آینده‎ای درخشان‎تر در انتظار دستگاه‎های متصل به اینترنت
سامسونگ تراشه‎های آرتیک را برای اینترنت اشیاء معرفی كرد
سامسونگ از یک خانواده جدید از تراشه‎ها که مخصوص اینترنت اشیاء طراحی شده‎اند، رونمایی کرد. با این کار سامسونگ رقابت تنگاتنگی را با اینتل، کوال‎کام و سایر تولیدکنندگانی که روی اینترنت اشیاء تمرکز کرده‎اند آغاز کرده است.

یانگ سون، رئیس سامسونگ الکترونیکس و سرپرست مرکز تحقيق و پژوهش سامسونگ در منلو پارک کالیفرنیا می‌گوید: «خط تولید پردازنده‎های آرتیک (Artik) نرم‌افزار و سخت‌افزار را به گونه‎ای با یکدیگر تلفيق می‎کند تا به شرکت‎ها کمک کنند راحت و سریع دستگاه‎های متصل به اینترنت خود را توليد کنند.» الکس هاکینسون، مدیرعامل اسمارت تینگز (یک استارت‌آپ خانه‎های هوشمند که سال گذشته توسط سامسونگ خریداری شد) نیز از SmartThings Open Cloud پرده‌برداری کرد تا کار سازندگان دستگاه و دیگر شرکت‎ها را برای تولید برنامه‎های مناسب این‌گونه محصولات آسان‎تر و سریع‎تر کند.

سون اعلام کرده است که سه نمونه از آرتیک تولید شده است: Artik 1،م Artik 5 و Artik 10 که به ترتیب از سرعت پردازش سریع‎تر و توانایی‎های پیچیده‎تری برخوردار هستند. محدوده قیمت این تراشه‎ها از کمتر از 10 دلار شروع شده و تا کمتر از 100 دلار ادامه دارد. این تراشه‎ها برای هر نوع وسیله‎ای از ردیاب‎های ساده تا روبات‎های پرنده و دستگاه‎های هوشمندسازی خانه در نظر گرفته شده‎اند. در حال حاضر این تراشه و SmartThings Open Cloud برای استفاده در دستگاه‎های جديد اینترنت اشیاء قابل دسترس هستند.

سون در نطق اصلی خود که در مراسم دنیای اینترنت اشیاء مركز موسکون سانفرانسيسكو برگزار شد گفت: «نکته حائز اهمیت این است که این‎ها ماشین‎های هوشمندی هستند که هدفشان بهتر کردن زندگی ما است.»

پردازنده‎های جديد سامسونگ راهی مشابه اینتل را طی می‎کنند. شرکت اینتل در ماه ژانویه یک تراشه از خانواده دستگاه‎های پوشیدنی به نام Curie را معرفی كرد. این دستگاه بند انگشتی شامل یک پردازنده، بلوتوث کم مصرف، چند سنسور و یک موتور اختصاصی برای تعیین فعالیت‎های مختلف ورزشی است. این دستگاه همچنین قادر است با یک باتری به اندازه یک سکه مدت زمان طولانی‎تری کار کند. تراشه‎ای تا این اندازه کوچک می‎تواند توان مورد نیاز انواع مختلفی از دستگاه‎های پوشیدنی از حلقه‎ها تا لوازم قابل اتصال به لباس را تامین کند.
Curie که بر اساس فناوری 32 نانومتری تولید شده تا نیمه دوم سال قابل دسترس نخواهد بود و همین یک امتیاز مثبت برای آرتیک به حساب خواهد آمد.

سامسونگ ریسک بزرگی روی اینترنت اشیاء کرده است و وارد بازی مهمی شده که در آن با استفاده از حسگرها و فناوری‎های دیگر هر چیزی که شما تصورش را می‎کنید به اینترنت متصل خواهد شد. تحلیلگر شرکت گارتنر پیش‌بینی می‎کند تعداد دستگاه‎های متصل به شبکه از حدود 900 میلیون در سال 2009 به رقم نجومی ‎ 26 میلیارد تا سال 2020 خواهد رسید و ابزار فعلی را به دستگاه‎های هوشمندی تبدیل خواهد کرد که می‎توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

در ماه آگوست سال گذشته، سامسونگ مالک استارت‌آپ خانه‎های هوشمند اسمارت تینگز شد تا به رسیدن به اهداف و چشم‌انداز آن کمک کند. فناوری اسمارت تینگز به مصرف‌كنندگان کمک می‎کند تا از طریق تلفن‎های هوشمند، ساعت‎های هوشمند و سایر دستگاه‎ها، لوازم خانگی خود را کنترل کنند. این در حالی است که سامسونگ نیز تلاش می‎کند تا خانه هوشمند و اینترنت اشیاء مخصوص به خود را داشته باشد.

هاکینسون طی یک میزگرد مطبوعاتی اعلام كرد: «در حال حاضر در حدود 19 هزار دستگاه که به اسمارت تینگز متصل هستند توسط شرکت‎ها ساخته شده‎ است و این پلتفرم بیشتر از سی هزار برنامه را پشتیبانی می‎کند.» او می‎گوید: «آرتیک تنها قصد دارد به این پیشرفت شتاب دهد. هدف آن تنها مختص به یک دستگاه نیست و تمام این حوزه و کارهایی که شما می‎توانید در زمان اتصال این ابزار به یکدیگر انجام دهید را در بر می‎گیرد.»

در CES 2015، سامسونگ که توسط بوو کین یون سرپرستی می‎شد، این وعده را داد که تمام محصولات این شرکت تحت پلتفرم‎هایی ساخته خواهند شد که باز بوده و با سایر محصولات دیگر سازگاری داشته باشند. یون گفت 90 درصد دستگاه‎های این شرکت (که از تلفن‎های هوشمند تا یخچال را در بر می‎گیرد) تا سال 2017 به وب متصل خواهند شد. ظرف 5 سال، هر محصولی كه در این شرکت تولید می‎شود قرار است که قابلیت اتصال به اینترنت را هم داشته باشد. طی سال گذشته سامسونگ در حدود 665 میلیون دستگاه از موبایل و لوازم الکترونیک را روانه بازار کرده است.

وظیفه بخش تحقيق و توسعه سامسونگ دستیابی به فناوری‎های تازه، شراکت و سرمایه‎گذاری در بخش سخت‌افزار و معمولا با چشم‌انداز بلند مدت است. سون، که در اوایل سال 2013 موفق شد 100 میلیون دلار سرمایه از جانب سامسونگ فراهم کند، نقش خود را طی ماه‎های اخیر در حوضه سرمایه گذاری‎های سامسونگ و تحقيق و توسعه افزایش داده است. در مجموع، سامسونگ بیشتر از یک میلیارد دلار را به سرمایه‎گذاری در بخش استارت‌آپ‎های آمریکایی اختصاص داده است.

آرتیک دومین محصول حاصل از ابداعات مبتکرانه سون طی سال گذشته است. در ماه می‎ 2014، این گروه نرم‌افزار اوپن‌سورس جدیدی و یک طرح سخت‌افزاری به اصطلاح مرجع برای اندازه‎گيری بهتر مشخصه‎های خاص سلامتی برای کاربران دستگاه‎های پوشیدنی شامل میزان ضربان قلب و فشار خون را معرفی كرد. طرح مرجع باند سلامتی این شرکت با نام Simband (یک الگو که چگونگی کار یک فناوری خاص را تعریف می‎کند) یک ماژول سنسور جدید است که می‎تواند در دستگاه‎های پوشیدنی آینده مورد استفاده قرار گیرد را با یک نرم‌افزار مبتنی بر کلاود به نام Samsung Architecture for Multimodal Interactions یا SAMI ترکیب کرده است که می‎تواند اطلاعات سنسور دستگاه‎ها را برای تجزیه و تحلیل جمع آوری کند.

در حالی که مرکز تجارت موبایل سامسونگ همچنان به مبارزه خود ادامه می‎دهد، این شرکت روی بخش‎های دیگری از تجارت خود (مثل لوازم خانگی و نیمه هادی‎ها) نیز برای افزایش سودآوری حساب باز کرده است. سامسونگ بزرگ‌ترین سازنده تراشه حافظه در دنیا است و علاوه بر این پردازنده‎هایی را توليد می‎کند که به عنوان مغز متفکر بسیاری از دستگاه‎ها از جمله آی‎فون‎های اپل عمل می‎کند. تلفن‎های هوشمند جدید این شرکت Galaxy S6 و S6 Edge به جای تراشه کوال‎کام از پردازنده Exynos خود سامسونگ استفاده می‎کنند، همچنین حافظه فلش ساخت سامسونگ و تراشه بی‎سیم که تلفن شما را به شبکه‎های3G  و 4G  متصل می‎کند نیز از دیگر تولیدات سامسونگ هستند.

پیشرفته‎ترین تراشه آرتیک سامسونگ از همان فناوری به کار رفته در پردازنده‎های تلفن هوشمند این شرکت استفاده می‎کند. سون در زمان برگزاری میزگرد مطبوعاتی خود گفت: «همه چیز از قبل محیا بوده است، بنابراین چرا ما از مزایای فناوری به کار رفته در تلفن‎ها استفاده نکنیم و آن را برای اینترنت اشیاء به کار نبریم؟»

همچنین یون لی، معاون بخش خانه‎های هوشمند و لوازم خانگی دیجیتال سامسونگ الکترونیکس اعلام كرد که این شرکت در دستگاه‎های آتی سامسونگ از این محصولات جدید استفاده خواهد کرد. لی، طی میزگرد مطبوعاتی خود اعلام كرد: «چشم‌انداز آتی ما حول محور ارتباطات در زندگی واقعی شما می‎چرخد. این ارتباطات است که به نحوه مدیریت سبک زندگی شما جهت می‎دهد. ما می‎خواهیم محصولاتمان داخل سبک زندگی شما باشد نه بیرون آن. به همین دلیل است که ما شمار بسیار زیادی از وسایلی را در اختیار داریم که می‎توانند به یکدیگر متصل شوند. اساسا کاری که آرتیک انجام خواهد داد کوتاه کردن فرآيند توسعه است، چرا که ما می‎توانیم محصولاتی که از قبل ساخت آنها شروع شده است را استفاده کرده و توان آن را افزایش دهیم.»

بووگیو نام یک استارت‌آپ دیگر است که می‎تواند هر کفشی را برای اهدافی از قبیل توانبخشی به یک کفش هوشمند تبدیل کند. این استارت‌آپ در حال استفاده از Artik 1 در نسل پنجم دستگاه خود است. از آنجا که سامسونگ قبلا این تراشه‎ها را با مدیریت مصرف انرژی و سنسورها ترکیب کرده است، بووگیو می‎تواند بدون نگرانی روی قابلیت‎های دیگر تمرکز کرده و محصولاتش را سریع‎تر آماده کند.

مدیرعامل بووگیو، خوزه تورس می‎گوید: «آرتیک ما را قادر می‎سازد تا فناوری‎مان را به مرحله بعدی ارتقاء دهیم. آرتیک درست در زمان حیاتی از چرخه توسعه ما عرضه شده است.»

در کنار آرتیک و SmartThings Smart Cloud، سامسونگ یک جایزه 100 هزار دلاری نیز برای کسانی که بتوانند بهترین ایده برای رفع بحران خشکسالی کالیفرنیا ارائه کنند، در نظر گرفته است. سامسونگ این جایزه را در کنفرانس توسعه بعدی خود اهدا خواهد کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟