ربات‌های مبتنی بر DNA که می‌خورند، رشد می‌کنند و تکامل می‌یابند
پیشرفت‌ها در حوزه یادگیری ماشین و فناوری حسگرها برای دانش روباتیک نیز خیزش بزرگی رقم زده است. درنتیجه، هر نسل از روبات‌ها در مقایسه با نسل پیش از خود، هم مکانیک پیچیده‌تری دارند و هم نرم‌افزارهای‌شان هوشمندتر می‌شود. در یکی از تازه‌ترین کوشش‌ها دانشمندان دانشگاه کرنل ماشین‌ها یا ربات‌های مبتنی بر DNA ساخته‌اند که قابلیت‌هایی شبیه موجودات زنده دارند. این ربات‌های اورگانیک مبتنی بر DNA، خودشان را حرکت می‌دهند، از منابع برای تامین انرژی خود بهره می‌برند، رشد می‌کنند، فرسوده می‌شوند، تکامل می‌یابند و سرانجام رو به نیستی می‌روند.

اعمال این ماشین‌ها یا ربات‌های مبتنی بر DNA به رفتارهای زیستی شباهت زیادی دارد، اما «دن لو» استاد مهندسی زیست‌شناسی و محیط‌زیست دانشکده علوم معماری و زیست دانشگاه کرنل که در این پروژه مشارکت داشته است چیز دیگری می‌گوید.

او با اشاره به این‌که نیروی این ربات‌های مبتنی بر DNA از سوخت‌وساز مصنوعی خودشان تامین می‌شود، می‌گوید: «ما چیز زنده‌ای نساخته‌ایم، بلکه مفهومی مادی پدید آورده‌ایم که بسیار بیشتر از آن‌چه تاکنون دیده شده، شبیه موجود زنده است.»

آنچه این محققان ساخته‌اند شبیه اورگانیسم‌های پیچیده‌ای همچون کپک است. در اصل گروه کرنل ربات‌های خود را با استفاده از زیست‌ماده‌های مبتنی بر DNA رشد دادند، سوخت‌وساز منابع انرژی‌شان را تحت نظر گرفتند، فرسایش و رشد آن‌ها را مشاهده کردند و سپس آن‌ها را طوری برنامه‌ریزی کردند که با هم رقابت کنند.

البته آن‌ها هنوز در آغاز راه هستند. شوگو هامادا نویسنده ارشد مقاله مربوط به این تحقیق می‌گوید، سرانجام ممکن است این سیستم به ساخت ربات‌هایی بیانجامد که رفتارهایی شبیه موجودات زنده دارند و خود را بازتولید می‌کنند.  

مقاله یادشده از این نشانی قابل پی‌گیری و مطالعه است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟