Google I/O 2018
در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال گوگل چه گذشت؟  +گالری عکس
یک سال دیگر گذشت و زمان برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال گوگل رسیدیم. کنفرانسی که راس ساعت 9:30 به وقت ایران برگزار شد. همان‌گونه که بسیاری از سایت‌ها از مدت‌ها قبل پیش‌بینی کرده بودند گوگل با دست پر به کنفرانس امسال آمد. اما کنفرانس امسال گوگل چرا برای کاربران و توسعه‌دهندگان حائز اهمیت بود؟

اگر به یاد داشته باشید در مقاله چرا نباید کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال گوگل را از دست بدهیم؟ به ذکر دلایلی پرداختیم که نشان از مهم بودن کنفرانس امسال گوگل می‌دادند. اما گوگل کنفرانس توسعه‌دهندگان خود را این‌گونه آغاز کرد:

در ابتدای این کنفرانس انیمیشنی که در آن آدمک‌های چوبی قرار داشتند به نمایش در آمد. آدمک‌هایی که به رنگ‌های زرد، قرمز، آبی و سبز که از رنگ‌های گوگل هستند تبدیل می‌شدند. در ادامه شعار معروف make good things together به حضار نشان داده شد. در ادامه ساندر پیچای مدیرعامل گوگل به روی صحنه آمد. او صحبت‌های خود را این‌گونه آغاز کرد: «به همه شما خیرمقدم می‌گویم. سال گذشته باگ بزرگی در یکی از محصولات ما شناسایی شد. اما موفق شدیم به سرعت آن باگ را برطرف کنیم. با این وجود سال گذشته برای ما فوق‌العاده بود.  واقعیت این است که انتظارات از دنیای فناوری در بخش‌های مختلف جهان روزبه‌رروز بیشتر می‌شود. مردم از ما سوال می‌کنند که فناوری چه تغییری در زندگی آن‌ها به وجود خواهد آورد؟ در یک سال گذشته سعی کردیم فناوری‌های دیجیتال را در اختیار مردم سراسر جهان قرار دهیم. بسیاری از کاربران در خصوص پیشرفت‌های ما سوال می‌کردند. این پرسش‌ها انگیزه خوبی در اختیار ما قرار داد تا به سرعت پیشرفت کنیم. ما سعی کردیم در این مسیر به گونه‌ای گام برداریم که فناوری‌ها به شکل مطلوبی در اختیار مردم قرار گیرد. در این میان نباید از هوش مصنوعی که راهای جدیدی در زمینه حل مشکلات در بخش‌های مختلف به ما نشان داد غافل شویم. ما سال گذشته موفق شدیم هوش مصنوعی را در اختیار همه مردم قرار دهیم. حوزه بهداشت و درمان یکی از بخش‌هایی است که هوش مصنوعی در آن پر فروغ ظاهر شده است.

 با کمک گرفتن از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و بررسی قرینه چشم می‌توانیم پیش‌بینی‌های دقیقی در زمینه سلامت چشم ارائه کنیم. پیش‌بینی‌هایی که در مدت زمان 24 تا 48 ساعت از بروز بیماری‌هایی که ممکن است تا آخر عمر بر زندگی انسان‌ها تاثیرگذار باشد استفاده کنیم. ما با اتکا بر بررسی و اسکن داده‌ها از طریق الگوریتم‌ها موفق می‌شویم چنین پیش‌بینی‌هایی را ارائه کنیم. باعث خوشحالی خواهد بود که بتوانیم با بیمارستان‌های زیادی در این زمینه در تعامل باشیم. ما در یک سال گذشته موفق شدیم یادگیری ماشین را توسعه دهیم. به‌طوری که یادگیری ماشینی با نگاه کردن به ویدیوها بتواند حرف‌های در حال گفتن افراد را تشخیص دهد. ما از یادگیری ماشین می‌توانیم در ارتباط با کدهای  مورس استفاده کنیم. به‌طوری که زندگی معمولان را بهبود بخشیم. به‌طوری که افراد از طریق کد مورس و هوش مصنوعی بتوانند با نزدیکان خود صحبت کنند. در این راه از کمک‌های افراد معلول استفاده کردیم. به‌طوری که موفق شدیم کیبورد گوگل را برای ارسال کدهای مورس توسعه دهیم. نسخه بتای جی‌بورد با پشتیبانی از موس به زودی منتشر خواهد شد. در این میان جیمیل نیز تغییرات زیادی را تجربه کرده است. علاوه بر شکل ظاهری اکنون از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای کامل کردن جملات شما استفاده می‌کند. این قابلیت این ماه در اختیار همه کاربران جیمیل قرار خواهد گرفت. یکی از محصولاتی که همگام با پیشرفت هوش مصنوعی توسعه پیدا کرد گوگل فوتوز بود. ما قابلیت جدیدی به نام suggested actions به آن اضافه کردیم.

به‌طور مثال در زمان نگاه کردن به تصویر یکی از دوستان خود، آیکون ارسال ظاهر شده تا به شکل آنی بتوانید تصویری را برای دوست خود ارسال کنید. اگر از یک سند عکس بگیرید به شکل خودکار به یک سند pdf اسکن شده تبدیل خواهد شد. اگر از فرزند خود عکس بگیرید، قابلیت فوق به شکل خودکار جلوه‌های تصویری زیبایی به آن اضافه می‌کند. اگر یک عکس قدیمی سیاه و سفید داشته باشید قابلیت فوق قادر است آن‌را رنگی کند. این قابلیت‌ها در ماه‌های آینده در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. با افتخار باید بگوییم که پردازنده جدید TPU 3.0 را آماده کردیم. این پردازنده هشت برابر قدرتمندتر از اسلاف خود است. در نتیجه مشتریان ما توان پردازشی قدرتمندتری در اختیار خواهند داشت. اکنون نوبت به دستیار صوتی گوگل می‌رسد. ما کارهای زیادی برای بهبود کیفیت دستیار صوتی خود انجام دادیم. تا به امروز همه صداها ضبط شده بودند. اما به لطف یکی از پروژه‌های شرکت دیپ‌مایند و پژوهش روی امواج صوتی اکنون 6 صوت جدید به دستیار صوتی اضافه شده است. ما همچنین تغییرات زیادی در گوگل اسیستنت به وجود خواهیم آورد. کاربران از اواخر سال 2018 قادر خواهند بود گوگل اسیستنت را با صدای جان لنجند در اختیار داشته باشند.»

در ادامه این کنفرانس اسکات هافمن به روی صحنه آمد. او صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد: «دستیار صوتی گوگل اکنون روی 500 میلیون دستگاه در دسترس است. همچنین در 40 برند خوردیی نیز وجود دارد. در کشور هند از ابتدای سال میزان به کارگیری دستیار صوتی سه برابر شده است. 35 زبان از 80 کشور در دستیار صوتی گوگل پشتیبانی می‌شوند. این آمار برای یک دستیار صوتی ایده‌آل است. دستیار صوتی باید درک خوبی از محاوره‌ها داشته باشد. اکنون دیگر نیازی به گفتن جمله Hey Google نیست. پس از فراخوانی ابتدایی برای ادامه گفت‌وگو نیازی ندارید از عبارت Hey Google استفاده کنید. شما یک مکالمه متوالی را خواهید داشت. قابلیت فوق در هفته‌های آینده ارائه خواهد شد. دستیار صوتی گوگل در هر مکالمه قادر است چند دستور را به شکل همزمان اجرا کند. ما سال گذشته موفق شدیم گوگل اسیستنت را برای خانواده‌ها بهینه‌سازی کنیم. تنها در دو ماه گذشته نزدیک به 15 هزار داستان از سوی گوگل برای کودکان خوانده شده است. در ادامه قابلیت Pretty Place معرفی شد. دستیار صوتی از این پس قادر است مثبت بودن یک مکالمه را متوجه شود. رویکردی که به طبیعی‌تر شدن مکالمه با دستیار صوتی مجازی کمک می‌کند. از این پس اگر کودکان به شکل مودبانه از دستیار صوتی درخواستی کنند از آن‌ها به خاطر رعایت ادب تشکر خواهد کرد. »

در ادامه این کنفرانس گوگل از Smart Display رونمایی کرد. دستگاهی که از دستورات صوتی پشتیبانی می‌کند. این دستگاه اجازه می‌دهد از گوگل درخواست کنید تنها بخش خاصی از یک برنامه یا یک ویدیوی آموزشی را به شما نشان دهد. این دستگاه مجهز به دستیار صوتی در رویداد CES معرفی شده بود و قرار است به زودی به بازار عرضه شود. آقای هافمن گفت: «ما با شرکای خود در تعامل بودیم تا تجربه جدیدی از صوت و تصویر را در اختیار کاربران قرار دهیم. اکنون در گوشی‌های هوشمند نیز دستیار صوتی گوگل با جلوه‌های بصری جدیدی قابل استفاده است. همچنین از همه صفحه‌نمایش‌ها پشتیبانی می‌کند. تغییرات فوق جزیی بوده و در ارتباط با رابط کاربری گوگل اسیستنت بودند. این قابلیت‌ها در سال جاری برای گوشی‌های اندرویدی و iOS ارائه خواهند شد. از این پس دستیار صوتی گوگل در نقشه‌های گوگل نیز قابل استفاده خواهد بود. از این پس با اتکا بر جلوه‌های بصری بیشتری می‌توانید با دستیار صوتی گوگل در ارتباط باشید. »

در ادامه این کنفرانس ساندرا پیچای به روی صحنه آمد و گفت: «هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود تماس‌های صوتی کمک زیادی کند. به‌طور مثال دستیار صوتی گوگل می‌تواند برای شما تماس گرفته و برای رفتن به آرایشگاه برای شما وقت بگیرید. اجازه دهید مثال دیگری بزنم. به‌طور مثال می‌خواهید در رستورانی میز رزرو کنید که شلوغ است، هوش مصنوعی به خوبی می‌تواند این‌کار را انجام دهد. هوش مصنوعی به بهترین شکل اینکار را انجام می‌دهد. هوش مصنوعی به خوبی می‌تواند به هر سوال مسئول پذیرش پاسخ داده و میز را برای شما رزرو کند. اما قابلیت‌ها می‌توانند فراتر از این روند. به‌طور مثال، از طریق یک تماس می‌توان اطلاعات یک کسب‌وکار را در فضای مجازی تغییر داد تا به میلیون‌ها کاربر اطلاع‌رسانی شود. این قابلیت‌ها در هفته‌های آینده در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. ما احساس می‌کنیم به کاربران در زندگی دیجیتالی آن‌ها بهتر می‌توانیم کمک کنیم. دستیار صوتی گوگل از این پس می‌داند که مغازه‌ها و شرکت‌ها در روزهای تعطیل رسمی باز هستند. اگر مدت زمان زیادی از وقت خود را صرف یوتیوب کنید، دستیار صوتی اعلام می‌کند که زمان استراحت است. این رویکرد در ارتباط با نظارت بر کودکان به خانواده‌ها کمک می‌کند. یکی دیگر از موضوعاتی که ما به دنبال بهبود کیفیت آن هستیم ارایه اخبار است. اکنون انتشار اخبار در برهه‌ای سخت از زمان قرار دارد. ما سال گذشته Google New را معرفی کردیم. سرویسی که برای ارائه اخبار از منابع مختلفی استفاده می‌کند. ما از هوش مصنوعی برای بررسی کیفیت اخبار استفاده می‌کنیم. اکنون باید از Google News جدید رونمایی کنیم.»

در ادامه تریستان آپ‌استیل به روی صحنه آمد. او گفت: «زمانی که گوگل نیوز را باز کنید، خبرهای مهم به شما نشان داده می‌شود. در ادامه ویدیوها و پادکست‌های مرتبط با اخبار در اختیار شما قرار می‌گیرد. هر چه از این سوریس بیشتر استفاده کنید، نیازهای شما را بهتر درک کرده و اخبار مدنظر را در اختیار شما قرار می‌دهد. تمرکز ما در این ارتباط روی سریع، کاربردی و ساده بودن قرار داشته است. بخش Newscasts نیز اخباری در ارتباط با یک موضوع خاص را نشان می‌دهد. ‌نسخه جدید اکنون می‌تواند داستان‌ها را به خوبی درک کند. این درک اجازه می‌دهد داستان‌های مرتبط با یکدیگر به سرعت شناسایی شده و نشان داده شوند. گوگل نیوز از امروز در 127 کشور جهان روی اندروید و iOS در اختیار کاربران قرار دارد.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟