کشف یک بیماری نادر توسط هوش مصنوعی
واتسون آی‌بی‌ام جان یک زن مبتلا به سرطان خون را نجات داد
واتسون آی‌بی‌ام ماشین هوش مصنوعی است که می‌تواند هر کاری از برنده شدن در مسابقه Jeopardy تا پخت و پز انواع غذاها را انجام بدهد اما به نظر می‌رسد این ماشین هنوز بزرگ‌ترین شاهکار خود را نشان نداده است: نجات زندگی انسان.

پزشکان دانشگاه توکیو گزارش دادند هوش مصنوعی و به طور مشخص ماشین واتسون توانسته است یک گونه نادر سرطان خون را در یک زن ۶۰ ساله به درستی تشخیص و گزینه‌های درمانی دارویی مناسب را تجویز کند در حالی که پزشکان در چند ماه قبل از آن تشخیص بیماری را به اشتباه انجام داده بودند. واتسون توانسته تغییرات ژنتیکی این زن را در مدت زمان ده دقیقه با ۲۰ میلیون مقاله تحقیقاتی سرطان مقایسه کرده و به گونه نادری از سرطان خون پی ببرد. 

این اتفاق می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای قرن حاضر باشد چرا که هوش مصنوعی به طور مستقیم به کمک پزشکان و بیمارستان‌ها برای تشخیص درست و سریع بیماری و نجات جان انسان‌ها آمده است. حتما در آینده شاهد انواع سیستم‌های هوش مصنوعی همانند واتسون در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی خواهیم بود. شاید روزی برسد که جواب آزمایش‌ها را به جای دکتر به ماشین‌های مستقر در بیمارستان‌ها نشان بدهیم و بعد نسخه تجویز دارو را تحویل بگیریم. 

هنوز اطلاعات زیادی درباره این حرکت تازه واتسون منتشر نشده است و در روزهای آینده جزییات بیشتری در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت اما مطمئنا این سرآغاز یک داستان تازه در هوش مصنوعی است. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟