این فناوری می‌توانند مناظر اطراف‌شان را حس کنند.

این پنجره هوشمند با استفاده از یک دوربین اکسترنال شروع به‌عکاسی می‌کند و آن‌ها را به‌تصاویر سفید و سیاه با کنتراست خیلی بالا تبدیل می‌کند. سپس، این تصاویر به‌کمک LEDهای ویژه دوباره روی شیشه تولید می‌شوند. وقتی مسافر داخل خودرو این تصویر را لمس می‌کند، سایه‌های مختلفی از رنگ خاکستری با طیفی از 255 شدت گوناگون شروع به‌لرزش می‌کند. ایده اصلی از ساخت این پنجره آن است که نابینایان و مسافرانی که از مشکلات بینایی رنج می‌برند امکان برقراری ارتباط با اطراف را داشته باشند و از شدت‌های مختلف لرزش برای ساخت منظره در ذهن آن‌ها استفاده می‌کند.

تیم شرکت فورد در ایتالیا برای این پروژه با مؤسسه GTB Roma and Aedo که یک استارت‌آپ محلی با تخصص در زمینه دستگاه‌های مخصوص افراد نابینا است همکاری کردند.

علاوه بر این، پنجره طراحی شده دارای دستیار صوتی AI است که با سیستم صوتی داخل خودرو کار می‌کند و با توجه به نوع احساس سرنشینان داخل خودرو آن‌را به متن و گفتار تبدیل می‌کند. به‌عنوان مثال، AI کلمات "دریاچه" یا "کوه‌های برفی" را برای سرنشینان بازگو می‌کند.

این پروژه بخشی از تحقیقات پیشرفته شرکت فورد است. یعنی این‌که در حال حاضر آن‌ها هیچ تصمیمی برای عرضه آن در بازار ندارند.

ممکن است در آینده شاهد استفاده از این فناوری در پروژه خودروهای خودران فورد باشیم. مدتی است که شاهد آزمایش این فناوری و مدل کسب‌وکار آینده آن‌ها از طریق برنامه‌های پایلوت Dominos and Postmates هستیم. فورد از خودروهای تحقیقاتی برای یادگیری چالش‌های منطقی ارسال و تحویل کالا توسط خودروی بدون راننده استفاده می‌کند. یکی از این چالش‌ها نحوه تعامل و ارتباط خودروی خودران با مسافران و ارائه اطلاعاتی است که آن‌ها در هنگام سفر از نقطه A به نقطه B نیاز دارند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟