۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر نیروی کار وارد ژاپن خواهند شد
ژاپن نیروی کار ماهر  و نیمه‌ماهر خارجی جذب می‌کند
یک ماه پیش بود که دولت ژاپن پیش‌نویس طرحی را به تصویب رساند که اجازه می‌داد نیروی کار خارجی موردنیاز این کشور اجازه ورود پیدا کنند. در حالی که برخی از کارشناسان ژاپنی به دلایل مختلفی همچون وقوع جرایم مختلف با این لایحه مخالف بودند، اما دولت ژاپن با استناد به کمبود نیروی متخصص ماهر در ژاپن این لایحه را به تصویب رساند تا در نهایت این لایحه به پارلمان رفته و به تصویب برسد. این لایحه در نهایت به تصویب پارلمان ژاپن رسید تا دولت بتواند خلا کمبود نیروی کار ماهر را پر کند. قانونی که اکنون به صدها هزار کارگر خارجی دارای مهارت اجازه می‌دهد به این کشور وارد شده و در آن کار کنند.

استخدام نیروی کار ماهر و نیمه ماهر در ژاپن

 در این قانون آماده است که ژاپن تنها نیروی کار ماهر و نیمه ماهر را جذب خواهد کرد و تسهیلاتی نیز در اختیار این افراد قرار خواهد داد.

انواع ویزا برای جذب نیروی کار در ژاپن

در قانون جدید ژاپن دو نوع ویزا برای کارگران صادر خواهد کرد که البته این ویزا بر مبنای مهارت‌ها و تخصص آن‌ها صادر خواهد شد. نیروی کار خارجی در بخش‌های اقتصاد، کشاورزی، ساختمان‌سازی و هتل‌داری جذب خواهند شد. هنوز به درستی مشخص نیست ژاپن چه تعداد نیروی کار را جذب خواهد کرد، اما سایت‌های خبری ژاپن اعلام داشته‌اند که دست کم 300 تا 500 هزار نفر نیروی کار ماهر و نیمه ماهر به ژاپن وارد خواهند شد.

این حرف به معنای آن است که پس از ورود نیروی کار ماهر خارجی به این کشور این افراد چیزی در حدود 1.5 تا 2 درصد نیروی کار فعال ژاپن را شکل خواهند داد. البته دریافت ویزای کار برای افراد نیمه ماهر برای ورود به ژاپن منوط به داشتن مهارت‌های اشاره شده در قانون و آشنایی با زبان ژاپنی است.

ویزای کاری ژاپن چه مدت اعتبار دارد؟

افرادی که دو پیش‌شرط را داشته باشند همراه با خانواده خود به مدت پنج سال می‌توانند در ژاپن زندگی کنند. اما برای افرادی با تخصص بالا یا همان نیروی کار ماهر، دولت ژاپن تسهیلات بیشتری در نظر گرفته و ضمن اعطای ویزا به خانواده این افراد در نهایت به آن‌ها مجوز اقامت دائم در ژاپن را خواهد داد. این قانون از آوریل سال 2019 میلادی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

با این حساب شرکت‌هایی که تا پیش از این برای جبران کمبود نیروی کار نیمه ماهر از سازوکار جذب کارآموز فنی و به‌کارگیری دانشجویان خارجی استفاده می‌کردند و همواره به دور زدن قانون متهم می‌شدند، اکنون بدون مشکل خواهند توانست به شکل قانونی بر مشکل سالخورده بودن نیروی کار خود که به معضلی جدی در ژاپن تبدیل شده غلبه کنند. ژاپن این طرح را با هدف جبران کمبود نیروی کار و مشکلاتی که بخش تجارت و صنعت این کشور با آن روبرو است تصویب کرده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟