اطلاعات ماشین‌های هوشمند مقصر بودن راننده در حوادث رانندگی را ثابت می‌کند
هنگام تصادفات رانندگی دروغ نگویید، ماشین‌های هوشمند شما را لو می‌دهند
همه مرتکب اشتباه می‌شوند و خیلی‌ها تلاش می‌کنند تا به‌نوعی اشتباهات‌شان را بپوشانند. اما اگر پشت فرمان یکی از خودروهای شرکت تسلا موتورز نشسته باشید و خطایی از شما سر بزند، نمی‌توانید آن‌را مخفی کنید زیرا این خودرو مچ‌تان را می‌گیرد. در واقع، تلاش برای مخفی نگه داشتن خطاهای انسانی در هنگام حوادث رانندگی به‌زودی غیرممکن می‌شود.

در آخر هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، مالک خودروی تسلا مدل X SUV که به یک ساختمان برخورد کرده بود ادعایی کرد که بعدا مشخص شد کاملا دروغ بوده است. وی بعد از این حادثه و در توجیه اتفاقی که افتاده است ادعا کرد که این خودرو ناگهان و کاملا خودسر شتاب گرفته است. اما مسئله‌ای که وی از آن بی‌خبر بود وجود ارتباط دائم و همیشگی خودروهای تسلا با تولید کننده از طریق اینترنت است. این شرکت در پاسخ به این حادثه در یک بیانیه رسمی این‌طور اعلام کرد که:

"داده‌ها نشان می‌دهد این خودرو زمانی‌که پدال شتاب‌دهنده آن به‌طور ناگهانی تا 100 درصد افزایش یافت با سرعت تنها 10 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کرده است. این اتفاق رابطه مستقیم با نحوه عملکرد راننده دارد و خودرو طبق دستور راننده شتاب گرفته است."

این‌گونه اطلاعات که توسط داده‌های ذخیره شده پشتیبانی می‌شود به‌زودی رواج بیشتری پیدا می‌کند. خیلی از شرکت‌های خودروساز داده‌های موجود را به‌روشی که تسلا انجام می‌دهد ذخیره نمی‌کنند. اما به‌نظر می‌‌رسد که صنعت خودروسازی در حال حرکت در این راستا است. 

در حال حاضر، بخش اعظم خودروهایی که در آمریکا به‌فروش می‌رسند از ثبت کننده‌های داده‌ای استفاده می‌کنند (گاهی از این ثبت کننده‌ها به‌عنوان جعبه سیاه خودرو یاد می‌شود) که با لاگ کردن داده‌ها امکان بررسی دقیق آن‌ها در هنگام بروز حوادث رانندگی را فراهم می‌کند.

البته، خیلی از این دستگاه‌ها به‌اندازه تسلا اطلاعات ذخیره نمی‌کنند یا حتی بعضی از آن‌ها این اطلاعات را از طریق اینترنت به‌شرکت سازنده خودرو ارسال نمی‌کنند. اما همان‌طور که می‌دانید ارتباط دائم خودروها با اینترنت روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و خودروسازان با جدیت زیادی در تلاش هستند تا در صورت امکان داده‌ها و اطلاعات بیشتری از خودروهای ما به‌دست بیاورند.

فعلا فقط یک چهارم خودروهای جدید از فناوری موردنیاز برای این مسئله بهره می‌برند، اما پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2020 این تعداد به‌بیشتر از 90 درصد برسد. شرکت‌هایی مانند GM علاقه خود به جمع‌آوری داده بیشتر از خودروها و رانندگان را به‌طور مشخص و واضح اعلام کرده‌اند و قصد دارند با توسعه این روند فرصت‌های کسب‌وکار جدیدتری را به‌وجود بیاورند.

یکی از بزرگ‌ترین محرک‌های شرکت‌های خودروساز ورود به کسب‌وکار بیمه است. برخی از شرکت‌های بیمه با ارائه تخفیفات ویژه مشتریان خود را تشویق به نصب سنسورهایی روی خودرو می‌کنند که می‌توانند تمام عادات رانندگی آن‌ها را تحت‌نظر داشته باشد. از همین رو، شرکت بزرگ GM برای ورود به‌سیستم OnStar با چندین شرکت مختلف همکاری می‌کند. اما اگر شرکت‌های بیمه بتوانند اطلاعات و داده‌های بیشتری جمع‌آوری کنند، مانند روشی که تسلا انجام می‌دهد، قادر به کسب درآمد بیشتری خواهند بود. در این‌صورت، آن‌ها نه تنها حرکت خودرو بلکه تمام حرکات راننده را زیرنظر خواهند داشت.

ساخت خودروهای خودران یکی دیگر از دلایلی است که باعث می‌شود خودروسازان به‌سمت جمع‌آوری داده‌های بیشتر روی بیاورند. روش تسلا در جمع‌آوری داده یکی از دلایل رشد سریع آن‌ها است.

اما مطمئنا این روش جمع‌آوری داده به‌مذاق بسیاری از رانندگان خودرو خوش نمی‌آید و خیلی از آن‌ها، مانند راننده‌ای که در حادثه اخیر تسلا بوده است، احساس می‌کنند که در حق آن‌ها اجحاف شده است. هم‌چنین، برخی از رانندگان تصور می‌کنند که استفاده از این روش بهانه جدیدی برای خودروسازان و شرکت‌های بیمه خواهد بود تا قیمت محصولات‌شان را افزایش دهند و به‌همین دلیل تمایلی به‌استفاده از آن ندارند. از طرف دیگر، با توسعه این فناوری در آینده‌ای نزدیک شاهد کمک بیشتر خودروسازان به پرونده‌ها و بارزسی‌های قضایی خواهیم بود.

اما، نمی‌توان کتمان کرد که وجود این داده‌ها و جمع‌آوری آن‌ها باعث ایمنی بیشتر در جاده‌ها و خیابان‌ها می‌شود. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و ثابت کرده که اضافه شدن این جعبه‌های سیاه به خودروها باعث شده تا نرخ حوادث رانندگی به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟