تیم برنرز لی و پروژه جدید Solid
مخترع تور جهان گستر در حال راه اندازی یک اینترنت جديد است
مخترع تور جهان گستر (WWW) قصد دارد یک بار دیگر جهان را تغییر دهد و ما امیدواریم که در این راه موفق باشد. تیم برنرز لی که بنیان اینترنت امروز یا همان World Wide Web ساخته دست اوست قصد دارد یک اینترنت جديد را پایه گذاری کند. یک اینترنت جدید که کاربر آن تنها مالک و صاحب تمام اطلاعات شخصی خود است و به این شكل هیچ کس نمی‌تواند از این اطلاعات بدون رضایت مالک اصلی آن استفاده کند.

تیم برنرز لی می‌خواهد برای بار دوم جهان را تغییر دهد و ما هم باید امیدوار باشیم که در این راه موفق شود. خالق صفحات وب پلتفرمی‌ را معرفی کرده است که هدفش فراهم سازی یک اینترنت جديد بدون جاسوس، بدون شبکه‌های اجتماعی و خدماتی است که اطلاعات خصوصی ما را به سرقت می‌برند.

تیم برنرز لی استاندارد WWW را در سال 1989 پایه ریزی کرد که شامل همان پروتکل HTTP است که ما همچنان از آن استفاده می‌کنیم. به این شكل بود که صفحات وب اختراع شدند. ایده او در ابتدا این بود که یک ابزار ارتباط جهانی رایگان و آزاد را طراحی کند، اما همه ما می‌دانیم که در نهایت این صفحات وب به چه چیزی تبدیل شدند.

تیم برنرز لی از چنین وضعیتی سرخورده و نا امید شد و به همین دلیل هم بود که چندین سال با دانشگاه MIT همکاری کرد تا پلتفرم Solid خلق شود. یک اینترنت جدید که کاربر آن تنها مالک و صاحب تمام اطلاعات شخصی خود است و به این شكل هیچ کس نمی‌تواند از این اطلاعات بدون رضایت مالک اصلی آن استفاده کند.

Solid مورد نظر تیم برنرز لی چگونه کار می‌کند؟

داده‌های مربوط به هر کاربری روی کامپیوتر شخصی یا سرورهای موجود در اینترنت ذخیره می‌شود. این داده‌های کلیدی نه تنها نام، ایمیل و آدرس ما را در خود نگهداری می‌کند بلکه هر چیز دیگری از عکس، ویدیو، پیام و هر آنچه ما در اینترنت به اشتراک می‌گذاریم را هم شامل می‌شود.

در روش جدید تمام اطلاعات خصوصی کاربران Solid در کانتینرهای مهر و موم (کدگذاری) شده‌ای به نام Solid POD ذخیره می‌شود. مهم است که یک بار دیگر تاکید کنیم ما در مورد تمام داده‌ها صحبت می‌کنیم نه بخش خاصی از آن. هر اطلاعات شخصی که شما تولید می‌کنید از یک پیغام موجود در تاریخچه مرورگر شما تا عکسی که به اشتراک می‌گذارید همگی در یک Solid POD ذخیره خواهد شد.

یک POD می‌تواند یک سرور موجود در اینترنت، یک کلید USB یا یک کامپیوتر که شما آن را به عنوان POD server پیکربندی کرده‌اید باشد. بنابراین یک کانتینر فیزیکی وجود خواهد داشت که شما باید آن را به اینترنت متصل کنید و اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌هایی که شما استفاده می‌کنید به آن دسترسی پیدا خواهند کرد تا از داده‌هایی که شما قصد به اشتراک گذاری آنها را دارید استفاده کنند.

مزيت این شیوه این است که داده‌های شما به طور فیزیکی چه روی یک فلش درایو یا کامپیوتر شخصی همراه خود شما است و هیچکس دیگری نمی‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد.

در ابتدا به نظر می‌رسد چنین راهکاری با محدودیت همراه باشد زیرا افراد بسیاری هستند که صدها گیگابایت اطلاعات در اختیار دارند و نگهداری شخصی آنها هزینه زیادی خواهد داشت. اما نباید این را فراموش کنید که همه این اطلاعات پر اهمیت نیستند و شما می‌توانید آنها را روی سرورهای عمومی‌ نگهداری کنید، بنابراین قرار نیست همه این داده‌ها روی POD نگهداری شوند.

وقتی شما یک اپلیکیشن یا یک مرورگر را نصب می‌کنید تصمیم می‌گیرید که کدام بخش از داده‌های شما (یا کدام POD) قابل دسترس باشد، بنابراین شما روی آنچه دیگران در مورد شما می‌دانند کنترل کامل خواهید داشت.

Solid  معرفی شده از طرف تیم برنرز لی یک ایده فوق العاده است، اما پیاده سازی آن راحت نخواهد بود و ما باید منتظر باشیم و ببینیم کدامیک از پلتفرم های موجود حاظرند با چنین سیستمی‌ همکاری کنند.

این اولین گام در جهت رسیدن به یک اینترنت جديد است که کاربران آن به طور دائم تحت نظر نبوده و اطلاعات شخصی آنها به روش‌های مختلف مورد سوء استفاده شرکت‌های بزرگ و کوچک اینترنتی همانند آنچه امروز در حال انجام است قرار نمی‌گیرد.

حالا شما می‌توانید POD اختصاصی خود را در Solid ایجاد کنید و به زودی کیت توسعه نرم افزاری آن نیز در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت تا بتوانند اپلیکیشن‌های سازگار با Solid را توليد کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟